Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از همدان، در مراسم‌های مختلف عزاداری و مولودی مردم مومن همدان با برگزاری مراسمی از سخنرانان، مداحان و مبلغان سنتی دعوت می‌کنند که در این جلسات شرکت و به مداحی بپردازند.
با توجه به وجود جلسات خانگی متعدد در بین مردم و فعال بودن این جلسات در هر زمانی از سال، در این بین هستند افرادی که در پی مرید پروری و یا کسب درآمد از طریق مداحی، روضه خوانی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. خواهند بود.
در مواردی حتی دیده می‌شود که این مبلغان از بانیان مجالس دستمزد آنچنانی طلب می‌کنند و از قبل نرخ خود را به آنان تذکر می‌دهند، مبلغی که از دیرباز مرسوم بوده که بانی با تمایل خود بعنوان هدیه به مداح و روضه خوان بپردازد اما قراردادی می‌شود.
اما در همدان چنین مسائلی بیشتر در بین جلسات خانگی بانوان دیده می‎شود و کمتر در مراسم‌های اصلی شهر که مداحان معروف آن تا حدود زیادی اهل معرفت و بینش هستند وجود دارد.
بانوانی با عنوان «خانم جلسه‌ای» هستند که سطح دانش و آگاهی لازم را ندارند و برخی احکام و مسائل شرعی را بدون مطالعه در این جلسات عنوان می‌کنند و به مرحله‌ای از شأن و مقام در بین بانوان شرکت کننده در جلسه و مریدان خود رسیده اند که نمی توان در این جلسات به سخنان اشتباه آنان و به اصطلاح «احکام من درآوردی شان» اعتراضی داشت.
برای روشن تر شدن این موضوع و بررسی وضعیت این خانم‌های جلسه‌ای گفت وگویی با مسئولین سازمان تبلیغات و یکی از بانوان مداح معروف و اهل علم همدان داشتیم؛
فهیمه نیازی کارشناس امور فرهنگی بانوان سازمان تبلیغات در گفت وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه در استان همدان 520 مبلغ سنتی و یا خانم جلسه‌ای داریم افزود: اغلب این خانم‌های جلسه‌ای همان خانم‌های مداح هستند.
نیازی دراین باره تصریح کرد: سازمان تبلیغات هر ساله برای مبلغان سنتی دوره‌های آموزشی و توجیهی برگزار می‌کند، علاوه بر این طرح شناسایی جلسات خانگی نیز برگزار شده و سازمان برای بانیان این جلسات کارگاه‌های آموزشی برگزار و برای آنها توضیح و تشریح انواع خرافات بیان می‌شود.

برگزاری کلاس های آموزشی ویژه بانوان مداح

وی یادآور شد: در صورتی که سازمان تبلیغات متوجه آسیبی در این جلسات خانگی شود در مرحله اول به بانوی مداح تذکر داده و خطای وی را توضیح می‌دهیم همچنین طی این تذکرات اولیه تعهد اجرایی از مداح اخذ می‌شود و در صورتی که آسیب رخ داده از سوی آنها دوباره تکرار شود به مسئول حراست سازمان اطلاع و اخطار جدی می‌گیرد.
نیازی با بیان اینکه افرادی به صورت ناشناس در مجالس این مداحان حضور می‌یابند و فعالیت آنها را ارزیابی می‌کنند افزود: در استان همدان آسیبی با محوریت خرافات بسیار کمتر شده است و عمده مشکلات در این حوزه تعیین نرخ و دریافت هزینه ایاب و ذهاب است.


سطح بانوان مداح در سازمان تبلیغات با گرفتن آزمون‌های مختلف سنجیده می‌شود
وی خاطرنشان کرد: فقط دو نفر در زمینه خرافات مشکلاتی ایجاد کرده اند که با همکاری اداره اطلاعات و حراست سازمان تبلیغات جمع آوری خواهند شد.
وی تاکید کرد: مردم نیز در صورت مشاهده مداحان و یا خانم های جلسه ای که آسیب هایی را در جلسات خانگی ایجاد میکنند حتما به دفتر بانوان در سازمان تبلیغات اسلامی اطلاع دهند.
نیازی با بیان اینکه همه مداحان و اغلب خانم‌های جلسه‌ای در سازمان تبلیغات پرونده دارند افزود : از بسیاری از مداحان آزمون شفاهی و کتبی گرفته شده و سطح آنها کاملا مشخص است.
وی با بیان اینکه گاهی در جلسات از بانوانی استفاده می‌شود که مورد تایید سازمان تبلیغات نبوده و دارای علم کافی برای بیان مسائل و احکام دینی نیستند تاکید کرد: باید سطح آگاهی بانیان جلسات خانگی نیز بالا برود و هر کسی را به جلسات خود راه ندهند، به همین منظور از مراجع قانونی همچون سازمان تبلیغات بخواهند افراد موجه در این زمینه را به آنها معرفی کنند.
با توجه به اتمام ماه عزاداری سیدالشهدا(ع) اما همچنان در همدان جلسات بانوان فعال است، جلساتی که می‌تواند برای زنان و مادرانی که وظیفه تربیت فرزندان خود را به دوش می‌کشند فرصتی طلایی برای دریافت احکام ناب و کاربردی دین مبین مان باشد. امید است این جلسات با بالا رفتن سطح آگاهی بانیان مجالس به محافلی برای تربیت نسل واقعی شیعه باشد.

طیبه رنجبران عضو کانون مداحان سازمان تبلیغات و بسیج مداحان استان همدان نیز با تاکید بر اینکه مردم باید سطح آگاهی خود را بالا ببرند و از هر شخصی برای برگزاری مراسم خود استفاده نکنند افزود: مردم سعی کنند به جای استفاده از خانم های جلسه ای از مداحان سطح بالا استفاده کنند.

مداحان سطح یک آسیبی را در بین جامعه زنان ایجاد نمی‌کنند
رنجبران با بیان اینکه طرح ساماندهی مداحان و سطح بندی این افراد انجام شده است افرود: مداحان سطح یک هیچ گاه آسیبی را در بین جامعه زنان ایجاد نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه نحوه شکل‌گیری خانم‌های جلسه‌ای توسط خود مردم بوده است افزود: این خانم‌ها در سطح ابتدایی به مداحی و روضه خوانی می‌پردازند ولی مردم نباید انتظار زیادی از آنها داشته باشند.
مسئول هیئت عباسیه جولان ادامه داد: باید توجه داشت مخاطبین این خانم‌های جلسه‌ای خانم‌هایی با سن بالا هستند و در صورت بروز آسیب، اثرگذاری آنها کمتر است.

آموزش به مداحان و مبلغان سنتی بهترین شیوه نظارت بر آنها است
وی با بیان اینکه به مداحان سطح بندی شده استان کارت مداحی ارائه شده است، افزود: باید مرکزی ایجاد شود که با آموزش و تقویت بنیه علمی مداحان از بروز آسیب‌های مختلف جلوگیری کند.
این بانوی مداح با تاکید بر اینکه افزود: مرکز آموزش اصول و فنون مداحی در استان همدان وجود دارد و خوشبختانه در استان همدان وضعیت بروز آسیب‌هایی همچون خرافات بسیار کمتر است.
رنجبران یادآور شد: کمیته نظارت و بررسی مبلغان بانوان متشکل از سه نفر مداح، سه نفر از سازمان تبلیغات و سه نفر حوزوی فعالیت مداحان و خانم‌های جلسه‌ای را نظارت و بررسی می‌کند.
وی با بیان اینکه نمی‌توان در حوزه مباحث اعتقادی به صورت قهری برخورد کرد افزود: بانیان جلسات خانگی نباید از مداحانی استفاده کنند که نرخ تعیین می‌کنند و با استفاده از مداحان خوب و سطح بالا در بین مردم جایگاه حقیقی خود را کسب می‌کنند.
این مداح در پایان گفت: لیست مداحان درجه یک را مردم باید از سازمان تبلیغات بگیرند و از این طریق برنامه های خود را اجرا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان جلسات خانگی خانم جلسه ای مبلغ خرافات مجالس روضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۰۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) محسن رضایی در جمع اعضای شریان

عکسی از محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای اصلی شورای ائتلاف در جلسه‌ای با اعضای شریان منتشر شده که گمانه‌هایی را ایجاد کرده است که آیا او قصد جدا کردن راه خود از حداد عادل و قالیباف را دارد؟

در این میان، ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: جلسات مختلفی با آقای رضایی داشته و گفتگو کردیم، اما ایشان در جلسه شریان با منتخبان مجلس حضور نداشتند.

جراره از بیان جزئیات درباره جلسات شریان با محسن رضایی خودداری کرد.

دیگر خبرها

  • (عکس) محسن رضایی در جمع اعضای شریان
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • کودک ربوده شده به آغوش خانواده بازگشت
  • کودک ربوده شده به خانه برگشت
  • فوری؛ تراکتور-استقلال بدون تماشاگران خانم!
  • نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان
  • تیشه به ریشه آنها بزنید و تمام!
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • گریه نماینده مالت در سازمان ملل برای مردم فلسطین
  • دستورالعمل ساترا برای تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی