Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین حامد قرائتی گفت: حرکات مردم به چند چهار تقسیم می‌شوند؛ جنبش، نهضت، کودتا و انقلاب که هرکدام علت و دلایل خودش را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین حامد قرائتی کارشناس امور فرهنگی در مصاحبه با خبرنگار انقلاب نیوز پیرامون مسئله استکبارستیزی و مبارزه با آمریکا گفت: باتوجه به تاریخ انقلاب‌ها، حرکات مردم به چند چهار تقسیم می‌شوند؛ جنبش، نهضت، کودتا و انقلاب که هرکدام علت و دلایل خودش را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب‌ها معمولا وقتی رخ می‌دهند که نظام حاکم مسیر جنبش و نهضت را بسته باشد، در تاریخ ایران جنبش‌ها و نهضت‌های مختلفی ایجاد شدند اما اتفاقی که در 13 آبان 1357 افتاد یک انقلاب بود.

وی افزود: در سال 1357 مردم چاره‌ای غیر از شکستن ساختارها و تغییر ارزش‌ها نداشتند. بعد از انقلاب هرکسی با تحریم‌ها به‌گونه‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد و نظام و مردم زیر فشار بودند. سلطه جهانی به‌ خاطر انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی ما را تحریم‌ کرد. پس با این حال چرا انقلاب کردیم؟ این سوال جواب‌های زیادی دارد اما چون انقلاب تنها گزینه‌ای بود که انگلیس و آمریکا برایمان باقی گذاشته بودند ما ناچار به انقلاب کردن، بودیم.

پژوهشگر حوزه دین و دولت‌های شیعی در گفتگو با انقلاب نیوز، ضمن اشاره به طبیعی و مشروع بودن خواستگاه یک انقلاب برای مردم خاطر نشان کرد: در قضیه انقلاب اسلامی مردم به مدت 15سال با زجر کشیدن‌های بسیار و سپر قرار دادن جانشان در برابر طاغوت ایستادگی کردند و در آخر پیروز شدند. برای راه‌گشایی در دوران طاغوت با ادبیات انقلاب جلو آمدیم و پیروز شدیم و بعد از انقلاب هر جایی که انقلابی عمل کردیم، جلو رفتیم. یک نکته‌ای که در این بین است خودجوشی مردم در قضیه تسخیر لانه جاسوسی بود که بدون دستور حضرت امام(ره)، رؤسای دولت و... انجام شد.

او ادامه داد: مردم انتخاب کردند که مستقل باشند و دست استکبار از  کشورشان را قطع کنند، در این بین نیز استکبار برای اینکه به مردم مستقل فشار بیاورد، از تحریم استفاده کرد. طبیعتا هر انتخابی یک هزینه‌هایی دارد اما هزینه‌هایی که بر ما تحمیل کردند، ظالمانه است و باید هرچه سریع‌تر از بین برود.

وی در مورد اثرات بعد از تسخیر لانه جاسوسی گفت: آمریکاییان هرجایی که نفوذ کنند و قدرت در آن کشور پیدا کنند روی آن هیمنه‌ای ایجاد می‌کنند و آن را استعمار می‌کنند یکی از عواملی که حضرت امام(ره) علیه رژیم طاغوت دست به اعتراض زد تصویب قانون کاپیتولاسیون بود. مردم هم بعد از انقلاب دیدند یک سفارتخانه درحال جاسوسی و کودتا است و طبق قوانین و ضوابطی که برای تاسیس یک سفارتخانه موجود است، آمریکایی‌ها هرکاری می‌کردند به‌ظاهر قانونی بود. اما مردم ساختارهای استعمارگرانه بین‌المللی را تحمل نکردند و دست به تسخیر این سفارت زدند.

بعد از چنین وقایع انقلابی و ساختارشکنانه ایرانی‌ها، مردمان جهان مثل لیبی دست به کارهای انقلابی زدند و به کنسولگری آمریکا حمله کردند، درست است که به‌ظاهر موفقیت کسب نکردند اما روحیه مبارزه با استکبار در مردم دنیا شکل گرفته است و این به برکت کاری بود که حضرت امام(ره) و مردم انجام داده‌اند.

ایشان درباره جایگاه افراد در یک کشور گفت: بنده به‌عنوان یک شهروند یک سری حقوقی دارم که باید دیگران آن حقوق را به‌رسمیت بشناسند. اگر افراد یک جامعه از حقوق خود اطلاعی نداشته باشند و ندانند که دیگران چه حقی نسبت به آنان دارند اتفاقا در آن بدبختی که هستند بسیار خوشحالند، چرا که نمی‌دانند باید در چه جایگاهی باشند. مثلا سرنشینان یک اتوبوس همگی درحال خواب باشند وقتی که اتوبوس درحال افتادن ته دره است همه غافل و بی‌تحرک هستند اما وقتی سرنشینان بیدار، با بصیرت و به قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا باشند، مضطرب خواهند شد و به راننده تذکر می‌دهند.

مردمان ایران زیر سایه تعالیم شیعه به حقوق خود واقف شده‌اند و دیدند که رژیم طاغوتی حقوق آنان را پایمال می‌کند و هیچ راهی جز انقلاب نداشتند. پس این آگاهی باعث می‌شود که ملت علیه استکبار جهانی بایستند و حتی اگر در کشورهای همسایه ما استعماری رخ داد مضطرب می‌شویم و به فکر راه چاره‌ای هستیم که کشور همسایه را از دست استعمار نجات دهیم چرا که وظیفه خودمان را نسبت به حقوق ملت‌های دیگر نیز می‌دانیم.

حجت الاسلام قرائتی با تکرار دوباره آرامش بدون آگاهی یعنی غفلت تاکید کرد: آگاهی و ایستادن دربرابر استکبار و استعمارگران جهانی هزینه‌هایی دربردارد ولی با صبرکردن دربرابر این مشکلات ما به قدرتی در جهان می‌رسیم که کشورهای استعمار شده از ما الگو می‌گیرند و خاری در چشمان استکبار جهانی می‌شوند.

مقوله صبر و انتظار در سایه تحرک است، کسی که در حرکت است و در این مسیر با مشکلاتی مواجه شود و براین مشکلات صبر کند، این صحیح است وگرنه مُردار صبورترین افراد هستند. حالا ما در دوره‌ای که با انقلاب خود مشتی بر صورت استکبار جهانی زدیم باید منتظر فشارها از سوی سلطه جهانی باشیم و این را باید گفت که صرف تحمل تحریم حاصلی ندارد بلکه با تحمل سختی به راه خود ادامه دهیم باعث پیشرفت خواهد بود.

در 40سال به مردم فشار زیادی وارد شده است اما برای رساندن یک کشور عقب مانده به یک کشور پیشرفته زمان زیادی نیست، حضرت امام(ره) در یک‌جایی فرمودند هرچقدر که پهلوی اول و دوم سلطنت کردند باید دوبرابر آن در انقلاب کار کنیم تا بتوانیم تازه به نقطه صفر برسیم. ولی امروزه بعد از 40سال از نقطه صفر خیلی بالاتر هستیم اما نباید جوانان توقع داشته باشند که یک شبه بتوانیم به‌پای کشورهایی برسیم که چندصدسال حکومت کرده‌اند. نتیجه این توقع غیرواقعی جوانان یاس و ناامیدی است و همچنین اتهام زدن به نظام است.

وی در پایان گفت: در دوران پهلوی ارتباطات عمیقی با غرب وجود داشت، قیمت نفت هم بسیار خوب بود اما خدمات‌رسانی رژیم طاغوتی به مردم بسیار ضعیف بود. اما امروزه از سوی سلطه جهانی تحریم هستیم، نفت‌مان را به قیمت خوبی نمی‌خرند اما خدمات‌رسانی به مردم ده برابر شده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم قهرمان ایران با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، جامعه ورزش کشور و جمعی از ورزشکاران و قهرمانان ایران در سالن همایش‌های صداوسیما، در حال برگزاری است.

بنابر روایت ایسنا، در بخش اول این مراسم بهترین‌های ورزش ایران از نگاه مردم انتخاب شدند که به ترتیب در ادامه اسامی آن‌ها آمده است:

گل برتر: گل سید مهدی میرجلیلی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ساحلی

میرجلیلی پس از کسب این جایزه، گفت: یزدی صحبت می‌کنم و لهجه دارم و دم همه مردم گرم که به من رای دادند و امیدوارم لیاقت این همه محبت را داشته باشم و جان خود را برای خوشحال کردن مردم، می‌گذارم.

صحنه ماندگار ورزشی: پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی فوتبال ژاپن در جام ملت‌های آسیا

وحید امیری که به نمایندگی از ملی‌پوشان فوتبال ایران این جایزه را دریافت کرد، گفت: از مردم تشکر می‌کنم که این صحنه ماندگار را رقم زدند و برای مردم عزیز کشورم آرزوی توفیق روز افزون دارم.

برترین تیم ملی (دیپلم افتخار) : تیم ملی هاکی بانوان

سنایی، کاپیتان تیم ملی هاکی بانوان ایران در این رابطه، بیان کرد: خوشحالیم که دختران خود را دیدید از مردم، وزیر ورزش و صداوسیما که به دیدن شدن ما کمک کردند، تشکر می‌کنیم و زنانه جنگیدیم تا توانایی زنان را نشان دهیم و همیشه به این مسئله افتخار می‌کنیم.

برترین تیم ملی: تیم‌ملی فوتبال ساحلی

منصور بیک‌وردی پس از دریافت جایزه تیم ملی فوتبال ساحلی، گفت: امیدوارم وزیر ورزش و جوانان توجه ویژه‌ای به پا برهنه‌های فوتبال ساحلی داشته باشد.

جایزه افتخار تاریخی: کاوران فرزندان ایران زمین

برترین چهره پارالمپیک: رزا ابراهیمی

رزا ابراهیمی پاراتکواندوکار ایران با اشاره به اینکه خیلی خوشحالم که لایق این مهم شدم، گفت: از هموطنان عزیزم تشکر می‌کنم و شرمنده آن‌ها هستم.

۲۵۱۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899294

دیگر خبرها

  • لیبرال دموکراسی پایبند هیچ قانونی نیست/تاریخ پراز جنایت استکبار
  • قهرمانان، رسانه گویای هویت ملی ایران‌اند
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شد!
  • عملیات وعده صادق برای دنیای استکبار وحشتناک بود
  • رهبر انقلاب: ملت ایران تسلیم زورگویی‌های استکبار نمی‌شود (فیلم)
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • هدف ایران ارتباط با کشور‌های همسو و مستقل مانند سریلانکاست
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی