Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:05:05 GMT

آفتاب ‌پرستی، ضد آفتاب

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۲۰۹۸

آفتاب ‌پرستی، ضد آفتاب

تهران- ایرنا- چه در تعریف لغوی واژه «شَیْطان» در غنای بی‌نظیر زبان عربی و چه در تعبیر آن در ادیان ابراهیمی، رنگ عوض کردن، استحاله مدام، حرباء صفتی به وضوح نیامده است.

روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم «مسعود خوشابی» نوشت: شیطان در زبان عربی یعنی سرکشی و نافرمانی عامدانه، با قصد و اراده. (المنجد، ص ٧٩٩) در ادیان ابراهیمی، فرشته که به سبب نافرمانی، از عرش رانده شد و به زمین آمد تا مردم را به گناه ترغیب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(حسن انوری، ص 465٧) صفت باز شیطان در ادیان ابراهیمی وسوسه کردن به بدی است که در بطن واژه استتار نشده است .

اما آن چه امام راحل به عنوان یک مرجع کهنه کار دینی- سیاسی از توصیف هوشمندانه «شیطان بزرگ» مستفاد می‌کرد به نظر می‌رسد، اُمّ الخبائث و عروس هزار دامادی بود که برای بقاء خویش هر روز به رنگی در می‌آید تا مقبول خاص و عام شود .

حقیقت ماجرا این است که از نیمه دوم دهه هفتاد میلادی قرن گذشته، فعالان مایشاء جهان سرمایه‌داری برای خلاصی خود از بحران‌های رو به تزایدی که گرفتارش شده بودند، ترجیح دادند، عنان حکمرانی را از دست سیاستمداران خارج کنند و به دست مدیران و برنامه‌ریزان بدهند. لذا نظام«تولید صنعتی سنتی» ظاهراً از صحنه کنار رفت و جای خود را به کاراکترهای دیگری داد که فرهنگ‌سازی در ذات آن‌ها نهفته بود از قبیل: مصرف‌گرایی، گسترش ارتباطات، فنآوری اطلاعات، صنعت خدمات، تشکیل بنگاه‌های کوچک، نامتمرکز، چند منظوره و فاقد سلسله مراتب، حذف نظارت دولت از بازارها، بهاء دادن به هویت‌های محلی، جنسیتی، قومی و دینی .

پُست مدرنیسم که نافی تمایل به حرکت به سمت آینده‌ای دور ولی دوران‌ساز است و شاید در ساده‌ترین تعبیر از نظرش: (آینده - حال + خواسته‌های حقیر دیگر)، تدریجاً جای خود را به فرهنگی داد که از زندگی سعادت بشریت را طلب می‌کرد .

از آن مقطع تاریخی تاکنون، ظاهر دنیا رنگ و لعاب بهتری به خود گرفته است، اما عملکرد و ماهیت نظام سرمایه‌داری کماکان به طرزی هولناک‌تر از قبل به عمق و وسعت شکاف مخوف طبقاتی در جهان فعلی افزوده است .

ترامپ‌ها تجاهل به عرف می‌کنند که می‌گویند با ساخت دیواری پرهزینه‌تر از دیوار بزرگ چین خواهان ایجاد امنیت از هجوم مهاجرین غیرقانونی مکزیکی هستند، در صورتی که درآمد سالانه یک میلیاردر مکزیکی معادل ١٧ میلیون هموطن! فقیرش است .

زندگی خرپول‌ها در بهترین مناطق حفاظت شده در کنار میلیون‌ها! زاغه‌نشین اسیر در آلونک‌های محاصره شده در برجک‌های دیده‌بانی و سیم‌های خاردار، گواه بر ورشکستگی سرمایه‌داری جهانی است .

همانطور که در پسِ شکوه و عظمت منچستر و گلاسکوی دهه ١٨4٠ دریایی از خون به یغما رفته زحمتکشان جهان نهفته بود در دهه دوم قرن بیست و یکم نیز در پشت صحنه پرجلال و جبروت مناطق ویژه اقتصادی گوانگ دونگ و شانگهای نیز همچنان اقیانوسی از خون زحمتکشان جهان پنهان است .

ثروت افسانه‌ای نظام سرمایه‌داری، که زمانی پویاترین نظام کل تاریخ بشری بود، روزی به مالکان واقعیش که همان ابنای بشری است باز خواهد گشت و این بار «شیطان بزرگ» به محل مقررش فراخوانده خواهد شد!

منبع: روزنامه ابتکار؛ 1397،8،24
گروه اطلاع رسانی**2059**1755

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ابتكار چالش هاي جهاني سياست هاي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۲۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی عصر امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: سرمایه انسانی مهمترین واساسی ترین منبع حیاتی هرکشوری است. رشد وپیشرفت درحوزه ای ازنیاز های جامعه مرهون موتورمحرکه ای به نام جوان است. رشداقتصادی بدون وجود نیروی جوان در عرصه کاروتولیدوفن آوری ممکن نیست.

وی ادامه داد: اقتدارنظامی وابهت بین اللمللی بدون جوان متعهدغیوردرعرصه دفاع وآماده رزم تحقق نمی یابدرشدعلمی وسایرمقوله هایی که هرجامعه برای بقا وحیات به آن نیازدارد بدون سرمایه انسانی آماده وبانشاط میسر نخواهد بود.

یوسفی افزود: متأسفانه از دهه هفتادتاکنون مسئولین وقت دراشتباهی بزرگ موضوع تهدیدنسل را دربرنامه های خود قرار دادند وبه جای مدیریت درست سرمایه جوان کشورآن را معضل دانسته والان پنجره جمعیتی کشور در حال بسته شدن است واز دغدغه‌ای همه دلسوزان آینده کشوربحث رشد جمعیتی است. رهبر عزیزدر این رابطه ضمن عذر خواهی ازخدا ومردم ادامه این روند را غلط دانستند ودر توصیه‌های مکرر خود مسئولین وآحاد مردم بخصوص نخبگان وخواص رامتوجه خطربزرگ کاهش نسل نمودند.درمورد فرمایشات ارائه شده در خصوص ازدواج، تکثیر نسل و پیری جمعیت، مسئولین ونخبگان نظام اسلامی وظایف متعددی برعهده دارند.

یوسفی گفت: حل معضل پیری جمعیت وافزایش نسل، نیازمندهمکاری وتلاش همگانی همه آحاد جامعه، به ویژه مسئولین ونخبگان نظام اسلامی است.بااتخاذرویکردی جامع و چندجانبه، وبااستفاده ازابزارها و روش‌های مختلف، می‌توان به تدریج شاهدبهبود وضعیت ازدواج و فرزندآوری درکشورو ارتقای سلامت و پویایی جامعه بود.

کد خبر 6088187

دیگر خبرها

  • شهدا سرمایه اصلی نظام هستند
  • عملیات وعده صادق قلب مستضعفان جهان را شاد کرد
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد