Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:26:03 GMT

زنان و محدودیت های کارآفرینی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۰۳۴۶

زنان و محدودیت های کارآفرینی

خرم آباد - ایرنا - بنابر آخرین سرشماری میزان باسوادی زنان لرستان 78/6 درصد و نرخ بیکاری در بین زنان استان 27 درصد است که نشان می دهد سختی هایی که در مسیر کارآفرینی وجود دارد برای زنان بیشتر بوده و ورود آنها را به عرصه های اقتصادی کاهش داده است.

به گزارش ایرنا ، عدم خودباوری، نبود سرمایه لازم برای ورود به فعالیت های اقتصادی، نبود قوانین حمایتی از زنان بازرگان و کارآفرین از جمله برخی مشکلات زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اینکه چرا زنان در بازار کار ورود نکرده اند و چرا بستر حضور و مشارکت آنها مهیا نیست بنا بر تایید فعالان اجتماعی و کارشناسان به دلایل فرهنگی برمی گردد که در کنار آن عدم حمایت قانون و نبود برخی معافیت های بیمه ای و تحقیق پژوهش در این عرصه ورود زنان به عرصه کارآفرینی را با مشکل مواجه ساخته است.
رئیس کانون زنان بازرگان لرستان در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: زنان در عرصه های اقتصادی با وجود اینکه از نظر علمی و هوش در سطحی برابر با مردان قرار دارند اما حضور آنها کم رنگ است چون فرصت برابر برای زنان وجود ندارد.
سمیه محراب نیا افزود: حتی اگر فرصت های برابر و از نظر توانمندی یک زن و مرد در یک مرتبه باشند اما باز مردان توانمند تر هستند چون موانع بیشتری درمقابل زنان وجود دارد و آنچه را که مردان در سایه روابط می توانند بدست آورند زنان آن را باید بصورت ضوابط و قوانین سختگیرانه طی کنند.
این زن کارآفرین گفت: در کنار همین فرصت های نابرابر، فرهنگ غالب در لرستان دید اقتصادی به زنان و دختران ندارد و حتی سرمایه خانواده را هم در دست دختران قرار نمی دهند و عملا زنان سرمایه کافی برای حضور در فعالیت های اقتصادی ندارند.
رئیس کانون زنان بازرگان لرستان اظهار داشت: مسیرهای قانونی که یک زن برای دریافت مجوزها باید طی کند طولانی بوده و ممکن است یک زن مدت ها و ماه ها برای گرفتن یک مجوز دوندگی کند ولی همان مجوز را مردان به راحتی بدست می آورند.
وی افزود: برای حمایت بیشتر از فعالیت های اقتصادی زنان باید بتوان شرایطی فراهم کرد تا در چند سال اول فعالیت اقتصادی، از معافیت های بیمه ای برخوردار باشند و در کنار حمایت های دولتی که از فعالیت اقتصادی زنان صورت می گیرد باید با ارائه آموزش های بنیادی، تغییرات فرهنگی ایجاد کرد.
رئیس کانون زنان بازرگان لرستان افزود: با وجود اینکه سهم قابل توجهی از ورودی های دانشگاه ها را دختران تشکیل می دهند اما بعد از فارغ التحصیلی از مهارت و اعتماد به نفس لازم برای انجام هیچ کاری برخوردار نیستند و صرفا توقع آنها از جامعه بالا می رود.
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز به ایرنا گفت: برخلاف شعارها در بحث مشارکت بانوان سهم مشارکت آنها در فعالیت های اقتصادی و سیاسی نسبت به بسیاری از جوامع کمتر بوده در عین حال باور و نگرش جامعه مردانه است و در رقابت ها همواره مردان در اولویت هستند یا اجازه مشارکت به زنان نمی دهند.
زلیخا پورقبادی افزود: رقابت پذیری زنان در عرصه های اجتماعی ضعیف است و حمایت اجتماعی از زنان در بسیاری از موارد قانونی حتی در طرح های اشتغالزایی به صورت عمومی عنوان می شود.
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: تعداد زنان فعال اقتصادی و کارآفرین کمتر از مردان کارآفرین است چرا که نوع حمایت ها متفاوت بوده و هیچ جای قانون سهم زنان در تسهیلات، تولید و اشتغالزایی مشخص نشده است.
وی همچنین گفت: در مجموع زنان خطرپذیری کمتری در فعالیت های کارآفرینی دارند و در رقابت با مردان حذف می شوند که دلایل مختلف و قابل بررسی اعم از فرهنگی و اجتماعی هم در این مشکل اثرگذار است بعبارتی در فضای رقابتی نیز روابط مردان در دریافت امتیازات بیشتر بوده و از زنان سبقت می گیرند.
پورقبادی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی زنان افزود: در نمونه هایی از این دوره ها مفاهیم اولیه، تیم سازی و پردازش ایده های خلاقانه آموزش داده شد اما در مراحل بعدی کار یعنی بیزینس پلن و طرح نویسی تعداد ریزش می کرد و فقط شمار اندکی همراهی می کردند.
مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان نیز به ایرنا گفت: به رغم اینکه 70 درصد صندلی های دانشگاه ها را زنان به خود اختصاص داده اند، فقط حدود سه تا پنج درصد زنان توانسته اند پست های مدیریتی را در جایگاه های مختلف کسب کنند و بیشتر زنان خانه دار هستند.
ناهید پرویز پور افزود: تا زمانیکه زنان برای برطرف کردن کوچک ترین نیازهای مالی وابسته به مردان هستند امکان مطالبه موارد اساسی تر و فعالیت های اجتماعی و سیاسی وجود ندارد.
به گفته وی رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه زنان توان افزایی از لحاظ اقتصادی و اشتغال آفرینی است و حمایت از زنان برای ارتقا وضعیت اقتصادی آنان از طریق برگزاری دوره های آموزشی و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره تولید و فعالیت های اقتصادی انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: در راستای حمایت از اشتغال و کارآفرینی زنان، یکی از اقدام های قابل توجه در این حوزه برگزاری کارگاه آموزشی طرح توان افزایی زنان و جوانان با رویکرد کسب و کار است که با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری، امور بانوان استانداری و بنیاد توسعه کار آفرینی زنان و جوانان در استان اجرا شد.
پرویزپور گفت: در این طرح که به صورت رایگان انجام می شود دو نفر از اساتید مجرب آموزش های تخصصی در زمینه فرآیندهای ورود به کسب و کار و مزیت های اقتصادی کسب و کار بومی و تجاری سازی ایده های کار آفرینی را به علاقه مندان ارایه می دهند.
در هر حال توانمند سازی زنان و فراهم کردن زمینه حضور آنها در اجتماع که زمینه آن استقلال اقتصادی است را باید فارغ از عناوین کلیشه ای مورد توجه قرار داد در عین حال باید این نکته مهم را در نظر داشت که پرداخت تسهیلات به زنان به تنهایی به معنای توانمندسازی نیست چرا که همان تسهیلات را مردان با قدرت چانه زنی و قدرت روابطی که دارند بدست می آورند.
بنابراین برای حضور اقتصادی زنان و مشارکت دادن آنها در بازی اقتصاد، علاوه بر تسهیلات برنامه های ریشه ای دیگری همچون پژوهش و ارائه ایده را در نظر داشت.
در حال حاضر، بیکاری و نبود زمینه های اشتغال در بانوان از مهمترین مشکلات جمعیت حدود 900 هزار نفری زنان در لرستان است و بنا بر تایید کارشناسان و فعالان اجتماعی ، زنان در لرستان از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند و این امر می طلبد که پایان نامه های دانشگاهی به جای پرداختن به موضوعات کلی و غیرکاربردی بومی سازی شوند و به مسائل و مشکلات بومی و محلی بپردازند.
21 تا 27 آبان ماه بعنوان هفته جهانی کارآفرینی است.
1920/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گزارش تحليلي چالش كارآفريني زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید فیلم‌های غیراخلاقی از دختران ۱۵ تا ۲۶ ساله ایرانی برای مردان خارجی | انهدام باند بزرگ قاچاق زنان و دختران ایرانی به ترکیه و گرجستان + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، سردار سعید منتظرالمهدی؛ سخنگوی فراجا با تشریح گوشه‌ای از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان‌یافته و شبکه‌ای اظهار کرد: پلیس به‌عنوان آخرین و مهمترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیتِ زیر پوستِ شهر مطلع است و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.
وی با تأکید بر این که اقدامات و مأموریت‌های پلیس به‌ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقاء امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود؛ افزود: در یکی از این جرایم بینِ‌بخشی (نیمه‌آشکار و نیمه‌پنهان) به پروژه "سرویس اسکورت" و انهدام شاخه خارجی باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور می‌نمودند اشاره کنم که از نقاط درخشان کارنامه کاری همکارانم در پلیس امنیت عمومی فراجا است.
به‌گفته منتظرالمهدی، در فاز اول این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده‌اند که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه به «پروژه کینگ» که شبکه‌ای سازمان‌یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان بود، اشاره کرد و گفت: ارتباطات آنها با باندهای تجارت مستهجن و غیراخلاقیِ خارج از کشور مشخص شد و در نهایت پلیس اعضای اصلی را در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر کرد و تحویل مراجع قضائی داد.
سخنگوی پلیس با اشاره به پرونده «چَتِر بِیت» که اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروّج فساد به‌صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشرکننده محتوای غیراخلاقی می‌کرد، گفت: متأسفانه برخی از دختران کم‌سن‌وسال و جوان (۱۵ تا ۲۶ سال) در دام سرکرده شبکه «چَتِر بِیت» که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه و... تبلیغ می‌کرد گرفتار آمده بودند و آن شبکه پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملّیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی، انگلیسی و... می‌کردند.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» که با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به‌سوی ابتذال و حیازدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، گفت: پلیس توانست با انواع اقدامات فنی ۲ سرشبکه اصلی، ۵ پل ارتباط داخل و خارج، ۸ عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتی آنان را مسدود کند.
وی خاطرنشان کرد: البته کار به‌روی این پرونده به اتمام نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشا و سایت‌های شرط‌بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطحِ یک این پرونده که به خارج کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به‌طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایر راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.
سخنگوی پلیس در ادامه سراغ پرونده «لِوِل آپ دنس» که به‌بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناسایی دختران برای اهداف غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاق انسان و تشکیل شبکه‌های فحشا و... می‌کردند، رفت و گفت: پشت‌پرده برخی از تبلیغات به‌ظاهر مفرّح و کم‌خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که مستقیماً خانواده‌ها را تهدید می‌کند.
وی تصریح کرد: پلیس امنیت عمومی به پرونده «سایه» همان خانه فساد یکی از مناطق مرفه تهران که زیرشاخه‌های متعددی داشت، ورود کرد که پس از رصد و پایش اطلاعاتی دقیق صورت‌گرفته در فاز یک این پرونده ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی و دایرکنندگان فحشا شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته، اما تمرکز و عمده فعالیت‌هایش در تهران بود، نیز ۵ زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و دستگیر شدند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 847045 برچسب‌ها دختران خبر ویژه فراجا فساد زنان

دیگر خبرها

  • تولید فیلم‌های غیراخلاقی از دختران ۱۵ تا ۲۶ ساله ایرانی برای مردان خارجی | انهدام باند بزرگ قاچاق زنان و دختران ایرانی به ترکیه و گرجستان + جزئیات
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • فیلمی ناب از بازار تهران در حدود ۱۲۰ سال قبل / لباس پوشین مردان و زنان تهرانی جالب است (فیلم)
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم
  • معرفی یکی از بانوان نخبه در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی + فیلم
  • ارتباط جنسیت و بحران خواب