Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا - استاد برجسته و پیشکسوت جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر مشکل کمبود آب در کشور و استان یزد گفت: آموزش خلاقیت به نسل جوان برای سازگاری با طبیعت ضروری است.

به گزارش ایرنا، محمدحسین پاپلی یزدی روز چهارشنبه در نشست تخصصی «آب و کتاب» در اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد افزود: ساکنان مناطق کویری ایران از جمله یزدی ها از سال های دور خلاقیت خود را در طبیعت به اثبات رساندند و این مهم سبب شکل گیری تمدن کنونی در این مناطق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطر نشان کرد: تمدن شکل گرفته در مناطق کویری ایران به صورت جمعی و فعالیتهای گروهی شکل گرفته و هیچگاه فردی نبوده است.
وی با بیان اینکه قنات در برهه کنونی به موضوعی هویتی تبدیل شده است، ادامه داد: برخی کشورها درصدد ثبت این فناوری به نام خود هستند.
پاپلی یزدی تصریح کرد: حفر چاه های غیرمجاز برای برداشت آب از سفره های زیرزمینی، دزدی از طبیعت محسوب می شود.
محقق و نویسنده برجسته کشوری با یادآوری انس مردم یزد با کتاب پیشنهاد داد: در صورت امکان به ازای هر مترمکعب مصرف آب در استان، اندکی هزینه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی گرفته شود.
محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این نشست گفت: چاه های غیرمجاز 2 بار طبق قانون مشمول عفو شدند که این موضوع لطمه های زیادی به دشت های استان و کاهش آب سفره های زیرزمینی زده است.
در این نشست که در آستانه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار (25 آبان) با حضور محمدعلی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد و جمعی دیگر از مدیران کل و مسئولان استان برگزار شد، از دکتر پاپلی یزدی خالق کتاب شازده حمام تجلیل به عمل آمد.
پاپلی یزدی فعالیت در گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد را از سال ۱۳۵۰ به عنوان کارشناس آغاز کرد و پس از طی مراحل استادیاری و دانشیاری در سال ۱۳۷۸ به عنوان استاد در دانشگاه فردوسی مشهد به فعالیت ادامه داد.
این محقق و نویسنده برجسته، مهر تا اسفند ۱۳۶۸ به دعوت مرکز تحقیقات ملی فرانسه (C.N.R.S) برای همکاری درطرح اطلس ایران به فرانسه دعوت شد.
پاپلی یزدی در سال ۱۹۸۱ به عنوان عضو مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه درآمد و در سال ۱۹۹۰ به عنوان استاد مدعو به تدریس در دانشگاه سوربن پاریس پرداخت.
وی بنیانگذار، مدیر مسئول و صاحب امتیاز فصلنامه تحقیقات جغرافیایی و نخستین ایرانی دارنده جایزه انجمن جغرافیای فرانسه است.
وی سابقه تدریس در دانشگاه سوربن پاریس، فردوسی مشهد و تربیت مدرس تهران را دارد و برخی آثار وی به عنوان منبع در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری رشته جغرافیا معرفی می‌شود.
پاپلی یزدی در سال ۱۹۹۶ به عنوان عضو اصلی کمیسیون جغرافیای فرهنگی انجمن جغرافیدانان جهان انتخاب شد.
این کمیسیون در مجموع ۱۰ نفر عضو دارد و سهم آسیا ۳ نفر است.
وی مؤسس، مدیر مسئول و صاحب امتیاز تنها فصلنامه علمی پژوهشی با موضوع و عنوان تحقیقات جغرافیایی است که با هدف ارتقای سطح کیفی علم جغرافیا در ایران فعالیت می ‌کند.
استان یزد 110 باب کتابخانه‌های عمومی با حدود 104 هزار نفر عضو دارد.
افزون بر 2 میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است.
استان یزد یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
7532/ 6197

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتاب آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت زنده نگه داشتن هنرهای بومی قزوین تاکید کرد و گفت: آموزش این هنرهای بومی فاخر به نسل جوان باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بعدازظهر امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ از مجموعه تاریخی‌فرهنگی سعدالسلطنه قزوین بازدید کرد و در جریان این بازدید با هنرمندان فعال دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از سرای سعدالسلطنه بر ضرورت زنده نگه داشتن هنرهای بومی قزوین تأکید و اظهار کرد: در همین راستا آموزش این هنرهای بومی فاخر به نسل جوان باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.

خسروپناه اضافه کرد: استان قزوین ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کرد، زنده نگه داشتن هنرهای بومی بسیار حائز اهمیت است و بهترین راهکار برای تحقق این مهم آموزش این هنرها به نسل جوان است.

وی با بیان اینکه احیا، مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از مجموعه کاروان‌سرای درون‌شهری سعدالسلطنه اقدام به‌جایی بوده است، تصریح کرد: توجه به ارزش‌های فرهنگی‌اجتماعی همزمان با تلاش برای توسعه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 747287

دیگر خبرها

  • لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • رقابت بیش از ۱۵ هزار یزدی در نوبت اول آزمون سراسری‌
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • بی‌تفاوتی در برابر جنایات صهیونیست‌ها با اسلام ناب سازگاری ندارد
  • تهیه جهیزیه، هدیه خیران یزدی به زوج‌های جوان
  • آموزش: ده برنامه ضروری که باید روی رایانه جدید خود نصب کنید!