Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@21:41:12 GMT

وقف عاملی برای رونق چرخه اقتصادی است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۱۴۵۴

وقف عاملی برای رونق چرخه اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین کارکردهای وقف در جامعه فقر زادیی است که با انجام این کار رفاه عمومی در جامعه ایجاد خواهد شد.

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان همزمان با نهمین روز از دهه وقف که به عنوان «وقف، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی» نام گرفته است تور یک روزه ای در گرگان برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تور یک روزه که با حضور خبرنگاران، عکاسان رسانه‌ ها و مسئولان اوقاف استان برگزار شد از موقوفات «اسدالله اکبری»، متجمع تجاری و اداری «قدس»، پروژه های مختلف «سبزه مشهد» و موقوفه سیدرضا کاظمی بازدید کردند و پروژه موقوفه «محمدرضا» هم کلنگ زنی شد.

رقبه اسدالله اکبری، نخستین متجمع تجاری بود که مورد بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت، این رقبه با مشارکت اصحاب و یاوران وقف در مساحت ۵۳۰ متر مربع با نیت خیرات برای امام حسین (ع) ساخته و در اختیار زنان و مردان پرتلاش قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان اظهار کرد: با فضایی که در این مکان ایجاد کردیم سعی داریم ۵۰۰ متر مربع از طبقه زیرین مجتمع را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم.

پیشرفت ۸۵ درصدی بزرگترین موقوفه شمال کشور در گرگان

مجتمع تجاری و اداری «قدس» موقوفه رضا فندرسکی به عنوان بزرگترین موقوفه شمال کشور دومین مقصد برای بازدید اصحاب رسانه بود.

حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد گفت: با توجه به اینکه مساحت این عرصه پنج هزار متر مربع بود بر اثر برخی از مشکلات به سه هزار متر مربع رسید که اکنون مساحت اعیانی این مجتمع ۱۰ هزار و ۹۹۶ متر است.

وی با بیان اینکه این مجتمع دارای ۱۰۵ رقبه است، یادآور شد: از این تعداد ۸۵ واحد تجاری، ۱۷ واحد اداری و سه واحد مسکونی است.

سلیمانی فرد با اشاره به اینکه قیمت عرصه این مجتمع سه میلیارد تومان است، اظهار کرد: با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی توسط علی اکبر اخوان مهدوی این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و زمینه اشتغال را برای ۱۲۰ نفر فراهم خواهد کرد.

وی افزود: این موقوفه جهت اطعام دهی برای امام حسین (ع) وقف شده است.

اوقاف به دنبال بنگاه داری اقتصادی نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان گفت: در زمان خاک برداری این پروژه، با قنات آب برخورد کردیم که این موضوع باعث شد پروژه با یک سال تاخیر ساخته شود و اکنون مسیر آب قنات این مجتمع برای پارک چاله باغ استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه اوقاف به دنبال بنگاه داری اقتصادی نیست، یادآور شد: سعی داریم بهره برداری ها را افزایش دهیم تا به جامعه هدف که اقشار آسیب پذیر هستند خدمات رسانی کنیم.

 موقوفه میر عابدینی از دیگر پروژه های تجاری بود که اداره کل اوقاف استان در حال اخذ مجوز آن است.

سلیمانی فرد اظهار کرد: این پروژه  با مساحت و اعیان ۵۰۰ متر مربع و سرمایه گذاری دو میلیارد تومان امسال کلنگ زنی می شود.

وی افزود: بعد از بهره برداری پروژه، این موقوفه به بازارچه سنتی تبدیل خواهد و در اختیار جامعه هنرمندان قرار خواهد گرفت.

احداث ساختمان های موقوفه محمدرضا سه و چهار از دیگر برنامه های تور یک روزه بود که با حضور اصحاب رسانه، مسئولان استانی و شهرستانی اوقاف کلنگ زنی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان گفت: زمانی که واقفین اموال خود را وقف می کنند می خواهند به بهترین شکل ممکن از موقوفات آن ها استفاده شود که امروز با تلاش اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک گرگان و بنیاد نور این دو پروژه کلنگ زنی می شود و در زمان بهره برداری در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار می گیرد.

موقوفه سیدرضا کاظمی جزو پروژه هایی بود که با حضور مسئولان و اصحاب رسانه استان افتتاح شد. این پروژه با مساحت ۲۷۵ متر با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال بازسازی شد.

وجود ۱۴۰ موقوفه در بافت قدیم گرگان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گرگان اظهار کرد: موقوفه سیدرضا کاظمی جزو موقوفه های متروکه بود که با سرمایه گذاری بخش خصوصی دوباره احیا شد.

حجت الاسلام عباسعلی مهدوی راد گفت: با راه اندازی کارگاه صنایع دستی در این موقوفه ۶ نفر از بانوان هنرمند مشغول به کار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان گرگان ۱۴۰ موقوفه بافت قدیم داریم که طی چند سال اخیر ۳۰ درصد آن ها با کمک مردم از حالت متروکه بودن خارج و دوباره احیا شدند.

کد خبر 4458877

منبع: مهر

کلیدواژه: اوقاف گلستان گرگان وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۱۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه

به گزارش قدس خراسان به نقل از آستان نیوز، احسان سابقی نیا به تشریح اقدامات این شرکت در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو در حوزه فناوری و دانش‌بنیان اشاره و اظهار کرد: این شرکت به عنوان اولین و تنها سرمایه‌گذار خطرپذیر در شرق کشور، از ابتدای تاسیس تاکنون در ۱۱ پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی بیان کرد: اولویت شرکت در سال ۱۴۰۲ به ارتقا وضعیت سرمایه‌گذاری‌های گذشته اختصاص یافت که بدین منظور برای شرکت‌هایی که فرآیند استقرارشان کامل شده بود، به بازارسازی برای تجاری شدن فعالیت آن‌ها پرداختیم و برای شرکت‌هایی هم که در مرحله قبل از بهره‌برداری قرار داشتند، با انجام اقدامات حمایتی شاهد شروع تولید در مجموعه‌های مذکور بودیم.

وی میزان افزایش تولید در شرکت‌های سرمایه‌پذیر را حداقل دو برابر عنوان کرد و افزود: با حمایت و کمک شرکت صنایع پیشرفته رضوی، عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده وارد مرحله تولید شدند که همراه با افزایش میزان اشتغالزایی در آن‌ها بود.

سابقی نیا سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فناوری‌های پیشرفته را ماموریت اصلی این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: در سال جاری همچنین در راستای اولویت‌های اساسی کشور و زنجیره ارزش آستان قدس رضوی، نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اشاره به فلسفه برگزاری رویداد دعوت تصریح کرد: در دو سال گذشته شرکت صنایع پیشرفته رضوی با هدف برقراری ارتباط میان فناوران و سرمایه‌گذاران، سلسله رویدادهایی را با حضور این دو گروه برگزار کرد که در سال ۱۴۰۲ شاهد دومین رویداد دعوت با محوریت حوزه سلامت و درمان بودیم.

وی ادامه داد: از بین ۷۰ طرح واصله به دبیرخانه رویداد دعوت و پس از بررسی‌ها و داوری‌های اولیه صورت گرفته، ۱۲ طرح به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرد و در نهایت سه طرح انتخاب شد. این اقدام در سال ۱۴۰۳ نیز مد نظر است و در حال بررسی‌های اولیه هستیم.

سابقی نیا افزود: در بستر رویداد دعوت دو، از یک شرکت دانش‌بنیان فعال که در حوزه توانبخشی توانسته بود با بهره‌گیری از علم و نیروی خلاق خود ربات کمک حرکتی برای معلولین با ضایعه نخاعی را طراحی و تولید کند تقدیر و از محصول آن رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اشاره به تشکیل انجمن‌ها و اتاق خدمت توسط این شرکت در سال گذشته اظهار کرد: با ایجاد اتاق‌های خدمت در حوزه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌هایی که با مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف قضایی، گمرک، بازرسی، جذب سرمایه‌گذار خارجی و... روبرو هستند، می‌توانند در این اتاق خدمت حضور یابند و مشکلات خود را مطرح و مشاوره لازم را دریافت کنند. علاوه ‌براین می‌توان ارتباط بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را برقرار کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین نشست‌های مختلفی به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی و با حضور مسئولان و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد تا این شرکت‌ها بتوانند سوالات خود را در حوزه‌های مختلف نظیر بازار، صادرات و... راحت و بی واسطه با مسئولان در میان بگذارند.

سابقی‌نیا از برقراری ارتباط میان شرکت صنایع پیشرفته رضوی با مجموعه دانشگاه‌های استان خراسان رضوی خبر داد و افزود: چتر حمایتی این شرکت در حوزه دانشگاهی باز است و در تلاش هستیم از طریق برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها، گام‌های بزرگی را در حوزه زنجیره ارزش آستان قدس رضوی با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برداریم.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • اجرای طرح تکام برای رونق اقتصادی روستاهای استان اردبیل
  • ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار به راه‌آهن اردبیل - میانه اختصاص یافت
  • افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف برگزار می شود
  • نمایشگاه دستاورد‌های وقف برپا می‌شود