Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@21:00:23 GMT

چرا سلطان سکه اعدام شد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۳۷۸۰

چرا سلطان سکه اعدام شد؟

اجرای حکم اعدام ۲ نفراز مجرمان اقتصادی صبح امروز نشان داد که دستگاه قضایی به گفته ریاست قوه قضاییه در احقاق حقوق اقتصادی مردم و برخورد با مجرمان اقتصادی هیچ گونه اغماضی لحاظ نمی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امروز چهارشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ حکم وحید مظلومین (معروف به سلطان سکه) فرزند حبیب‌الله و محمد اسماعیل قاسمی فرزند غلامعلی امروز به دار آویخته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جرم این ۲ نفر از سوی قوه قضاییه فساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه اعلام شده بود.

 

وحید مظلومین (معروف به سلطان سکه) فرزند حبیب‌الله ملقب به سلطان سکه فردی است که که سال ۹۶ حدود ۲ تن سکه را از سطح بازار جمع کرده بود «وحید مظلومین» 56 سال سن داشت و نخستین بار در سن 30 سالگی، سال 1371، بازداشت شده بود.در سال 71 وقتی قیمت دلار به یک‌باره چندین برابر شد او از سوی منابع وزارت اطلاعات به عنوان یکی از عوامل اصلی در اخلال در بازار معرفی شد و پرونده قضایی هم برای او تشکیل شد و مدتی هم در بازداشت بود.

 

اولین بار نام این فرد در رسانه های توسط فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ عنوان شد 13 تیرماه سال جاری اعلام شد. وی در این باره گفت: «وحید مظلومین که به عنوان دلال سکه دستگیر شده بود و پسرش نیز با قید ضمانت آزاد است. طی مدت ۱۰ ماه فعالیت خود، بر اساس ۵۰۰ سند و مدرکی که در خصوص وی به دست آمده در بحث دلالی سکه نقش اصلی را به عهده داشت و در این مدت حدود ۲ تن سکه را جمع‌آوری کرده بود«.

 

مظلومین که نقش بسیاری مهمی در آشفتگی بازار سکه داشت پیش از این نیز بازداشت شده بود. بر اساس گزارش بهمن ماه سال 96 بانک مرکزی و گزارش های وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، تعدادی از عوامل مهم و مؤثر در اخلال ارزی و تلاطم بازار از جمله ۲ مجرم فوق شناسایی و دستگیر شدند و هرچند متأسفانه از زمان اعلام بانک مرکزی و دستگیری فرزند وحید مظلومین به نام محمد رضا مظلومین اعضای شبکه موفق شده بودند بخشی از اسناد و مدارک جرم را معدوم یا مخفی کنند، با تحقیقات میدانی و تحقیق از جمعی از متهمین دستگیر شده مشخص گشت، شبکه وحید مظلومین از مؤثرترین فعالان غیر مجاز بازار ارز و سکه بوده و با استفاده از حساب‌های بانکی دیگران از چندین سال قبل تا زمان دستگیری فعالیت گسترده غیر مجاز و در مدت زمانی فقط گردش حساب ۲ تن از اقوام و کارمندان نامبرده مبلغ ۸/۲۱۹/۹۶۱/۸۸۱/۴۸۵ و ۳/۲۵۰/۵۵۱/۴۴۷/۲۷۸ ریال بوده و حسب اسناد و مدارک و تحقیقات انجام شده از حساب بیش از چهل تن با تبانی با بعضی از کارمندان بانک در جهت پوشش فعالیت غیر مجاز ارزی و سکه استفاده کرده اند.

 

بازداشت قبلی مظلومین به 49 سالگی او برمی‌گردد؛ او در نابسامانی بازار ارز در سال‌های 1390 و 1391 و حوادث اقتصادی آن سال‌ها به عنوان یکی از ارکان و عوامل اصلی اخلال در نظام ارزی کشور دستگیر می‌شود و حدود 7 ماه در بازداشت بوده است. 21 مهر سال 91 «وحید مظلومین» متوجه می‌شود که هواپس است و پرونده مهمی برای او تشکیل شده به مرز مریوان می‌رود تا به طور غیرقانونی از کشور خارج شود اما مأموران وزارت اطلاعات او را دستگیر می کنند.

 

جالب اینکه در همان روز 21 مهر 91 خانمی در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر می‌شود که دستگیری او به پرونده «وحید مظلومین» نامرتبط نبود. «ندا بهرامی» فرزند غلامرضا فردی که 6 فقره حساب بانکی افتتاح و صد‌ها برگ دسته چک سفید امضا در اختیار «وحید مظلومین» قرار می‌دهد که گردش مالی آن شش حساب در آن سال، در عرض یک سال بیش از هزار میلیارد تومان بوده است.

 

او علاوه بر این صرافی خود در تهران را در اختیار «وحید مظلومین» قرار داده بود و «وحید مظلومین» در آن سالها از طریق صرافی او، روزانه یک تا ۲ میلیون دلار به کشور وارد می کرد و در بازار می‌فروخت، «وحید مظلومین» بابت گردش مالی هزار میلیارد تومانی خود 2 میلیارد تومان به «ندا بهرامی» می‌دهد، حکم برائت او در آن سالها با دخالت و وساطت بانک مرکزی صادر شد.

 

او تنها در سال 96، هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌ است. به عبارت دیگر یعنی «وحید مظلومین» روزانه سه و نیم میلیارد تومان فروش طلا داشته است یا به معنی دیگر سالانه 9 تن طلا می‌فروخته است یا در مقایسه دیگر این عدد نشان می‌دهد که این فرد روزانه ۲ هزار و چهارصد سکه تمام بهار آزادی باید می‌فروخته است تا به این ارقام دست یابد.

 

«محمدرضا مظلومین« فرزند وحید 138 روز زودتر از پدر دستگیر می‌شود و «وحید مظلومین» در این مدت تمامی اسناد را از بین می‌برد. «وحید مظلومین» در بازجویی‌ها منکر انجام هرگونه فعالیت ارزی شده و می‌گوید: «اگر از سال 92 به بعد کسی به من یک سکه فروخته با سند به من بگوید» اما وزارت اطلاعات مستندات گسترده‌ای را در این زمینه در اختیار داشت؛ او در این زمینه ۲ اقدام انجام داده بود تا امکان ردیابی او غیرممکن شود؛ اول این‌که به طور مستقیم در معاملات حاضر نمی‌شد و دوم اینکه از حساب‌های شخصی خود استفاده نمی‌کرد.

 

«وحید مظلومین» برای جلوگیری از ایجاد ردیابی حتی از سیم کارت‌های خود استفاده نمی‌کرد و ۲ سیم کارت از طریق معلم خصوصی زبان فرزندش تهیه کرده بود و از آنها استفاده می‌کرد و جالب اینکه به محض دستگیری وحید این سیم کارت‌ها را سوزانده می‌شوند تا اطلاعات موجود در آن قابل استفاده نباشد.

 

«احسان فرزان‌نیا» معلم خصوصی فرزند «وحید مظلومین» می‌گوید: «به درخواست یکی از کارمندان وحید مظلومین اقدام به تهیه سیم کارت و به دستور آن‌ها نیز اقدام به سوزاندن سیم کارت‌ها کرده است.»

 

با بررسی  پرونده او به پیرزن 70 ساله‌ای بر می‌خوریم؛ «اقدس مهرافزا» عمه همسر وحید مظلومین؛ پیرزنی که حساب‌های خود در اختیار «وحید مظلومین» قرار می‌دهد؛ حسابی که تا مرداد سال 96 هیچ گردش حساب جدی و مهمی نداشتند و از این تاریخ به آخر سال 96، گردش‌های مالی حساب‌های او مرز 716 میلیارد تومان را رد می‌کنند و در مجموع این رقم به سه هزار پانصد میلیارد ریال می‌رسد.

 

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که مبالغ زیادی از سوی افرادی که در حاشیه مرز‌ها حضور داشتند به حساب او واریز می‌شده و برخی از واریز کنندگان نیز ملیت عراقی داشتند. «وحید مظلومین» مرجع و مرشد و بزرگ بازار سکه بود، کسی جرأت تخطی از دستورات وی را نداشت؛ علاوه بر قیمت سکه ساعت آغاز و پایان کار بازار را «وحید مظلومین» تعیین می‌کرد و کسی حق نداشت بعد از ساعت اعلامی او در بازار فعالیت کند.

 

این فرد صبح امروز به مجازات اعمال خود رسید تا دستگاه قضایی کشور نشان دهد همانگونه که «آیت الله املی لاریجانی» پیش از این تاکید کرده بود در احقاق حقوق اقتصادی مردم و برخورد با مجرمان اقتصادی هیچ گونه اغماضی لحاظ نمی کند./

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان همدان خوزستان طرح 550 هزار هکتاری اردبیل معاون اول رئیس جمهور هفته کتاب و کتابخوانی اجلاس جهانی گردشگری اسحاق جهانگیری افتتاح پروژه هفته کتاب سلطان سکه اعدام قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۳۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف: ۱۴ هزار کودک فلسطینی کشته شدند

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که بامداد امروز پنج‌شنبه رژیم صهیونیستی بار دیگر مناطق، شمالی، جنوبی و جنوب‌غربی و شرقی شهر غزه را با حمله توپخانه‌ای گلوله‌بارن کرد و در این حمله‌ها شماری از مردم در مناطق شیخ اجلین، تل‌الحوا، و زیتون در شمال غزه زخمی شدند.

بنابرگزارش خبرگزاری «وفا» همچنین جنگنده‌های رژیم نیز مناطق مسکونی در تل‌الحوا و اردوگاه شاطی در غزه را نیز بمباران کردند.

حمالیت چین از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «وانگ یی» وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن از عضوت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند.

وزیر خارجه چین این اظهارات را در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای اندونزیایی خود در جاکارتا بیان کرد.

وانگ یی همچنین تأکید کرد که «جنگ اسراییل علیه غزه منجر به فاجعه انسانی شده و آتش‌بسِ بدون قیدوشرط باید فوراً برقرار شود.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل رأی‌گیری می‌کند؛ اقدامی که احتمالاً از طرف آمریکا به عنوان متحد اصلی رژیم صهیونیستی بی‌نتیجه بماند.

یونیسف: از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه کشته شده‌اند

مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تازه‌ترین گزارش اعلام کرد که از آغاز جنگ در ۷ اکتبر، بیش از ۱۳۸۰۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند. هزاران نفر مجروح شده اند و هزاران نفر دیگر در آستانه قحطی هستند.

بنابر گزارش یونیسف «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد.»

وزیر کابینه اسراییل: اگر جای کافی نیست، زندانیان فلسطینی را اعدام کنید!

وزیر تندرو کابینه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی ضد انسانی در توییتی در شبکه اجتماعی ایکس روز چهارشنبه به بهانه ازدحام و شمار بالای اسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم در راه‌حلی ضد بشری از کابینه خواست تا به عنوان «راه حل» فلسطینیان با سابقه آنچه «مخرب» خواند، حکم اعدام صادر شود.

«ایتامار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جدیدترین اظهارنظر جنجالی خود با اشاره به کمبود فضای زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم به دلیل کثرت افراد زندانی و بازداشت شده، خواستار اجرای حکم اعدام برای مجرمان امنیتی شد.

توییت جنجالی وزیر تندرو صهیونیستی پس از آن صورت گرفت که کابینه این رژیم با پیشنهاد بن غفیر مبنی بر ساخت هزار اقامتگاه زندان در اراضی اشغالی موافقت کرد.

کد خبر 6081623

دیگر خبرها

  • وحید محمدزاده: دیدار با تراکتور برای ما بازی مرگ و زندگی بود / فیلم
  • سلطان گلاب ایران و جهان درگذشت
  • «هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد
  • گزارش زنده: ایران 0 - افغانستان 0
  • وزیر صهیونیست خواستار اعدام اسرای فلسطینی شد
  • خبر بد برای پرسپولیس؛ سلطان پیش‌بینی کرد!
  • یونیسف: ۱۴ هزار کودک فلسطینی کشته شدند
  • معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • نیمکت داغ تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های آسیا (عکس)
  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟