Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-24@17:20:15 GMT

قدرت نمایی هسته ای روسیه در خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۲۲۲۴

قدرت نمایی هسته ای روسیه در خاورمیانه

هرچند در بسیاری از کشورهای صنعتی، پس از فاجعه اتمی فوکوشیما، انرژی هسته ای در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان قدرت انرژی است؛ اما هنوز هم هستند کشورهایی که برنامه های جدیدی برای بهره مندی از این نوع انرژی دارند. عربستان یکی از این کشورهاست آن هم در نقطه حساس خاورمیانه.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» چین هم اکنون با برنامه ریزی برای ساخت ۴۴ راکتور هسته ای تا سال ۲۰۳۰، خواهد توانست ۱۵۰ گیگاوات برق هسته ای تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان عربستان سعودی هم در حال تبدیل شدن به دومین بازار بزرگ در حال رشد انرژی هسته ای است و از طرفی فرصتی بزرگ برای شرکت های فعال در زمینه ساخت راکتورهای هسته ای سراسر دنیا تا بتوانند در این کشور هنرنمایی کنند.

ریاض قصد دارد ساخت ۲ راکتور هسته ای را در سال ۲۰۱۹ و ۱۹ راکتور هسته ای دیگر را تا سال ۲۰۳۰ به انجام برساند.

البته این کشور هیچ شرکت متخصص در زمینه ساخت نیروگاه های هسته ای ندارد، بنابراین دست به دامن شرکت های خارجی خواهد شد.

اگر قرار باشد عربستان تجربیات شرکت های آمریکایی را وارد کشور خود کند نیازمند تصویب قراردادهای این شرکت ها در کنگره است.

شاید در گذشته روابط نزدیک عربستان با ایالات متحده و نیز منافع مشترک این دو کشور در مقابل ایران می توانست به عنوان ابزاری برای تسهیل تصویب قراردادهای انرژی هسته ای بین دو کشور عمل کند، اما در حال حاضر روابط این دو کشور، تصویری تیره و تار برای انرژی هسته ای عربستان رقم زده است.

 

واشینگتن بعد از پایان جنگ جهانی دوم، به دلیل اهمیت استراتژیک کشورهای عرب، روابط نزدیکی با عربستان سعودی را آغاز کرده است. هر کدام از رییس جمهوران آمریکا بخشی از زمان گرانبهای خود را صرف عربستان می کردند.

دونالد ترامپ هم از این قاعده مستثنی نیست. مقصد اولین سفر خارجی ترامپ با یک قرارداد نظامی ۱۱۰ میلیارد دلاری نمونه بارز استراتژی ترامپ در مقابل عربستان است.

هرچند ریاض اشتباهات بزرگی هم مرتکب شده، مثل قطع رابطه با قطر یا ربودن و زندانی کردن نخست وزیر لبنان، سعد حریری، و یا قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی، جمال خاشقچی و جنگ یمن و کشته شدن زنان و کودکان؛ اما حمایت واشینگتن از عربستان همچنان ادامه دارد.

با این حال بخش ۱۲۳ قانون انرژی هسته ای سال ۱۹۵۴ ایالات متحده پیش نیازهای چندی برای تضمین استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای شرکت های فعال در زمینه انرژی هسته ای ایالات متحده برقرار کرده است.

در این میان ۵ سناتور کلیدی جمهوری خواه هم از ترامپ خواسته اند عربستان را به دلیل قتل خاشقچی تنبیه کند.

ماجرا به همین جا ختم نمی شود. چون سناتور دموکرات، ادوارد مارکی نیز از ترامپ خواسته است که «مذاکرات بر سر همکاری های هسته ای صلح آمیز با عربستان سعودی به حالت تعلیق درآید و هر نوع مجوز انتقال تکنولوژی، دانش و خدمات هسته ای به این کشور لغو شود».

بنابراین اویل پرایس در گزارشی نوشته است که فشار هر دو حزب به ترامپ احتمالا باعث خواهد شد که مذاکرات بر سر انرژی هسته ای با ریاض متوقف شود.

البته این موضوع برای زمانی بود که هنوز انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا انجام نشده بود.

حالا دموکرات ها بعد از ۸ سال توانستند کنترل مجلس نمایندگان را به دست گیرند، دموکرات هایی که در خصوص قتل خاشقچی بیشتر از سایرین به انتقاد از عربستان برخواستند.

این می تواند چالش جدید برای دولت ترامپ و شرکت های هسته ای آمریکایی باشد که می خواهند با عربستان سعودی تجارت داشته باشند.

 

و باز هم پای روسیه در میان است

در میان کشورهایی که به دنبال ربودن گوی سبقت برای ساخت راکتورهای هسته ای در عربستان هستند، بیشترین منفعت شاید از آن شرکت دولتی روس اتم روسیه شود.

این شرکت اخیرا ۳۴ راکتور در ۱۲ کشور دنیا ساخته و در کنار آن علاقمندان بسیاری از کشورهای دیگر برای همکاری با این شرکت برای ساخت راکتور وجود دارد.

دفتر سفارشات روس اتم حالا به ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته یعنی ۶۰ درصد کل نیروگاه های هسته ای در حال ساخت.

روس اتم برای اینکه بتواند توافقات جدیدی با دنیای عرب برای ساخت نیروگاه هسته ای امضا کند، دفتر جدید در دبی افتتاح کرده است.

تا همین چند وقت پیش عربستان و روسیه رقبای بازار انرژی بودند و بین این دو ابرقدرت انرژی دنیا، هیچ همکاری در زمینه انرژی وجود نداشت.

اما کاهش شدید قیمت نفت با افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده باعث شد عربستان و روسیه به همکاری با هم آن هم در سازمان اوپک بپردازند و با تشکیل اوپک پلاس بتوانند قیمت نفت را افزایش دهند.

براساس اعلام خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، عربستان در نظر دارد در پروژه LNG آرکتیک۲ روسیه که شرکت های نواتک و توتال آن را می گردانند ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

پس بی دلیل نیست که روس اتم می تواند در این گیر و دار منفعتی بزرگ به دست آورد. واشینگتن با محدود کردن شرکت های هسته ای خود برای سرمایه گذاری در انرژی هسته ای عربستان، به واقع میدان بازی را به نفع روسیه ترک کرد.

ریاض جایگزین های بسیاری برای شرکت های آمریکایی دارد.

خبرها از این حکایت دارد که روسیه توانسته است شرایط لازم برای کامیابی در بخش انرژی هسته ای عربستان سعودی را به دست آورد و در این کامیابی، غیبت شرکت های آمریکایی نقش مهمی بازی کرده اند.

 

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۲۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به نمایش دستاوردهای بزرگ علمی سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه آن، در حاشیه نمایشگاه پتروتک گفت: تلاش می‌کنیم از سرریز فناوری‌های به‌دست‌آمده در صنعت هسته‌ای کشور برای افزایش کیفیت محصولات نفتی بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار شانا، وحیدرضا زیدی‌فرد صبح امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری مشترک میان سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت نفت با بیان اینکه با آغازبه‌کار دولت سیزدهم بحث افزایش همکاری میان این وزارتخانه و سازمان انرژی اتمی ایران بیشتر مورد تأکید قرار گرفت، گفت: امروز با امضای این تفاهم‌نامه همکاری‌ها در مسیر فناورشدن صنعت نفت منسجم‌تر پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به ارائه دستاوردهای بزرگ علمی سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه آن در حاشیه نمایشگاه پتروتک، ادامه داد: تلاش می‌کنیم از سرریز فناوری‌های به‌دست‌آمده در صنعت هسته‌ای کشور، برای افزایش کیفیت فرایندها، تجهیزات و محصولات نفتی بهره ببریم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به رتبه نخست وزارت نفت در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هسته‌ای می‌توانیم به فناوری‌های جدیدی در زمینه آزمایشگاه‌های مرجع، استانداردهای بالاتر، ایمنی و دیگر موارد مرتبط دست یابیم.

ایران به فناوری تولید مستقیم هلیوم از گاز طبیعی دست یافت

محمد قنادی‌ مراغه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه امروز روز خوبی برای دو صنعت بزرگ نفت و هسته‌ای کشور است، گفت: کاربردهای فناوری هسته‌ای در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان حتی در چند ساعت نیز همه آن‌ها را شرح داد.

وی با بیان اینکه تاکنون دستاوردهای خوبی در زمینه استفاده از فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف صنعت نفت همچون اکتشاف، چاه‌پیمایی، نشت نفت، چگالی‌سنجی، صحت‌سنجی و... انجام شده است، افزود: با امضای این تفاهم‌نامه شاهد رونق بیشتر همکاری‌های عمیق بین سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت نفت در آینده نزدیک خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران به تأکیدهای وزیر نفت و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای تشکیل کارگروه‌های مشترک بین دو نهاد دولتی برای امضای قراردادها پس از امضای این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد نقش مهمی در تسریع ساخت تجهیزات ابزار دقیق و افزایش همکارهای دو طرف خواهد داشت.

قنادی ادامه داد: فعالیتی در صنعت نفت کشور وجود ندارد که نتوان آن را با فناوری هسته‌ای گره زد و این دو صنعت همواره دروازه ورود فناوری‌های نو به کشور بوده‌اند.

وی همکاری با شرکت ملی حفاری ایران، شرکت ای‌آی‌ای‌دی (شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی)، پتروشیمی آریاساسول، پتروشیمی گچساران و... در زمینه دستگاه‌های ابزار دقیق را از تازه‌ترین نمونه‌های همکاری میان سازمان انرژی اتمی ایران و صنعت نفت برشمرد و گفت: هر دو نهاد تجربه‌های زیادی در زمینه اکتشاف مواد هیدروکربوری و هسته‌ای در زیر زمین دارند که می‌توانند با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

تبدیل ضایعات پلاستیکی به سوخت جت و سایر فرآورده‌های هیدروکربوری

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران از تبدیل ضایعات پلاستیکی به سوخت جت و دیگر فرآورده‌های هیدروکربوری با استفاده از پرتودهی هسته‌ای در مقیاس آزمایشگاهی خبر داد و گفت: این سازمان همچنین دستاوردهای خوبی در زمینه برداشت هلیوم از گاز طبیعی، بدون تبدیل گاز به گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) داشته است.

دیگر خبرها

  • اوکراین با حمایت آمریکا انرژی هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد
  •  استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • تولید برق هسته‌ای به بیش از ۳۰۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • ایجاد رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج‌ فارس
  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • لاوروف: غرب در آستانه درگیری نظامی بین قدرت‌های هسته‌ای است
  • جدیدترین جزئیات از ساخت نیروگاه‌های برق‌ هسته‌ای ایران