Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیسیون ویژه مستقل کنگره آمریکا در گزارش ۹۰ صفحه‌ای درباره «استراتژی دفاع ملی» این کشور هشدار داد که توان نظامی این کشور در جهان به طرز قابل توجهی دچار افول شده است.  به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در گزارش ۹۰ صفحه‌ای کمیسیون مستقل کنگره آمریکا درباره «استراتژی دفاع ملی» این کشور تاکید شده که برتری نظامی آمریکا در جهان به طرز قابل توجهی کاهش یافته و رقبا از قبیل: روسیه و چین توانسته‌اند راه‌هایی برای مقابله با ارتش آمریکا بیابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این روزنامه آمریکایی خبر داده که توانسته قبل از انتشار این گزارش که قرار است روز چهارشنبه (امروز) منتشر شود، به متن آن دسترسی پیدا کند.

به نوشته نیویورک تایمز، کمیسیون مستقل و فراحزبی تحقیق درباره «استراتژی دفاع ملی» آمریکا، در یک نتیجه گیری انتقادی تاکید کرده که تمرکز جدید پنتاگون روی تهدیدات ناشی از چین و روسیه بعد از تقریبا دو دهه جنگ با تروریسم، «بیش از حد معمول بر تصورات و تحلیل ضعیف متکی است».

این کمیسیون که «کمیسیون استراتژی دفاع ملی» نام دارد، در سال ۲۰۱۷ بعد از ارائه «استراتژی دفاع ملی آمریکا» و توسط کنگره آمریکا ایجاد شد.

در گزارش کمیسیون مذکور ضمن تحسین «مسیر کلی» استراتژی دفاعی ارائه شده توسط «جیمز متیس» وزیر دفاع به کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ از آن انتقاد‌های جدی هم کرده است.

اعضای کمیسیون مستقل درباره کمبود‌های شدید بودجه‌ای و دیگر خطراتی که اجرای استراتژی مذکور را به مخاطره می‌افکند، هشدار داده‌اند.

در بخشی از این گزارش ۹۰ صفحه‌ای درباره تقلیل توانمندی نظامی آمریکا در سطح جهانی هشداری جدی داده شده است.

به نظر اعضای کمیسیون، «مزیت‌های نظامی طولانی مدت آمریکا تقلیل یافته است و میزان و حاشیه خطای استراتژیک برای کشور به طرزی دردناک، کوچک شده است و تردید‌ها درباره توان آمریکا برای بازدارندگی و در صورت لزوم شکست مخالفانش و احترام گذاشتن این کشور به تعهدات جهانی‌اش تشدید شده است».

در این گزارش درباره استراتژی دفاعی آمریکا تاکید شده که «اگرچه (این استراتژی) نمایانگر یک اقدام اولیه مثبت برای پاسخ گفتن به بحران است، اما به اندازه کافی توضیح نمی‌دهد که چطور ما می‌توانیم به هدف برسیم».

نیویورک تایمز می‌نویسد: «استراتژی دفاع ملی نمایانگر تغییر از جنگیدن با شورشیان در ۱۷ سال اخیر به منازعات بزرگ دولت با دولت است. آقای ترامپ تمایلش را برای پایان دادن به مداخله آمریکا در جنگ افغانستان ابراز کرده و عصبانیتش را درباره باقی ماندن نظامیان آمریکا در عراق و سوریه نشان داده است. استراتژی دفاع ملی آمریکا به طرز خاص، اولویت مهم‌تر را به مقابله با چین و روسیه و همچنین کره شمالی و ایران داده است».

طبق گزارش کمیسیون، چین و روسیه به دنبال رسیدن به هژمونی منطقه‌ای و در پیش گرفتن تدارکات نظامی تهاجمی به منظور خنثی کردن توانمندی‌های آمریکا هستند.

به ادعای آنها، تهدیدات ایران و کره شمالی در سال‌های اخیر به دلیل توسعه توان این دو کشور در تولید تسلیحات پیشرفته بیشتر شده است.

در این گزارش ادعا شده که «رقبای آمریکا» و برخی دیگر از کشور‌ها به طرزی فزاینده در «منازعات در مناطق خاکستری» درگیر شده‌اند. منازعه در منطقه خاکستری اصطلاحی نظامی است که در آن «جنگ تمام عیار» وجود ندارد، اما شامل تنش در حوزه دیپلماتیک، اجبار اقتصادی، اختلال و دستکاری رسانه ای، حملات سایبری و استفاده از شبه نظامیان و نیرو‌های نیابتی می‌شود.

در ادامه این گزارش مبسوط، بر «ناکارآمدی سیاسی» در آمریکا و کاهش‌های مکرر در بودجه ارتش به دلیل کمبود منابع مالی اشاره شده است.

از نظر اعضای کمیسیون، این دو موضوع توان آمریکا برای مقابله موثر و همراه شدن با تهدیدات را تقلیل داده و این تبدیل به «یک بحران در موضوع امنیت ملی» شده است.

«کمیسیون استراتژی دفاع ملی» کنگره آمریکا ۱۲ عضو دارد و ریاست آن را «اریک اس ادلمن» عضو پیشین سیاستگذاری پنتاگون در زمان دولت «جورج بوش پسر» و «گری راگهد» رئیس اسبق عملیات دریایی نیروی دریایی آمریکا برعهده داشتند.

در گزارش این کمیسیون تاکید شده که به رغم تمرکز اصلی پنتاگون روی مقابله با تروریسم در دو دهه گذشته، «دشمنان خارجی» آمریکا در حال مطالعه ارتش این کشور بوده‌اند.

بنا بر گزارش آنها، در نتیجه مطالعه ارتش آمریکا توسط «دشمنان خارجی»، آن‌ها روش‌هایی برای مقابله بلندمدت با مزیت‌های آمریکا در زمینه نمایش قدرت در دوردست‌ها، دفاع هوایی و موشکی، عملیات سایبری و جنگ الکترونیک ایجاد کردند.

کمیسیون مذکور معتقد است، «ما در برخی موارد در زمینه‌های فناوری‌های حساس، عقب هستیم یا داریم عقب می‌افتیم. رقبای آمریکا دارند سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در زمینه تجهیزات مافوق صوت قابل حمل روی ابزارها، اطلاعات ساختگی و دیگر فناوری‌های پیشرفته می‌کنند».

از نظر کمیسیون، در صورت درگیری گسترده نظامی با روسیه یا چین، آمریکا شاید در صورت عدم توسل به سلاح‌های اتمی خودش، برای بازدارندگی در برابر حتی یک دشمن دیگر هم به اندازه کافی نیرو نداشته باشد چه برسد به اینکه در «دو صحنه دیگر» درگیر شود.

در گزارش این کمیسیون آمده است: «بسیاری از مهارت‌های ضروری آمریکا برای برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های نظامی علیه دشمنان توانمندش به ویژه چین و روسیه کم شده است».

توصیه کمیسیون برای مقابله با چین در غرب اقیانوس آرام، سرمایه‌گذاری آمریکا روی هواپیما‌های ترابری نظامی دوربرد، زیردریایی‌ها و دیگر تجهیزات جنگی در زیر دریا است.

توصیه این کمیسیون درباره مقابله با روسیه هم این است که آمریکا به تقویت ناتو در شرق اروپا و منطقه بالتیک که طی سال‌های اخیر شروع شده، ادامه دهد.

«کمیسیون استراتژی دفاع ملی» درباره کاهش شدید نیرو‌های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا هشداری جدی داده است چرا که از نظر کمیسیون، عمق منافع امنیتی و اقتصادی واشنگتن در این منطقه بسیار زیاد است.

در گزارش کمیسیون، اقدامات پنتاگون در زمینه ابتکار‌های فناورانه و توسل به فناوری‌ها در زمینه بکارگیری نیرو‌های نظامی در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفته، اما هشداری جدی هم در این باره داده است.

«کمیسیون استراتژی دفاع ملی» معتقد است که «برتری آمریکا در بسیاری از فناوری‌های کلیدی که سنگ بنای برتری نظامی آمریکا است، در حال تقلیل است یا از بین رفته و تلاش‌های اخیر برای معکوس کردن روند این تضعیف ناکافی هستند».

پیشنهاد کمیسیون برای تقویت توان ارتش آمریکا برای مقابله با تهدیدات و «دشمنان» آن است که به طور متوسط سه تا ۵ درصد بالاتر از نرخ تورم بودجه ارتش افزایش یابد.

کمیسیون معتقد است: «منابع موجود کاملا مشخص است که برای حصول به اهداف بلندپروازانه استراتژی دفاع ملی ناکافی هستند».

در بخش دیگری از گزارش کمیسیون، آن‌ها از بی توجهی به نظرات مقام‌های غیرنظامی در وزارت دفاع آمریکا در مسائل مهم مربوط به سیاستگذاری مسائل امنیتی و دفاعی انتقاد کردند.

کمیسیون در این باره نوشته است: «حیاتی است که وزارت دفاع آمریکا و کنگره روند ناسالم موجود را که در آن تصمیم‌گیری درباره موضوعات مهم ملی از رهبران غیرنظامی گرفته شده، معکوس کند.»

هشدار درباره تاثیرات بیش از حد نظامیان در تصمیم‌گیری‌های مسائل مربوط به سیاست‌های امنیت ملی و خارجی آمریکا در شرایطی مطرح شده که از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او ژنرال‌های زیادی را برای مناصب مختلف دولتی انتخاب کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: توان نظامی آمریکا دانلد ترامپ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۳۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب

به گزارش خبرگزاری مهر، با اعلام شورای نظامی حاکم بر نیجر در ماه گذشته میلادی درباره پایان توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا، وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که در حال خارج کردن بیش از یک هزار نیروی نظامی باقیمانده خود از این کشور آفریقایی است.

در همین ارتباط، نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در پی اقدام پنتاگون از عقب نشینی نظامی از این کشور استقلال یافته از استعمار خارجی در تحلیلی اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از نیجر به مثابه پیروزی راهبردی دیگری برای روسیه در مقابل غرب است.

پایگاه خبری روسیا الیوم چهارشنبه شب گزارش داد که نشریه فایننشال تایمز در تحلیلی از تبعات عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از خاک نیجر پس از آغاز حاکمیت سیاسی جدید در این کشور آفریقای نوشت: ترک ارتش آمریکا از این کشور به مثابه پیروزی راهبردی دیگری برای مسکو در منطقه ساحل آفریقا است.

همچنین، این نشریه انگلیسی در ادامه افزود: کشورهای آفریقایی دیگری نیز به شکل چشمگیری با چرخش سیاست خارجی خود در حال قطع تماس‌های دیپلماتیک خود با شرکای غربی سنتی خود و اقبال به سمت افزایش همکاری‌های نظامی و سیاسی با روسیه هستند.

در همین ارتباط پیشتر، وزیر کشور نیجر اعلام کرد که این کشور در تلاش برای بیرون کردن نیروهای آمریکاست و قصد خرید سلاح از روسیه را دارد.

گفته می‌شود هم‌اکنون کمی بیش از هزار نظامی آمریکا در دو پایگاه در مناطق مرکزی نیجر مستقر هستند.

در پی تظاهرات مردمی در نیجر، شورای نظامی جدید حاکم بر این کشور توافق‌نامه امنیتی ۱۲ ساله با آمریکا را لغو کرد و خواستار خروج نیروهای آمریکا از این کشور شد.

اواخر اسفند پارسال سخنگوی شورای نظامی حاکم در نیجر از اقدام این شورا در لغو فوری توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا پس از گذشت نزدیک به ۱۲ سال از امضای آن میان دو کشور خبر می‌دهد.

بر پایه این گزارش، شورای حاکم در نیجر یک روز پس از سفر سه روزه مقامات ارشد آمریکایی به نیامی، پایتخت این کشور توافقنامه همکاری نظامی (۲۰۱۲) خود با واشنگتن را «به طور یک جانبه» لغو کرد.

همچنین، پایگاه خبری روسیا الیوم پیشتر گزارش داده بود که شورای حاکم در نیجر موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن»، توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن را لغو کرده و حضور نیروهای آمریکایی در خاک نیجر را غیر قانونی و مغایر با منافع این کشور برشمرده است.

در همین ارتباط، آمادو عبدالرحمان، سخنگوی شورای موسوم به شورای محافظت از وطن در بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی این کشور قرائت شد، گفت: «دولت نیجر با تمسک به آرمان‌ها و منافع ملی این کشور، با مسئولیت کامل خود تصمیم گرفته است به شکل فوری و یکجانبه توافق نظامی خود را درباره حضور نظامی نیروها و پرسنل اداری وابسته به وزارت دفاع آمریکا در خاک این کشور را لغو کند.»

کد خبر 6088237

دیگر خبرها

  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • جنگ رسانه‌ای نیازمند استراتژی است
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • طرح جدید در کنگره آمریکا برای توقف کمک نظامی به رژیم صهیونیستی
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد