Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکززنجان ؛ معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: 3 اثر از استان زنجان در ارزیابی آثار صنایع‌دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه موفق به دریافت مهر اصالت صنایع‌دستی شدند و شعمدان و قاب عكس مليله زنجان و چاقوي قلمتراش زنجاني در فهرست شوراي جهاني صنايع دستي به ثبت رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانم خدایی فر افزود: چاقو- قلمتراش4 تیغه اثر استاد ذکریا علیخانی، شمعدان نقره ملیله اثر استاد علیرضا لطفی رضایی و قاب عکس نقره ملیله اثر استاد نقی رحمانی آثاري هستند كه از زنجان موفق به دريافت مهر اصالت شوراي جهاني صنايع دستي شده اند.

زنجان رتبه نخست را در توليدات صنايع دستي فلزي در كشور دارد و چاقو، مس و مليله اين استان از شهرت فراواني برخوردار است.

ملیله زنجان  برای چندمین سال بازهم جهانی شد .

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در3 دوره پیش ازاین هم3 اثر ملیله و یک دست که سازسنتی هست اززنجان موفق به دریافت این نشان شده بودند.

امسال 11 اثر صنايع دستي استان زنجان موفق به دريافت نشان ملی شده اند.

در مجموع آثار ارسالي هنرمندان صنايع دستي 31 استان كشور ، 50 اثر در ارزيابي آثار صنايع دستي منطقه آسيا و اقيانوسيه موفق به دريافت مهر اصالت صنايع دستي شدند كه در اين ميان سه اثر متعلق به استان زنجان است

جلوگیری ازانقراض  صنایع دستی وتوسعه این صنایع ازاهداف اصلی یونسکو دربرگزاری مسابقات است

هم اکنون 200 کارگاه ملیله  و800کارگاه چاقوسازی دراستان زنجان فعال هستند .

از معیارهای ارزیابی برای اعطای این نشان‌ هویت فرهنگی و ملی هنرهای سنتی کشور، خلاقیت (طرح، روش تولید و مواد اولیه)، قابلیت بازیافت (از مواد اولیه‌ی طبیعی تهیه شده باشند)، قابلیت عرضه در بازار بین‌المللی، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری‌ محصول است .

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: زنجان نشان اصالت میراث چاقو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۲۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز

البرز- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به ثبت ۴۱ اثر از استان البرز در فهرست میراث ناملموس، همکاری مردم برای شناسایی و معرفی آیین‌ها و رسوم مناطق مختلف استان و ثبت آن‌ها را بسیار مؤثر و مهم عنوان کرد.
رحیم خاکی اظهار کرد: استان البرز با دارا بودن فرهنگ و پیشینه غنی مانند سایر استان‌ها دارای رسوم و آیین‌های خاصی است که به‌خصوص  در روستاهای شهرستان‌های البرز هنوز برخی از آن‌ها پابرجا مانده است.
مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آنچه به ارزشمندتر شدن موجودیت فعلی یک سرزمین کمک می‌کند آگاهی از تاریخ و پیشینه فرهنگی و اجتماعی مردمان آن سرزمین و انتقال آن به آیندگان است.
او افزود: اداره کل میراث‌ فرهنگی استان البرز با تلاشی مضاعف توانسته به حفظ و معرفی بسیاری از آیین‌ها و میراث ناملموس این استان کمک کند.  منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • انجام ۲ هزار و ۴۴۲ نمونه برداری از فرآورده‌های تولیدی در زنجان