Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

نیما حقیقت‌جو دانشجوی واحد دانشگاه علوم و تحقیقات در رابطه با این پژوهش، گفت: انتخاب مته مناسب، بهینه‌سازی پارامترهای عملیاتی و شناسایی خطرات حفاری مربوط به مته، عوامل کلیدی در تعیین عملکرد حفاری چاه با کمترین هزینه ممکن است. در حال حاضر لیست طولانی از مته‌های غلتکی مخروطی دندانه فولادی و کاربید تنگستن دکمه‌ای با مکانیسم‌های مختلف حفاری وجود دارد که بعضا سبب سردرگمی یک مهندس حفار به منظور انتخاب بهترین مته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه انتخاب مته مناسب برای یک کاربرد خاص، می‌تواند بسیار مهم باشد، گفت: همچنین انتخاب صحیح مته، نقش بسزایی در عملکرد و کارایی عملیات حفاری است. در انتخاب مته حفاری عوامل مهمی چون هزینه به ازای هر فوت، انرژی ویژه، قابلیت حفاری سازند، نرخ نفوذ و... دخالت دارند. از این رو انتخاب مته حفاری را می‌توان به عنوان یکی از مسائل تصمیم‌گیری چند معیاره مطرح کرد.

به گفته این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، مطالعات آماری نشان می‌دهد حدود ۷-۵ درصد هزینه حفر هر چاه نفت به هزینه مته‌های حفاری آن چاهاختصاص دارد، در حالی که اگر مته‌های حفاری به درستی انتخاب و استفاده شوند، می‌توان زمان حفاری و هزینه تکمیل چاه را به میزان قابلملاحظه‌ای کاهش داد.

حقیقت جو، تصریح کرد: امروزه با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی، صنایعی نیز که تحت تاثیر این دو رکن هستند، دست خوش تغییرات و پیشرفت‌هایی می‌شوند و همین موضوع سبب گسترده شدن انتخاب‌ها و به وجود آمدن طیف وسیعی از گزینه‌ها می‌شود. موضوع انتخاب مته حفاری از آنجایی حائز اهمیت می‌شود که بر اساس روش تصمیم گیری فازی بتوان به انتخاب گزینه بهینه و مدیریت مطلوب دست یافت.

وی افزود: تاکنون در رابطه با روش های انتخاب مته حفاری تحقیقات متنوع و گوناگونی در ایران صورت گرفته است. اما استفاده از چند معیار در کنار هم و به صورت همزمان و آن هم با استفاده از روش تصمیم‌گیری فازی مثلثی در انتخاب مته حفاری روشی نوین محسوب می شود که تا به حال پژوهشی بر روی این موضوع صورت نگرفته است.

حقیقت جو در رابطه با روند پژوهش خود، ادامه داد: مراحل انجام تحقیق به صورت مطالعه موارد پیشین در زمینه انتخاب مته‌های حفاری، مطالعه و تحقیق جامع و کامل پیرامون مبحث تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه، فراهم ساختن ملزومات و داده‌های مورد نیاز به منظور استفاده در روش شباهت به گزینه ایده‌آل فازی، آشنایی و فرآگیری کامل روش‌هایی که در روش شباهت به گزینه ایده‌آل فازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حل معادلات و در نهایت دریافت و تحلیل نتایج بدست آمده است.

این محقق دانشگاهی افزود: در این تحقیق برای انتخاب بهینه مته حفاری، از روش شباهت به گزینه ایده‌آل فازی مثلثی در دو سازند آغاجاری و گچساران استفاده شد که نتایج بهتری نسبت به روش های تصمیم گیری دیگر ارائه می‌دهد. همچنین در این تحقیق معیار های هزینه حفاری به ازای واحد طول، قابلیت حفاری، نرخ نفوذ مته و انرژی ویژه به عنوان عوامل موثر در انتخاب مته در نظر گرفته شدند. دلیل انتخاب این معیارها اهمیت هر یک از آنها به صورت جداگانه در انتخاب نوع مته و همچنین انتخاب متداول آنها توسط اپراتورهای حفاری است.

وی گفت: نتایج این تحقیق برای طیف وسیعی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران و همچنین شرکت‌های بین‌المللی و خارجی که در زمینه حفاری فعالیت دارند کاربرد دارد. تمام شرکت‌هایی که در زمینه حفاری چاه‌های نفتی کار می‌کنند، می‌توانند از این نتایج به عنوان مرجعی جهتاستفاده و انتخاب بهترین مته‌های حفاری با توجه به معیارها و اهداف خویش، استفاده کنند.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه با عنوان «انتخاب بهینه مته حفاری در صنعت نفت با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چند معیاره فازی» توسط نیما حقیقت‌جو دانشجوی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر آرش ابراهیم آبادی، دکتر مستانه حاجی‌پور صورت گرفته است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۵۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ تصمیمات مهم برای تسریع در اجرایی پروژه فیبر نوری استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد خوانساری در این سفر، با هدف ارزیابی مشکلات و چگونگی تسریع در توسعه پروژه فیبر نوری استان بوشهر، با استاندار، مدیران و پیمانکاران این طرح دیدار کرد.

در این دیدار مقرر شد، طی برگزاری جلسه‌ای مشترک با شهرداری‌ها، چالش‌های موجود پیرامون انعقاد و اجرای قرارداد‌ها برطرف شود و اپراتور‌ها نیز برنامه به‌روزرسانی شده خود را ارائه کنند.

مدیر معین پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌های استان بوشهر، ضمن بررسی‌های میدانی وضعیت پیشرفت پروژه، از شهر کنگان و منطقه یک بوشهر نیز بازدید کرد. با هماهنگی میان مدیران ارشد شهر کنگان و اپراتور مقرر شد تا حداکثر ۶۰ روز آینده ۴۰ کیلومتر حفاری فیبر نوری کنگان کامل می‌شود.

این گزارش حاکی است، اهمیت اجرا و توسعه شبکه فیبر نوری در سال جدید، در حدی است که در قانون بودجه سال جاری، تمهیداتی برای تحقق این مهم در نظر گرفته شده است. طبق بند پ تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، شهرداری‌های سراسر کشور و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند مجوز حفاری و نصب تجهیزات در معابر شهری و معابر خارج از شهر را حداکثر پانزده روز پس از دریافت تقاضای اپراتور معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با رعایت شرایط و ضوابط و تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه کنند.

با تلاش‌های صورت گرفته در سطح کشور، تا کنون، اجرای پروژه فیبر نوری در ۴۳۰ شهر کشور آغاز و یا نهایی شده و بیش از ۷ هزار کیلومتر مورد حفاری قرار گرفته است که ۷ میلیون خانوار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

گفتنی است، با انجام موفق پروژه فیبر نوری در سراسر کشور، سرعت اینترنت به صورت صد برابری افزایش پیدا می‌کند و امکان دسترسی سریع‌تر، ایمن‌تر و پایدارتر به اینترنت برای مشترکان فراهم می‌شود. از مزایای دیگر استفاده از فیبر نوری، دسترسی عادلانه مردم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت با کیفیت در سراسر کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برای عایق کاری ویلا با استفاده از عایق الاستومری
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • حفر و تکمیل هشت حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب غرب کشور 
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت طی فروردین ماه در مناطق نفتخیز جنوب غرب کشور 
  • تسریع اجرای پروژه فیبرنوری استان بوشهر
  • اخذ تصمیمات مهم برای تسریع در اجرایی پروژه فیبر نوری استان بوشهر
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • شمار متوفیان ناشی از حوادث گاز در زنجان کاهش یافت
  • افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد
  • رقابت نابرابر صادرکنندگان با قاچاقچیان زعفران