Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@14:21:40 GMT

۲۲۰ برنامه هفته کتاب در مشهد برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۲۳۴۹

۲۲۰ برنامه هفته کتاب در مشهد برگزار می‌شود

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد گفت: از مجموع هزار برنامه هفته کتاب در خراسان رضوی ۲۰۰ برنامه آن در مشهد برگزار می‌شود. ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمدرضا بدیع‌زادگان صبح امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد در هفته کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد، اظهار داشت: تصویب نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال 83 بود و از سال 85 در سطوح کشوری، استانی و شهرستانی فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد و در حال حاضر 52 کتابخانه مجوزدار از نهاد کتابخانه‌های عمومی در مشهد فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بالغ بر 90 درصد پرسنل اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد و کتابخانه‌های عمومی سطح شهر فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و شاغلان در این مجموعه از سطح سواد علمی بالایی برخوردار هستند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد با بیان اینکه سامانه یکپارچه و کشوری کتابخانه‌ها به نام سامانه سامان فعال است، خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس سایت این سامانه به نشانی اینترنتی www.samanpl.ir مراجعه کرده و کتاب مورد نظر خود را جستجو کنند و این سامانه اعلام می‌کند که این درخواستی متقاضی در کدام کتابخانه موجود است و حتی اگر هم نبود فرد درخواست کننده رزرو می‌کند و به محض بازگشت به وی اطلاع‌رسانی می‌شود.

بدیع‌زادگان تصریح کرد: در حال حاضر 78 هزار نفر در 52 کتابخانه مشهد عضویت دارند و 893 هزار 418 جلد کتاب در این کتابخانه‌ها موجود است و از مجموع کتابخانه‌های استان 2 کتابخانه روستایی و 2 کتابخانه سیار هستند و این کتابخانه‌های سیار که تریلی هستند و بزرگترین کتابخانه سیار کشور بوده به بیش از 12 روستا خدمات‌رسانی می‌کنند و امکان عضویت رایگان و استفاده از کتب تمامی کتابخانه‌های سطح کشور در ایام هفته کتاب میسر است.

وی تاکید کرد: تعداد 6 کتابخانه در مناطق حاشیه شهر مشهد قرار گرفته و در ایام هفته کتاب با اضافه شدن 2 کتابخانه دیگر در مناطق گلشهر و رسالت تعداد کتابخانه‌های حاشیه شهر مشهد به 8 کتابخانه و مجموع کتابخانه‌های مشهد به 54 کتابخانه افزایش می‌یابد و در تمامی این کتابخانه‌ها توجه به ویژه به تمامی بخش‌ها و موضوعات به‌ویژه حوزه کودکان شده است و معتقدیم که کتابخانه‌ها یکی از پایگاه‌های تاثیرگذار در رشد کلیه مناطق شهری به‌ویژه مناطق حاشیه شهر هستند؛ حتی توجه ویژه به مطالعه زندانیان شده و 2 کتابخانه در 2 بخش آقایان و بانوان زندان مرکزی مشهد فعال است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد با اشاره به حضور پررنگ مشهدی‌ها در جشنواره‌ کتابخوانی رضوی، گفت: در جشنواره امسال بیش از 50 هزار مشهدی شرکت کردند که نسبت به سال قبل رشدی 150 درصدی داشت و مشهدی‌ها بالاترین افزایش میزان شرکت‌کنندگان را داشتند.

بدیع‌زادگان گفت: برنامه‌های امسال با شعار حال خوش خواندن از ساعت 8 صبح امروز آغاز می‌شود و در گام نخست فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی مشهد به نمایندگی از کلیه فعالان این عرصه در سطح کشور به پابوسی امام رضا(ع) مشرف خواهند شد و از جمله دیگر برنامه‌ها می‌توان به نواختن زنگ کتاب در مدارس، برگزاری جشنواره مدارس دوستدار کتاب، طرح نذر کتاب، خوانش کتاب، محافل تبلیغ کتاب و کتابخوانی، نشست‌های کتابخانه‌ای، مراسم تجلیل از کتابداران، خادمان کتاب و فعالان حوزه کتاب و مطالعه و غیره اشاره کرد و از مجموع هزار برنامه‌ای که در سطح استان در ایام هفته کتاب برگزار می‌شود 220 برنامه آن در مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود: در سال آینده در هفته کتاب و برای نخستین بار در کشور جام باشگاه‌های دانش‌آموزان کتاب در مشهد برگزار می‌شود و در نظر داریم که این رویداد فرهنگی را در سطوح استانی و کشوری هم برگزار کنیم‌.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد با اشاره به اینکه در اُفق 1400 نیاز به 37 و هزار 32 متر مربع کتابخانه عمومی داریم، بیان کرد: در حال حاضر 26 هزار و 25 متر مربع مساحت مجموع کتابخانه‌های مشهد بوده و نیازمان تا ایده‌آل و اُفق معین شده 11 هزار متر مربع بوده است.
بدیع‌زادگان درخصوص آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی مشهد، تصریح کرد: این کتابخانه ان‌شاالله همزمان با دهه مبارک فجر با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری به بهره‌برداری می‌رسد و برای ساخت این کتابخانه مبلغ 6 میلیارد تومان در سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان رضوی تخصیص یافت و حمایت‌ها و منابع مالی استانی و شهری را در روند اتمام این پروژه داشتیم.

وی تاکید کرد: برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی مشهد که وضعیت آن بیش از 20 سال مبهم و نامشخص بود از تمامی دستگاه‌های کشوری، استانی و شهری تقاضای همکاری داشتیم تا این مجموعه که با 11 هزار 500 متر مربع بزرگترین کتابخانه‌ عمومی کشور است در زمان معین شده به بهره‌برداری برسد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر کتابخانه‌های مشهد از ساعت 7:30 تا 19:30 فعال است و به دنبال توسعه بهتر و بیشتر کتابخانه‌های مشهد هستیم و هم‌اکنون 3 پروژه ناتمام در سطح شهر مشهد داریم که از این 3 پروژه 2 پروژه آن در هفته کتاب و یک پروژه دیگر در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

بدیع‌زادگان در رابطه با فعالیت‌ بخش خصوصی و مجموعه‌های مردم‌نهاد در حوزه کتاب و کتابخوانی، گفت: در حال حاضر 5 NGO تخصصی کتاب و 20 کتابخانه‌ خصوصی مجوزدار در مشهد فعال است و آماده همکاری بیشتر با این مجموعه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مردم‌نهاد همچون مجموعه مبنا هستیم؛ همچنین در حوزه شاداب‌سازی کتابخانه‌ها هم برنامه ویژه‌ای داریم و در فاز نخست 10 کتابخانه مشهد شاداب‌سازی می‌شود.

وی افزود: مسئولیت اداره کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با هیئت امناء مساجد است، اما نهاد کتابخانه‌ها تا حد توان حمایت لازم را خواهد داشت و از مجموع 26 کتابخانه مشارکتی مشهد، 8 کتابخانه آن در مساجد قرار دارند.

انتهای پیام/ن

R41347/P1361/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۲۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ آقای فلاح گفت: این طرح در قالب قفسه کتاب در مناطق محروم متناسب با پایه تحصیلی ایجاد می‌شود.
به گفته وی، در مرحله نخست ۱۰۰۰ کلاس درس تجهیز و پیش بینی می‌شود به ۷ هزار کلاس درس برسد.
معاون فرهنگی کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوان کشور با اشاره به اینکه هر کلاس درس ۱۰۰ کتاب کودک و نوجوان خواهد داشت، افزود: در سال کتاب‌ها دو بار هم تعویض می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • مراجعه بیش از ۳۳۰ هزار نفر به کتابخانه های عمومی نیشابور
  • کشف گوشت خر در جاده نیشابور به مشهد قدیمی است! + عکس ها
  • تجهیز بیش از هزار کلاس درس به کتابخانه در مناطق محروم کشور
  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • اهدای بیش از یک هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو در ملایر
  • کتابخانه مرکزی شهر ایلام بزرگترین پایگاه فرهنگی، اما فاقد امکانات است
  • اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر
  • پرواز گرگان-مشهد-گرگان برای روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته بر قرار شد
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است