Web Analytics Made Easy - Statcounter

تخطئه‌ی نظارت مجمع بر سیاست‌های کلی نظام، تضعیف جایگاه ولی فقیه و نفی مشروعیت مجلس شورای اسلامی را به همراه دارد به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، احمد گودرزی، پژوهشگر دکتری حقوق عمومی نوشت: راجع به گفتگوی‌های سیاسی، رسانه‌ای و بعضا" علمی پیرامون جایگاه هیأت عالی نظارت و حق نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، جای طرح مباحث زیادی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لکن یادداشت حاضر تلاش دارد به صورت اجمالی، نگاه مبنایی تری به موضوع داشته و یکی از نتایج خطرناک این بازی سیاسی و رسانه‌ای را مورد توجه قرار دهد.
در اهمیت پرداختن به موضوع، همین بس که علی رغم وجود دلایل متعدد حقوقی و ضرورت‌های عقلی در اثبات لزوم تعیین و حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام؛ همچنان شاهد بی توجهی قوا و نهاد‌های حکومتی نسبت به «حسن اجرای» آن‌ها هستیم. همین امر موجب بی ثباتی در رویه‌ها و خط مشی کلان کشور و نوعی سردرگمی در جامعه سیاسی شده است. به نظر می‌رسد؛ عدم وجود ضمانت اجرا‌های کافی و کارآمد برای سیاست‌های کلی نظام، مانعی مهم جهت اجرای کامل قانون اساسی محسوب می‌شود. این نقیصه نیز در گذر زمان، می‌تواند منجر به ناکارآمدی «نظریه ولایت فقیه» و حتی زیر سؤال رفتن مشروعیت نظام شود. (جهت مطالعه بیشتر ر. ک: ضمانت اجرای سیاست‌های کلی نظام در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشگاه قم، سال ۱۳۹۴)
با توجه به اندیشه سیاسی اسلام ناب که در اصول متعدد قانون اساسی نیز تبلور یافته است -در سلسله مراتب طولی، پس از خداوند متعال، پیغمبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) - ولایت مطلقه فقیه، منبع و منشاء مشروعیت اِعمال قدرت در جامعه و حکومت اسلامی محسوب می‌شود؛ و هم او مکلّف به اداره‌ی حکومت و اِعمال (باواسطه یا بی واسطه) تمامی صلاحیت‌های زمامداری است. در عصر حاضر نیز بنا به ضرورت‌های عقلی و مدیریتی، طی یک تقسیم کار در ساختار «جمهوری اسلامی»، انجام بسیاری از امور را به قوای سه گانه و دستگاه‌های حکومتی تفویض نموده است. منتهی برای انجام رسالت‌های مهم خود از جمله «هدایت و مدیریت کلان نظام»، این تفویض اختیار را همراه با شروطی انجام داده است که مهم‌ترین آن‌ها «عمل قوای حکومتی در محدوده و چارچوب قانون اساسی» است. یکی از مهم‌ترین چارچوب‌های رسمیت یافته در قانون اساسی، بند‌های ۱ و ۲ اصل ۱۱۰ با موضوع «تعیین و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» توسط، ولی فقیه می‌باشد. سیاست‌هایی که می‌توان ماهیت آن را «شرط ضمن تفویض اختیار» از سوی، ولی فقیه به کارگزاران حکومت دانست. یعنی با پذیرش و رعایت این شرط است که اِعمال قدرت از سوی قوا و نهاد‌های حکومتی در «نظریه ولایت فقیه» مشروعیت می‌یابد و الا در صورت عدم تبعیت از سیاست ها، مشروعیت را از خود سلب نموده اند.
سیاست‌های مذکور را می‌توان «ترجمان راهبردی، پویا و کارآمد، ولی فقیه از اصول متعدد قانون اساسی در شرایط و موقعیت‌های مختلف، با توجه به آرمان‌ها و مصالح عالی نظام دانست؛ که تبعیت از آن‌ها توسط قوای سه گانه و همه نهاد‌های عمومی کشور الزامی؛ و تخطّی از آن مسئولیت آور است». سیاست‌هایی که زمینه و ابزاری بسیار مهم در اختیار، ولی فقیه جهت «هدایت و مدیریت کلان انقلاب اسلامی» به سوی اهداف و آرمان‌های ترسیم شده در قانون اساسی می‌باشد؛ و بدون آن نمی‌توان، ولی فقیه را «ضامن عدم انحراف سازمان‌های مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود» و «ناظر بر قوای سه گانه» دانست. (اصل ۵۷ و مقدمه ق. ا. ذیل عنوان «ولایت فقیه عادل»)
با این اوصاف، اگر مجلس شورای اسلامی و هر یک از قوا و نهاد‌های دیگر، در مقام اِعمال صلاحیت‌های خود، نسبت به رعایت سیاست‌های کلی نظام بی توجهی نماید؛ در واقع، مشروعیت قانونی و شرعی خود را زیر سؤال برده است. نمی‌شود مجلسی که مشروعیت صلاحیت قانون گذاری خود را به صورت تبعی از، ولی فقیه می‌گیرد؛ نه تنها در برخی موارد، سیاست‌ها را رعایت ننماید بلکه همه‌ی تلاش رئیس محترم آن، تضعیف و دور زدن سیاست‌ها باشد!
بی تردید مهم‌ترین ضربه‌ای که موضع گیری‌های اخیر -با موضوع نفی نظارت بر حسن اجرای سیاست ها- خواسته یا ناخواسته به نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد می‌کند تضعیف جایگاه مدیریت راهبردی و کلان، ولی فقیه است. به نظر می‌رسد؛ هدف بلند مدت و کلان از این خیمه شب بازی‌های سیاسی، تنزل جایگاه حقوقی و شأن الهی ولایت فقیه در اذهان کارگزاران و افکار عمومی است. ولی فقیهی که می‌بایست از چنان جایگاهی برخوردار باشد که با یک خطبه و اشاره در شرایط حساس و بن بست ها، مصالح عمومی را به بهترین شکل تأمین نماید. «والسلام»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ولی فقیه مجلس شورای اسلامی سیاست های کلی نظام مشروعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش در حوزه بانوان جدی گرفته شود

معاون امور بانوان مجمع مشورتی نظام مسائل کشور، گفت: بحث آموزش در حوزه بانوان بسیار مهم است و می‌تواند به توانمندسازی این جامعه و حتی رفع مشکلات آن‌ها کمک کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، فرزانه شکوری شامگاه سه‌شنبه در همایش بانوان تاثیرگذار در اقتصاد که در محل سالن اجتماعات مرکز علمی و کاربردی شهرداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: بررسی کارشناسان نظام مسائل کشور نشان داده که بیشتر موضوعات و مسایل بانوان در سطح‌ استان‌ها متفاوت از بانوان پایتخت بوده و باید به صورت مجزا برای جذب ایده‌های بومی برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات و مسائل بانوان در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: مجمع نظام مشورتی آمده تا به حل مسائل و مشکلات بانوان کمک کند و اگر کسی احساس می‌کند که می‌تواند راهکاری ارائه دهد، ما در کمیسیون‌های تخصصی از آن‌ها استقبال خواهیم کرد.

معاون امور بانوان مجمع مشورتی نظام مسائل کشور بر محور آموزش در حوزه بانوان تاکید کرد و یادآور شد: در این مدت که روی موضوعات و مسائل بانوان کار شد، متوجه شدیم که بحث آموزش در حوزه بانوان بسیار مهم است و می‌تواند به توانمندسازی این جامعه و حتی رفع مشکلات آن‌ها کمک کند.

شکوری ادامه داد: در حوزه زنان سرپرست خانوار خیلی کارهای میدانی و تحقیقی صورت گرفت و مشکلات این افراد در طول پنج سال شناسایی شد، تا جایی که متوجه شدیم مشکلات ریشه‌ای این افراد هرگز از سوی کمیته امداد و بهزیستی حل نخواهد شد و باید به دنبال حل مشکلات بنیادی در این حوزه بود.

وی در ادامه به لایحه حفظ کرامت نیز اشاره کرد و گفت: لایحه حفظ کرامت که 10 سال به طول انجامید تا به صحن علنی مجلس برسد، با کمک مجمع مشورتی نظام مسائل کشور کلیات آن به تصویب رسید و جزییات آن در مجلس آتی بررسی می‌شود.

معاون امور بانوان مجمع مشورتی نظام مسائل کشور، تاکید کرد: این لایحه دارای معایب و مزایایی است که باید در مرحله اجرا مورد بررسی قرار بگیرد، ما اعتقاد داریم که این لایحه حداقل حقوق جامعه زنان را حمایت و تقویت می‌کند و لازم است که مواردی دیگری نیز در آن لحاظ شود.

شکوری خاطرنشان کرد: اعضای مجمع مشورتی زنان همگی جوان و نخبه هستند و شرایطی را فراهم کرده تا جوانان صاحب‌نظر کشور در کنار فضای انتقاد به ارائه راهکار بپردازند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • آموزش در حوزه بانوان جدی گرفته شود
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!