Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری از آغاز اجرای 4 طرح آبخیزداری و بیولوژیک در حوزه منابع طبیعی در شهرستان بروجن خبر داد.

علی محمدی مقدم عصر چهارشنبه در آیین آغاز به کار طرحهای آبخیزداری شهرستان بروجن در دشت ممنوعه فرادنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح ها شامل یک پروژه آبخیزداری ، جنگلکاری اقتصادی، مرتع و بیومکانیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: طرح آبخیزداری در قالب اجرای طرح سنگی ملاتی 6 بند سنگی ملاتی در بیش از 600متر مکعب با اعتباری بیش از یک میلیارد و 830 میلیون ریال است.
محمدی مقدم اظهار داشت: میزان ذخیره آب این 6 بند سنگی ملاتی 3 هزار متر مکعب در سال و نفوذ بیش از 10 هزار متر مکعب آب به یر زمین است.
وی گفت: طرح های آبخیزداری با هدف جلوگیری از هدررفت آب، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفرهای زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب اجرا می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: طرح مرتع نیز در سطح 300هکتار و جنگلکاری در 30 هکتار و بیومکانیک در 250 هکتار اراضی این دشت ممنوعه اجرا می شود.
وی ایجاد پوشش گیاهی در بالا دست ، ذخیره آب و جلوگیری از روان آب ، مهار سیل و تغذیه سفره های زیر زمینی را از اهداف اجرای این طرح ها عنوان کرد.
وی گفت: برای اجرای این طرح ها نیز 3 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی هزینه می شود.
محمدی مقدم گفت: امسال 175 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای120 طرح آبخیزداری و آبخوان داری در استان اختصاص داده شد.
وی اظهار داشت: این اعتبار در 30 حوزه آبخیز در مساحت 230 هزار هکتار عرصه ملی در بخش های جنگل، مرتع، حفاظت و امور اراضی، آموزش جوامع محلی و آبخیزداری هزینه می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به عنوان سرچشمه 2 رودخانه زاینده رود و کارون، 11 درصد آب شیرین مورد نیاز کشور را در گذشته تامین می کرد، اما خشکسالی های مستمر یک دهه گذشته این رقم را به کمتر از 6 درصد رسانده که تهدیدی برای منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است.
تاکنون یکهزار و 633 بند ملاتی، 73 بند خاکی، 314 گابیون، هفت مورد آبگیر، 100 سد خشکه چین، 16 مورد کف بند و سد زیرزمینی در بخش آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ساخته شده است.
همچنین یک میلیون و 400 هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگلها پوشش داده که رقمی معادل 86.5 درصد از سطح این استان را شامل می شود.
7360/2097

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي اجراي طرح طرح كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۷۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر

جعفر ملکزهی  گفت: در پی بارش‌های اخیر در این شهرستان و ثبت بیش از ۱۱۰ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه‌های باران سنجی باعث سریز شدن ۳۷۵ بند سنگی ملاتی و خاکی و همچنین میزان ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت بندها ذخیره و استحصال شده است.

 آبگیری این پروژه ها ضمن جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل رسوب و کاهش خسارت سیلاب تاسیسات شهری و روستایی و زیر بنایی منجر به تغذیه سفره های زیرزمینی و منابع آبی چشمه ها و قنوات در پایین دست روستاها خواهد شد.

وی افزود: بارندگی ها و جمع شدن آب در پشت سازه‌های آبخیزداری اثرات قابل توجهی در کاهش اثرات خشکسالی و تامین بخشی از آب آشامیدنی در روستاهای پایین دست دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر گفت: آبگیری این سازه‌ها نقش بسزایی در توسعه کشاورزی و جلوگیری از سیبلاب در این منطقه را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • نهالکاری مشارکتی با همکاری شهروند طبیعت دوست در شهرستان اشتهارد اجرا شد
  • ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • سر ریز شدن ۳۷۵ بند سنگی ملاتی و خاکی در نیکشهر
  • سریزشدن ۳۷۵ بندسنگی ملاتی وخاکی درنیکشهر