Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- «ولی نصر» رئیس مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز در مقاله ای در «نیویورک تایمز» با اذعان به توانمندی و قدرت نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه نوشت: سیاست های آمریکا و تهدیدات ترامپ، هرگز مانع توسعه قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه نخواهد شد .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مقاله خود افزود: استراتژی سست دولت ' ترامپ' برای خاورمیانه که بر مبنای دوستی با عربستان شکل گرفته بود تا گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه را مهار کند با ترور یک روزنامه نگار( جمال خاشقچی ) توسط عوامل سعودی آسیب جدیدی دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دراین مقاله آمده است : دولت ترامپ حاضر نیست این واقعیت را قبول کند که استراتژی اش در مورد خاورمیانه عمیقا مشکل ساز شده است.
نویسنده با اشاره به فشارهای دیرهنگام کاخ سفید بر رژیم سعودی برای ترک مخاصمه یمن نوشت : دولت ترامپ به تازگی مترصد شده که بر عربستان فشار وارد آورد که به دنبال ترک مخاصمه جنگ در یمن باشد. این اعمال فشار کاخ سفید بر سعودی نشانه آن است که سعودی ها که قلب و محور استراتژی دولت واشنگتن برای خاورمیانه اند، چقدر آبرو و اعتبارشان نزد واشنگتن و حتی نزد خود ترامپ از بین رفته است.
نویسنده مقاله، 'مهار پروژه قدرت نفوذ ایران بر خاورمیانه' را استراتژی اول و آخر ترامپ در خاورمیانه دانسته و می نویسد: روح و آرمان اول و آخر استراتژی ترامپ در مورد خاورمیانه فقط مهار قدرت نفوذ ایران در خاورمیانه است و جمهوری اسلامی هم به خوبی دست آمریکایی ها را خوانده است .
نویسنده در مقاله خود با اشاره به تحریم های ضدایرانی ترامپ علیه ملت ایران می نویسد: باوجود همه این تحریم ها؛ ایران امروز همچنان نفت خود را می تواند بفروش برساند و به اندازه کافی با اروپا، چین، روسیه و هند تجارت داشته باشد و اجازه ندهد اقتصادش از حرکت بازایستد.
با اجرایی شدن تحریم ها، کل مجموعه حاکمیت اعم از محافظه کاران و میانه روها همه با هم یکی شده اند و یک جبهه متحد تشکیل داده اند و مردم را پشت سر نظام و تحت لوای پرچم 'ایران' به دنبال خود می کشند.
نصر در این مقاله یکی از اهداف آمریکا از فشارهای شدید اقتصادی را افزودن بر سطح نارضایتی مردم از حاکمیت ایران دانسته و خاطر نشان کرده است : دولت ترامپ توافق هسته ای را به سخره گرفت و گفت که این توافق ایرادات بسیاری دارد . ترامپ مدعی شد که باید یک توافق جدیدی وجود داشته باشد تا جلوی نفوذ ایران را بگیرد و ترامپ اکنون نمی تواند به قولش عمل کند .
نویسنده مقاله ؛ همکاری های آمریکا و عربستان برای مهار قدرت جمهوری اسلامی ایران را یاداور و خاطر نشان کرده است : مبنای تعامل ترامپ و بن سلمان، جلوگیری از قدرت جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه بوده است اما ولیعهد جوان، ناپخته و کار نابلد عربستان آنقدر دسته گل به آب داد که فضای کافی برای ابتکار عمل های استراتژیک باقی نگذاشته است.
در این مقاله به تضعیف موقعیت بن سلمان ولیعهد عربستان بویژه پس از قتل خاشقچی اشاره شده و آمده است : این ماجرا بطور کامل ضعف استراتژی ترامپ را ثابت کرد. موقعیت ولیعهد عربستان تضعیف شده است و دیگر دولت سعودی در موقعیتی نیست که بتواند به رژیم اسرائیل در مقابله با جمهوری اسلام کمک کند. اکنون برای همگان عیان گشته است که عربستان قادر نیست یک ائتلاف منطقه ای تشکیل بدهد و با آن، جمهوری اسلامی را از سوریه، عراق؛ لبنان و یمن بیرون کند.
در پایان این مقاله، نویسنده با یادآوری این موضوع که ' همه واقعیات شرایط میدانی خاورمیانه نشان می دهد که امکان حذف نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه وجود ندارد '، خاطر نشان کرد : واقعیت این است که دنیای عرب هیچگاه نمی تواند جلوی توسعه نفوذ منطقه ای ایران را بگیرد و تهدیدها و خط و نشان کشیدن های آمریکا هم نیز در این راستا کارساز نیست .
اروپام**1591**1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نيويورك تايمز ايران خاورميانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۵۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

پسر شاه مخلوع دریافته که سران همان حکومتی که وی سال قبل به دستبوسی‌شان در اورشلیم رفت امکان مقابله نظامی با جمهوری‌اسلامی را ندارند، سعی می‌کند خود را چهره‌ای میهن‌دوست و دارای عرق ملی جلوه دهد!

به گزارش مشرق، رضا پهلوی فی‌نفسه بی‌اعتبارتر از آن است که شایسته نقد باشد. نقدشونده باید واجد حداقل شرایط و ویژگی‌هایی برای سرازیرشدن انتقادات به‌سوی خود باشد که فرزند شاه مخلوع دارای این شرایط نیست. او فرد بی‌پرنسیبی است که به‌دلیل تنزل امر سیاسی و ابتذال دامن‌گیر و همه‌جانبه، خود را در موقعیت اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی تعریف کرده و با حمایت رسانه‌های فارسی‌زبان برون‌مرزی، توهم جمعی را در میان عده قلیلی پدیدار کرده‌اند؛ به‌خصوص در بیرون مرزها و میان ایرانیان خارج از کشور که سال‌هاست روزشمار فروپاشی جمهوری‌اسلامی را برپا کرده‌اند و پس از برجسته‌شدن گفتمان براندازی این توهم عمیق‌تر شده است.

با این همه ، ضمن علم به این مسئله و آگاهی از بی‌وزنی رضا پهلوی، باید مواضع خطرناک و دوگانه او را نمایان کرد تا پرده از بی‌وطنی اپوزیسیونی برداشته شود که برخلاف ژست‌های خود، نه عرقی به وطن دارند و نه اندک شرافتی. او ایران ما را ویرانه و نابود می‌خواهد تا شاید اربابان غربی‌اش مجالی برای جلوس بر صندلی قدرت به شازده دهند اما بر خلاف رضا پهلوی و دیگر چهره‌هایی که این روزها برچسب اپوزیسیون را به سینه چسبانده‌اند، غربی‌ها از ذکاوت بیشتری برخوردارند. پهلوی و دیگر نفرات آلت‌دست و ابزاری برای یارکشی از افکارعمومی ایران و تسهیل پروژه براندازی هستند و هیچ‌گاه غرب آنان را دارای جایگاهی برای به‌دست‌گرفتن کرسی قدرت نپنداشته‌ و بر اساس مقتضیات زمانه و شرایط، احتمال قریب به یقین و پس از عدول غربی‌ها از به‌پیش‌بردن پروژه براندازی، آنان را همچون دستمال استفاده‌شده‌ای به خاکروبه می‌اندازند.

موضوع این جستار، موضعی است که رضا پهلوی اخیراً در مصاحبه با یک رسانه هندی پس از نزاع مستقیم ایران و اسرائیل و پاسخ جمهوری‌اسلامی به رژیم‌صهیونیستی، اتخاذ کرده. وی در این مصاحبه مدعی است که خط قرمز او حمله به خاک ایران بوده و همیشه با هر گونه تقابل نظامی مخالفت ورزیده است. اما بد نیست که نگاهی به اظهارات او در چند ماه قبل داشته باشیم تا ابعاد جدیدی از هزاررنگی وی نمایان گردد. چند ماه قبل و در میانه بحبوحه جنایات اسرائیل در غره بود که شازده در گفت‌وگو با رسانه ضد ایرانی «ایندیپندنت» از اربابان غربی خود به‌جای مقابله با حماس و مقاومت اسلامی در منطقه، درخواست حمله به ایران و به‌قول خود قطع سر اختابوس را داشت اما مواجهه با واقعیت و دیدن قدرت ایران برای مقابله با کارفرمایان عبری و غربی رضا پهلوی، موجب چرخش عجیب این شازده متوهم شده و حالا وی مدعی مخالفت با حمله نظامی به خاک ایران است!

پسر شاه مخلوع دریافته که برخلاف آنچه که پیش از این می‌پنداشت، سران همان حکومتی که وی سال قبل به دستبوسی‌شان در اورشلیم رفت و حتی دیگر کشورهای غربی، امکان مقابله نظامی با جمهوری‌اسلامی را ندارند و به‌همین دلیل با ۱۸۰ درجه تغییر موضع، از عقیده قبلی‌اش مبنی بر رویارویی نظامی عدول کرده و سعی می‌کند خود را چهره‌ای میهن‌دوست و دارای عرق ملی جلوه دهد! اما این‌گونه اظهارات تنها عیان‌کننده رسوایی اپوزیسیونی است که در بدنامی و خیانت بر تارک تاریخ ایران می‌درخشند! جمهوری‌اسلامی در طول حیات خود با خیل عظیمی از اپوزیسیونی مواجه بوده که هر چند در مخالفت با اصل نظام از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند اما در میان آن‌ها کمتر افرادی وجود داشته که حاضر بودند به هر قیمتی ولو به توبره‌کشیده‌شدن خاک ایران و حمله نظامی به کشور، نظام سیاسی ساقط شود. ظاهرا دورانی که سیاسیون و اپوزیسیونی چون «ابوالحسن بنی‌صدر» و «داریوش همایون» با وجود قاطعیت در تقابل سیاسی با جمهوری‌اسلامی، به هر شکلی با دخالت خارجی و یا تهاجم به خاک ایران مخالفت می ورزیدند دیگر گذشته است . عصر کنونی، دوره مانور اپوزیسیون بی‌وطن و بوقلمون صفتی است که علاوه بر مزدوری برای قدرت‌های غربی، نه تعلقی به خاک کشور داشته و نه وزن و جایگاه برای سیاست‌ورزی و این قسم مواضع سند واضحی برای وطن‌فروشی آنان است.

منبع: الف

دیگر خبرها

  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ایران قدرتی منطقه‌ای است که به تدریج به قدرت جهانی تبدیل خواهد شد
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • سخنگوی وزارت خارجه : آمریکا در ۳ هفته اخیر پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به ایران ارسال کرد
  • وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!
  • اراده ایران در کنشگری فرامنطقه‌ای
  • سکوت برای کاهش تنش؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران
  • مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه