Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اين روزها برخي از رسانه ها با سمپاشي به دنبال مطرح کردن اين موضوع هستند که فروش نفت توسط بخش خصوصي در بورس مي تواند به ايجاد بابک زنجاني ها کمک کند که در اين گزارش به طور تفصيلي به پاسخ اين شبهه پرداختيم.
به گزارش خبرگزاري آريا، بالاخره نفت ايران در بورس عرضه شد و علي رغم سمپاشي هاي صورت گرفته توسط برخي از رسانه ها و کارشناسان تجربه موفقي نيز داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس تصميم گرفته شده قرار بود يک ميليون بشکه نفت در حجم هاي 35 هزار بشکه اي عرضه شود که با تعديل قيمت و انعطافي که مسئولان عرضه کننده نفت در بورس داشتند در دو مرحله اين نفت عرضه شده به فروش رفت.
هرچند که ايرادات جزئي براي نحوه عرضه نفت در بورس مي توان بيان کرد؛ اما در کل بايد گفت عرضه نفت تجربه موفقي بود که شرکت ملي نفت ايران پشت سرگذاشت و بايد منتظر عرضه هاي بعدي بود.
*مدير امور بين الملل شرکت نفت: فروش نفت در بورس ادامه دار است
سعيد خوشرو مدير امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران نيز پس از عرضه نفت خام در بورس در گزارشي اعلام کرده بود فروش هشت محموله 35هزار بشکه‎‏اي در عرضه نخست و فروش 20محموله 35هزار بشکه‎اي در مرحله دوم، در مجموع عرضه آزمايشي موفقي را در بورس انرژي رقم زد.
به گفته اين مقام مسئول در جريان اين عرضه آزمايشي، بازخوردهايي را دريافت کرده‎ايم و همچنان منتظر پيشنهادها و نظرهاي سازنده بخش خصوصي هستيم تا با لحاظ کردن آنها، نقاط قوت کار را افزايش دهيم و فضا را براي عرضه‎اي موفق‎تر و مطمئن‎تر فراهم کنيم.
خوشرو با اشاره به تصميم‎گيري درباره افزايش مهلت تسويه ارزي به 60روز و همين‌طور انعطاف قيمتي در عرضه گفته بود همانطور که پيش از اين هم گفته بودم، شرکت ملي نفت ايران شرايط مساعدي را براي خريد نفت خام از طريق بورس انرژي براي بخش خصوصي فراهم کرده است و معتقديم هيچ خريداري نمي‎تواند به طور مستقيم راحت‎تر از فرآيندي که در بورس انرژي شکل گرفته، نفت خريداري کند.
وي تصريح مي کند: بدون تعارف بگويم، در مرحله نخست عرضه، بخش خصوصي کار را جدي نگرفته بود، اما پس از مشاهده فرآيند عرضه در مرحله نخست و انعطاف‎هاي نفت در فروش، باور کرد نفت به معناي واقعي فروشنده است.
خوشرو در عين حال به نکته مهمي اشاره مي‎کند که فرآيند عرضه نفت خام در بورس، دو بخش دارد که يک بخش آن به عرضه‎کننده، يعني شرکت ملي نفت ايران مربوط مي‎شود و بخش دوم کار به آمادگي کافي خريداران بستگي دارد که بخش عمده آن به موفقيت خريداران در يافتن مقصد نهايي و ارائه ضمانتامه‎هاي معتبر بانکي منوط است. بنابراين بخش خصوصي در ادامه اين روند، بايد توان خود را در شناسايي بازارهاي نهايي و شناخت جزئيات عملياتي تقويت و نسبت به اخذ ضمانتنامه بانکي نيز اقدام کند که بديهي است رقم اين ضمانتنامه در صورت تجميع محموله‎ها، قابل‎توجه خواهد بود.
*ناخشنودي عده‌اي از عرضه موفق نفت در بورس
همانطور که گفته شد در واقع کسي گمان نمي کرد که شرکت ملي نفت و مسئولان فروش نفت خواستار اجرايي شدن اين شيوه باشند زيرا اين گمان وجود داشت که همانند دوره گذشته عرضه نفت در بورس کار شکني هايي ايجاد شود و اين عرضه نيز با شکست مواجه شود. اما با تدبيري که معاون اول رئيس جمهور انجام داد خوشبختانه در اين دوره شاهد عرضه موفق نفت در بورس بوديم و عملا بورس توانست به عنوان بازوي کمکي در دوران تحريم هاي نفتي به داد مسئولان فروش نفت برسد و اميد است که اين عرضه ها در روزهايي که نفت ايران تحريم نيست نيز ادامه دار باشد.
ولي ظاهرا برخي از رسانه ها و در راس آنها رسانه ملکه يعني بي بي سي گزارش هايي را منتشر کرده است که نشان مي دهد از اين اتفاق خورسند نيست که البته دليل آن نيز واضح است.
اين رسانه متعلق به خاندان سلطنتي انگليس در گزارشي با عنوان "عرضه نفت در بورس؛ آيا بخش خصوصي مي‌تواند تحريم‌هاي آمريکا را دور بزند؟" عملا اعلام کرد فروش نفت به بخش خصوصي نتيجه اش پيدا شدن افرادي مانند بابک زنجاني است.
* بخشي از گزارش بي بي سي در مورد عرضه نفت ايران در بورس
اين رسانه در بخشي از گزارش خود آورده است :
« محسن قمصري، مدير سابق امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران در مصاحبه‌اي که در کتاب "ناگفته‌هاي فروش نفت" انجام داده گفته است: "اشاره به اين نکته ضروري است که صادرات نفت ايران تحريم نبود؛ بلکه خريد نفت ايران توسط خريداران تحريم بود. هر پالايشگري که نفت ايران را مي‌خريد و مجوز خريد نداشت به شدت تنبيه مي‌شد، وقتي مي‌گفتيم بخش خصوصي نمي‌تواند نفت خام ايران را بفروشد به خاطر اين بود که واقعا خريداران از آنها نمي‌خريدند".
او در ادامه گفته است: "با رفتن من از امور بين الملل اين اتفاقات افتاد؛ هم به دو سازمان غيرمرتبط نفتي محموله دادند و به آقاي زنجاني که در نهايت ثابت شد هيچ کدام از اينها نتوانستند نفت را بفروشند و محموله‌هاي تحويلي مدت‌ها سرگردان بود و حقانيت نظر ما ثابت شد که اين کار نشدني است."
عده ديگري از منتقدان طرح عرضه نفت در بورس پيشتر به تجربه‌هايي نظير بابک زنجاني، تاجر ايراني و همچنين زمينه سازي براي ايجاد رانت ارزي و فساد اشاره کرده بودند.
در عرضه جديد نفت در بورس 80درصد تسويه (ارزي) بصورت اعتباري صورت مي‌گيرد.
تجربه ناموفق تحويل محموله هاي نفتي به بابک زنجاني، متهم بزرگ نفتي در دولت محمود احمدي نژاد، سبب شده است که عده‌اي به مشارکت بخش خصوصي در بازار نفت خوشبين نباشند.
آقاي زنجاني در دوران تحريم‌هاي قبلي محموله‌هاي نفتي ايران را با هدف "دور زدن تحريم و فروش در بازارهاي جهاني" از شرکت ملي نفت ايران تحويل گرفت.
او به اين متهم شده که يک ميليون بشکه نفت را از شرکت ملي نفت ايران تحويل گرفته و از مبلغ دو ميليارد و 700ميليون يورو که بايد مي‌پرداخته فقط160ميليون يورو پرداخت کرده است."
قوه قضاييه بابک زنجاني را که هم اکنون در زندان بسر مي‌برد را به اعدام محکوم کرده است.
پرونده ديگري که در اين زمينه مي‌توان به آن اشاره کرد فروش نفت از طريق نيروي انتظامي ايران بود.»
*بابک زنجاني ها محصول اتاق غير شفاف هستند
همانطور که گفته شد ظاهرا عده اي از اينکه نفت ايران توانسته است از طريق بورس به فروش روند ناخرسندند و الا چنين مباحثي که پاسخش نيز روشن است هرگز در رسانه ها مطرح نمي شد.
پرواضح است که بابک زنجاني و ديگر دلالان فروش نفت زماني پايشان به ميان مي آيد که معاملات در اتاق تاريک انجام شود و عملا اين توافقات پشت درهاي بسته صورت مي گيرد. کما اينکه در دوران اجراي توافق برنامه جامع اقدام مشترک برخي از دلالان فروش نفت پايشان به ايران باز شده بود که در گزارش هاي گذشته به تفصيل به آن پرداخت شده بود.
درباره عرضه نفت در بورس اين نکته عيان است که گرچه خريداران بخش خصوصي در بورس براي رسانه ها و عموم جامعه به دليل شرايط تحريمي مشخص نيستند ولي اطلاعات آنها در اختيار نهاد هاي نظارتي و امنيتي و همچنين سازمان بورس قرار دارد بنابراين عمليات خريد و فروش نفت در بورس کاملا شفاف صورت گرفته و خواهد گرفت.
*مسئول اسبق فروش نفت ايران: از بورس بايد مراقبت کرد
محمد علي خطيبي که بارها در خصوص فروش نفت به بابک زنجاني توضيحاتي را در رسانه هاي مختلف داده است به خبرنگار خبرگزاري فارس گفت: ما در فروش نفت اصول و چارچوبي داشتيم و با دادن نفت به کساني که مشکلات ما را مضاعف مي کنند 100 درصد مخالف بوديم.
وي ادامه داد: بارها گفته ام که مديرعامل شرکت نيکو نفت را به بابک زنجاني فروخت و هرگز اين کار از جانب مسئول مستقيم فروش نفت که در آن موقع بنده بودم صورت نگرفت و من کاملا با اين کار مخالف بودم.
خطيبي با اشاره به اينکه بايد از بورس و فروش نفت به کساني که وارد بورس مي شوند نيز مراقبت کرد گفت: همانطور که مي دانيد بورس محيطي شفاف است و در آن رقابت شکل مي گيرد براي همين بورس في نفسه محيطي است که در آن امکان ورود افرادي مانند بابک زنجاني وجود ندارد.
مدير اسبق امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران خاطرنشان کرد: اما با اين حال نبايد در بورس فضاي انحصاري شکل گيرد و بايد اين کار توسط مسئولان بورس و نهاد هاي نظارتي و امنيتي به خوبي رصد شود تا فقط خريداران نفت به چند خريدار محدود نشود که اگر اين اتفاق رخ دهد خطرناک است و بورس را از هدف اصلي خود دور خواهد کرد.
وي در پايان گفت: در بورس هاي دنيا نيز ورود به آنها آزاد است بنا براين بايد در بورس نفت نيز ورود آزاد باشد و هرکس که مي تواند و توانايي دارد بايد وارد خريد و فروش نفت شود.
*فروش نفت خام در بورس جلوي ظهور بابک زنجاني هاي جديد را مي‌گيرد
رحيم زارع رئيس کميته اقتصاد مقاومتي مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به يکي از مزاياي فروش نفت در بورس گفته است: در صورت عرضه نفت در بورس، مسئوليت تائيد صلاحيت خريداران و اخذ تضمين لازم از آن‌ها بر عهده بورس است. در واقع بورس به خريدار براي تحويل نفت و به فروشنده براي دريافت بهاي معامله، ضمانت مي‌دهد. درنتيجه، بورس اعتبار هر دو طرف معامله بخصوص خريداران را مي‌سنجد تا معامله بدون نگراني از بدعهدي طرفين صورت گيرد.
وي افزود: به‌ عبارت ‌ديگر، بورس انرژي موظف است تا با گرفتن وثيقه لازم از خريدار، تحويل بهاي معامله به فروشنده را تضمين کند. همچنين بورس در مقايسه با شرکت ملي نفت ايران، در زمينه فروش نفت انعطاف‌پذيري به‌مراتب بيشتري از لحاظ شکلي و ساختاري دارد؛ زيرا اين شرکت صرفاً ضمانت‌نامه بانکي را قبول مي‌کند اما بورس روش‌هاي مختلف ديگري براي گرفتن اين وثيقه از خريدار نفت دارد.
به گزارش فارس، اين نماينده مجلس ادامه داد: با توجه به اخذ تضمين هاي لازم از خريداران نفت توسط بورس، اين تضامين در صورت بروز هرگونه مشکل نقد مي شوند و وجه نفت معامله شده در بورس تسويه مي گردد. در واقع، بورس انرژي از طريق بانک هاي مورد تاييد فروشنده يعني امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران، تضامين لازم را از خريداران نفت دريافت مي‌کند. در نتيجه، با عرضه نفت در بورس امکان دلالي به شکلي که اقتصاد کشور دچار خدشه شود و يا تکرار تجربه‌هاي تلخ فعاليت برخي دلالان نفتي در دوران تشديد تحريم‌هاي فروش نفت در اوايل دهه 90 وجود ندارد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۵۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، تالار خودرو بورس کالا سال جدید را با عرضه ۳۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (کامیون کشنده FAW J6P-460) آغاز می کند. این خودروها قرار است یکشنبه ۹ اردیبهشت در بورس کالا عرضه شوند.  ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000It5

دیگر خبرها

  • کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • پلیس مانع فروش سکه‌های دوره اشکانی شد
  • هوشیاری پلیس فسا مانع از فروش سکه‌های دوره اشکانی شد
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • چه تعداد عرضه اولیه در سال ۱۴۰۳ انجام میگیرد؟
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • ۱۵۰۰ کیلو گرم زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود
  • عرضه شمش بلوم و تختال