Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما ،مهدی رمضانی در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی که صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، دبیرکل نهاد، مشاوران، معاونان و مدیران کل و جمعی از کتابداران برگزیده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در تالار وحدت آغاز شد ، با ارائه گزارشی از اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود : هفته کتاب امسال با دو مناسبت تقارن دارد و با شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) و آغاز امامت حضرت صاحب عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، آغاز و با ولادت خجستة حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی(صلی‌الله علیه و آله) ختم می‌شود که این نام‌های شریف به فعالیت‌های نهاد برکت داده است و تلاش شده با همة توان این هفته را به هفتة پیوند مجدد و ان‌شاءالله همیشگی مردم فرهیختة ایران با کتاب و کتابخوانی، تبدیل کنیم و خدمات ترویجی و فرهنگی جذّابی به مردم و مخاطبان کتابخانه‌ها ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با گرامیداشت بیست و ششمین سالروز گرامی داشت مقام کتاب ، کتاب‌خوانی و کتابدار، افزود: امروز گرد هم آمدیم تا با ارج نهادن و تکریم جایگاه و مقام شامخ کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، قدردان گوشه‌ای از تلاش‌های مجدانه و خستگی‌ناپذیر کتابداران خدوم کشور باشیم.

دبیر هفته کتاب با اشاره به شعار هفته کتاب امسال با عنوان «حال خوش خواندن» به ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در این ایام پرداخت و گفت: در نخستین گام و در آستانه چهل سالگی انقلاب ، خانواده بزرگ کتابداران، با آرمان ­های معمار این انقلاب ، امام خمینی (ره) تجدید میثاق و بیعت کردند. در حوزه کتاب و منابع کتابخانه‌ای مجموعه‌ای (تحت عنوان رمان‌تیک) شامل معرفی ۱۳۰ عنوان از جذاب‌ترین رمان‌ها و کتاب‌های داستانی با مضامین تربیتی برای کودکان و نوجوانان، به کتابخانه‌هایی که دارای بخش کودک و نوجوان بودند ارسال شده است.

رمضانی ادامه داد: همچنین مرحله دوم بسته ویژه اسباب‌بازی به کتابخانه‌های واقع در مناطق محروم کشور ارسال شد.ارسال «بسته اربعینی نهاد» به کتابخانه‌های عمومی دیگر اقدامی بود که از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی در این راستا انجام شد.

وی با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در حوزه برنامه‌های ترویجی و فرهنگی، گفت: فراخوان جشنواره قصه‌گویی و آغاز بکار و انتشار فراخوان جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران و اعضا در ۳۰ آبان در دستور کار نهاد خواهد بود. برگزاری جشنواره هدهد سفید را پیش رو داریم، که طی آن و در مرحله نخست که با محوریت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود، اعضای نوجوان کتابخانه‌ها، کتاب‌های برتر را انتخاب خواهند کرد و در مرحله بعدی، این جشنواره با محوریت کتاب‌های حوزه بزرگ‌سال برگزار خواهد شد.

دبیر هفته کتاب افزود: برای شهر کاشان که به عنوان پایتخت کتاب ایران در نظر گرفته شده است برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده که برگزاری جشنواره کاشان‌شناسی از جمله این اقدامات است.

وی گفت :«نشست آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی»، رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات آینده کتابخانه‌های عمومی» و رونمایی از قطعاتی از آلبوم موسیقی کودک با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی اقدام بعدی است. نشست کتاب‌خوان دانشگاهی و حوزوی دانشگاه تهران با موضوع سبک زندگی اسلامی- ایرانی در ۲۸ آبان برگزار خواهد شد.

رمضانی درباره برنامه‌های رسانه‌ای نهاد نیز افزود : پویانمایی کارتون کتاب در فضای مجازی، حضور در رسانه ملی و ساخت برنامه ­های تلویزیونی، برگزاری جلسه معرفی و بررسی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» و برگزاری دومین جلسه گفتگوی فرهنگی در ۲۹ آبان از جمله برنامه‌های معاونت در حوزه رسانه است. همچنین به همت اداره کل روابط عمومی و اداره کل فرهنگی نهاد، مجموعه پویانمایی‌هایی با عنوان «آقا و خانم کتابدار» با محوریت کتابخانه و همچنین چند تیزر و پویانمایی دیگر با موضوع «چرا کتاب نمی‌خوانیم» تهیه شده که زمینه‌های پخش آن از رسانه ملی نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های استان‌ها در ایام هفته کتاب گفت : به طور کلی در هفته کتاب بیش از ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها انجام خواهد شد که از آن جمله می‌توان به ۱۳۶۸ مسابقه کتاب‌خوانی، ۳۹۰۴ نشست کتاب‌خوان، ۲۳۳ نشست اختصاصی، ۱۹۱۱ نشست کتابخانه‌ای، ۱۷۶۰ نشست مدرسه‌ای، ۳۹۰ جلسه نقد و بررسی کتاب، ۲۱۸ رونمایی کتاب اشاره کرد.

رمضانی افزود: دیدار با گروه‌های مرجع در هر استان، اهدای کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای زنگ مطالعه،طرح کتاب یاران در مدارس و عضویت رایگان سراسری از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کتاب است که البته برخی از آن‌ها در طول سال نیز ادامه خواهند داشت. ان شاالله ۱۳ باب کتابخانه عمومی نیز در این ایام افتتاح خواهند شد. همچنین بازگشایی ۲ باب کتابخانه نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت : مراحل ساخت فیزیکی ۱۲ باب کتابخانه نیز به اتمام رسیده است و این کتابخانه‌ها نیز به زودی افتتاح خواهند شد.

دبیر هفته کتاب درباره انتخاب برگزیدگان نهاد و تقدیر از آن‌ها نیز گفت: فعالیت دیگری که در این راستا در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی و با همکاری سایر معاونت‌ها و واحدهای ستادی اجرا شد، انتخاب برگزیدگان نهاد و تقدیر از آن‌ها بوده است. این فرآیند با بازنگری آئین‌نامه فرایند انتخاب کتابخانه و افراد برتر از آذر ۱۳۹۶ آغاز شد و در گام اول با نظرسنجی و برگزاری جلسات مشورتی با کتابداران آغاز و در مراحل بعد منجر به تدوین آیین‌نامه جدید شد.

وی افزود : مراحل اجرایی این فرایند، از ابتدای تیر در ۴ مرحله و در بازه زمانی چهار ماه، به انجام رسید؛ در مجموع در حدود ۱۰۹ هزار فعالیت در سه سامانه فرهنگی، خدمات کتابخانه‌ای و فعالیت‌های خلاقانه ثبت شد و در نهایت منتخبان در ۱۹ بخش و ۳۴ حوزه انتخاب شدند.

رمضانی گفت : از ویژگی‌های ارزیابی امسال، تعریف بخش‌های جدید تحت عنوان فهرست‌ نویس برتر، فعالان ترویج کتاب‌خوانی،کتابخانه برتر از نظر همکاری گروهی، انجمن برتر، خیرین، و تقدیر ویژه (در قالبی جدید) است.

وی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته شاهد رشد قابل توجه و پویایی تحسین برانگیز انجمن های کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور بوده ایم که این امر ما را برآن داشت تا پس از گذشت سه سال، بار دیگر از استان ها و شهرستان های فعال در این زمینه تقدیر کنم.

رمضانی گفت : امکان حضور و مشارکت همه کتابداران فراهم شده بود و اطلاعات بیش از ۵۷۰۰ نفر از همکاران کتابدار و مسئول کتابخانه‌ها و بیش از ۲۴۸۰ کتابخانه، در این فرایند ثبت‌شده است.

وی افزود: از میان ۸۶ نفر برگزیده کتابخانه‌های عمومی، استان همدان با تعداد ۹ نفر، بیشترین تعداد منتخبیان، را به خود اختصاص داده و استان‌های کرمان با ۸ نفر و یزد نیز با ۸ نفر در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. همچنین سامانه‌های ثبت فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های خلاقانه در طول سال فعال خواهند بود تا کتابداران ارجمند به ثبت و مستندسازی فعالیت‌های خود اقدام کنند و در سال آینده قطعاً فرایند انتخاب برگزیدگان و افراد برتر، بر اساس اطلاعات ثبت‌شده، به نحو مطلوبی فراهم خواهد شد.

رمضانی با اشاره به جایگاه ویژه کتابداران در جامعه گفت: بی‌شک دستیابی انسان‌ها به زندگی سالم و سعادتمند، نیازمند بینش، دانش و آموزش است و آموخته‌هایی که از مطالعه کتاب‌های مفید کسب می‌شوند، تسهیل گر این راه پرخیر و برکت است و کتابداران ما با عنایت الهی در جایگاهی قرار گرفته‌اند که می‌توانند بهترین راهنما و راهگشای مردم ایران در این مهم باشند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: نهاد رمضانی کتابخوانی تالار وحدت خبرگزاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۳۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!

رنگ‌های سمی به‌کاررفته در جلد کتاب‌های قرن نوزدهم می‌توانند به مسمومیت شدید و حتی مرگ افرادی منجر شوند که به آنها دست می‌زنند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان آثاری از ماده شیمیایی سمی آرسنیک در جلد بیش از ۲۰۰ کتاب از سراسر جهان یافته‌اند.

به نقل از دیلی میل، کتاب‌های قدیمی قرن نوزدهم دارای جلدهای سبزرنگ با سطوح نگران‌کننده‌ای از آرسنیک هستند که باعث شد برخی از کتابخانه‌ها آنها را از قفسه‌ها حذف کنند.

پژوهشگران «دانشگاه دلاور»(University of Delaware) با استفاده از اشعه ایکس برای آزمایش ترکیبات شیمیایی، سطوح جیوه و سرب را نیز در کتاب‌های دارای جلد قرمز و زرد شناسایی کردند.

دانشمندان اکنون به مردم هشدار می‌دهند که مراقب آثار آلوده باشند و می‌گویند که قرار گرفتن در معرض آنها می‌تواند به مشکلات تنفسی، ضایعات و سرطان منجر شود.

ناشران عصر ویکتوریا در اوایل دهه ۱۸۰۰ تولید انبوه کتاب را آغاز کردند اما هزینه بسیار زیاد شد زیرا کتاب‌ها با جلدهای چرمی تولید می‌شدند. ناشران کتاب در عوض جلدهایی را برای کتاب‌ها تولید کردند که حاوی رنگ سبز بود و می‌توانست جایگزین ارزان‌تری برای چرم باشد اما نمی‌دانستند که آرسنیک مورد استفاده برای ساختن رنگ می‌تواند کشنده باشد.

ناشران ترجیح دادند برای جذب خوانندگان از رنگ‌های روشن مانند نوعی رنگ سبز استفاده کنند که به نام سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شیله مشهور است. نام سبز شیله از نام «کارل ویلهلم شیله»(Carl Wilhelm Scheele) داروساز آلمانی-سوئدی گرفته شده است. کارل ویلهلم شیله در سال ۱۷۷۵ کشف کرد با مخلوط مس و آرسنیک می‌تواند یک رنگ سبز چشم‌نواز را ایجاد کند. شیله نهایتا به دلیل قرار گرفتن در معرض جیوه، آرسنیک و سایر ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست داد.

کتاب‌های سمی امروزه هنوز در کتابخانه‌ها وجود دارند و در میان انبوهی از سایر کتاب‌ها در مؤسسات سراسر جهان پنهان شده‌اند. هر بار که یکی از آنها کشف می‌شود، برای تحلیل بیشتر در محیط قرنطینه‌شده قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، کتابخانه ملی فرانسه چهار کتاب با جلد سبز زمردی را که گمان می‌رفت حاوی آرسنیک باشند، حذف کرد و اگرچه آسیب‌های ناشی از آنها احتمالا جزئی هستند اما کتابخانه پیش از این که دوباره آنها را در قفسه‌ها قرار دهد، در حال انجام دادن آزمایش‌هایی است. مقامات کتابخانه ملی فرانسه گفتند: ما این آثار را در قرنطینه قرار داده‌ایم و یک آزمایشگاه بیرون از کتابخانه مشغول تحلیل آنهاست تا میزان آرسنیک موجود در هر جلد را ارزیابی کند.

قرار گرفتن در معرض آرسنیک با افزایش علائم تنفسی، ضعف عملکرد ریه و بیماری مزمن ریوی مرتبط است اما قرار گرفتن در معرض این ماده در بلندمدت می‌تواند به بروز ضایعات پوستی و سرطان منجر شود.

پژوهشگران، «پروژه کتاب سمی»(Poison Book Project) را در سال ۲۰۱۹ آغاز کردند و در این پروژه به آزمایش صدها جلد کتاب پرداختند تا فلزات سنگین از جمله سرب، آرسنیک و کروم را در آن پیدا کنند.

همچنین، آنها دریافتند که کتاب‌هایی با جلد قرمزرنگ حاوی نوعی ماده‌ معدنی موسوم به «سینابر»(Cinnabar) هستند که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می‌شود و رتبه بالایی را در فهرست مواد سمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا دارد. این رنگ قرمز که قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد، می‌تواند به مسمومیت با جیوه منجر شود. مسمومیت با جیوه، آسیب عصبی و کلیوی و مشکلات تنفسی را به همراه دارد.

پژوهشگران دریافتند که کتاب‌های دارای جلد زرد نیز حاوی کرومات سرب هستند که در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. با وجود این، رنگ زرد به اندازه کتاب‌های قرمز یا سبز باعث نگرانی نمی‌شود زیرا به آن اندازه محلول نیست و همین ویژگی، جذب آن را از راه دست زدن به جلد دشوار می‌کند.

افرادی که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند یا ممکن است کتاب‌هایی با پوشش آرسنیک در خانه داشته باشند، باید با پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به کتاب و شستن دست‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی انجام دهند. کسانی که کتاب‌ها را در اختیار دارند باید آنها را در پوشش پلاستیکی قرار دهند تا از پوسته‌پوسته شدن جلد سمی کتاب جلوگیری شود.

در دهه‌های پس از کشف رنگ زمردی و پاریسی، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تماس طولانی‌مدت با اقلام پوشیده‌شده در این رنگ منتشر شد. این گزارش‌ها شامل مسمومیت ناشی از شمع‌ در مهمانی‌های کریسمس، مسمویت افرادی که لباس‌های سمی سبزرنگ به تن داشتند و مسمویت کارگران کارخانه پس از رنگ کردن زیورآلات بود که در نهایت به تشنج دچار می‌شدند و استفراغ می‌کردند.

«هیلی وبستر»(Hayley Webster) مدیر کتابخانه «موزه ویکتوریا» گفت: کتاب‌ها به طور سنتی به عنوان اشیای نسبتا ایمن در نظر گرفته می‌شوند. اکنون احساس می‌کنم چیزهای بیشتری وجود دارند که باید یاد بگیرم و بدانم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!