تبیین نقش روایات و عقل در تفسیر قرآن از منظر آیت الله فاضل لنکرانی
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۳۰۹۳
چهارمین پیش نشست همایش بررسی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی با موضوع نقش روایات و عقل در تفسیر قرآن از منظر آیت الله فاضل لنکرانی در مدرسه علمیه کوثر تهران برگزار می شود.
به گزارش خبرگزاری شبستان، چهارمین پیش نشست همایش بررسی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی شنبه 26 آبان ماه از ساعت 9 و 30 دقیقه الی 12 در مدرسه علمیه کوثر تهران به همت مرکز مدیرت حوزه علمیه خواهران برگزار می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنابراین گزارش عنوان اصلی این پیش نشست«نقش روایات و عقل در تفسیر قرآن از منظر آیت الله فاضل لنکرانی » است که با حضور و سخنرانی حجت الاسلام دکتر محسن قمر زاده دبیر علمی همایش، حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث و دکتر سعیده غروی مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده هدی برگزار می شود.
طلاب و اساتید علاقه مند برای شرکت در این نشست می توانند شنبه 26 آبان ماه به ضلع جنوبی پارک شهر خیابان بهشت کوچه شیخ فضل الله نوری مدرسه علمیه کوثر مراجعه کنند.
همایش بررسی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی بستر مناسبی برای معرفی آثار و دیدگاه های قرآنی فقیه فقید آیت الله فاضل لنکرانی است و اعجاز، اصول تفسیر، وحی شناسی، تحریف ناپذیری، جمع قرآن، خطابات قرآن و از مهمترین محور های آثار ارسالی به این همایش علمی است.
تقدیر از مقالات برگزیده، اعطا گواهی حضور ، پذیرش و ارائه مقالات ، چاپ مقالات پذیرفته شده در کتاب مجموعه مقالات و معرفی مقالات برگزیده به نشریات علمی پژوهشی از امتیازات شرکت در این همایش است.
علاقه مندان تا اول آذر سال 1397 مهلت دارند آثار خود را به دبیر خانه همایش به آدرس الکترونیکی hamayesh.maekazfeqhi.com و یا به آدرس قم، جنب میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار ، دبیرخانه همایش ارسال کنند.
همایش ملی بررسی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی 18 بهمن سال 1397 در قم برگزار می شود.
پایان پیام/49منبع: شبستان
کلیدواژه: استان همدان شیراز هفته کتاب و کتابخوانی اردبیل اجلاس جهانی گردشگری اسحاق جهانگیری خوزستان افتتاح پروژه استاندار جدید زنجان آیت الله فاضل لنکرانی علوم قرآنی همایش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۳۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051