Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-19@12:03:44 GMT

برگزاری نشست شورای فقهی بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۸۰۶۵

برگزاری نشست شورای فقهی بانک مرکزی

 شورای فقهی بانک مرکزی که بر پایه مصوبه سال 1395 مجلس شورای اسلامی «مصوبات آن لازم الرعایه است»، امروز (چهارشنبه) نخستین جلسه خود را تشکیل داد.

به گزارش صدای ایران از ایرنا، شورای فقهی بانک مرکزی حدود 12 سال پیش در این بانک تشکیل شد اما جایگاه مشورتی داشت. بر پایه ماده 57 قانون جدید بانکداری بدون ربا این شورا به یکی از ارکان بانک تبدیل شد که رعایت مصوبات آن برای همه نهادهای نظام بانکی الزامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چارچوب برنامه ششم توسعه که سال 1395 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در کنار تعریف ابزارهای جدید نظارتی برای بانک مرکزی و الزام نیروی انتظامی به توقیف و تعطیل کردن موسسه های بدون مجوز، تشکیل رسمی شورای فقهی نیز لحاظ شد.

بر اساس ماده 16 آن، برای حصول اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور، و برای نظارت بر عملکرد نظام بانکی و اظهارنظر نسبت به رویه‌ها و ابزارهای رایج، شیوه‌های عملیاتی، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، چهارچوب قراردادها و نحوه اجرای آنها از جهت انطباق با موازین فقه اسلامی، شورای فقهی در بانک مرکزی با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:
پنج فقیه (مجتهد متجزی در حوزه فقه معاملات و صاحب‌نظر در مسائل پولی و بانکی)، رییس کل (یا معاون نظارتی) بانک مرکزی، یک نفر حقوقدان آشنا به مسائل پولی و بانکی و یک اقتصاددان (هر 2 با معرفی رییس کل بانک مرکزی)، یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آشنا با بانکداری اسلامی با انتخاب مجلس شورای اسلامی (به عنوان عضو ناظر) و یکی از مدیران عامل بانک های دولتی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی.

براساس تبصره 2 اصلاح شده ماده 18 که بیست و ششم بهمن ماه 1395 در مجلس تصویب شد، «مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی لازم الرعایه است. رییس کل بانک مرکزی اجرای مصوبات شورا را پیگیری و بر حسن اجرای آن‌ها نظارت می‌کند».
حکم این ماده نافی اختیارات فقهای شورای نگهبان در اصل 4 قانون اساسی نیست.

در تبصره 4 اصلاح شده ماده 18 نیز آمد: جلسات شورای فقهی با حضور حداقل دو سوم اعضای مشتمل بر رییس شورا و دستکم سه نفر از فقهای عضو شورا رسمیت یافته و تصمیم های آن با رای موافق اکثریت فقهای حاضر اتخاذ می شود.
بر این اساس به گزارش تارنمای بانک مرکزی، نخستین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) به ریاست «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی، تشکیل شد.

پنج نفر فقیه عضو این شورا با پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی و تایید فقهای شورای نگهبان منصوب می‌شوند‌.
اعضای صاحب‌رای شورا برای چهار سال تعیین می‌شوند و این ماموریت برای یک دوره دیگر قابل تمدید است.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: شورا فقهی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۸۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: با اجرای طرح «کهربا»، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر شده است.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی چگونه می‌تواند به کمک تحقق شعار سال بیاید؟
  • همه چیز درباره کارت بانکی کهربا + جزئیات دقیق
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • «غریب‌آبادی» رییس ستاد مرکزی افشای حقوق بشر آمریکایی شد
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد