Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:26:58 GMT

63 هکتار از زمین های ملی شهرستان طارم رفع تصرف شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۲۴۹۲

63 هکتار از زمین های ملی شهرستان طارم رفع تصرف شد

زنجان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: 63 هکتار از زمین های ملی این شهرستان که توسط افراد سودجو تصرف شده بود، با حضور یگان حفاظت از منابع طبیعی و دادستان شهرستان در محل زمین های تصرف شده، خلع ید شد.

ضیاالدین حسنلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به برخورد جدی این اداره با هر نوع دخل و تصرف زمین های ملی اشاره کرد و افزود: ماموران یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم پس از مطلع شدن از تصرف غیر قانونی این زمین ها از سوی متخلفان، برای رفع تصرف آن وارد عمل شدند و به رغم اخطارهای متعدد متاسفانه هیچ اقدامی از سوی افراد سودجو صورت نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در مورد زمینهای مورد تصرف افراد سودجو، تصریح کرد: این اراضی در پلاک 63 بخش 8 شهرستان طارم در محدودۀ روستای چمله قرار دارد که به تصرف تعداد زیادی افراد سودجو در آمده است.
حسنلو با تقدیر از تلاش و پیگیری های یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان طارم و کارشناسان این اداره، خاطرنشان کرد : پس از پیگیری‌های واحد حقوقی این اداره و طی مراحل قانونی سرانجام دستورهای لازم برای اجرای حکم صادر و در نهایت با حضور دادستان طارم و همکاری یگان ویژه حفاظت از منابع طبیعی شهرستان و کارکنان پرتلاش نیروی انتطامی رفع تصرف انجام و این زمین ها به دولت بازگردانده شد.
این مسئول تعداد افرادی که به دنبال تصرف این مقدار زمین ملی در روستای چمله بوده اند را 21 نفر عنوان و تشریح کرد: در این زمین ها تعداد زیادی نهال یکساله زیتون به صورت غیرقانونی کشت شده بود که پس از خلع ید و رفع تصرف نهال های زیتون و لوله های آب به کار گرفته شده قلع و قمع و به همان اشخاص تحویل داده شد.
حسنلو ضمن اشاره به ایجاد تشنج و درگیری تعدادی از افراد سودجو در حین عملیات قلع و قمع زمینهای تصرف شده، افزود: یکی از ماموران یگان حفاظت از منابع طبیعی شهرستان طارم در جریان این درگیری از ناحیه دست دچار مصدومیت و جهت انجام مراحل درمانی به بیمارستان شهدای شهرستان طارم منتقل شد و افراد ایجاد کننده درگیری به مراجع قضایی معرفی شدند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم تصریح کرد: از آنجا که منابع طبیعی متعلق به آحاد مردم و همچنین آیندگان است، حفاظت از این ثروت‌های خدادادی همکاری و مساعدت همه‌جانبه تمام دستگاه‌ها و مسئولان را می‌طلبد.
این مسئول همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف در عرصه‌ منابع طبیعی، مراتب را با شماره تلفن 1504 فرماندهی یگان حفاطت منابع طبیعی گزارش دهند.
به گزارش ایرنا، منابع طبیعی علاوه بر اهمیت اقتصادی، کارکردهای زیست محیطی، تولید گیاهان دارویی، صنعتی، معطر، حفظ خاک و ذخایر ژنتیکی دارد و به دلیل تجدید پذیر بودن اهمیت آن از نفت و گاز بیشتر است.
جنگل‌ها به علت ویژگی متعدد خود مثل تولید اکسیژن، ساماندهی گردش آب در طبیعت، تلطیف و پالایش هوا، تداوم و حفظ نظام زیستی، کاهش سیل، ایجاد منظرگاه‌های تفرجی و تفریحی و ترسیب کربن، نقش پر ارزشی از جنبه‌های مختلف بر‌عهده دارند. این بخش از منابع طبیعی به تنهایی 65 درصد آب شیرین کشور را تأمین و در حفظ خاک نقش اساسی دارند.
کل زمین های مرتعی، کشاورزی و زراعی شهرستان طارم 224 هزار هکتار است که از این میزان 173 هزار هکتار شامل مراتع و جنگل ها و مابقی مربوط به زمین های کشاورزی و زراعی است.
در شهرستان طارم 3هزار و 561 نفر دامدار بهره بردار با پروانه وابسته به مراتع هستند و 105 هزار و 85 راس دام خود را از طریق مراتع مربوط به زمین های ملی نگهداری می کنند.
در صورت دخل و تصرف زمینهای ملی به صورت غیرقانونی، صنعت دامداری شهرستان طارم که سابقه طولانی در تاریخ و تامین بخشی ار اقتصاد شهرستان دارد، آسیب جدی خواهد دید.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد رفع تصرف زمين هاي ملي مراتع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۲۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، به منظور مشارکت زندانیان در فعالیت‌های عام‌المنفعه، زندانیان ملایری در پویش درختکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان شرکت کردند.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر پویش کاشت یک میلیارد درخت را آغاز کرده است.

در راستای آشنایی زندانیان با فرهنگ حفاظت از محیط زیست و ایجاد همدلی و همکاری در فضای عمومی برای بازسازی طبیعت و ساخت ایرانی آباد، با همکاری بنیاد تعاون زندانیان استان تعداد هزار اصله درخت توسط زندانیان در محل موردنظر کاشته شد.

دیگر خبرها

  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه