Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - افغانستان هر روز مردان متعددی را در گوشه و کنار پهنه خاکی خود بابت فعالیت گروههای تروریستی از دست می دهد و در این روزمرگی خونین، جهل نیز به کمک جنگ آمده و جان مادران و کودکان را دراین دیار می ستاند، به شکلی که مرگ ومیر مادر و نوزاد طی پنج سال اخیر دو برابر شده است.

گسترش جنگ و ناامنی در هر نقطه از جهان بیشترین اثر مخرب خود را بر زنان و کودکان می گذارد و نمونه بارز و بسیار حاد آن را امروز می توانیم در جریان تهاجم عربستان سعودی به یمن مشاهده کنیم و باید افغانستان را با توجه به وجود چهار دهه درگیری و ناامنی در آن به عنوان نمونه مزمن از این بازخورد دردناک جنگ برشماریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته جدا از آثار مستقیم جنگ بر وضعیت سلامت و طول عمر زنان و کودکان در افغانستان باید جهل برآمده از عدم امکان دریافت آموزش و نبود نظام فرهنگی پویا برای پالایش باورهای جامعه سبب شده است که دسترسی به خدمات بهداشتی در همه بخش ها بویژه در حوزه زنان با مشکل مواجه شود و جدا از عامل جنگ به خاطر جهل هم کودکان و زنان کشته بدهند.
چهاردهم آبان ماه جاری ، گزارشی از شهرستان «انابه» در استان «پنجشیر» در چند ده کیلومتری کابل پایتخت افغانستان منتشر شد که از جان باختن 12 نوزاد بستری در بخش زنان و زایمان بیمارستان این شهرستان به دلایلی نامعلوم خبر می داد.
«وحید مجروح» سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان پس از تایید این خبر اعلام کرد که دلیل جان باختن یک باره این تعداد نوزاد معلوم نیست و هیأتی برای بررسی پزشکی این حادثه به پنجشیر اعزام شدند.
برخی منابع غیر رسمی چند روز بعد اعلام کردند که احتمال دارد این نوزادان به دلیل عفونت های خونی جان باخته باشند و برخی هم نوشتند امکان دارد به دلیل خاموش شدن ژنراتور برق روند اکسیژن رسانی به آنها مختل شده و نوزادان جان باخته اند اما هنوز گزارشی رسمی در مورد علت این حادثه منتشر نشده است.
تنها خبری که منابع وزارت بهداشت افغانستان تاکنون در مورد مرگ 12 نوزاد در پنجشیر منتشر کرده اند ، این است که خانواده های نوزادان مانع از روند بررسی علت مرگ فرزندان خود شده اند و به این شکل پرونده این رخداد بدون روشن شدن ابعاد آن در نزد افکار عمومی بسته شد.
هنوز خبر جان باختن نوزادان در پنجشیر هضم نشده که به نقل از وزارت بهداشت افغانستان خبر می رسد نرخ مرگ و میر مادران و نوزدان در این کشور نسبت به گذشته دو برابر شده است و عامل عمده آن را نیز جنگ و ناامنی اعلام می کند.
«زلیخا انوری» رئیس مرکز زنان باردار وزارت بهداشت افغانستان می گوید که مرگ و میر مادر و کودک نسبت به پنج سال گذشته در افغانستان دو برابر شده است.
او برای استناد سخن خود به گزارش سازمان ملل متحد اشاره می کند که در گزارشی در سال 2015 میلادی برآورد کرده بود که از هر 100 هزار زایمان طبیعی در افغانستان، 661 مادر جان می بازد و میزان فوتی برای نوزادان هنگام تولد 21 کودک است.
وی گفت که دسترسی محدود به خدمات بهداشتی ، رفتار نادرست خانواده‌ها با مادران و اجازه نیافتن زنان برای دریافت خدمات بهداشتی در دوران بارداری همراه با ناامنی عوامل اصلی افزایش مرگ و میر مادران و کودکان است.
سازمان بهداشت جهانی در سال 2010 میلادی اعلام کرده بود که از هر 100 هزار زایمان، 326 مادر هنگام وضع حمل جان خود را از دست می دهند و این رقم ازآن سال رو به افزایش گذاشت و تا سال 2015 که به عنوان آخرین آمار مستند موجود محسوب می شود این روند ادامه داشته است.
اگر چه درافغانستان نبود آمار و غیبت مراجع معتبر برای تهیه آن یک مشکل جدی است، اما فهم این که روند مرگ و میر مادران و نوزادان در سال 2018 میلادی که در یازدهمین ماه آن هستیم، بدون شک افرایش داشته است زیرا هیچ بهبود محسوسی در وضعیت امنیت این کشور رخ نداده است.
وقتی امنیت بهتر نشده و برنامه جامعی هم برای ارتقای بهداشت و آموزش مادران باردار ارایه نشده است به شکل منطقی نباید روند رو به رشد مرگ و میر مادران و نوزادان که طی پنج سال از 2010 تا 2015 میلادی ادامه داشته تا سال 2018 به راه خود ادامه نداده باشد.
البته زاد و ولد در افغانستان بالاست و تمرکز مقامات دولت بر مدیریت فرآیند مقابله با گروههای تروریستی سبب شده که توجه به این معضل پررنگ نباشد که اگر این گونه نبود باید واکنش های مناسبی برای کاهش این مشکل مشاهده می شد.
تجارب جامعه بشری نشان می دهد که پیروزی در جنگ ساده تر و سریعتر از مبارزه با جهل حاصل می شود اما در افغانستان یک مشکل دیگر نیزهست و آن این که جنگ جاری در این دیار به نوعی با جهل در میان تروریسم پیوند خورده و شاید همین تداخل باعث سختی تامین امنیت شده است زیرا باید همزمان با هر دو مقابله کرد.
آساق*291*1104**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت مادر نوزاد افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۳۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو هزار روانشناس جهان جنایات اسرائیل را محکوم کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از دو هزار روانشناس و مشاور از سراسر جهان در نامه‌ای خطاب به گوترش، دبیر کل سازمان ملل و لاگدامئو، رئیس کمیسیون مقام زن سازمان ملل، جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی نسبت به مردم غزه خصوصاً زنان و کودکان بی گناه را محکوم کرده و خواستار اخراج فوری رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن آن سازمان شدند.

در این بیانیه که به صورت نامه برای افراد مذکور ارسال شده است، روانشناسان از بی توجهی سازمان‌های جهانی نسبت به سلامت روان زنان و کودکان غزه ابراز نگرانی شدید کردند و بر لزوم اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن تاکید کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

امروز سوال مهم روانشناسان دنیا این است که آیا کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تنها برای کشورهای معدودی است و ملت غزه و زنان و کودکان آن، در این سازمان جایگاهی ندارند؟ آیا اعضای محترم کمیسیون مقام زن تاکنون در مورد سلامت روان زنان و کودکانی که روز خود را با صدای بمب و آتش و گلوله شروع می‌کنند فکر کرده‌اند؟

چگونه است که این رژیم با همه این تجاوزهای هولناک، هنوز در این کمیسیون عضویت داشته و با دستان آغشته به خون بیش از ۲۵ هزار زن و کودک بی‌گناه از حقوق زنان و کودکان سخن می‌گوید؟ ادعای حقوق زنان دارد، در حالیکه حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ در غزه زنان و کودکان بی‌گناه هستند! آیا چشم‌ها و گوش‌های سازمان ملل که سازمانی بین المللی است، بر این جنایت هولناک بسته شده است؟

این جنایات، عملکرد خارج از چارچوب‌های انسانی رژیم صهیونیستی و اشغالگر، کذب بودن رویاهای اروپایی و آمریکایی برای نظم نوین جهانی و آرمانهای آنان را نیز معلوم کرده و نشان می‌دهد، آرمانهای توسعه پایدار و تلاش‌های صندوق‌های وابسته به سازمان ملل متحد، صرفاً برای مدیریت کردن کشورهای ضعیف‌تر نوشته می‌شود. ۶ سال دیگر که در ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (۲۰۳۰)، به عدم تحقق آن رسیدید و نتایج نشان داد که کشورها در اجرای آن با شما همکاری نکرده و نمی‌کنند، خاطرات این رسوایی‌های بزرگ را به خاطر بیاورید و دلیل عدم اعتماد کشورها به سازمان ملل و صندوقهای وابسته به آن را به درستی تشخیص دهید.

ما روانشناسان با هشدار نسبت به وضعیت سلامت روان مردم و خصوصاً زنان و کودکان غزه، شما را نسبت به اعتبار سازمان ملل و خطر عدم مقبولیت جهانی این سازمان بیم داده و سریعاً و قویاً خواهان اخراج هرچه سریع‌تر این رژیم منحوس و جعلی از کلیه صندوقهای وابسته به سازمان ملل متحد و در کمترین واکنش اخراج آن از کمسیون مقام زن و نیز پیمان نامه حقوق کودکان هستیم.

شایان ذکر است روانشناسان مختلفی از کشورهای ایران، هند، پاکستان، کانادا، بلژیک، افغانستان، عراق، کویت، بحرین، سوریه، مالزی، اندوزی، سوئد و … این بیانیه را امضا کرده اند.

کد خبر 6062754 علی قدمی

دیگر خبرها

  • اجتماع مادران و کودکان بوشهری در حمایت از مردم غزه
  • اجتماع کودکان و مادران بوشهری در حمایت از مردم غزه برگزار شد
  • غزه گورستان نقض قوانین بین المللی است
  • اجتماع مادران و کودکان بوشهری در حمایت از غزه + تصویر
  • نماهنگ کودکان افغانستانی + فیلم
  • رژیم صهیونیستی را از کمیسیون مقام زن اخراج کنید!
  • دو هزار روانشناس جهان جنایات اسرائیل را محکوم کردند
  • تجمع بانوان خورموجی در حمایت از زنان و کودکان غزه
  • درخواست بیش از ۲ هزار روان‌شناس برای اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن
  • درخواست بیش از ۲ هزار روانشناس برای اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن