Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@09:51:59 GMT

ذخایر دارویی در کشور چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۴۳۶۳

ذخایر دارویی در کشور چقدر است؟

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا اصغری رییس سازمان غذا و دارو ، درباره وضعیت بازار دارویی کشور با توجه به تحریم‌های آمریکایی، گفت: با توجه به این که از قبل مطلع بودیم که تحریم‌ها ایجاد شده و تشدید می‌شود، پیش‌بینی‌های لازم انجام شد تا ذخایر کافی از دارو‌های مورد نیاز و به‌ویژه مواد اولیه دارویی تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیلی نگرانی از بابت تامین دارو در بازار وجود ندارد.
چالش نقل و انتقال پول دارو

وی افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که دارو و مواد غذایی در لیست تحریم قرار ندارد و این به مفهوم آن است که شرکت‌هایی که فروشنده دارو به ایران بوده‌اند، همچنان می‌توانند با ایران معامله کنند؛ این چیزی است که اعلام شده است، اما مشکل اصلی در نقل و انتقال پول و کالا است که به دلیل شرایط جدید تحریم‌ها مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده که البته برای آن‌ها راه‌حل‌هایی پیدا کردیم و نقل و انتقال پول و کالا می‌تواند از طریق مکانیسم‌هایی اتفاق بیفتد. البته برای این کار هزینه‌هایی هم به کشور تحمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: واکنش‌ها به پوشش لحظه به لحظه ضدانقلاب از بازگشت تحریم‌ها/ بی‌بی‌سی هر روز خبیث‌تر از دیروز! 

ذخایر دارویی در کشور چقدر است؟

اصغری با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخایر ما در حوزه دارو و مواد اولیه بین شش ماه تا دو سال است، افزود: بنابراین حداقل شش ماه فرصت داریم تا از طریق مکانیسم‌های اشاره شده، دارو و مواد اولیه را تامین کنیم، اما به هر حال این کار با زحمت بیشتری انجام می‌شود. در عین حال تمام تلاش ما این است که هیچ فشاری به بیماران منتقل نشود. البته هزینه‌هایی برای انتقال پول و کالا به کشور تحمیل می‌شود.
سرانجام ۵۰۰ میلیون یوروی دارو چه شد؟

رییس سازمان غذا و دارو درباره زمان تخصیص ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار است از صندوق توسعه ملی به حوزه دارویی اختصاص یابد، گفت: هنوز این موضوع عملیاتی نشده و سازمان برنامه و صندوق توسعه ملی که این پول را تامین می‌کند، در حال مذاکره هستند؛ چراکه این پول به عنوان قرض داده می‌شود و باید بررسی شود که با چه مکانیسمی می‌توان بازپرداختش را انجام داد. درباره ۲۰۰ میلیون دلاری هم که درخواست کردیم از محل حمایت از تولید نهاده‌های کالا‌های اساسی در داخل کشور، به حوزه دارو اختصاص دهند، هنوز چیزی به ما منعکس نشده است.

اصغری با بیان اینکه میزان کمبود‌های دارویی کشور طبیعی و مانند سال گذشته است، گفت: البته در حوزه غذا وضعیت خیلی بهتر است. زیرا عمده ذخایر غذایی کشور و مواد مورد نیاز صنعت غذایی تامین شده است. همچنین تولیدات‌مان هم مانند گذشته انجام می‌شود. تنها مشکل در صنعت غذایی بحث افزایش قیمت‌هاست که آن هم در حوزه مسئولیت وزارت صنعت است.
شرط وزارت بهداشت برای صادرات دارو

وی در پاسخ به سوالی درباره صادرات دارو‌های داخلی، گفت: به طور کلی اولویت ما تأمین بازار دارویی داخلی است. بر این اساس دارو‌های داخلی اجازه صادرات ندارند، مگر اینکه سازمان غذا و دارو تایید کند و ما مطمئن باشیم که این دارو می‌تواند به طور دائم بازار داخلی را تامین کند؛ بنابراین اگر مازاد بر نیاز کشور دارو تولید کنند اجازه صادرات می‌دهیم.

اصغری از افتتاح یک خط تولید دارو‌های های‌تک و سرطان در پنجم آذر ماه امسال خبر داد و گفت: در پنجم آذرماه خط تولید دارویی با ظرفیت وسیعی در صنعت دارویی افتتاح می‌شود که جهش بزرگی در تولید دارو‌های مورد نیاز کشور است. بر این اساس شرکت دارویی اکتوور خط تولید دارو‌های ضدسرطان و "های‌تک" را ایجاد می‌کند که ظرفیتی مازاد بر نیاز کشور را تولید خواهد کرد. در این خصوص نگاه صادراتی داریم و سرمایه گذاری آن بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار و با مشارکت اسپانیا و یک کمپانی هندی است. بر این اساس تحریم هم برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چرا که خودشان مواد اولیه را تامین می‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

جزییات ذخایر دارویی ایران در "تحریم"

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غذا و دارو جذاب ترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۴۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ذخایر آبی سدها در شروع سال ۱۴۰۳+جدول

۱۴ سد مهم کشور ذخایر آبی زیر ۲۰ درصد دارند، به‌عبارتی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن آنها خالی است. همچنین در ۱۶ سد کشور نیز ذخایر آبی آنها نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش بوده، بین ۲۵ تا ۹۰درصد کاهش دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 184 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا پنجم فروردین 1403) در مجموع 16 میلیارد و 360 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 19 میلیارد و 700 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 17 درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، 12 میلیارد و 410 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 12 میلیارد و 50 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، 3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود 25 میلیارد و 640 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 52 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 48 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز پنجم فروردین 1402 بالغ بر 26 میلیارد و 750 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده کاهش 4 درصدی در این بخش است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

14 سد مهم کشور ذخایر آبی زیر 20 درصد دارند، به‌عبارتی بیش از 80 درصد ظرفیت مخازن آنها خالی است. همچنین در 16 سد کشور نیز ذخایر آبی آنها نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش بوده، بین 25 تا 90درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت ذخایر آبی سدها در شروع سال ۱۴۰۳+جدول
  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه
  • چگونگی کسب اطلاعات دارویی از سامانه «تیتک»
  • مشکل جدی در تامین دارو و شیر خشک وجود ندارد
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • آمریکا با تحریم دارو‌های کودکان سرطانی و پروانه‌ای ناجوانمردی را به اوج رسانده است
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند