Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@04:04:23 GMT

طغيان ترافيک

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۰۸۵۰

طغيان ترافيک

خبرگزاري آريا - تهران- روزنامه قانون روز پنجشنبه در گزارشي با عنوان `طغيان ترافيک` به موضوع افزايش ترافيک در پايتخت در پي بارش باران پرداخته است.

چند روز است که باران در تهران مي بارد. در اينستاگرام و ديگر شبکه هاي اجتماعي پر است از عکس هايي که آدم ها از پياده روي در باران گرفته‌اند و برايش شعر نوشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدم ها باران را دوست دارند. تهران را هم دوست دارند. هر قدر هم که مصائب باران زياد باشد باز هم بودن باران و روزهاي باراني را به نبودش ترجيح مي دهند. اينکه آسمان صاف باشد و آدم ها زير باران شاعر شوند را دوست دارند.
اما هميشه بارش باران مصائب خودش را هم دارد. از گران شدن کرايه تاکسي و اسنپ گرفته تا آب گرفتگي معابر و خيابان ها. وقتي که بايد کرايه پنج‌هزارتوماني با 10 هزارتومان بدهي. مسيرهايي که نيم ساعته مي‌رفتي را بايد يک ساعت و نيم يا دوساعت بروي و اين مشکلي است که ساليان سال در تهران وجود داشته و هيچ کدام از مديريت‌هاي شهري تهران نتوانسته آن را حل کند. جوي‌هاي پر از آب و موزاييک‌هاي لق‌وتق پياده‌روها هم از سوي ديگر عابران پياده را آزار مي‌دهد.
متروهاي پر از مسافر و آب‌گرفتگي خيابان‌ها که با عبور هر ماشيني گل و شن را به اطراف پرتاب مي‌کند. مسئولان و پليس مدام اعلام مي‌کنند که مسيرها قفل شده و نبايد از آن رفت و آمد کرد. مسيرهاي تهران روي نقشه خيابان‌هاي پر از ترافيک را نشان مي‌دهد و اعصاب‌هايي که پشت فرمان ماشين‌ها داغان مي شود. اين مصيبت‌هاي باران در شهري مانند تهران است.
*باران و رفتارهاي غلط ترافيکي
چندي پيش پليس راهور تهران بزرگ گفته بود که در روزهاي باراني آمار تصادف در تهران 30درصد اضافه مي‌شود. اما آنچه در اين روزها اهميت فراوان دارد اين است که رانندگان هم بايد کمک کنند تا ترافيک‌هاي باراني کم کم گره‌اش باز شود. درست است که خيابان‌ها و سيستم حمل و نقل دچار مشکل است اما شايد بتوان با درصدي از رعايت قوانين ترافيکي اين مشکل را سبک‌تر کرد. در چنين روزهايي لزوم رعايت فاصله طولي و روشني چراغ خودرو هنگام رانندگي در هواي باراني بسيار مهم است.
يکي ديگر از توصيه هاي مهم به رانندگان دراين روزها اين است که در روزهاي باراني احتمال تصادف چند برابر مي‌شود و از طرفي عابران نيز به‌دليل بارش باران براي عبور از معابر و خيابان‌ها عجله دارند. اما معضل پياده روهاي تهران نيز سال هاست که عابران را رنج مي‌دهد و درست نمي شود. وقتي آدم‌ها به اتوبوس‌هاي پر از مسافر پناه مي‌برند و واگن‌هاي مترو پر از آدم‌هاي کنسرو شده است، پياده‌روي کردن در خيابان هم به راحتي اتفاق نمي افتد.
بودجه اي که سال‌ها در اين شهر خرج شده حتي نمي‌تواند در چنين مواقعي هم اندکي از رنج شهروندانش در حمل و نقل بکاهد. آدم‌ها تصميم مي‌گيرند خودروهاي شخصي خود را بيرون بياورند و مشکل ترافيک هم اضافه مي‌شود.
سال گذشته رييس کميسيون عمران و حمل و نقل و ترافيک شوراي شهر تهران با اشاره به موانع موجود در پياده‌روها افزود: کنده‌کاري در پياده روها، انجام کارهاي عمراني و ايجاد چاله و عبور موتورسواران در پياده‌روها از جمله مشکلات پياده‌روها در سطح شهر تهران است.
عليخاني گفته بود: وقتي اصول شهرسازي رعايت نشود، اين معضلات به وجود مي‌آيد. در تمام شهر يک پياده رو پيدا نمي‌شود که استاندارد باشد. وي با بيان اينکه نبايد هر کسي به سليقه خود از يک نوع سنگ فرش يا موزاييک در پياده‌روها استفاده کند، گفت: بايد برنامه اي تنظيم شود که بر اساس آن از سنگ فرش‌هايي با کيفيت، منظم، يک دست و يک رنگ براي پياده‌روها استفاده شود.
عليخاني با اشاره به معضل ورود موتورسيکلت‌ها به پياده‌روها ادامه داد: بايد با ايجاد موانعي در پياده‌روها از ورود و مزاحمت موتورسيکلت‎ها ممانعت به عمل آيد، البته اين کار در دستور کار شورا قرار دارد.
رييس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با تاکيد بر رفع موانع و چاله‌هاي موجود در بسياري از پياده‌روها افزود: علاوه بر مردم عادي و سالمندان، افراد روشن دل نيز از اين چاله‌ها و موانع در پياده‌روها رنج مي‌برند که بايد به اين موضوع نيز توجه ويژه شود. نبود توجه به قوانين راهنمايي و رانندگي توسط رانندگان در روزهاي باراني از جمله عواملي است که سبب مي‌شود در اين روزها ساعت‌ها در خيابان بمانيم.
چراکه بررسي‌ها نشان مي‌دهد مواردي همچون پارک دوبل ، توقف و پارک غير مجاز، دور زدن‌هاي غيرمجاز و حرکت در مسيرهاي ممنوع در اين روزها افزايش مي‌يابد که بر پيچيده شدن شرايط ترافيکي معابر مي افزايد.
وجود بيش از چهار ميليون خودرو در شهر تهران در کنار توجه به اينکه ظرفيت معابر تهران اشباع است و ميزان پلاک شدن و ورود خودروها به شهر بدون محدوديت و نظارت انجام مي‌شود به خودي خود نشان مي‌دهد چرا ترافيک در تهران و به ويژه در روزهاي بارندگي شديدتر شده است.
*تهران سال‌هاست که جا ندارد
تبديل شدن معابر تهران به پارکينگي بزرگ به خصوص روزهاي باراني، اتفاق تلخي است که امسال نيز خرد شدن اعصاب شهروندان رادر پي داشت. که در اين ميان نقش خود شهروندان در استفاده بي‌رويه از خودرو آن‌هم به بي‌انظباط‌ترين حالت ممکن، بسيار پررنگ است.
زمين ماندن حمل و نقل عمومي و اتوبوس‌ها و متروهايي که از تعداد مسافران به مرز انفجار رسيده است. همه اين‌ها سبب شده تا روزهاي اخير ، زندگي و تردد در پايتخت سخت‌تر از هميشه شود. پايتختي که سال‌هاست جاي تازه براي ورود و عبور و مرور خودرو ندارند اما همچنان خودرسازان به توليد و عرضه انبوه خودرو مشغولند و بار ترافيک شهر را پربارتر مي‌کنند.
نه خودروي فرسوده‌اي از شهر خارج شده و نه ذره‌اي به فر هنگ ترافيک مردم افزوده مي‌شود.
در چند روز گذشته، معابر فرعي و حتي کوچه‌هاي بن‌بست تهران نيز از دردسرهاي ترافيک شهر در امان نبوده و هيچ راهکاري هم براي گذر از آن پيدا نمي‌شود. موضوع بارش باران و رابطه مستقيم آن با ترافيک، مساله امروز و ديروز نيست و سال‌هاي سال است کلانشهر تهران با اين موضوع رو‌به‌روست اما هيچ داروي شفابخشي براي اين چالش تجويز نمي‌شود.
چندي پيش محسن‌ هاشمي‌رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران گفت: من آگاهي جدي از وضعيت ترافيکي تهران ندارم، اما آنچه که شنيدم، به دليل آنکه براي ترافيک صبح مديريت بهتري شده وضع بهتري دارد. ولي ترافيک پيک عصر ما همچنان پابرجاست.
علت هم در اين است که شما در پيک عصر به غير از مسائل مربوط به رفت و آمد پرسنل و اماکن اداري، ناگهان بخش تجاري شهر هم به‌شدت فعال مي‌شوند و از ساعت چهار و پنج که بخش تجاري فعال مي‌شود، کساني که ميخواهند اقدامات گردشگري و خريد انجام دهند از اين موقع بيرون مي‌آيند و به حجم ترافيک هم اضافه مي شود.
من فکر مي‌کنم هنوز راه‌حل جدي براي ترافيک عصر پيدا نکرده‌اند و بايد روي آن کار کنيم. البته يک کارهايي قبلا انجام شده بوده که يک مقدار آن را حل کرده است. ولي هنوز اتفاقي رخ نداده است.
مي‌دانيد که ترافيک تهران صبح‌ها از بيرون تهران شروع مي‌شود و از داخل تهران ترافيک کمتري داريم! دليل هم اين است که صبح زود حجم زيادي خودرو از شهرهاي اقماري تهران به سمت مرکز استان تهران حرکت مي‌کنند.
سردار محمدرضا مهماندار رييس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به بارندگي تهران و پايين آمدن سرعت تردد خودرو‌ها گفت: حجم ترافيک در سطح معابر چند برابر شده است.وي به شهروندان توصيه کرد: شهروندان عزيز تهراني از رفت و آمدهاي غيرضروري خوداري کنند و تا جاي ممکن حمل و نقل عمومي‌را براي انجام امور روزمره انتخاب کنند. در صورت استفاده از خوروي شخصي، زماني دو تا سه برابر نسبت به روزهاي معمول براي رسيدن به مقصد در انتظارشان خواهد بود.
*باران مشکل بي‌آبي را کم نمي کند
اما آن قدر بي‌آبي و خشکسالي در انتظارمان است و آن قدر منابع آبي را هدر داده‌ايم که هر قدر باران ببارد مسئولان مي گويند هنوز کمبود منابع آبي داريم. ديروز رييس مرکز ملي خشکسالي با بيان اينکه سهم پاييز 25 درصد از کل بارش‌هاي سال است، گفت: از ابتداي پاييز تا آبان ماه ميانگين بارش کل کشور 35.5 ميلي متر بود که نسبت به بلندمدت حدود 14 ميلي‌متر بيشتر است و پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان فصل پاييز بازندگي‌ها در حد نرمال يا بالاتر از نرمال باشد، با اين وجود خشکسالي‌هاي انباشته و افت شديد آب‌هاي زيرزميني جبران نمي‌شود.
خوشبختانه پاييز امسال روي خوشي به ايران نشان داده و از ابتداي اين فصل شاهد بارندگي‌هاي نرمال و حتي بيشتر از حد نرمال در غالب مناطق کشور هستيم. صادق ضياييان گفته از اول مهر تا روز 22 آبان دو ميانگين بارش بلندمدت کشور 21.6 ميلي‌متر و براي مدت مشابه در سال گذشته، 11.2 ميلي‌متر ثبت شده است بنابراين در ايران نسبت به بلندمدت حدود 14 ميلي‌متر و نسبت به سال قبل حدود 24 ميلي‌متر افزايش بارش وجود دارد.
از اول مهر تا 22 آبان، استان تهران 44.7 ميلي‌متر بارش دريافت کرده اين در حالي‌است که در اين بازه زماني بارش سال قبل تهران 9.2 ميلي‌متر و بارش بلندمدت تهران 29 ميلي‌متر بود بنابراين نسبت به درازمدت 15.7 ميلي‌متر افزايش بارش رخ داده است. رييس مرکز ملي خشکسالي ضمن اشاره به اينکه در اغلب استان‌ها از ابتداي مهر تاکنون نسبت به متوسط بلندمدت افزايش بارش ثبت شده است، استان‌هاي پربارش و کم‌بارش را برشمرد و گفت: در استان‌هاي ايلام، بوشهر، خوزستان و کهگيلويه و بويراحمد نسبت به بلندمدت اين استان‌ها افزايش بارش قابل توجه ثبت شده است.
از سوي ديگر در استان‌هاي اردبيل، آذربايجان شرقي، سيستان و بلوچستان، زنجان و قزوين نسبت به ميانگين بلندمدت اين استان‌ها بارش کمتري دريافت شده است. ضياييان در ادامه در پاسخ به پرسشي در مورد تاثير بارش‌هاي اخير در جبران کمبود منابع آبي تصريح کرد: براي پاسخ به اين سوال بايد بدانيم پاييز به طور نرمال چه سهمي از بارش‌هاي کل سال زراعي را دارد. بارش‌هاي پاييز سهم 25 درصدي از کل بارش‌هاي يک سال آبي دارد، بدين ترتيب که سه درصد از کل بارش‌هاي کشور در طول سال براي مهر، هشت درصد براي آبان و 14 درصد براي آذرماه است.
او با بيان اينکه مهر و آبان 11 درصد از بارش‌هاي کل کشور را شامل مي‌شوند، گفت: بررسي آوردهاي بارشي نشان مي‌دهد که تاکنون اين 11 درصد سهم مهر و آبان تامين شده و حتي حدود شش درصد جلوتر از بارش نرمال طي اين دو ماه هستيم و پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان پاييز امسال در غالب مناطق کشور بارش‌ها در حد نرمال يا بيشتر از حد نرمال باشد و به احتمال قوي، پاييز امسال 25 درصد سهم بارشي خود را دريافت مي‌کند.
اما خشکسالي و کمبود شديد آب در ايران به اين آساني جبران نمي‌شود. با اينکه 13 ميليمتر بارش بيشتر از ابتداي مهر تاکنون خوشحال کننده است اما براي جبران خشکسالي‌هاي متمادي به هيچ وجه کافي نيست چون در 11 سال آبي گذشته حتي يک بار هم ترسالي نداشتيم و بارش‌ها زير نرمال يا نهايتا در حد نرمال بوده است، در نتيجه اين شرايط هم منابع آب‌هاي زيرزميني و آب‌هاي ذخيره‌شده پشت سدها به شدت افت کرده است و حداقل بايد 11 سال بارش بالاي نرمال داشته باشيم تا اين وضعيت جبران شود.
روزنامه قانون
9353
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۰۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر‌های گردشگری تهران مشخص شد/ آغاز تور‌های پیاده‌روی از فردا + فیلم

امیر قاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تور‌های پیاده‌روی یکی از برنامه‌هایی بود که مردم در نوروز ۱۴۰۲ استقبال بیشتری کردند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۵ هزار نفر از مجموعه تور‌های پیاده‌روی استفاده کردند و بازخورد خوبی گرفتیم گفت: امسال بررسی‌ها انجام و ۱۹ مسیر پیاده‌روی در مناطق ۱، ۵، ۶، ۱۱، ۱۲ و ۲۰ مشخص شد.

قاسمی گفت: برنامه تور‌های پیاده روی از اول فروردین‌ماه آغاز خواهد شد و در مسیر‌های مشخص شده لیدر‌های گردشگری با کاور و شال مخصوص مستقر می‌شوند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: مردم برای اطلاع از زمان تور‌های پیاده روی می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس برقرار کنند اما زمان تور پیاده روی ری معلوم است به این صورت که هر روز از ساعت سه بعدازظهر آغاز و تا افطار ادامه دارد.

وی در خصوص تور‌های پیاده روی داخل شهر توضیح داد: تور‌های داخل سطح شهر به این صورت است که راهنما‌های گردشگری به محض اینکه ده الی پانزده نفر ثبت نام کنند تور را برگزار می‌کنند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه امسال به موضوع تور‌های پولی ورود نکردیم گفت: باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم رقابت دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی ما هم این رقابت را انجام ندادیم و تور‌های پولی را واگذار کردیم به بخش خصوصی و تور‌های رایگان شهر توسط شهرداری انجام می‌شود.

 

مسیرهای گردشگری شهر تهران

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مسیر‌های گردشگری تهران مشخص شد/ آغاز تور‌های پیاده‌روی از فردا + فیلم
  • بارش شدید در جاده‌های ۱۷ استان/ چالوس یکطرفه و برفی شد
  • وضعیت راه‌های کشور؛ بارش برف و باران در برخی از جاده‌ها
  • بارش باران در جاده‌های ۱۷ استان/ چالوس یکطرفه و برفی است
  • احتمال طغیان رودخانه‌های لرستان در پی بارش شدید باران
  • آغاز بارندگی در خوزستان از امشب/ احتمال طغیان رودخانه‌ها
  • سفرهای نوروزی در جاده‌های شمالی و زیارتی افزایش یافت
  • بارش باران و احتمال طغیان رود در گلستان/ مسافران از تردد و توقف در حاشیه رودخانه بپرهیزند
  • احتمال طغیان رودخانه‌های لرستان؛ اعلام آماده‌باش به همه شهرها
  • وضعیت راه‌های کشور؛ بارش باران در برخی جاده‌ها