Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-24@19:30:46 GMT

عطشِ آب!

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۸۴۸۴

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، فصل پاییز موعد برداشت چغندرقند است، امسال در 14 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه چغندرقند کشت شده است.
آذربایجان غربی به لحاظ سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح و میزان درصد عیار قند رتبه نخست در کشور را داراست و هرسال کشت این محصولِ بیش از 10 هزار نفر را درگیرِ کار و کسب روزیِ حلال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حالا چغندرقندهای شیرین به پشت درِ کارخانه های تولید قند رسیده است و این کارخانه ها پس از هشت ماهها دوباره به کار افتاد ه اند. پنج کارخانه قند ارومیه، خوی، میاندوآب، نقده و پیرانشهر در استان فعال است و سالیانه 350 هزارتن شکر در این واحدها تولید می شود.
 براساس پیش بینی ها امسال بیش از 2 میلیون و 390 هزار تن چغندرقند در استان تولید می شود که این میزان حدود 800  هزارتن مازاد بر آن چیزی است که در ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب شده است.
براساس نتایج مطالعات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۴ این موضوع اثبات شد که کارخانه های قند استان سالیانه یک و نیم میلیون تن چغندرقند نیاز دارند و مابقی تولیدات به سایر استانها ارسال می شود. این مسئله منجر به تصویب مصوبه ای در دی ماه سال 94 شد که براساس آن مقرر شد دیگر آذربایجان غربی مازاد تولید چغندر نداشته و صادرکننده چغندرقند به سایر استانها نباشد. به عقیده کارشناسان در صورت عملی شدن این مصوبه سالیانه 70 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی میشد.
این درحالیست که آمارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه نشان می دهد در سال زراعی 96-1395 به میزان 407هزارتن چغندرقند از آذربایجان غربی به سایر استانها صادر شده که برای تولید آن 182 میلیون مترمکعب آب مصرف شده است یعنی حجم آبی برابر با کل حجم مخزن سد مهاباد!
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه باتاکید بر این که کشت چغندرقند فقط در حوضه آبریز دریاچه ارومیه محدود شده است نه در تمامی مناطق استان، می گوید: سطح زیرکشت چغندر باید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 12 هزار و 600 هکتار باشد و این در حالیست که بنابر آمارهای سازمان جهاد کشاورزی این رقم حدود 14 هزار هکتار است.
سرخوش، جایگزینی محصولات کم آب را یکی از روشهای صرفه جویی مصرف آب نام می برد و می افزاید: برای مثال با کشت ذرت حدود  60 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
به گفته کارشناسان درحال حاضر در تولید چغندر برای هر هکتار ۱۵ هزار متر مربع آب مصرف می شود و برای هر کیلو چغندرقند نیز 150 لیتر آب نیاز است.
وجود کارخانه های تولید قند و تاحدودی اقتصادی بودن کشت چغندرقند برای کشاورزان و وابستگی معیشت آنان به کشت این محصول بومی موجب رغبت کشاورزان به تداوم کشت چغندرقند در استان شده است.   کریم زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی می گوید: متاسفانه اهرم موثر برای محدودکردن کشت چغندرقند وجود ندارد و باید در کنار حمایتهای ویژه از کشت جایگزین، الزامهای قانونی نیز تهیه و تدوین شود.
باوجود ضرورتهای کاهش سطح کشت چغندر در استان، کارخانه داران از این اوضاع راضی نیستند و می گویند: تولید شکر در چنین اوضاعی توجیه اقتصادی ندارد چرا که کارخانه ها عملا فقط چهار ماه از سال را فعال اند. البته ناگفته نماند این مسئله روی دیگری هم دارد که به ضرر کشاورزان ختم می شود، محمدی چغندرکارِ پیرانشهری می گوید: شرکتهای واسطه خرید، از یک سو کشاورزان را به افزایش کشت تشویق می کنند و از سوی دیگر با نخریدن محصول آنها باعث افت قیمت محصول تحویلی می شوند.
زنجانی مدیر عامل کارخانه قند ارومیه می گوید: در طول چهار ماه بیش از ۱۰۰ هزار تن شکر در این کارخانه تولید می شود و در این مدت ۸۰۰ کارگر مشغول کارهستند و این درحالیست که پس از اتمام فصل بهره برداری، کارگران بیکار می شوند و بازگشتِ سرمایه متوقف می شود.
استاندار آذربایجان غربی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان با وزیر کشور برای برطرف کردن مشکل تعطیلی کارخانه های قند پیشنهاد داد، 500 هزار تن شکر خام از طریق واردات تامین و برای تولید شکر سفید و صادرات آن به کشورهای همسایه در اختیار کارخانه های استان قرار گیرد.
حالا پرونده کشت و تولید چغندرقند شاید کمی شبیه کلاف سردرگم شده است از سویی کشاورزان به دنبال تامین معیشت اند و از سوی دیگر کارخانه داران نیز به دنبال حداکثر بهره برداری و کسب سود و بازگشت سرمایه خود هستند و همه این کش و قوس ها در شرایطی صورت می گیرد که ضرورت مهمی چون احیای دریاچه ارومیه بر همه این مسائل سایه افکنده است.
به نظر می رسد که تعامل بین متولیان کشاورزی استان و کشاورزان اجتناب ناپذیر است به این صورت که با اجرای الزامهای قانونی، پرداخت تسهیلات برای اجرای سیستمهای نوین آبیاری و ترویج و اصلاح کشت جایگزین از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری کرده و آنها را ملزم به رعایت الگوی کشت کند. همچنین در خصوص مطالبات کارخانه  داران نیز باید بسترسازی های لازم در سطح تصمیم گیری های کلان کشور اجرا شود تا این واحدهای تولیدی نیز قادر باشند در زمینه صادرات شکرسفید فعالیت کنند.   "تشنه آب"، روایتی است از عطش اراضی چغندرقند و دریاچه بی جان ارومیه به آب.
   نویسنده: سجاد فرجی  
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: چغندرقند شکر کم آبی کشت چغندر آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۸۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سعید شهند در این نشست با بیان اینکه عزم و اراده جدی دولت مردمی سیزدهم در احیای دریاچه ارومیه امروز با اتمام همه پروژه‌های سخت افزاری نجات دریاچه ارومیه که به معنی واقعی کلمه به صورت جهادی و شبانه روزی در طی دو سال گذشته به انجام رسید بر کسی پوشیده نیست گفت: با تلاش و مجاهدت شبانه روزی دولتمردان دولت مردمی و انقلابی امروز شاهد اتمام کلیه پروژه‌های سخت افزاری مصوب ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه هستیم و با اتمام این پروژه‌های فاخر محیط زیستی قسمت عمده‌ای از نیاز آبی دریاچه ارومیه تامین و به این دریاچه وارد می‌شود.   وی ادامه داد: از مهمترین موضوعاتی که اکنون سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به تغییر شکل ایجاد شده در بستر دریاچه ارومیه و بشقابی شدن آن تاکید و توجه دارد، مدیریت علمی و عالمانه‌ی آب موجود در دریاچه ارومیه است تا با بکارگیری روش‌های علمی و عملی بتوان میزان تبخیر آب دریاچه را به حداقل رسانده و آب موجود در بستر دریاچه ارومیه را مدیریت نمود.   شهند با بیان اینکه فرآیند تبخیر آب در طبیعت یک امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است افزود: اکنون درصدد آن هستیم تا با بهره گیری از ظرفیت علمی اساتید و پژوهشگران این عرصه، به طرح و برنامه‌ای عملیاتی برسیم تا آب موجود در دریاچه ارومیه مدیریت و میزان تبخیر آب از این دریاچه کنترل شود.   در ادامه، دکتر زینال زاده و اعضای هیات علمی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه نیز دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در این رابطه ارائه کردند و مقرر گردید طرح مطالعاتی – عملیاتی در راستای مدیریت تبخیر آب دریاچه ارومیه با بهره مندی از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه و پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تدوین و جهت بررسی و تصویب نهایی به ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه ارایه گردد. گفتنی است بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در سال‌های اخیر میزان تبخیر از دریاچه ارومیه به بالغ بر دو میلیارد متر مکعب رسیده است.

دیگر خبرها

  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید