Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:31:59 GMT

مجسمه لنین در اوکراین جای خود را به پیاز داد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۴۰۴۳

مجسمه لنین در اوکراین جای خود را به پیاز داد

مسکو - ایرنا - رسانه های روسیه گزارش داده اند که یکی دیگر از مجسمه های ولادیمیر ایلیچ اولیانوف معروف به لنین رهبر انقلاب کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی در شهر مارکوفکای اوکراین حذف و به جای آن مجسمه چیپولینو (یک شخصیت پیاز شکل داستانی) قرار داده شده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه آنلاین گازتا، این خبر را وب سایت '112 اوکراین' نخستین بار منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«کریل گالوشکا» استاد تاریخ در روسیه در واکنش به این اقدام اوکراینی ها گفته است که گمان می کنم که «آنها انتخاب درستی» (تغییر مجسمه) کرده اند.
وی توضیح داد: چرا که منطقه ای که این اتفاق در آن رخ داده است به محصول پیاز خود معروف است بنابراین استقرار مجسمه چیپولینو می تواند یک نماد از این شهر باشد.
گفتنی است، چیپولینو نمادی از یک شخصیت داستانی در کتاب «جانی روداری» نویسنده ایتالیایی است که در آن ماجراها در سرزمینی اتفاق می افتد که همه مردم سبزی و میوه هستند و چیپولینو نیز یک پیاز است که در پی نجات پدر خود از شر حاکم ظالم است.
مقامات اوکراینی بارها حذف مجسمه و نماد لنین در این کشور را سیاستی در راستای اجرای قانون «محکومیت حزب و عقاید کمونیستی و نازی» خوانده اند.
بر طبق این قانون هر گونه تبلیغ با استفاده از تندیس و مجسمه در این خصوص ممنوع است.
چندی پیش مقامات اوکراین اعلام کرده بودند که در پی پاکسازی عقاید کمونیستی در کشورشان هستند بنابراین بنظر می رسد این اقدام در شهر مارکوفکای در همسایگی روسیه هم در این همین راستا صورت گرفته باشد.
پیشتر نیز در منطقه چرکاسی در مرکز اوکراین و جنوب کی یف نیز همین اتفاق رخ داد و مجسمه سرباز قزاق اوکراینی جایگزین مجسمه لنین شد.
اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.
اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تا امروز در تمامی مصاحبه ها گفته است که مسکو در خصوص بازپس دادن کریمه با هیچ کسی مذاکره نمی کند.
اروپام** 1346**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه اوكراين درگيري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۴۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: از نشستهای صلح اوکراین با مشارکت همه طرف‌ها حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ژانگ هانهویی، سفیر چین در روسیه امروز سه‌شنبه تأکید کرد که پکن از برگزاری نشست بین‌المللی صلح با موافقت روسیه و اوکراین در زمان مناسب و با مشارکت برابر همه طرف‌ها حمایت می‌کند.

وی در بیانیه‌ای که برای اسپوتنیک ارسال کرده، نوشته است «چین از برگزاری نشست صلح بین‌المللی در زمان مناسب با تأیید طرف‌های روسیه و اوکراین و با مشارکت برابر همه طرف‌ها برای بحث عادلانه درباره همه گزینه‌های صلح حمایت می‌کند».

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت نه سیاستمداران اوکراینی و نه سیاستمداران غربی حاضر به مذاکره جدی با مسکو نیستند و نشست آینده به میزبانی سوئیس درباره اوکراین را «مذاکرات غیرجدی» توصیف کرد.

وی که با شبکه «ای‌تی‌وی» بوستی گفت‌وگو می‌کرد، دراین‌باره گفت: ما کسی را نمی‌بینیم که با او گفت‌وگو کنیم. من به اظهارات رهبران اوکراین، ایالات متحده و اروپا، و طبقه سیاسی آنها توجه کنید. هیچ یک از آنها برای یک گفتگوی جدی آماده نیستند. آنها با برگزاری یک نشست در سوئیس، یک نمایش مذاکرات را بازی می کنند. چارچوب کپنهاگ به بن‌بست رسیده است.

لاوروف تأکید کرد که غرب تلاش می‌کند که غرب تلاش می کند «با تطمیع یا کلاهبردار، باج خواهی و دروغ» حداکثر تعداد کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب جهانی را به «گردهمایی» در سوئیس بکشاند.

کشور سوئیس نشستی درباره اوکراین را در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در نزدیکی شهر لوسرن برگزار خواهد کرد. حدود ۱۶۰ کشور به این نشست دعوت شده اند، اما روسیه در آن شرکت نخواهد کرد. سرگئی گارمونین، سفیر روسیه در برن پیش از این به اسپوتنیک گفته بود که روسیه در این نشست که هدف از آن ارائه ضرب‌الاجل به مسکو است، در هیچ قالبی شرکت نخواهد کرد.

به گفته گارمونین «این نشست به یک کارزار روابط عمومی پر سر و صدا اما خالی تبدیل خواهد شد.» مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی یف ممنوعیتی را برای آنها در سطح قانون گذاری معرفی کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هفته پیش با تکرار موضع پیشین روسیه درباره مذاکرات برای حل دیپلماتیک جنگ اوکراین، گفت که هرگونه مذاکره بدون حضور و مشارکت روسیه منتج به نتیجه نخواهد شد.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره کنفرانس صلح اوکراین که قرار است در سوئیس برگزار شود، گفت: درک نمی‌کنیم که این کنفرانس صلح چه نقطه عطفی است! از چنین کنفرانسی چه انتظاراتی باید داشت؟ بدون حضور و مشارکت روسیه، چطور می‌توان درباره نتیجه کنفرانس صحبت کرد؟ چنین اتفاقی مطلقاً امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: این (کنفرانس) ابتکاری است که برای رسیدن نتیجه طراحی نشده است! موضع روسیه درباره مذاکرات صلح مشخص و مشهور است. موضع ما منسجم، کاملاً شفاف و رییس جمهور بارها آن را تکرار و تایید کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به همراه الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی وی، ۱۱ آوریل در کرملین رایزنی کرده و بعد از آن، پوتین تاکید کرد که مسکو هرگز حل و فصل صلح‌آمیز مناقشات را رد نکرده و همواره نسبت به این راه‌حل متمایل بوده است.

کد خبر 6098866

دیگر خبرها

  • چین: از نشستهای صلح اوکراین با مشارکت همه طرف‌ها حمایت می‌کنیم
  • حمله پهپادهای کامیکازه اوکراین به روسیه/۴۱نفر کشته شدند
  • حمله پهپادهای کامیکازه اوکراین به «بلگورود» روسیه/۴۱نفر کشته شدند
  • پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد