Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@01:16:01 GMT

علوم زمین به کمک بخش کشاورزی می آید

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۹۱۰۵

علوم زمین به کمک بخش کشاورزی می آید

مشهد- ایرنا- معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: با تمهیدات اندیشیده شده از سوی این سازمان، پایه گذاری علوم بین رشته ای جدید آغاز شده و به زودی علوم زمین و مواد معدنی به کمک بخش کشاورزی کشور می آید.

عباس گلمحمدی چهارشنبه شب در مراسم گشایش بزرگترین رویداد استارت آپی علوم زمین در مشهد افزود: معدن و صنایع معدنی زمینه بسیار مناسب برای اشتغال و تولید ثروت است و در این میان پرداختن به علوم بین رشته ای بسیاری از مشکلات در بخشهای اقتصادی را حل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: به عنوان مثال بسیاری از معضلات بخش کشاورزی با راهکارهای علوم زمین قابل رفع است، مسائل مربوط به آب، بافت خاک، ریزمغذی ها و نظایر آن در حوزه کشاورزی در علوم زمین و مواد معدنی مورد توجه قرار گرفته و راه حل های مفید در این بخش ذکر شده است.
وی گفت: در این راستا از چند ماه قبل، پایه گذاری شاخه های بین رشته ای زمین شناسی کشاورزی در کشور توسط سازمان زمین شناسی آغاز شده است.
گلمحمدی افزود: تولید ریزمغذی ها و کودهای معدنی بدون اینکه آسیبی به طبیعت وارد کنند، بازخورد بسیار مثبت در سلامت تغذیه مردم، بهبود وضعیت مصرف آب کشاورزی و کنترل آن دارد که در این راستا سازمان زمین شناسی قراردادی با مشاور خارجی برای انجام مطالعات لازم منعقد کرده است.
وی اظهار داشت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با قدمت 60 ساله، سنگ بنای بسیاری از علوم را در کشور گذاشته است، این سازمان 2 هدف حفظ ثروت و تولید ثروت را به صورت عمده دنبال می کند.
وی گفت: این سازمان برای حفظ ثروت، مخاطراتی که سطح زمین را تهدید می کند، شناسایی می نماید لذا این بخش زمینه مناسبی برای محققان است که با تولید ایده های خلاقانه در زمینه های مختلف از جمله پیشگیری از زلزله و سیل یا موارد متعدد دیگر مانند زمین شناسی پزشکی و مباحث مرتبط با مسائل زیست محیطی وارد عمل شوند و اشتغال ایجاد کنند.
گلمحمدی افزود: سازمان زمین شناسی برای تولید ثروت نیز اکتشافات معدنی را در دستور کار دارد و این اکتشافات را در قالب تهیه نقشه های کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس انجام می دهد که تک تک این اندیس ها و معادن کشف شده، زمینه ساز ایجاد اشتغال، توسعه و ایجاد صنایع معدنی مختلف در کشور است.
وی اظهار داشت: سازمان زمین شناسی در زمینه اشتغالزایی و گرایش به سوی ایده های نو، طی 20 سال گذشته جذب کننده علوم جدید بوده و با پایه گذاری رشته های جدید سعی کرده است خود را با فناوری تازه به روز رسانی کند.
وی گفت: در این راستا طی 10 سال گذشته، سازمان زمین شناسی اقدام به راه اندازی مرکز رشد فناوری های پیشرفته علوم زمین کرد اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم، فعالیت این مرکز متوقف شد.
معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزود: دفتر حمایت از کارآفرینی و اشتغال زایی در استارت آپ های علوم زمین از پارسال در این سازمان راه اندازی شد و تاکنون حدود چهار رویداد کارآفرینی و آشنایی جوانان با این بخش برگزار شده که مهمترین و بهترین اقدام در این راستا، برگزاری رویداد استارت آپی علوم زمین در اداره کل زمین شناسی شمال شرق در مشهد می باشد.
رویداد استارت آپی علوم زمین در مشهد با برگزاری کارگاه های تخصصی آموزشی و ایجاد ارتباط بین متخصصین و صاحبان ایده با فعالان بخش خصوصی تا 25 آبان ماه ادامه دارد.
7489 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي علوم زمين مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۹۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است

علیرضا گودرزی، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی گفت: موضوع حفظ کاربری اراضی کشاورزی به دلیل تامین امنیت غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی و دولت، موظف به حفاظت از زمین های کشاورزی هستیم.   او افزود: حدود ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود یک میلیون هکتار آن درجه یک و حدود چهار میلیون هکتار درجه دو است و تقریباً ۷۰ درصد از تولیدات کشاورزی در این اراضی به دست می‌آید؛ بنابراین با یک عزم ملی مردم و حاکمیت باید با تمام توان از این اراضی محافظت کنند.   معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی گفت: از بین رفتن این زمین‌های حاصلخیز موجب تهدید امنیت غذایی، از بین رفتن استقلال اقتصادی و وابستگی به سایر کشورها خواهد شد.   او ادامه داد:  شهرها و روستاها در ابتدا در کنار رودها و منابع آبی ایجاد شدند که خاک حاصلخیزی در آن منطقه وجود داشت، بنابراین تغییرات در حریم و محدوده شهرها و طرح هادی روستاها موجب تغییر در این اراضی حاصلخیز خواهد شد و باید با دقت در این مورد تصمیم‌گیری شود.   گودرزی افزود: اجازه تغییر کاربری اراضی شالیزاری شمال کشور داده نمی شود،لذا مردم نباید فریب مشاوران املاک غیرمجاز، افراد سودجو و فرصت طلب را بخورند، مردم بدانند که در صورت تغییر کاربری اراضی با آنان طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اقدام خواهد شد.   معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی از مردم خواست قبل از خرید زمین یا هرگونه تغییر کاربری به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و مشاوره و استعلام‌های مورد نیاز را دریافت کنند.   گودرزی گفت: سامانه هوشمند رصد و پایش اراضی کشاورزی در تمامی استان های کشور راه‌اندازی شده است و عرصه‌های کشاورزی را پایش می‌کند و هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به واحدهای گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی گزارش می‌کنند. در همین راستا از مردم نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری موضوع را به سامانه تلفنی شبانه روزی ۱۳۱ اطلاع دهند. باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • زمین چمن مصنوعی شهید «سعید کریمی» در قم افتتاح شد
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت
  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است
  • سازمان ملل : یک سوم زمین های کشاورزی غزه نابود شده است
  • رئیس سازمان نظام روان‌شناسی: برگزاری مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای در اردیبهشت‌/ اصلاح قانون سازمان روانشناسی
  • شناسایی ۷ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار