Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-19@05:01:16 GMT

جایگزین احتمالی لیبرمن

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۶۰۴۵

جایگزین احتمالی لیبرمن

خبرگزاری فارس: نفرین نوار غزه امروز (چهارشنبه) گریبان آویگدرو لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» را گرفت و وی ناچار به استعفا شد.

لیبرمن در نطق استعفای خود اعلام کرد با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اختلاف دارد. وی دو دلیل اصلی برای استعفای خود اعلام کرد؛ ورود اموال به نوار غزه برای حماس و مخالفت با برقراری آتش‌بس کنونی (جزئیات بیشتر).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آروزی بر باد رفته لیبرمن

در درگیری اخیر میان نیرو‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی، گروه‌های فلسطینی موفق به تثیبت معادله بازدارندگی شدند و رژیم صهیونیستی به ناچار تن به آتش‌بس داد.

بر اساس گزار‌ش‌ها، ماجرا از زمانی که شروع شد که یکشنبه شب (بیستم آبان) تعدادی از کماندو‌های صهیونیست به دستور لیبرمن به نوار غزه نفوذ کردند تا عملیاتی بزرگ را انجام دهند، اما حماس از این عملیات آگاه شد و گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس، کماندو‌های مذکور را مجبور به فرار کرد و حتی یکی از افسران ارشد صهیونیست کشته شد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر روی این عملیات حساب باز کرده بود تا شاید بتواند جایگاه خود را بهبود بخشد، اما شکست عملیات و تشدید تنش‌ها میان غزه و رژیم صهیونیستی موج انتقادات علیه لیبرمن را افزایش داد (+). شلیک ۴۷۰ راکت و موشک مقاومت خود دلیلی کافی برای بسیاری از احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی بود مبنی بر اینکه وزیر جنگ باید کناره‌گیری کند.

در یک مورد «شارول جال» عضو سابق کنست به کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: لیبرمن مانند بازی کودکان "رامبو" است، واقعا خجالت می‌کشم که عضو حزب اسرائیل بیتنا تحت نظارت وی هستم؛ لیبرمن کاری جز حرف زدن انجام نمی‌دهد. هیچ زمانی فراموش نمی‌کنم هنگامی که برای وزیر شدن خواستار حمایت ما بود، می‌گفتم (اگر وزیر شوم) طی ۴۸ ساعت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس کشته خواهد شد.

کناره‌گیری لیبرمن، شرط حماس برای آتش‌بس

«حسام بدران» عضو دفتر سیاسی حماس سه‌شنبه (دیروز) و در حالی که سه روز از درگیری‌ها میان نوار غزه و فلسطین اشغالی می‌گذشت، اعلام کرد اگر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار آتش‌بس در نوار غزه است باید لیبرمن را برکنار کند.

بدران در ادامه اعلام کرد حماقت‌های لیبرمن منجر به این افزایش تنش در نوار غزه شده است. (دیشب با میانجیگری مصر و برخی طرفه‌های دیگر در نوار غزه آتش‌بس برقرار شد).

اختلافات میان حزب لیبرمن و دیگر احزاب بر سر راهپیمایی‌های بازگشت

بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، اگرچه بیشتر رسانه‌ها دلیل استعفای لیبرمن را مخالفت وی با شروط آتش‌بس با غزه می‌دانند و خود او نیز اینگونه اعلام کرده، اما نباید اختلافات قبلی میان حزب لیبرمن و دیگر احزاب را نادیده گرفت، اختلافاتی که به راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه باز می‌گردد؛ راهپیمایی‌هایی که از فروردین‌ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

اختلافات شدیدی میان حزب لیبرمن و حزب «خانه یهودی» به ریاست «نفتالی بنت» درباره نحوه تعامل با راهپیمایی‌های بازگشت وجود دارد. بنت همواره اعلام کرده که لیبرمن در برخورد با راهپیمایی‌های بازگشت قاطعیت کافی را نداشته است.

با این حال این دو نفر در پایان جلسه هفت ساعته کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که سه شنبه برای تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس تشکیل شده، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند موافق با آتش‌بس در نوار غزه نبوده‌اند، به نتانیاهو گفته‌اند باید اقدامات محکمی علیه حماس اتخاذ شود، اما نتانیاهو با آن مخالفت کرده است.

جایگزین احتمالی لیبرمن

خبرگزاری «معا» به نقل از برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو منصب لیبرمن را هم بر عهده بگیرد. نتانیاهو در حال حاضر علاوه بر نخست‌وزیری، وزارت بهداشت و خارجه را نیز عهده‌دار است.

از دیگر گزینه‌های برای جانشینی لیبرمن، نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی است. او عقیده دارد فلسطینی‌هایی که بادبادک به سمت اراضی اشغالی می‌فرستند، باید ترور شوند. از دیگر عقاید او مخالفت شدید با آتش‌بس در نوار غزه است.

دیگر گزینه پیشنهادی «یوآو گالانت» است، وی در حال حاضر منصب وزیر ساخت و ساز را بر عهده دارد و از حامیان آتش‌بس در مرز نوار غزه است.

منبع: فردا

کلیدواژه: لیبرمن رژیم صهیونیستی غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۶۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضمین‌های رژیم صهیونیستی به مصر پیش از یورش احتمالی به رفح

رژیم صهیونیستی در رایزنی‌های اخیر خود با مصر درباره یورش احتمالی‌اش به رفح، به قاهره درمورد نگرانی‌هایش از آغاز موج آوارگان اطمینان‌هایی داد.

به گزارش ایسنا، یک منبع مصری ویژه در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» اظهار کرد: به تازگی رایزنی‌های امنیتی مصر و «اسرائیل» درباره عملیات نظامی احتمالی اشغالگران در شهر رفح علنی شد.

این منبع گفت: طرف مصری از «اسرائیل» تعهداتی گرفت مبنی بر اینکه در صورت اجرای این عملیات، آن طبق اصول مشخصی همراه با در نظر گرفتن نگرانی‌های مصر از جمله نگرانی آن از آغاز موج‌های کوچ دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در نتیجه این عملیات نظامی خواهد بود.  

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه تاکید کرد: کابینه جنگ درباره لزوم استمرار عملیات زمینی در غزه از جمله منطقه رفح برای «نابود کردن» پتانسیل‌های نظامی جنبش حماس توافق نظر دارد.

رفح و آینده آن در راس نگرانی‌های مصر

این منبع مصری تاکید کرد: بزرگترین نگرانی دولت مصر مرحله پس از یورش به رفح است چراکه با یورش به این شهر و پایان درگیری اخیر در جنوب غزه در صورتی که ارتش اشغالگر بتواند بقیه فرماندهان حماس و بخش عمده‌ای از مقاومت مسلحانه فلسطین در نوار غزه را «نابود کند»، مشکل بزرگتر برای مصر نحوه برخورد با شرایطی خواهد بود که رژیم اشغالگر در نوار غزه اعمال خواهد کرد.

منبع یاد شده در ادامه گفت: اینکه «اسرائیل» در نوار غزه مستقر شده و پس از حمایت نظامی و سیاسی گسترده‌ای که در پنج ماه گذشته از آمریکا و دیگر کشورها همانند آلمان و فرانسه دریافت کرد، قدرت نظامی آن افزایش یافته، عامل نگرانی مصر شده و قطعا نگرانی امنیتی جدی را در مرزهای شرقی آن ایجاد خواهد کرد.

«عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سخنرانی که روز جمعه در آکادمی پلیس این کشور در شهر قاهره داشت، بار دیگر درباره عملیات نظامی رژیم صهیونیستی برای یورش به شهر رفح هشدار داد و گفت: مصر تمام تلاش خود را برای رسیدن به آتش‌بسی در نوار غزه و نجات غیرنظامیان بی‌گناه در این منطقه از آسیب‌های جنگی که از بیش از پنج ماه قبل ادامه دارد، انجام خواهد داد.

السیسی ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه طی چند روز آینده توافق آتش‌بسی در غزه حاصل شود، درباره خطرات یورش به رفح و گسترش دامنه جنگ هشدار داد.

قمار دیوانه‌وار و کابوس مصر

در همین چارچوب «ایمن سلامه» کارشناس سابق حفظ صلح بین‌المللی در بالکان و افسر رابط سابق پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفت‌وگو با «العربی الجدید» گفت: دولت آمریکا در هدف رهایی از حماس با طرف اشغالگر یکی است و چه بسا تلاش‌های محدود اخیر آمریکا که تنها به منزله فوت کردن خاکستر در چشم بود و اکنون به احداث بندری موقت و گذرگاه‌های دریایی انسان‌دوستانه به سمت نوار غزه رسیده، تنها پوششی بر سکوت و همراهی آمریکا با یورش نظامی بزرگ در رفح است.

سلامه در ادامه تاکید کرد: یورش ارتش اشغالگر به رفح بدون هرگونه در نظر گرفتن کشور همسایه (مصر) که با آن قراردادی بین‌المللی دارد و آن قرارداد صلح امضا شده در سال ۱۹۷۹ است، به منزله نقض صریح و آشکار و مشخص پروتکل اصلاح شده آن قرارداد است که سال ۲۰۰۵ میان دو طرف امضا شد و درباره گذرگاه صلاح‌الدین (فیلادلفیا) است.

این کارشناس همچنین گفت: قمار اسرائیل بر سر یورش به رفح با توجه به حضور نزدیک به یک میلیون و نیم فلسطینی در رفح چه از ساکنان اصلی آن چه آوارگانی که به اجبار از مرکز و شمال غزه به رفح آمده‌اند، قماری دیوانه‌وار است.

او افزود: صحبت نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) درباره طرح تخلیه غیرنظامیانی که در درگیری مسلحانه مشارکت نداشتند از رفح پیش از آغاز عملیات نظامی بزرگ اسرائیل در این شهر، یک دیوانگی مطلق است، نزدیک به یک میلیون و نیم غیرنظامی چگونه دوباره اسکان داده شوند و مناطق امن و گذرگاه‌های انسانی که آنها به آنجا منتقل خواهند شد، کجا است و مناطقی که ارتش اشغالگر برای تمام این تعداد غیرنظامی می‌تواند فراهم کند، کدام هستند؟

همچنین «عمار فاید» پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به العربی الجدید گفت: مصر به دنبال عملیاتی در رفح نیست، اما قادر هم نیست رژیم اشغالگر را به هیچ چیزی متعهد کند چراکه تنها روی فشارهای سیاسی و دیپلماتیک محدود حساب باز کرده و از برگه‌هایی چون روابط اقتصادی و توافقنامه صلح استفاده نمی‌کند.

فاید در ادامه گفت: فکر می‌کنم اگر فشارهای آمریکا نبود، رژیم اشغالگر آغاز حمله به رفح را به تاخیر نمی‌انداخت و در حال حاضر نیز با موافقت با بازگشت برخی از آوارگان پیش از حمله، به دنبال راضی نگه داشتن واشنگتن است.

این پژوهشگر علوم سیاسی ادامه داد: در هر حال هرگونه عملیاتی در رفح، به احتمال زیاد به موج آوارگی به مصر منجر خواهد شد چراکه انتظار نمی‌رود تمام آوارگان در رفح به مناطق ویران‌شده‌شان بازگردند و بر این اساس کابوسی که مصر نگرانش است، احتمالا حقیقت پیدا خواهد کرد.

او در ادامه تاکید کرد: رویکرد مصر از زمان آغاز جنگ انتقال این پیام آشکار است آنچه برای مصر اهمیت دارد، این است که در معرض کوچ یا تجاوز به مرزهایش قرار نگیرد و این چه در موضعگیری‌اش درباره حمله به رفح و چه در موضعگیری‌اش در خصوص تدابیر امنیتی پیشنهاد شده برای محور فیلادلفیا کاملا آشکار است، مصر در مورد فیلادلفیا با اصل اشغال دوباره آن مشکلی ندارد اما مخالف آن است که جنگنده‌های رژیم اشغالگر مرزهای آن را نقض کرده و یا اطلاعات دوربین‌ها را فورا برای رژیم اشغالگر ارسال کند.

«مختار الغباشی» معاون مرکز عربی پژوهش‌های سیاسی به العربی الجدید گفت: نمی‌توانم تصور کنم مصر با توجه به حضور تعداد زیادی از آوارگان در نزدیکترین نقطه به رفح مصر، با عملیات نظامی در رفح به هر شکلی موافقت کند چراکه این موضوع برای امنیت ملی مصر بی‌نهایت خطرناک است.

الغباشی در ادامه نیز تاکید کرد: حضور حماس و مقاومت فلسطین با تنوع و ایدئولوژی‌های مختلف، مقابله با دشمن اسرائیلی در نوار غزه را هدایت می‌کند، حضور مقاومت و آزاد شدن غزه از هرگونه اسرائیلی مساله بسیار مهمی برای مصر است و آنچه انتظار می‌رود، آزاد شدن کرانه باختری  و نیز قدس و تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لفاظی جدید وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره حمله به رفح
  • وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: موافق توقف جنگ در نوار غزه نیستیم
  • نتانیاهو: پیش از آنکه به اهداف خود برسیم، جنگ متوقف نخواهد شد
  • رئیس سابق شاباک : اگر فلسطینی بودم با اسرائیل می‌جنگیدم
  • رئیس سابق شاباک: اگر فلسطینی بودم با اسرائیل می‌جنگیدم
  • وزیر خارجه سابق فرانسه خشونت رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد
  • تمام گزینه‌های بد «گالانت» برای آینده غزه
  • تمام گزینه‌های «بد» اسرائیل برای آینده غزه
  • تمام گزینه‌های «بد» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای آینده غزه
  • تضمین‌های رژیم صهیونیستی به مصر پیش از یورش احتمالی به رفح