Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@11:40:46 GMT

سفیر جدید آمریکا در عراق، سفیر جنگ با ایران است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۱۵۷۵

العربی الجدید نوشت: در اقدامی قابل پیش بینی و هم جهت با سیاست آمریکا در خاورمیانه، متیو تولر بعنوان سفیر ایالات متحده در عراق، انتخاب شد؛ تا به این شکل، ترامپ گرایش های کنونی دولت آمریکا در رابطه با مسائل عراق و تحریمهای اقتصادی علیه ایران را ثابت کند.   در ادامه این مطلب آمده است: تولر از سال 2014، سفیر ایالات متحده در یمن بود و بین سال های 2011 تا 2014 همین سمت را در کویت داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از آن، وی در سفارتهای واشنگتن در قاهره، بغداد، کویت و ریاض فعالیت می کرد و مناصب مختلفی داشت.   تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که ترامپ شخصی را به عنوان سفیر ایالات متحده در عراق انتخاب کرده است که از منتقدین سرسخت سیاستهای ایران و نفوذ تهران در عراق، سوریه و منطقه عربی است، علاوه بر اینکه گوش به فرمان ترامپ بوده و تلاش زیادی برای راضی کردن روسای جمهور پیشین آمریکا کرده است. کارشناسان عراقی تصریح می کنند که وی در طول دوران فعالیتش در یمن از سیاست ایران در حمایت از حوثی ها انتقاد زیادی کرده و برای تثبیت التزام عراق به تحریمهای اقتصادی علیه ایران تلاش فراوانی نموده است.   در همین رابطه، یک مسئول بلند پایه در دولت عراق در گفتگو با العربی الجدید گفت:« با توجه به اینکه تولر پس از اشغال عراق توسط آمریکا نقش مهمی در بررسی برخی پرونده ها داشته و در بین فرماندهان درجه یک عراق شناخته شده است، باید به این تصمیم ترامپ در مورد انتخاب او بعنوان سفیر جدید آمریکا در بغداد، با تامّل نگریسته شود. علاوه بر اینکه وی دشمنی سرسختی با ایران دارد و نمی توان دوران حضور او در بغداد را راحت توصیف کرد، بلکه باید تولر را سفیر جنگ در عراق نامید.»   پس از تشکیل دولت جدید عراق و مشخص شدن نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور، آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا کادر خود در عراق را به شکل کامل تغییر دهند و مسئولان عراقی فضای عمومی و فعلی در عراق را پس از تعیین تولر به عنوان سفیر ایالات متحده نگران کننده ارزیابی کرده و معتقدند ترامپ به دنبال آن است تا عراق را به سمت درگیری با ایران سوق دهد. آنها خاطر نشان می کنند که احتمالا ایالات متحده با شروع کار سفیر جدید خود، اقداماتی را در عراق انجام داده و تلاش می کند فشارها را بر بغداد افزایش دهد تا مجبور به پایبندی به تحریمهای آمریکا علیه تهران شود. گذشته از این، ایالات متحده برای مهار نقش شبه نظامیان حشد الشعبی مورد حمایت ایران در بغداد تلاش کرده و می کوشد مسیر سیاسی بین عراق و ایالات متحده را تقویت کند.   یک مسئول عراقی در توضیح نقش سفیر جدید عراق در مهار شبه نظامیان و منع عادی سازی روابط با ایران گفت:«رئیس جمهور آمریکا می داند که عراق برای آمریکا بسیار مهم است، از این رو با این کشور تعاملی متفاوت دارد. علاوه بر اینکه گروههای وابسته به ایران در عراق محاصره خواهند شد و هرگز نمی توانند با سفیر جدید مدارا و تعامل کنند.»   ایاد الدلیمی، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق نیز معتقد است که انتخاب تولر همگام با تهاجم آمریکا علیه ایران صورت گرفت و این مرد به مواضع عداوت آمیز خود در قبال ایران معروف است. وی در گفتگو با العربی الجدید گفت:« انتخاب سفیر جدید نشان دهنده تاکید ترامپ بر هدف محاصره ایران است و مساله مهم در حال حاضر آن است که تولر چگونه می تواند از پراکندگی استراتژی و عمل سیاسی آمریکا در عراق که اکنون در گرو سیاستهای ایران است، بکاهد؟»   الدلیمی افزود:«حتی اگر تولر شاخص های لازم را در اختیار داشته باشد، این مأموریت آسان نخواهد بود. او به حمایت میدانی کشورش نیاز دارد، اما تحقق چنین حمایتی همچنان برای آمریکا دشوار است. بله تولر سفیر جنگی است، اما سلاح او روانی است، نه مادی.»   در همین چارچوب، نماینده پارلمان عراق، رامی السکنی، که یکی از اعضای ائتلاف سائرون است، تغییر سفیر آمریکا را به معنای استراتژی جدید این کشور می داند.       

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۱۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیئت ایرانی برای همکاری‌های آبی به عراق سفر می‌کند

سفیر ایران در عراق در دیدار با رئیس جمهور این کشور از سفر هیئتی ایرانی در خصوص همکاری‌های آبی با عراق در آینده خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، عبد اللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق امروز دوشنبه 6 فروردین ماه در کاخ السلام از محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در بغداد استقبال کرد.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، رشید و آل صادق درباره عمق روابط بین عراق و ایران و اهمیت توسعه همکاری دو جانبه و ارتقای آن به گونه‌ای که به نفع دو ملت همسایه و مردم منطقه باشد، گفتگو کردند.

به گزارش میدل ایست نیوز، رئیس جمهور عراق تاکید کرد که دیدار با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود در حاشیه هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر در ایجاد راهبردهایی که تعادل را بین امنیت انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اثرگذار بر محیط زیست برقرار می‌کند، مثمر ثمر بوده است.

رشید افزود: عراق به دنبال افزایش همکاری با ایران و بهره مندی از تجربه آن به ویژه در احداث سد و مدیریت آب است.

وی ضمن آن که از تجربیات ایران در احداث سد و پروژه‌های آب و فاضلاب قدردانی کرد، گفت: اقدامات برای احداث دو سد در راستای استفاده از آب باران و مدیریت مصرف آب در حال انجام است.

رئیس جمهور عراق در دیدار سفیر ایران اعلام کرد موضع حمایتگرانه عراق در برابر مسئله فلسطین ثابت است و باید خشونت‌هایی که مردم غزه در معرض آن قرار دارند پایان یابد.

رشید در ادامه بر ضرورت دستیابی به راه حل نهایی درباره مسئله فلسطین به نفع مردم آن تاکید کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین و مقابله با تجاوزات را ستود.

از طرفی دیگر آل صادق بر موضع حمایتگرانه ایران از عراق در حفاظت از امنیت و ثبات آن و اهتمام به تقویت روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف و توسعه افق‌های همکاری مشترک تاکید کرد.

وی اعلام کرد که هیئتی ایرانی در راستای بررسی استفاده از آب و احداث سدها که در تحکیم همکاری بین دو کشور برای مقابله با شرایط زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند، به عراق سفر خواهد کرد.

به گفته آل صادق این سفر تلاش‌های مشترک برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی را تقویت خواهد کرد.

گزارش سفیر ایران از روند همکاری‌های دوجانبه بین تهران و بغدادتاکید آل‌صادق و مندلاوی بر افزایش هماهنگی میان ایران و عراق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • (تصاویر) وسایل جنگی باورنکردنی ارتش آمریکا؛ از گربه پشمالو تا شاهین سیاه!
  • شکایت چین از آمریکا
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • استرداد آسانژ به آمریکا به تعویق افتاد
  • تحریم چین ازسوی آمریکا برای حمله سایبری به زیرساخت‌ها
  • آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  • آفریقای جنوبی به محور مخالف آمریکا می‌پیوندد
  • هیئت ایرانی برای همکاری‌های آبی به عراق سفر می‌کند
  • تل‌آویو برای سناریوی توقف کمک تسلیحاتی آمریکا آماده می‌شود