Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@06:03:36 GMT

الميادين: جنگ يمن پايان مي يابد اما !!

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۰۴۳۸

الميادين: جنگ يمن پايان مي يابد اما !!

خبرگزاري آريا - جنگ يمن و مشکلات انساني که يمني ها با آن دست و پنچه نرم مي کنند، يکي از مهم ترين موضوعات مورد بحث و گفت وگوي سران کشورهايي بود که به مناسبت سالگرد جنگ جهاني اول در پاريس گرد هم جمع شدند.روزهاي قبل از آغاز مذاکرات يمن، بدترين دوره اي است که يمني ها از آغاز جنگ اين کشور، آن را سپري مي کنند
«ليلى نقولا» استاد دانشگاه لبنان در مقاله اي که در پايگاه خبري الميادين منتشر شد، مي نويسد، پرداختن به موضوع جنگ يمن در اين نشست شايد ناشي از آن باشد که مساله قتل «جمال خاشقجي» سبب شده است تا عربستان سعودي و کشوهاي حامي آن به ويژه کشورهاي غربي که با وجود فجايع بي سابقه انساني در يمن، همچنان به رياض اسلحه مي فروشند، در تنگنا قرار گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چه بسا دولت دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا مي خواهد تا از برگزاري هرگونه نشست کنگره اين کشور براي بررسي سرنوشت مشارکت نظامي آمريکا در جنگ يمن (حتي به صورت نمادين) پيشي بگيرد از اين رو با متوقف کردن سوخت رساني به هواپيماهاي ائتلاف سعودي در آسمان، موافقت کرده است.
گزارش هاي موجود نشان مي دهند که آمريکايي ها بيش از اين نوع، در جنگ يمن ايفاي نقش کرده اند و آمريکا نه تنها ائتلاف سعودي را به موشک هاي هوشمند مجهز کرده است بلکه درباره مواضع حوثي ها و مراکز فعاليت آنها، اطلاعاتي را در اختيار اين ائتلاف قرار داده است.
شايد اين نخستين باري باشد که از زمان آغاز جنگ يمن و تجاوز ائتلاف سعودي به اين کشور به بهانه بازگرداندن مشروعيت، احتمال زيادي براي پايان يافتن اين جنگ وجود داشته باشد؛ اين نخستين باري است که آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان فاجعه يمن را بدترين فاجعه انساني در کره زمين توصيف کرده است.
در اين حال رييسان جمهوري فرانسه و آمريکا نيز درباره امکان استفاده از موضوع قتل خاشقجي به عنوان فرصتي براي حل سياسي بحران يمن، با يکديگر گفت وگو کرده اند.
اين در شرايطي است که «جرمي هانت» وزير امور خارجه بريتانيا در سفر به عربستان سعودي و امارات، اين کشورها را براي پايان دادن به جنگ يمن تحت فشار قرار داده و از سران سعودي خواسته است تا براي تحقيق درباره قتل خاشقجي، همکاري کنند.
شايد ترامپ در مقايسه با ديگر کشورهاي غربي، براي پايان يافتن جنگ در يمن، تمايل کمتري نشان دهد زيرا اين جنگ انگيزه مهمي است تا عربستان تسليحات بيشتري را از آمريکا خريداري کند.
همچنين حمايت هاي آمريکا و ثروت عربستان سعودي مي تواند انتقادات بين المللي درباره جنگي که «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل آن را بدترين فاجعه انساني در جهان توصيف کرده است، کنترل کند.
اما مشکل اصلي که در اين رابطه ترامپ با آن مواجه است به طور مختصر به اين شرح است:
1-ترامپ رئيس جمهور آمريکا بر ادامه حمايت از رژيم کنوني عربستان سعودي تاکيد دارد زيرا از آن بهره برداري مي کند اما در عين حال تمايل ندارد تا اين حمايت ها بر آينده سياسي حکومت خود در داخل آمريکا تاثير بگذارد و يا آن که سبب شود تا اعضاي کنگره از اين مساله براي تحت فشار قرار دادن وي استفاده کنند.
يادآور مي شود که جمهوري خواهان و دموکرات هاي عضو کنگره آمريکا بحث درباره ضرورت توقف کمک هاي آمريکا به عربستان سعودي در جنگ يمن را آغاز کرده اند.
همچنين سه تن از مسوولان دولت باراک اوباما، رييس جمهوري سابق آمريکا با ارسال نامه اي به کاخ سفيد، با اشاره به اشتباه آمريکا در مشارکت در تهاجم نظامي به يمن و نيز اذعان به نقش و مسووليت خود در مداخله آمريکا در جنگ ويرانگر اين کشور، از دولت ترامپ خواسته اند تا به مشارکت آمريکا در اين جنگ پايان دهد.
2- ترامپ دريافته است که عربستان نمي تواند از شر قضيه خاشقجي رهايي يابد؛ از اين رو مي کوشد تا دستکم مانع از آن شود تا کشورهاي جهان، تغيير در ساختار حکومت عربستان سعودي را خواستار شوند. به همين سبب در گفت وگو با امانوئل مکرون رييس جمهوري فرانسه، عربستان را براي حفظ امنيت منطقه مهم دانسته و بر ضرورت حفظ ثبات داخلي اين کشور تاکيد کرد.
منظور ترامپ از اين سخنان اين بوده است که هرگونه اتهام عليه اعضاي خانواده سلطنتي عربستان سعودي و يا تلاش براي سرنگوني وليعهد اين کشور نتيجه مطلوبي نخواهد داشت و ممکن است بحران و بي ثباتي اين کشور را به دنبال داشته باشد.
3- فشار آمريکا بر عربستان براي پايان دادن به جنگ در يمن و درخواست وزير امور خارجه آمريکا از وليعهد عربستان براي پايان دادن به اين جنگ به اين معنا نيست که دولت ترامپ از سعودي ها چشم پوشي مي کند؛ بلکه هدف از اين اقدام کاهش خسارات عربستان در منطقه و جهان است.
و اين چنين است که به نظر مي رسد با توجه به فشارهايي که عربستان در رابطه با قضيه خاشقجي در سطح جهان با آن مواجه است، ممکن است بحران يمن با راه حلي سياسي پايان يابد؛ اما تا زماني که اين راه حل اجرايي شود و سازمان ملل بتواند طرف هاي منازعه را پاي ميز مذاکره بکشاند، ائتلاف سعودي به حملات خود به يمن، به شدت ادامه خواهد داد تا بتواند در ميز مذاکره با توسل به زور به دستاوردهاي ميداني دست يابد.
بر اين اساس روزهاي قبل از آغاز مذاکرات يمن، بدترين دوره اي است که يمني ها از آغاز جنگ اين کشور، آن را سپري مي کنند.
کليدواژه تجاوز نظامي عربستان به يمن

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۰۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات

به گزارش همشهری‌آنلاین، عبدالله العنزی، سفیر عربستان سعودی در ایران اعلام کرد که محمد نوار العتیبی، سرکنسول جدید این کشور در شهر مشهد مقدس خواهد بود و به محض اتمام اقدامات لازم، مأموریتش احتمالا در دو هفته آینده شروع خواهد شد.

کد خبر 846669 منبع: تسنیم برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه مشهد

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟