Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@16:09:45 GMT

علامه جعفری، مظهر عالم کامل بود

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۸۰۱۳

علامه جعفری، مظهر عالم کامل بود

​مهدی گلشنی در مراسم بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری، ویژگی‌های این عالم فقید را برشمرد و گفت: این مرد متواضع به قدری دانا و افتاده بود که هنگام بحث اگر قانع می‌شد به آسانی می‌پذیرفت.

** علامه جعفری برای ارتباط حوزه و دانشگاه هر هفته دیدار و گفتگو داشت
وی افزود: علامه با مقتضیات زمان آشنا بود و از این نظر می‌تواند الگوی رابطه حوزه و دانشگاه باشد و در این زمینه با پروفسور حسابی، هر هفته دیدار و گفتگو داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گلشنی افزود: به نظرم اگر حوزه‌ها به این اندازه که علامه وقت می‌گذاشت به دانشگاه‌ها توجه می‌کردند، جامعه ما این گونه نمی‌شد، اما تعامل حوزه بر اساس مونولوگ با دانشگاه است.
وی ادامه داد: امروز در غرب کشیش‌ها و دانشگاهیان، جلسات مداومی دارند، کاری که علامه ۲۰ سال پیش قصد انجام دادنش را داشت و معتقد بود یا هر کس باید به زبان خودش صحبت کرد.
گلشنی به اندیشه علامه برای پیشرفت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: علامه جعفری، سه حوزه را پیشنهاد می‌کند، تحقیق درباره معارف اسلامی، توجه به نیاز‌های روز و تطبیق معارف اسلامی با نیاز مردم که هر سه باید هم زمان پیگیری شود.

** بلخاری: علامه جعفری، پلی میان دانش غرب و شرق بود
​دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن مفاخر ایران، با گرامی داشتن یاد علامه محمدتقی جعفری، به مولانا شناسی علامه اشاره کرد و گفت: اشاره علامه به مولا، در گفتن نام مولانا، به مقدمه کتاب ابن سینا برمی‌گردد که دانایان راز هستی را مولا می‌خواند و یکی از مصداق‌های شناخت عرفانی است.
بلخاری به هنرشناسی علامه نیز اشاره کرد و افزود: بر خلاف بیشتر متخصصان که تنها از دید کلام و فلسفه به زیبایی‌شناسی اسلامی می‌پردازند، علامه به دلیل آشنایی‌اش با فلسفه غرب و آگاهی از فلسفه اسلامی، پلی میان زیبایی‌شناسی شرقی و غربی بود.
** محقق: علامه جعفری، علامه علما بود
دکتر مهدی محقق، چهره ماندگار ادبیات فارسی از آشنایی‌اش با علامه سخن گفت و بیان کرد: در سال ۱۳۴۸ در کنگره شیخ طوسی که من مقاله‌ای داشتم، ایشان مرا تحسین کردند، این تحسین از استادی بزرگ برای من مایه تشویق و تلاش بیشتر بود.
محقق ادامه داد: در میان استادان، کمتر شخصیتی شبیه علامه جعفری دیده می‌شود، یک روحانی که در نجف فقه و اصول خوانده، نزد استادان بزرگ، فلسفه خوانده و به همه علوم دیگر هم علاقه‌مند است. کم پیش می‌آید که استادی از حوزه به آثار اروپایی‌ها نیز توجه داشته باشد.
وی افزود: ایشان متواضع و بی‌ادعا بود، به جرات می‌گویم که او علامه علما بود، دریایی که انتها ندارد.
علامه محمد تقی جعفری متولد ۲۴ مرداد ۱۳۰۴در تبریز به دنیا آمد.
وی که از جمله مفسران نهج البلاغه، فیلسوفان مسلمان و مولوی‌شناسان معاصر ایران بود، ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۷۷ درگذشت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علامه جعفری ریاست جمهوری متواضع دانا افتاده پروفسور حسابی عالم فقید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۸۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز

ایسنا/فارس آیین نکوداشت اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان و حافظ شناس شهری کشورمان، اصغر دادبه امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در مدیریت منطقه جنوب کشور(شیراز) برگزار شد.

در این آیین که به پاس خدمات علمی و فرهنگی این استاد فلسفه و عرفان در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، اصغر دادبه در بیان مفهوم رندی حافظ اظهار کرد: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرده است.

وی بیان کرد: اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود، لفظ رندی بیاورد.

این حافظ شناس کشورمان ادامه داد: غزل‌های حافظ را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریت‌ها می‌شوند، آن اقلیت‌ها گاهی یکی دو غزل عاشقانه است و بیش از ۱۰ غزل کاملاً جمله‌های عرفانی است که قابل انکار است. نیست.

نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود این عطار و سنایی پیش از حیات حافظ زیسته‌اند اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهان‌بینی حافظ دو روش‌شناسی وجود دارد که از زیبایی‌های طبیعی و شنیداری شروع می‌شود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن می‌رسد.

مجید اسکندری، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه، تفاوت کلامی اصغر دادبه را قابل تعظیم و تکریم توصیف کرد و افزود: دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده است، بلکه با حافظ زیسته است. شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسئله مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.

اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهره‌های ماندگار، به‌عنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجو معلم در لرستان
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجومعلم در لرستان
  • مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • ما مقابل ابرقدرت‌هایی چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!