Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:52:08 GMT

بخش خصوصی را در فعالیت های فضایی وارد می کنیم

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۲۵۶۷

بخش خصوصی را در فعالیت های فضایی وارد می کنیم

پکن- ایرنا- رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران مهمترین دغدغه این نهاد را اقتدار در حوزه «اقتصاد فضا» با هدف رفاه جامعه عنوان کرد و گفت: تصمیم داریم بخش خصوصی را در برنامه های فضایی دخیل کنیم.

'مرتضی براری' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پکن با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد فضا، 76 درصد فعالیت ها در دنیا توسط بخش خصوصی انجام و مدیریت می شود تاکید کرد مهمترین دغدغه سازمان فضایی ایران این است که در کنار اقتدار فناوری در حوزه اقتصاد فضا نیز به اقتدار برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او توضیح داد: به دنبال این هستیم که دولت، تصدی گری در بخش فضایی را کمتر کند، در این حوزه رهاسازی کند و فضا و بستر را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت های فضایی فراهم کند.
براری با اشاره به اینکه با این هدف بسته فرصت های سرمایه گذاری در عرصه فضا تدوین شده است اظهار داشت یکی از موارد این بسته، اپراتور ماهواره های مخابراتی است که خوشبختانه در کمیسیون تنظیم مقررات نیز تصویب شده است.
او گفت: تصمیم داریم در چند ماه آینده و به دنبال فراخوان این سازمان، بخش خصوصی در عرصه اپراتور ماهواره های مخابراتی ورود کند و سرمایه گذاری نماید تا همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، شاهد ورود بخش خصوصی در عرصه فضا باشیم.
براری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه موسوم به 'اپسکو' افزود: اپسکو تنها سازمان منطقه ای در حوزه فضایی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از موسسان آن است و همواره در 10 سال گذشته نیز حضوری موثر و فعال داشته است.
رییس سازمان فضایی کشور که به منظور شرکت در دوازدهمین نشست سران کشورهای عضو این سازمان به چین سفر کرده است گفت: در این نشست عملکرد و پروژه های سال گذشته و همچنین برنامه ریزی و اقدامات سال آینده سازمان آپسکو، مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته وی همچنین در این همایش، چشم انداز 10 سال آینده سازمان اپسکو در راستای توسعه همکاری های بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.
او تصریح کرد همایش امسال با شعار 'آینده مشترک در راستای توسعه همکاری فضایی' و با پیام 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین افتتاح شد و در موضوعات ظرفیت سازی در حوزه فضایی ادامه یافت.
براری ادامه داد: علاوه بر حضور در نشست های مختلف این اجلاس، در این سفر فرصتی برای بررسی همکاری های دو جانبه و سه جانبه ایجاد شد به طوری که در این سفر با روسای سازمان فضایی چین، مغولستان، پاکستان و دیگر کشورها، جلسات مشترک خوبی داشتیم و توافقات خوبی صورت گرفت.
او یکی از اولویت های ایران را همکاری های منطقه ای و بین المللی در عرصه فضایی در راستای توسعه برنامه فضایی کشور عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود این نشست ها نقطه عطفی در خصوص توسعه همکاری ها و ارتقا فعالیت های توسعه فضایی باشد.
براری، مهمترین همکاری های سازمان فضایی ایران در 10 سال گذشته را در زمینه توسعه همکاری های علمی، برگزاری کارگاه های آموزشی، توانمند سازی و پروژه های حوزه توسعه فناوری فضایی در میان کشورهای عضو عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در قالب این پروژه ها، دانشگاه های ما با کشورهای دیگر همکاری های خوبی داشته اند.
رییس سازمان فضایی ایران اظهار امیدواری کرد این همکاری ها در 10 سال دوم توسعه پیدا کند در همین زمینه تاکید ایران این است که اپسکو به توسعه همکاری های کشورهای عضو کمک کند.
براری، فضا را عرصه همکاری های بین المللی عنوان کرد و گفت: فضا حاکمیت ناپذیر و میراث بشریت است به همین دلیل امسال شعار هفته جهانی فضا را 'فضا جهان را متحد می کند' نامگذاری کرده اند.
رییس سازمان فضایی ایران اظهار امیدواری نمود امسال همکاری کشورها در عرصه فضایی تقویت شود و همه کشورها سهم عادلانه ای در زیر ساخت های فضایی داشته باشند.
او گفت: با سند چشم انداز 1404 دو برنامه 10 ساله در عرصه فضایی کشور تدوین شده است که برنامه نخست 10 ساله آن از 1384 تا 1394 بود و در این برنامه به اهداف خود که دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی بود دست پیدا کردیم.
براری ادامه داد: مهمترین برنامه 10 ساله دوم ما نیز توسعه زیرساخت های بومی در عرصه فضا و ارایه خدمات در راستای توسعه و رفاه مردم کشورمان است.
رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه اکنون از نظر علمی رتبه نخست منطقه و در سطح جهان نیز در عرصه علمی رتبه 11 دنیا را داریم تاکید کرد مهمترین دغدغه ما این است که اقتدار علمی در عرصه فضا به اقتصاد فناوری، صنعتی و فضا تبدیل شود که با توجه به توانمندی های کشور و همچنین نهادهایی که در 10 سال گذشته شکل گرفته اند به تحقق این مهم بر اساس اهداف سند 1404 خوشبین هستیم.
**آساق**1904**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش سازمان فضایی چین هوافضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۲۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد

امروز ۳۴ ‌امین سالگرد تولد تلسکوپ فضایی هابل است. تلسکوپ هابل در طول ۳۴ سال فعالیت خود، بیش از ۱.۵ میلیون تصویر از بیش از ۴۰ هزار جرم آسمانی ثبت کرده است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ تلسکوپ فضایی هابل که به نام ستاره شناس مشهور آمریکایی، ادوین هابل نامگذاری شده است، توسط سازمان فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا ساخته و به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ با قطر 2.4 متر و طول 16 متر، در مدار زمین در ارتفاع 550 کیلومتری می‌چرخد.

هابل در طول 34 سال فعالیت خود، بیش از 1.5 میلیون تصویر از بیش از 40 هزار جرم آسمانی ثبت کرده است. این تصاویر به دانشمندان در سراسر جهان کمک کرده است تا در مورد شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها، تولد و مرگ ستارگان، سیارات فراخورشیدی و دیگر پدیده‌های کیهانی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

یکی از مشهورترین تصاویر هابل، "ستون‌های آفرینش" است که در سال 1995 ثبت شد. این تصویر، ابر عظیمی از گاز و غبار را در کهکشان عقاب نشان می‌دهد که در حال شکل‌گیری ستارگان جدید است.

دانشمندان هابل برای جشن گرفتن تولد 34 سالگی این تلسکوپ، تصویر جدیدی را به اشتراک گذاشته‌اند؛ سحابی دمبل که با نام مسیه 76 نیز شناخته می شود و در فاصله 3400 سال نوری از ما قرار دارد.

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از 2 کهکشان جفت

هابل همچنین در کشف سیارات فراخورشیدی نقش مهمی داشته است. نخستین سیاره فراخورشیدی که در سال 1992 توسط تلسکوپ زمینی کشف شد، در مدار ستاره‌ای به نام 51 Pegasi قرار دارد. از آن زمان، هابل به کشف هزاران سیاره فراخورشیدی دیگر کمک کرده که برخی از آنها شبیه به زمین هستند و ممکن است میزبان حیات باشند.

هابل در طول فعالیت خود با چالش‌هایی نیز روبرو شده است. در سال 1993، یکی از ژیروسکوپ‌های آن از کار افتاد که باعث از دست رفتن دقت آن شد. با این حال، فضانوردان در سال‌های 1997، 2002 و 2009 با انجام مأموریت‌های تعمیراتی به فضا سفر کردند و هابل را ارتقا دادند.

تلسکوپ فضایی هابل در سال 2004 با تلسکوپ فضایی اسپیتزر همراه شد و در سال 2009، تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به فضا پرتاب شد. با این حال، هابل همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای علمی در فضا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به دانشمندان در درک بهتر کیهان کمک می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • وزیر دفاع وارد قزاقستان شد
  • سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.