Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - ایرنا - نخستین همایش بین المللی معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن در دانشگاه هنر تبریز آغاز شد.

به گزارش ایرنا، دبیر علمی این همایش بین المللی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: 133 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که 34 مقاله به صورت سخنرانی در 2 روز برگزاری همایش ارائه و 31 مقاله نیز در کتاب مقالات چاپ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد میرغلامی با بیان محورهای اصلی همایش افزود: هویت اسلامی و هویت جهانی، رابطه آنها در معماری و شهرسازی جوامع اسلامی و کالایی شدن معماری از محورهای همایش معماری و شهرسازی جهان اسلام در تبریز است.
وی ادامه داد: شهر و چالش جوامع اسلامی، جامعه شبکه ای و معماری و شهرسازی اسلامی (بازتعریف محله، شهروند)، جایگاه ارزش های اسلامی (عدالت، زیبایی، امنیت) در معماری و شهرسازی جوامع اسلامی در عصر جهانی شدن، رویه ها و الگوها در معماری و شهرسازی اسلامی در عصر جهانی شدن ( منطقه گرایی، توسعه پایدار، پست مدرن)، مدل ها در معماری و شهرسازی اسلامی در عصر جهانی از دیگر محورهای همایش یاد شده است.
وی گفت: 2 دوره از این همایش به صورت ملی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شده است.
میرغلامی ادامه داد: مهمانانی از کشورهای فرانسه و مراکش دعوت شده اند تا در خصوص نحوه هماهنگی سنت و مدرنیته در حوزه معماری و طراحی شهری بحث و تبادل نظر شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه باید به پیوست های فرهنگی و زیبا خواهی در معماری و فعالیت های شهرسازی توجه داشته باشیم، اظهار داشت: محور فعالیت های ما باید در راستای توجه به آرامش روحی و روانی بشریت باشد.
مجید خدابخش با اشاره به اینکه برگزاری این نوع گردهمایی ها در این مقطع زمانی از چند جهت حائز اهمیت است، گفت: شهر تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام انتخاب شده است و برگزاری رویدادهای از این دست برای معرفی ظرفیت های اسلامی این شهر که بیشتر فرهنگی و هنری است، نقش اساسی ایفا می کند.
وی با اشاره به برگزاری سومین همایش بین المللی باستان شناسی و مرمت در امتداد جاده ابریشم در کاروانسرای یام مرند، بیان داشت: موجب افتخار است که دیروز هم میزبان مهمانانی از غرب و شرق دنیا بودیم.
وی با تاکید بر اینکه بررسی معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن موضوع مهمی است که این همایش به آن می پردازد، گفت: پرداختن به موضوع هنر اسلامی و شهرسازی اسلامی در زمانی که دنیا به دهکده جهانی تبدیل می شود بسیار مهم است.
استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: کشورهای اسلامی زمانی که تمام توجه خود را به اقتصاد و انبوه سازی داده بود فرهنگ و هنر اسلامی را از یاد برد.
خدابخش با بیان اینکه ساختمان های تاریخی تبریز جای خود را به آپارتمان های به دور از زیبا بینی و سرشار از انبوه سازی داده است، اذعان داشت: معماری هنر است و نباید فرهنگ و هویت شهر را با ساختمان ها و سازه های امروزی و احداث خیابان های عریض خراب کنیم.
وی افزود: پرورش و تربیتی که محله های قدیمی روی انسان ها داشت سازه های امروزی ندارند و سبب شده است بشر آرامش خود را از دست بدهد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه محو شدن زیبایی و آرامش و هویت بومی در میان انبوه سازی ها، یکی از معضلات شهرها است، اظهار داشت: شهرسازی فن و مهارت و هنر است و سوق دادن آن به سمت مهندسی صرف، سبب به فراموشی سپردن اصول اجتماعی شده است.
خدابخش تاکید کرد: معماری و شهرسازی اسلامی در دنیایی که ساخت و سازها به سرعت در حال مدرن شدن است نیاز مهمی است که صاحبنظران و متخصصان و مدیران شهری باید برای رعایت و اجرایی شدن آن همت کنند.
3093/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد همايش معماري تبريز شهرسازي جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۱۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با استقبال خوب علما و اندیشمندان از کشور‌های مختلف، بیش از ۱۳۰ مقاله به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیس و فرانسه دریافت و حدود ۹۰ مقاله پذیرفته شد.

این مقالات با ویرایش اولیه در ۶ مجلد (سه جلد فارسی و ۲ جلد عربی و یک جلد انگلیسی و فرانسه) تدوین و چاپ شده است که در اجلاس عمومی همایش که فردا پنجشنبه سی ام فروردین در سالن اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط با حضور اندیشمندان و علمای کشور‌های مختلف برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

سومین همایش بین المللی معرفت و رسالت حسینی با حضور اساتید دانشگاه و مرکز پژوهش‌های کربلا (وابسته به عتبه حسینی)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سندیکای دانشگاهیان کربلا، مرکز مطالعات راهبردی حشد الشعبی، ستاد فرهنگی اربعین و بنیاد بین‌المللی اربعین و با شرکت اندیشمندانی از شش کشور عراق، ایران، کویت، سوریه، ترکیه و بحرین دانشگاه صنعتی فرات الاوسط برگزار می‌شود.

در این همایش آیت الله دقیق از علمای مبارز عراق، آیت الله حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق، آل کاظم سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، عبدالامیر قرشی معاون پژوهشی عتبه حسینی و چند تن از رؤسای دانشگاه‌های ایران و عراق و رئیس مرکز مطالعات راهبردی حشد در اربعین و مقاومت اسلامی طوفان الاقصی و بازتاب‌های جهانی فرهنگ و شعائر حسینی و چشم انداز‌های جهانی اربعین سخنرانی خواهند کرد.

 

دیگر خبرها

  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا
  • بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه
  • فردا؛آغاز بکار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی
  • «وعده صادق» بازگشت اقتدار به جهان اسلام
  • تهیه نقشه حریم گسلی ۶ شهر ایران
  • کاهش افق طرح جامع شهر بوکان به تایید و تصویب نهایی رسید
  • رتبه اول جهانی طراحی معماری آینده غذا برای دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
  • برگزاری همایش عطارشناسی «آواز به عشق در جهان خواهم داد» در نیشابور
  • نقشه حریم گسل های تمامی شهرها تا پایان امسال به اتمام می رسد