Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظريف مي‌تواند در كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس بي‌پرده‌تر از گفت‌وگوي اخير درباره لايه‌هاي پولشويي در ايران سخن بگويد. آفتاب‌‌نیوز : محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان كه بي شك يكي از كارآمدترين وزراي دولت روحاني است، چندي پيش در يك گفت‌وگو از لايه‌هاي پولشويي در كشور سخن گفت كه اين اظهارات به كام برخي خوش نيامد و در همين راستا سعي كردند كه وي را با تخريب و تهديد زير سوال ببرند تا شايد از موضع خود كوتاه بيايد ولي اينگونه نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در ادامه اين جريان تصميم گرفتند كه او را به مجلس دعوت كنند تا درباره سخناني كه مطرح كرده است توضيحاتي ارائه كند و در همين راستا حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه، رييس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این درخواست اعضای این کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد.
 وی با تاکید بر اینکه صحبت‌های آقای ظریف پیرامون پولشویی، غیرکارشناسی‌شده و غیرمستند است، اظهار داشت: باید روشن‌گری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد. رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در طول دوره‌ای که بنده رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس هستم و جلساتی را پیرامون موضوعات مختلف با آقای ظریف داشته‌ایم، هیچ وقت ایشان چنین موضوعی را در کمیسیون مطرح نکرده است. 
فلاحت‌پیشه افزود: به هر حال هر موضوعی در نهایت در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مستنداتی پیرامون آن‌ها ارائه می‌شود و تاکنون نیز چنین موضوعی پیرامون ادعایی که آقای ظریف مطرح کرده، در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده است. وی اظهار داشت: در دنیای امروز مشخص است که در حوزه پولشویی، حدود 50 درصد از جرائم مبتنی بر پولشویی در کشور آمریکا روی می‌دهد. فلاحت‌پیشه ادامه داد: حدود 30 درصد پولشویی در شرق آسیا و برخی قدرت‌های شرق آسیاست؛ بخش اعظمی نیز در کشورهای مختلفی است و جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مبتنی بر جرايم پولشویی، جزو پول‌پاک‌ترین کشورهاست و حتی در دنیای امروز هیچ کشوری، حتی کشورهای معاند ما هم نتوانستند اتهام‌های پولشویی را علیه ایران مطرح کنند. وی با تاکید بر اینکه کشورهای دشمن و رقیب جمهوری اسلامی ایران هر از گاهی بهانه‌های غلط و واهی را علیه ایران مطرح می‌کنند، گفت: اگر دشمنان و رقبای ما کوچک‌ترین اسنادی در قبال ایران در حوزه پولشویی داشتند، فضایی علیه ایران ایجاد می‌کردند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند، بنابراین در این رابطه، ایران جزو کشورهایی نیست که در زمره کشورهای فعال در حوزه پولشویی محسوب شود. فلاحت‌پیشه اظهار داشت: بنده موافق CFT هستم و این موافقت خود را نیز اعلام کرده‌ام و در بعضی موارد نیز موضع موافقی با آقای ظریف دارم و مباحث مربوط به FATF را از منظر بهانه‌زدایی علیه ایران دنبال می‌کنم، اما معتقدم که آقای ظریف موضوع پولشویی گسترده در ایران را به‌عنوان بهانه برای طرف‌های غربی مطرح کرده است، مساله پولشویی که آقای ظریف مطرح کرده است، موضوع جدایی است و باید به‌طور شفاف بررسی شود و وی نیز پاسخ‌گو باشد. رييس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه ادعای مربوط به پولشویی در ایران را قبول ندارم و اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی در ایران را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنیم. البته اين سخنان رييس كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس شوراي اسلامي با ادعاهايي كه روز گذشته برخي از شخصيت‌ها و تريبون‌هاي تندرو در كشور بيان مي‌كردند بسيار تفاوت داشت و براي عنوان كردن دلايل آن سخنان بهتر است كه ظريف در مجلس پاسخگو باشد.
نكته‌اي كه نبايد از آن چشم‌پوشي كرد فرصت به دست آمده براي وزيرخارجه كشورمان است كه مي‌تواند از تريبون مجلس دلايل اظهارات خود را علني كند و بهانه برخي را از بين ببرد. اينكه ظريف بر مبناي چه اطلاعات و داده‌هايي اين مسائل را بيان كرده است نكته‌اي كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت ولي بي‌شك فردي در جايگاه محمدجواد ظريف كه مدت‌هاست مسئوليت مهمي در كشور برعهده دارد بدون دليل و سند اظهاراتي را به زبان نمي‌آورد و بايد منتظر ماند و ديد كه رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در مجلس چه پاسخي به منتقدان اظهاراتش خواهد داد.
صراحت گفتارظريف، خطاب به جريانات خاص نبود
علي بختيار، نماينده مردم خوانسار وگلپايگان و رييس فراكسيون پاسخگو دردهمين مجلس شوراي اسلامي درباره سوالی مبني براينكه آقاي ظريف اخيرا صحبت هاي درموردپولشويي داشتند و هجمه‌هايي به ايشان وارد شده است نظر شما در اين‌باره چيست،گفت: «پيوستن به لوايح چهارگانه وFATF درجهت منافع داخلي ومنافع بين‌المللي براي كشور است.منافع داخلي آن جلوگيري ازپولشويي دركشور و منافع بين المللي آن اين است كه ما همواره درصف مبارزه با گروه‌هاي تروريستي بوده ايم وبراي آن مبارزات شهيد داديم».
وي افزود:«اين لوايح براي مقابله با تروريست و مسائل اين‌چنيني است و پيوستن به لايحه شفافيت براي مبادلات بانكي و همچنين جلوگيري از منابعي كه درجهت تامين مالي ترويست هاست. ايرانيان به دنيا ثابت كرده‌اندكه هيچ منبع مالي براي تامين هزينه هاي تروريست ها تامين نكرده اند. بلكه برعكس هزينه هاي بسيارزيادي براي مقابله با تروريست داشته اند».
ايران در خط مقدم مبارزه با تروريسيم
بختيار ادامه داد:«ايران هميشه درصف مقدم مبارزه با داعش وجبهه‌النصره بوده است و حتي زماني كه آمريكايي‌ها با القاعده دشمني نداشتند ايران با القاعده و طالبان درحال مبارزه بوده است و در طول اين سال‌ها ماهميشه درحال مبارزه با تروريست هستيم».
وي گفت :«چهارگروهي كه FATF آن ها رابه عنوان گروه هاي تروريستي مي شناسد وازآن هانام برده است. طالبان، القاعده، جبهه النصره وداعش است. برخي ازدوستان مطرح مي كنندگروه هاي مقاومت مثل حزب ا... وحماس را مي‌خواهند به عنوان گروه هاي ترويست معرفي كنند. درحالي كه فقط نام اين چهارگروه برده شده است وبايد خطاب به برخي ودوستان گفت كه هرزمان نام گروه هاي مقاومت آمد آن وقت چاره انديشي مي‌كنيم».
معضل پولشويي
اين نماينده مجلس درمورد حجم زياد پولشويي درداخل كشور تصريح كرد:«پولشويي دركشور وجود دارد كه بايد با آن مبارزه كرد و اين مربوط به امروز نيست و بحث پيوستن به FATF اززماني آقاي حسيني وزيرسابق اقتصاد واموردارايي تا زمان آقاي طيب نيا مطرح بوده است. درآن زمان گام‌هايي درجهت پيوستن به اين گروه بين المللي برداشته شده بود».
وي ادامه داد:« يكي از اثرات مثبت FATF شناسايي افرادي است كه درداخل پولشويي مي كنند و يكي ازپولشويي‌هايي كه درداخل صورت مي‌گيرد در زمينه مواد مخدر است».
اين فعال سياسي درباره هجمه هايي كه به آقاي ظريف درمورد صحبت هاي اخيرش شده است، گفت :« رييس دستگاه دپيلماسي كشورواقعيت‌هايي را كه دركشور رخ مي دهد رابرحسب تاملاتي صورت گرفته به صراحت تابه اطلاع عموم رساند».
بختيارادامه داد :« به نظرم اين شفافيت وصراحتي كه آقاي ظريف درصحبت هاي‌شان داشتند براي افرادي است كه پولشويي مي‌كنند و منظورشان سياستمداران و جريانات سياسي خاص نبود».
وي خاطرنشان كرد:«همه جريانات ازجمله اصولگرا ،اصلاح طلب واعتدالي بايد براي منافع ملي وكاهش فشارها وتحريم ها كه درحال حاضر به يك معضل بزرگ كشوري تبديل شده اهتمام داشته باشند».
شفافيت و مقابله با تحريم
رييس فراكسيون پاسخگوي مجلس افزود:«يكي ازراه هاي كه مي‌توانيم با فشارها وتحريم ها مقابله كرد شفافيت است. هرچقدرنهادهاي نظارتي را بزرگ‌تر كنيم وتعدد دستگاه هاي نظارتي را داشته باشيم يا افراد را زيادي دستگيركنيم تا زماني كه شفافيت وجود نداشته باشد نمي توانيم موضوع را درمان كنيم».
وي گفت :« كشورهايي كه توانستنددرمبارزه با فساد وكاهش آن دررتبه بندهاي جهاني ارتقا داشته باشند.شفافيت را در كارهاي‌شان مدنظر قراردادند».
اين فعال سياسي ادامه داد:« شفافيت باعث كاهش فساد وبالابردن اعتماد عمومي خواهد شد وFATF درزمينه شفافيت نكاتي رابراي كشورها دارد».
علي بختيارگفت :«وقتي دستگاه دپلماسي وقايعي رابيان مي كند مسائل پنهاني درآن نيست كه وزارت اقتصاد واموردارائي ازآن اطلاع نداشته باشد. زماني كه پولشويي دركشورصورت مي گيرد اطلاعات آن دراختيار وزارت اقتصاد ومعاونت اقتصادي وزارت امورخارجه قرارمي‌گيرد».
وي ادامه داد:« همان‌گونه كه اشاره كردم آقاي ظريف درصحبت‌هاي‌شان انگشت اشاره به سمت آقايان سياستمداران يا جناح خاص سياسي نگرفته بود بلكه ايشان، افرادي راكه پولشويي مي‌كنند را خطاب قرارداده بود».
وي افزود:« آقاي ظريف درباره مزاياي پيوستن به FATF كه باعث جلوگيري ازپولشويي درداخل كشورمي شود صحبت كردند».
فعاليت‌هاي يك فراكسيون
رييس فراكسيون پاسخگو درمجلس در بخشي ديگر از سخنانش به فعاليت‌هاي فراكسيون متبوعش نيز اشاره كرد و گفت:«فراكسيون پاسخگو درمجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي كرده است كه درمورد تمامي لوايح وطرح هاي كه درمجلس به تصويب رسيد ومنافع ملي را درپي دارد پاسخگو خواهد بود».
بختيار افزود:« فراكسيون پاسخگو آمادگي دارد به نخبگان درمورد چرايي قانون منع بكارگيري بازنشستگان پاسخ وتوضيحات لازم را بدهد. بسيج دانشگاه صنعتي شريف ازبنده به عنوان رييس فراكسيون پاسخگو دعوت به عمل آوردتا با افراد مخالف پيوستن به FATF مناظره وتبادل نظر داشته باشم كه اين مناظره صورت گرفت».
وي درپايان خاطرنشان كرد:« با تشكيل اين فراكسيون مي‌خواهيم سبك پاسخگويي را درمجلس ودولت بالاببريم.افراد به هرميزان ودرجه‌اي كه مسئول هستند بايد به همان ميزان ودرجه پاسخگوي مردم دراموروكارهاي‌شان باشند.اينكه فردي بخواهد فقط مسئول باشد آن را ما برنمي تابيم».
منبع: روزنامه قانون کد خبر: ۵۵۶۸۰۳ تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دولت روحاني محمدجواد ظريف وزير امور خارجه پولشويي تحريم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل شهرداری و میراث فرهنگی به منظور توسعه پایدار گردشگری

بی بی فاطمه حقیرالسادات رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد گفت: در این جلسه از کمیسیون که مدیرکل اداره میراث فرهنگی حضور داشت خواهان برگزاری شب‌های فرهنگی یزد در موزه تهران شد.

وی افزود: در حوزه خواهر خوانده‌ها نیز اداره کل میراث فرهنگی برای همکاری با هدف بهبود ارتباط خواهرخوانده ها، اعلام آمادگی کرد.

حقیرالسادات ادامه داد: یزد به عنوان یکی از مقاصد اصلی کشور و تنها شهر میراث جهانی ایران، اهمیت بسیاری دارد و باید به ظرفیت گردشگری داخلی آن نیز توسط ارگان‌های مربوطه توجه شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد مطرح کرد: همچنین در این جلسه همکاری میراث فرهنگی و شهرداری درخصوص ساماندهی فاضلاب بافت تاریخی نیز مطرح شد تا با این اقدام بافت تاریخی از خطر‌های احتمالی حفظ گردد.

حقیرالسادات در پایان گفت: خلاقیت و نوآوری در حوزه گردشگری شهری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان با مشارکت نهاد‌ها و حمایت از بخش خصوصی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده انتشار یک مصاحبه قدیمی علیه هادی چوپان؛ چه کسی می‌خواهد هادی چوپان را تخریب کند؟
  • درخواست مجدد برای ذکر «نام مادر در کارت ملی»
  • درخواست دوباره برای درج نام مادر در کارت ملی
  • خزعلی مطرح کرد؛ درخواست دوباره برای درج نام مادر در کارت ملی
  • درخواست مجدد درج نام مادر در کارت ملی
  • پشت پرده دیدار رهبر حماس با اردوغان در استانبول
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • تعامل شهرداری و میراث فرهنگی به منظور توسعه پایدار گردشگری
  • اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل، افتخارآمیز بود و غرور ملی را برانگیخت /با رفتارهای آزاردهنده نباید غرور و شادی مردم را از بین برد
  • تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و چین