Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر معینی در حاشیه بازدید خبرنگاران از نیروگاه حرارتی تبریز اظهار داشت: نیروگاه حرارتی تبریز دارای دو واحد بخار و دو واحد گازی است که بخش بخار نیروگاه با وسعت اسمی 368 مگاوات و قدرت تولیدی آن 350 مگاوات است. پیمانکار اصلی سازنده آن شرکت الستوم فرانسه است و یک واحد بخار آن در سال 65 و واحد دوم در سال 68 راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره نیروگاه سهند دیگر نیروگاه تحت مدیریت شرکت تولید برق آذربایجان شرقی گفت: این نیروگاه نیز دارای دو واحد بخار به ظرفیت 325 مگاوات است که سوخت اصلی آن گاز و از مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده می‌کنند.

معینی همچنین به واحد گازی نیروگاه تبریز اشاره کرد و گفت: این نیروگاه دارای دو واحد گازی ساخت فیات ایتالیا به قدرت اسمی 32 مگاوات است که از سال 57  در مدار قرار گرفته و از سال 71 گازسوز شده و در حال حاضر با دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی کار می‌کند.

وی درباره نیروگاه صوفیان بیان کرد: این نیروگاه نیز دارای چهار واحد گازی ساخت ieg آلمان با قدرت اسمی 25 مگاوات است که واحد یک و دو این نیروگاه از سال 63 و واحدهای 3 و 4 از سال 64 وارد شبکه تولید شده در سال 79 گازسوز شده و در حال حاضر دارای کار قابلیت کار با دو سوخت گازوئیل و گاز است.

معینی به نیروگاه دیزلی مغان و اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: تعداد هشت دستگاه دیزلی ژنراتور با قدرت اسمی پنج مگاوات در منطقه مغان و اردبیل تحت مدیریت این شرکت در حال بهره‌برداری هستند ضمن اینکه تامین قسمتی از برق منطقه کنترل محلی ولتاژ شبکه را نیز در همان منطقه به عهده دارند.

در ادامه این نشست معینی با بیان اینکه صنعت زیربنایی و مادر در تمام دنیا است، گفت: هیچ توسعه‌ای بدون برق انجام نمی‌شود و کشورمان نیز با توجه به قرار گرفتن در مسیر توسعه نیاز مبرمی به افزایش تولید برق دارد. الزام تولید برق در حدی است که بدون برق زندگی صد در صد متوقف می شود حتی اگر برق نداشته باشیم آب هم نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برنامه ما در آذربایجان‌شرقی حفظ نیروگاه‌های موجود و پیش قدم شدن برای احداث نیروگاه جدید است، تصریح کرد: ظرفیت اسمی نیروگاه‌های تحت پوشش این شرکت در حال حاضر مجموعا بالغ بر 1590 مگاوات است که وظیفه تامین حدود 3.2 درصد برق مصرفی کشور را به عهده دارد.

معینی با اشاره به پیش‌بینی‌های تابستان سال جاری مبنی بر کاهش نزولات جوی و در نتیجه کاهش تولید برق از نیروگاه‌های برق‌ آبی اظهار داشت: ما تمهیداتی خاصی برای این موضوع دیدیم بنابراین استان آذربایجان‌شرقی تابستان را بدون خاموشی گذراند طوری‌که نسبت به سال 96 توانستیم 13.9 درصد افزایش تولید داشته باشیم و به این ترتیب کاهش تولید از برق آبی‌ها در استان جبران شد.

معینی با بیان اینکه مدیریت بار از دیگر اقدامات ما برای جلوگیری از خاموشی‌های تابستان بود به اقدامات شبانه‌روزی کارکنان نیروگاه اشاره کرد و گفت: پرسنل نیروگاه‌ها تنها کسانی هستند که همه ثانیه‌های 365 روز را کار می‌کنند تا برق تولید شده و طی مسافت‌های طولانی به منازل، کارخانجات و صنایع برسد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی با ابراز تاسف از اینکه مدیریت مصرف در بخش منازل و یا صنایع و کارخانجات به خوبی انجام نمی‌شود، گفت: با توجه به این موضوع وزارت نیرو مجبور شد خودش مدیریت مصرف را به عهده بگیرد. اگر مردم زمان پیک تابستان وسایل پرمصرف را صبح یا بعد از 11 شب استفاده کنند و هر کس در منزل خود یک لامپ را خاموش کند می‌توانیم سه هزار مگاوات برق در شبکه افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در تابستان و زمان پیک بار همیشه نیروگاه در مدار هستند، افزود: زمستان برخی نیروگاه‌ها برای اورهال و تعمیرات دوره‌ای از مدار خارج می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ما جزو 14 کشور دنیا هستیم که ظرفیت بالای تولید را داریم، گفت: ظرفیت تولید در کشور ما 75 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده که 12 هزار مگاوات آن برق آبی، 4 هزارمگابات در صنایع مثل پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و فولاد، 3 هزار مگابات تولید پراکنده و 57 هزار مگابات از برق حرارتی تولید داریم. یعنی 80 درصد تولید برق توسط نیروگاه‌های برق حرارتی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های کشور سال‌جاری جان‌فشانی کردند تا افت تولید 12 هزار مگاوات برق آبی‌ها را جبران کنند، گفت: علاوه بر این مدیریت بار انجام شد تا تابستان را پشت سر بگذاریم. نیروگاه‌ها برای تابستان آماده می‌شوند چراکه با افزایش روند بخش تولید در کارخانجات و صنایع میزان مصرف بالا می‌رود. ما تمهیدات خوبی از لحاظ نیروگاه جدید و نگهداری و تعمیر انجام می‌دهیم که بتوانیم تابستان سال آینده هم سدها و هم واحدهای برق حرارتی را در مدار داشته باشیم

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه نیروهای 500 مگاواتی سهند هفته آینده کلنگ زده می‌شود و طی 18 ماه وارد مدار خواهد شد، افزود: بخش گاز نیروگاه هریس نیز تا تابستان سال آینده وارد مدار خواهد شد. برای نیروگاه تبریر هم برنامه‌ریزی طرح توسعه‌ای هزار مگاوات را در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه تولید و مصرف برق در استان آذربایجان‌شرقی سر به سر است، تاکید کرد: ما باید افزایش تولید داشته باشیم و ظرف سه سال آینده باید ظرفیت تولید به سه هزار مگاوات برسد. نیروگاه جدید بناب هفته آینده کلنگ‌زنی می‌شود.این نیروگاه دوستدار محیط‌زیست بوده و مصرف آب آن زیر 5 لیتر بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی درباره هدر رفت برق نیز بیان کرد: برای جلوگیری از هدر رفت باید سیستم‌های قدیمی اصلاح شود و از سیستم‌های به‌روز استفاده شود ضمن اینکه روش‌های انتقال برق باید تغییر کند. برای این منظور طی چند سال گذشته دو درصد کاهش تلفات داشته‌ایم.

معینی با بیان اینکه صنعت برق 4 سال پیش وابسته بود و حتی در محل نیروگاه را نداشتیم و به ما مجوز داده نمی‌شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به هدی از خودکفایی رسیده‌ایم که خودمان نیروگاه تولید می‌کنیم و جزو محدود کشورهایی هستیم که تولید پره توربین و ژنراتور داریم و 90 تا 95 درصد تولید توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود. همچنین اورهال را خودمان انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی درباره بحث صادرات برق نیز اظهارد اشت: اگر مصرف مدیریت شود امکان صادرات خواهیم داشت. فروش داخلی برق دو سنت اما صادرات آن 11 سنت است. در حال حاضر امکان توسعه صادرات را نداریم چون ظرفیت تولید ما همین است. ما باید به جایی برسیم که ظرفیت تولید برق را بالا برده و به جای نفت برق صادر کنیم. در این راستا مشکلی نداریم شبکه‌ها وصل است باید تولید مطمئن و مستمر داشته باشیم تا کشور مقصد به ما اعتماد کند.

وی یادآور شد: ما در حال حاضر می‌توانیم به شبکه روسیه و اروپا وصل شویم یعنی زمان پیک روز از آنها برق بگیریم و زمان پیک مصرف شب به آنها صادر کنیم. در کل می‌توانیم 300 تا 400 مگاوات تبادل برق داشته باشیم.

معینی با اشاره به راندمان نیروگاه‌های تحت پوشش شرکت متبوعش گفت: راندمان نیروگاه تبریز 38 درصد، نیروگاه سهند 39 درصد و صوفیان 23 درصد است .

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی درباره اخباری مبنی بر آلایندگی نیروگاه تبریز اظهار داشت: خوشبختانه از لحاظ مواد شیمیایی آلودگی نداریم. پساب محیط زیست  آزمایش می‌شود اما مشکل اصلی سوخت ثانویه(مازوت) است که البته هزینه سنگینی را نیز به ما وارد می کند طوری‌که اگر ما شش ماه از این سوخت استفاده کنیم 20 میلیارد برای اورهال باید هزینه کنیم. ضمن اینکه باید گفت استفاده از سوخت ثانویه در برخی مواقع اجبار است چراکه زمستان که مصرف گاز بالا می‌رود سوخت نیروگاه‌ها به سمت مایع می‌رود.

وی با  اشاره به تعمیرات نیروگاه در تابستان سال‌جاری گفت: ما در تابستان رکورد بزرگی زدیم. تعمیراتی که باید در یک هفته انجام می‌شد کمتر از 15 ساعت انجام شد. در زمان پیک مصرف برق تابستان بویلر سوراخ شده بود که متخصصان به خود یخ می‌بستند که بتوانند جوشکاری را انجام دهند و به این ترتیب در تاریخ 19 تیرماه که به مشکل برخوردیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: نیروگاه حرارتی تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف پروتئین در وعده سحری منجر به تشنگی در طول روز می‌‎شود

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی گفت: مصرف پروتئین در وعده سحری منجر به تشنگی در طول روز می‌‎شود.

فتح‌اله پورعلی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: انواع کوکوها، کباب‌ و... پروتئین محور بوده که نیاز دارد به دنبال آن آب مصرف شود به همین دلیل در طول روز منجر به تشنگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماه رمضان فرصت مغتنمی است که علاوه بر بهره‌مندی از فواید معنوی می‌‎توانیم به بدن استراحت دهیم، افزود: اگر برنامه غذایی خوبی داشته باشیم شاهد کاهش چربی‎‌های خون، پیشگیری از سکته‌‎های قلبی و تنظیم فشار خون خواهیم بود. 

وی ادامه داد: در این ماه اگر فردی می‌خواهد رژیم بگیرد با روزه اقدام کند و با داشتن تغذیه سالم به کنترل وزن خود کمک کند.

پورعلی با بیان اینکه باید نسبت به روزهای عادی کمتر غذا مصرف شود، گفت: نیازی به پرخوری در وعده‌ی افطار و سحری نیست چرا که با افزایش ناگهانی قندخون مشکلات متعددی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه چای در وعده افطار و سحری باید کم رنگ خورده شود، یادآور شد: برخی از افراد در افطار به قدری آب می‌خورند که باعث می‌شود غذا در معده رقیق شود و هضم آن به سختی اتفاق بیافتد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی ادامه داد: در افطار نیز یک لیوان آب ولرم یا شیر مصرف شود چراکه تا شام فرصت داریم چندین بار نصف لیوان آب مصرف کرده تا آب مورد نیاز بدن تامین شود.

وی با بیان اینکه مصرف مقدار کم مواد قندی در افطار کفایت می‌کند، خاطر نشان کرد: در مصرف مواد قندی نباید زیاده‌روی شود و خوردن دو الی سه خرما کافی است.

وی افزود: زولبیا و بامیه‌ها با وجود قند، چربی بالا و حرارت زیاد در هنگام پخت از ارزش غذایی بسیار پایینی برخوردار بوده و سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده و منجر به بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد.

وی یادآور شد: کسانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند باید پیش از روزداری با پزشک معالج خود مشورت کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توصیه‌های نوروزی برای مدیریت مصرف سوخت
  • مصرف پروتئین در وعده سحری منجر به تشنگی در طول روز می‌‎شود
  • بهره برداری از فاز نخست نیروگاه خورشیدی شرکت نفت منطقه تربت حیدریه
  • بهره برداری ازفاز نخست نیروگاه خورشیدی تاسیسات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت حیدریه
  • چگونه یک خط تولید چیپس راه اندازی کنیم/نکته‌های مهم برای موفقیت
  • آذربایجان‌شرقی مزیت‌های لازم برای سرمایه گذاری را یکجا دارد
  • آذربایجان شرقی جزو استان‌های ممتاز برای سرمایه گذاری در کشور است
  • ارزآوری دو میلیون و ۶۰۰ هزار دلار‌ی صادرات کلینکر در کارخانه سیمان اردستان
  • ارزآوری دو میلیون و ۶۰۰ هزار دلار‌ی صادرات کلینکر اردستان
  • اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردی برای شهرداریهای آذربایجان شرقی