Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-19@05:51:22 GMT

شکست فضاحت‌بار تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۶۱۲۶

شکست فضاحت‌بار تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران

خبرگزاری فارس: به نقل از روزنامه ینی شفق، روز ششم نوامبر اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد و از آن زمان تحلیل‌گران و کارشناسان برای پیش بینی آنچه رخ خواهد داد و میزان کاهش صادرات نفت ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بر اساس آنچه آن‌ها پیش بینی کرده‌اند، صادرات نفت ایران از متوسط ۲.۲ میلیون بشکه ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گزارش این روزنامه ترک که از قضا روزنامه نزدیک به رئیس جمهور این کشور نیز محسوب می‌شود، بسیاری از این پیش‌بینی‌ها بر مبنای فرضیات غلط و عدم درک کافی از پویا بودن و دینامیک بازار جهان بوده و برخی از آن‌ها آمال و آرزو‌ها و رویا‌های کار شناسان است. علی رغم گزارشات منتشرشده خبرگزاری‌هایی نظیر رویترز و بلومبرگ صادرات نفت ایران کاهش چشمگیری نیافته است.

هر گونه کاهش خرید نفت ایران توسط کشور‌هایی نظیر ژاپن و کره جنوبی در راستای اجرای تحریم‌های آمریکا با افزایش خرید هند و چین از این کشور جبران می‌شود. به هر حال تحریم‌های آمریکا علیه ایران محکوم به شکستی فضاحت‌بار هستند و ایران صادرات حتی یک بشکه از صادرات نفت خود را از دست نخواهد داد، برای اثبات این ادعا به ۵ دلیل بر اساس واقعیت‌های بازار نفت اشاره می‌شود؛ نخستین دلیل این است که به شکل ناباورانه‌ای اکثر کشور‌های جهان و حتی متحدین آمریکا و بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران مخالف مبانی تحریم‌های غیرعادلانه آمریکا علیه ایران هستند و به همین دلیل آن‌ها را رعایت نکرده و به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.

لازم به ذکر است که ایران هیچ یک از بند‌های توافقنامه هسته‌ای را نقض نکرده است؛ دومین دلیل این است که راه اندازی قرارداد‌های نفتی به یوآن چین عملا تحریم‌های آمریکا را خنثی کرده و به راحتی مسیر جایگزین برای دور زدن تحریم‌های نفتی ـ. دلاری آمریکا فراهم کرده است.

سومین دلیل این است که چین که هم اکنون در جنگ تعرفه با آمریکا به سر می‌برد به همراه روسیه که از سال ۲۰۱۴ در تقابل تحریمی با آمریکا قرار دارد، برای انتقام از آمریکا شکست تحریم‌های این کشور علیه ایران را رقم خواهند زد.

دلیل چهارم اینکه چین برای تلافی کردن تشدید جنگ تجاری توسط آمریکا می‌تواند با خرید تمام نفت صادراتی ایران تحریم‌های آمریکا را به طور کامل خنثی کند و پول این نفت را هم به یوآن به ایران پرداخت کند.

واقعیت و دلیل پنجم هم این است که ۹۵ درصد از نفت ایران به کشور‌هایی صادر می‌شود که اعلام کرده‌اند از تحریم‌های امریکا علیه این کشور تبعیت نخواهند کرد. چین ۳۵ درصد، هند ۳۳ درصد، اتحادیه اروپا ۲۰ درصد و ترکیه ۷ درصد از نفت صادراتی ایران را خریداری می‌کنند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد و در حال آماده‌سازی مکانیزمی برای دور زدن تحریم‌های مالی آمریکا و ادامه تعامل و تجارت با ایران است. بعلاوه این اتحادیه با روی آوردن به اجرای قوانین مسدود کننده به دنبال حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران در برابر آمریکاست.

اتحادیه اروپا ابزار‌های اقتصادی زیادی دارد که می‌تواند به آن‌ها تکیه کند؛ به عنوان مثال اروپا بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان محسوب می‌شود؛ چراکه ۲۵ درصد کل اقتصاد جهانی را در دست داشته و این درحالی است که آمریکا ۱۸ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد، بنابراین اگر آمریکا بخواهد علیه اروپا اقدام کند، اروپا می‌تواند با آمریکا مقابله کند.

اروپا هیچ راهی به جز حمایت از تداوم تعامل تجاری با ایران ندارد؛ چراکه اگر ایران از اقدامات اروپا راضی نشود، به طور حتم از توافق هسته‌ای به طور کامل خارج خواهد شد، در چنین شرایطی این مسئله می‌تواند به تشدید تنش بین ایران و آمریکا و احتمالا بروز یک جنگ که تمام منطقه را در آتش فرو می‌برد، منجر شود.

اخیرا هند به شدت از سوی آمریکا برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران تحت فشار قرار گرفته است. هند پس از چین و آمریکا از لحاظ برابری قدرت خرید سومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. این کشور همچنین سومین وارد کننده نفت جهان نیز هست، بعلاوه اینکه ایران دومین تأمین کننده نفت این کشور محسوب شده و ۳۳ درصد از صادرات خود را به هند اختصاص داده است.

به گزارش این رسانه ترکیه‌ای، هند هرگز تسلیم آمریکا و یا هیچ کشوری در این مسئله نخواهد شد و تنها منافع ملی خود را در نظر خواهد گرفت، به همین دلیل هر چقدر که فشار آمریکا افزایش یابد، واردات نفت از ایران را متوقف نخواهد کرد و اعلام کرده است که این کشور هیچ تحریمی را به جز تحریم‌های سازمان ملل نمی‌پذیرد و به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. از طرفی واردات نفت هند از ایران رو به افزایش است.

باید گفت که هیچ کشوری برنامه‌ای برای اجرای تحریم‌های آمریکا ندارد، از طرف دیگر ایران نیز ساکت ننشسته است. گزارشات حاکی از آن است که ایران به هند پیشنهاد کرده که خود این کشور محموله‌های نفتی را بیمه می‌کند و با نفتکش‌های خود نفت را به هند منتقل خواهد کرد؛ چراکه برخی از شرکت‌های هندی از ترس تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران عقب نشینی کرده‌اند.

هندی‌ها می‌توانند پول نفت وارداتی از ایران را به روپیه یا حتی یوآن پرداخت کرده و از این طریق تحریم‌های آمریکا را به طور کامل دور بزنند. ترکیه هم که ۷ درصد نفت ایران را خریداری می‌کند، اعلام کرده است که تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد.

با در نظر گرفتن آنچه گفته شد به این نتیجه می‌رسیم ۹۵ درصد صادرات نفت ایران با دور خوردن تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد یافت.

از طرف دیگر اقدامات چین نشان می‌دهد که تقاضای نفت آن در نتیجه جنگ تجاری کاهش نخواهد یافت. باید گفت که اعمال تعرفه توسط دولت آمریکا بر واردات کالا‌های چینی تولید را در این کشور کاهش نمی‌دهد، بلکه فقط مقصد صادرات را تغییر خواهد داد.

وابستگی اقتصاد بین المللی به اقتصاد چین بیشتر از وابستگی آن به اقتصاد آمریکاست و به همین دلیل دست چین در فروش کالا‌های خود به دیگر کشور‌ها بازتر است. از طرف دیگر آمریکایی‌ها مجبور هستند که نیاز‌های خود را با واردات کالا‌هایی گران‌تر از محصولات چینی تأمین کنند و بنابراین آمریکا بازنده اول و آخر مبارزه با چین خواهد بود.

پیش بینی می‌شود در ادامه جنگ تجاری و بالا رفتن هزینه واردات برای آمریکایی‌ها شاهد بالا رفتن تورم، افزایش کسری بودجه و بالا رفتن حداقل ۲.۳۵ درصدی بدهی این کشور باشیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: تحریم های نفتی آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۶۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد» نوشت: حرکت پرشتاب وزارت نفت برای عقد قراردادهای جدید توسعه‌ای با هدف افزایش تولید نفت همچنان ادامه دارد، حتی در واپسین روزهای سال‌جاری. قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی آزادگان، آذر ۲، سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان به ارزش ۱۳ میلیارد دلار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت دیروز امضا شد. بر اساس این قرارداد ۴۰۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید این میادین افزوده خواهد شد که عایدی آن سالانه برابر با ۱۵ میلیارد دلار است. از این قرارداد به عنوان بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور یاد می‌شود.
بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار و اشتغالزایی ۶۶ هزار نفری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت به‌منظور افزایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خام ایران با شرکت‌های اکتشاف تولید داخلی و سرمایه‌گذاری بانک‌های ایرانی با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور امضا شد.

محمد مخبر صبح دیروز در مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه شش میدان نفتی تأکید کرد: دولت توانست با کاهش حدود ۵ درصدی تورم سالانه و همچنین کاهش تورم تولید از ۱۰۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۲۸ درصد در بهمن امسال به اهداف اقتصادی خود برسد که بخش مهمی از این دستاوردها ناشی از سرمایه‌گذاری بویژه در صنعت نفت بوده است.
مخبر تصریح کرد: با تلاش‌های دولت سیزدهم و پس از گذار از چندین سال رشد اقتصادی منفی و یا پایین توانستیم به رشد بیش از ۶ درصدی در سال‌جاری برسیم که در حدود ۲۰ درصد از این رشد اقتصادی مدیون اقدامات و تلاش‌های جهادگران وزارت نفت است که پس از شناسایی ظرفیت‌های موجود سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار سی‌ان‌ان درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا / ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد» نوشت: ترامپ هشدار داده است در صورتی که وی در انتخابات برنده نشود در کشور حمام خون به راه خواهد افتاد. همزمان نیز شبکه خبری سی‌ان‌ان با ارزیابی شرایط داخلی آمریکا و حساسیتی که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آن مواجه است در تحلیلی به گمانه‌زنی پیرامون احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور پرداخت.
۵ نوامبر ۲۰۲۴ میلادی (۱۵ آبان ۱۴۰۳) انتخابات ریاست جمهوری قرار است در آمریکا برگزار شود. بر اساس گزارش‌ها، رقابت بایدن و ترامپ در این انتخابات قطعی شده و این دو نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو هستند. جدای از سلطه ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ بر انتخابات در آمریکا و اینکه هر شخصی روی کار بیاید متعهد به حفظ منافع بنگاه‌های بزرگ و نظام سرمایه‌داری خواهد بود انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری این کشور تبدیل به رقابت به نوشته رسانه‌های آمریکایی دو پیرمرد منفور شده شده است. «جایی برای پیرمردها نیست» این چکیده تقریباً تمامی نظرسنجی‌ها در آمریکا طی روزها و هفته‌های اخیر درباره صلاحیت جسمی و ذهنی بایدن و ترامپ برای تصدی دوباره قدرت در آمریکاست.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم با ارزیابی شرایط داخلی آمریکا و حساسیتی که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آن مواجه است، در تحلیلی به گمانه‌زنی پیرامون احتمال وقوع جنگ داخلی دراین کشور پرداخت. به گزارش ایرنا سی‌ان‌ان در تحلیل خود نوشت: درحالی که تنها سه ماه از سال ۲۰۲۴ می‌گذرد به نظر می‌رسد از جریان‌های اصلی و فرعی سیاسی در آمریکا، خشونت‌های سیاسی ناگواری از آنها پیش‌بینی می‌شود، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از هم اکنون یکی از پرسروصداترین پیشگویی‌های سیاسی را مطرح کرده و هشدار داده است چنانچه اتهامات جنایی علیه وی منجر به شکست او در انتخابات ۲۰۲۴ شود، «بلوایی در کشور» به پا خواهد شد.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سال کشتار خبرنگاران» نوشت: یکی از عجیب‌ترین و البته دردناک‌ترین اعداد و ارقام امسال مربوط به تعداد خبرنگارانی است که در جنگ غزه به شهادت رسیدند؛ آماری که به گفته بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری در کل تاریخ معاصر جهان بی‌سابقه است و نشان می‌دهد اسرائیل از اینکه خبرنگاران سطح جنایات این رژیم در کشتار کودکان و زنان در غزه را منعکس می‌کنند، سخت عصبانی است و انتقام این اطلاع‌رسانی را از خبرنگاران در غزه می‌گیرد.

در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در رابطه با محافظت از خبرنگاران در ژنو، عبدالله النعمه، دبیر سوم دپارتمان حقوق بشر وزارت خارجه قطر خواستار تحقیقات سریع، مستقل و بی‌طرفانه درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران مطابق استانداردهای بین‌المللی در نوار غزه شد. این دیپلمات قطری اعلام کرد: مجموع کشته‌های روزنامه‌نگاران غزه از ۷ اکتبر تاکنون به بیش از ۱۳۰ خبرنگار رسیده، همچنین ۱۶ تن زخمی، ۴ نفر ناپدید و ۲۵ نفر دیگر بازداشت شده‌اند. وی تأکید کرد این تعداد احتمالاً افزایش می‌یابد و جنگ در غزه به بزرگ‌ترین تلفات روزنامه‌نگاران در تاریخ جنگ مدرن منجر می‌شود. در ماه مبارک رمضان، رژیم صهیونیستی به عملیات‌های جنایت‌بار خود علیه نوار غزه ادامه می‌دهد که باعث شده است به خاطر نسل‌کشی علیه فلسطینیان، در دادگاه بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین نهاد قضائی سازمان ملل متحد حاضر شود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیپلماسی در نقطه جوش جواب می‌دهد؟!» نوشت: نیویورک تایمز از قول مقامات ایرانی و آمریکایی نوشت تهران و واشنگتن در ماه ژانویه در عمان گفت وگوهای غیرمستقیم و محرمانه‌ای را در مورد تهدید روزافزون حوثی ها در یمن برای کشتیرانی در دریای سرخ و همچنین حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به پایگاه‌های آمریکایی انجام دادند. به نوشته انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است که مذاکرات محرمانه در دهم ژانویه در پایتخت عمان انجام شد. مقامات عمانی پیام‌ها را بین هیئت‌های ایرانی و آمریکایی که در اتاق‌های جداگانه نشسته بودند، منتقل می‌کردند. سرپرستی این هیئت‌ها بر عهده علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و برت مک گورک، هماهنگ کننده رئیس جمهور بایدن در امور خاورمیانه بود.

این دیدار که برای اولین بار توسط فایننشال تایمز در این هفته گزارش شد، اولین باری بود که مقامات ایرانی و آمریکایی مذاکرات حضوری (هرچند غیرمستقیم) را پس از حدود هشت ماه انجام دادند. مقامات آمریکایی گفتند که ایران در ژانویه درخواست این دیدار را کرده بود و عمانی‌ها قویاً توصیه کردند که ایالات متحده بپذیرد. از آغاز جنگ غزه، ایالات متحده و ایران به یکدیگر اطمینان داده‌اند که هیچیک به دنبال رویارویی مستقیم نبوده‌اند؛ موضعی که در پیام‌هایی که از طریق واسطه‌ها ارسال می‌شود، منتقل می‌شود. اما در عمان، به گفته ایالات متحده، هر یک از طرفین درخواست روشنی از طرف دیگر داشت. واشنگتن از ایران می‌خواست که نیروهای نیابتی خود را مهار کند و حملات حوثی ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و هدف قراردادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه متوقف شود. تهران نیز به نوبه خود از دولت بایدن خواست تا آتش بس در غزه برقرار شود. با این حال، هیچ توافقی حاصل نشد و ظرف چند ساعت پس از آنکه مک گورک جلسه با ایرانی‌ها را ترک کرد، ایالات متحده حملات نظامی را در یازدهم ژانویه با تهاجم به چندین موضع حوثی ها در یمن کلید زد.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این پرسش پرداخت که کورس سود بانکی و دلار در سال ۱۴۰۲ چگونه به پایان رسید؟ و با تیتر «برنده مچ‌اندازی بازارها» نوشت: ۱۴۰۲ سال بازگشت بازار سپرده به رالی دارایی‌ها بود. روند کم‌رمق بازارهای ارز و طلا در نیمه نخست سال در کنار افزایش سقف سود سپرده بانکی در ماه‌های پایانی، سبب شد تا یک رقابت تنگاتنگ میان نرخ سود سپرده بانکی و بازدهی بازارهای ارز و طلا شکل بگیرد. سیاست افزایش نرخ سود در کنار ثبات نسبی نرخ دلار سبب شد تا قدرت بازار ریالی در مقابل سایر بازارهای غیر ریالی حفظ شود که البته تداوم این روند می‌تواند برای ثبات بازارها و کاهش نرخ تورم مفید باشد. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش تحلیلی به بررسی این رقابت و همچنین روند دلار ۱۴۰۲ پرداخته است. نماگر اصلی بورس تهران نیز، با پشت سر گذاشتن سالی پرماجرا، با بازدهی ۱۰.۲ درصدی به کار خود پایان داد. در سالی که گذشت نماگر هم‌وزن، بازدهی ۲۵ درصدی را برای سهامداران به همراه داشت. یک تصویر ماندگار از رالی ۱۴۰۲ بازارهای دارایی، «جا ماندن بورس در بازدهی یک‌ساله» است؛ آنچه این باخت را برای سهامداران رقم زد، عمدتاً «تحمیل ریسک‌های تصمیم‌گیری سیاست‌گذار» بود.

کد خبر 737170

دیگر خبرها

  • بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد
  • پشت‌پرده هیاهوی غرب برای ارسال موشک‌های ایران به روسیه
  • پشت‌پرده هیاهوی غرب درباره ارسال موشک‌های ایران به روسیه
  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران چیست؟
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران
  • حضور قدرتمندانه ایران در اقیانوس‌ها خشم آمریکا را برانگیخته است
  • مسئول صهیونیست: اگر کمک‌های نظامی به اسرائیل نرسد در جنگ شکست می‌خوریم
  • پیام رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند /آمریکا به شکست تحریم ها اعتراف کرد
  • کاسبی غربگرایان با ترامپ‌ هراسی