پیوند حوزه عمل و تئوریک سینما در همایش بینالمللی سینما در عصر دیجیتال
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۴۰۴۴
روحالله حسینی دبیر علمی همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» گفت: هدف از برگزاری این همایش نزدیک کردن حوزه عمل و تئوریک در سینما بود و برپایی چنین همایشی برای نخستین بار بود که به همت مدرسه ملی سینما در تاریخ سینمای ایران رقم خورد. ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، سومین و آخرین روز از همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» در مرکز همایشهای بین المللی کتابخانه ملی ایران به پایان رسید و روحالله حسینی دبیر علمی این همایش و مدیرعامل مدرسه ملی سینما در پایان مجموعه برنامههای این همایش ضمن قدردانی از حضور میهمانان داخلی، خارجی و امور اجرایی این همایش درباره برنامههای آتی مدرسه ملی سینمای ایران صحبت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مدیر سینمایی در ابتدای صحبتهای خود عنوان کرد: نزدیک کردن دور حوزه عمل و تئوریک در حوزههای مختلف همیشه امری زمان بر بوده است اما این همراهی میتواند آیندهای درخشان را برای فرهنگ و هنر رقم بزند و طبیعتاً سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.
روحالله حسینی مدیر سینمایی و دبیر علمی همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال»
وی افزود: برگزاری این همایش شروع راه بود و قرار قطعی ما بر این است که سینمای ایران از این به بعد در کنار جشنوارههای درخشانی که برگزار کرده که همگی از جمله رویدادهای درخشان سینمای ایران بودهاند، از این پس یک همایش بینالمللی را در کنار خود داشته باشد. همایشی که میتوان گفت موتور محرک اندیشهورزی و حرفهایگری در سینمای ایران است.
روحالله حسینی در پایان صحبتهای خود گفت: مدرسه ملی سینمای ایران از این پس شمارههای بیشماری از این همایش خواهد داشت و آینده حرفهای سینمای ایران در قالب همراهی دو بخش تئوری و عمل رقم خواهد خورد.
براساس این گزارش، در سومین و آخرین روز از برگزاری همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال» مباحثی با عناوینی چون «تعیین سناریوی فصل سوم سریال شهرزاد با استفاده از تحلیل نظر کاربران» توسط محمد حسین امانی، «مدل تعهد مخاطب ایرانی به فیلم سینمایی و سریال خانگی در اینستاگرام» توسط علیرضا تابش، «ماجراهای پرده نمایش: هنگامی که تماشاگران تبدیل به کنش گری فعال میشوند» توسط رومن بوئن، «بحران نقد فیلم در عصر دیجیتال» توسط پرویز جاهد در قالب سخنرانی مطرح شد.
بخش دوم سخنرانیها نگاهی کوتاه به سیر تحولات و تجلی پیشرفتهای تکنولوژیک درسینمای ایران دارد. در این بخش اصغر فهیمیفر پژوهشگر و استاد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس درباره «هستی شناسی سینمای دیجیتال: ظرفیتهای نوین در تحقق سینمای دینی» سخنرانی کرد و مهدی سمتی استاد و مدیرگروه ارتباطات در دانشگاه ایلینوی شمالی فرهنگ در عصر الگوریتمها و شبکهها صحبت کرد.
پنل تخصصی همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال»
همچنین در روز سوم از همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال» دو پنل تخصصی برگزار شد که پنل نخست «نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال» نام داشت و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مدیریت آن را به عهده داشت و هارون یشایایی تهیهکننده سینما، پرویز جاهد منتقد، محمدعلی حسیننژاد عضو شورای علمی مدرسه ملی سینما و رومن بونن متخصص رسانههای نوین با گرایش واقعیت مجازی به عنوان اعضای این پنل حضور داشتند.
علیرضا تابش مدیر پنل «نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال» در آغاز این نشست تخصصی گفت: با ورود دیجیتال به عرصه سینما شاهد انقلاب بزرگی هستیم که تاثیر بسیاری بر نظام نمایش و توزیع نمایش آثار در عصر دیجیتال دارد. به همین دلیل است که داشتن استراتژی در این عرصه بیش از گذشته ضرورت دارد.
در ادامه تابش با معرفی هر یک از میهمانان از هارون یشایایی به عنوان یکی از تهیهکنندگان پیشکسوت سینمای ایران دعوت کرد تا درباره نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال صحبت کند. این تهیه کننده پیشکسوت گفت: هیچ کس با تکنولوژی مخالف نیست و من به شخصه آرزو دارم تا از این تکنولوژی به درستی استفاده شود. به اعتقادمن من سینما یک کر گروهی است و تقسیم وظایف در این حرفه حرف اول را میزند. اما مسئله این است که با ورود دیجیتال به سینمای ایران این تقسیم کار از بین رفت است و هر کسی که کمی دانش دیجیتال دارد گمان میکند میتواند فیلمساز تک نفره باشد. در حالی که چنین نیست. دیجیتال اتفاقا کمک میکند که از تخصص افراد بیشتری استفاده کنیم ولی متأسفانه شاهد هستیم به دلیل تفکر فیلمساز تک نفره اتفاقا کیفیت فیلمها پایین آمده است.
محمدعلی حسیننژاد عضو شورای علمی مدرسه ملی سینما بیان کرد: یکی از نکات مهم در عرصه دیجیتال این است که سینما و سینماگر در دل جامعه از موفقیتهای چشمگیری برخوردار میشوند اما این موفقیت به یک جریان دنبالهدار تبدیل نمیشود. به خصوص اینکه در حوزه پخش و توزیع و بازاریابی سینما این مسئله دیده میشود. کار بازاریابی پیوند بین فیلم، مخاطب است یعنی با شناخت از فیلم و شناخت از مخاطب بالقوه و بالفعل اثر را معرفی کند و متأسفانه این پیوند رخ نداده است. این در حالی است که یکی از امکاناتی که در عصر دیجیتال فراهم میشود تنوع در بازارهای فیلم است.
پرویز جاهد منتقد سینما با اشاره به شکلگیری یک گفتمان در حوزه نظام پخش و توزیع در سینما گفت: شکلگیری گفتمانهای جدید در عرصه دیجیتال شامل همه حوزههای فعالیتهای سینمایی میشود و علاوه بر وجود بحران در حوزه نقدنویسی بیشک این بحران در حوزه بازاریابی و پخش و توزیع اثر نیز میشود. بنابراین دیجیتالی شدن به معنای کار با ابزار دیجیتال نیست بلکه باید به عنوان یک مجموعه واحد به آن نگاه کرد.
وی ادامه داد: یکی از آسیبهای حوزه پخش و توزیع این است که جایگاه پخش و اقتدار تولیدکنندگان بزرگ کم شده و تولیدکنندگان کوچک به وجود آمده و از سوی دیگر نظارت دولت تا اندازه زیادی زیر سؤال رفته است.
رومن بونن متخصص رسانههای نوین با گرایش واقعیت مجازی بیان کرد: در نتیجه دیجیتالی شدن شغل و دانشهایی هستند که فراموش شدهاند و یا در حال فراموش شدن هستند. به اعتقاد من مارکتینگ و بازاریابی از جمله حرفههای ضروری در سینما هستند. این حرفه در بسیاری مواقع خودش خالق است.
حسین نژاد در پایان گفت: یکی از اتفاقهای خوب این همایش حضور جوانان بود که به اعتقاد من نسل جوان با رویکرد تخصصی و فراگرفتن دانش تخصصی به این حوزه ورود میکند.
پنل پایانی همایش «سینما در عصر دیجیتال» به بررسی موضوع «جامعه و تکنولوژی: تاثیرات و تحولات» اختصاص داشت. مدیریت این پنل تخصصی را یونس شکرخواه به عهده داشت و هادی خانیکی، نعمت الله فاضلی و امیر سمتی از اعضای این پنل بودند. عمدهترین مبحث مطرح در این عرصه بررسی بین پیوند سینما و علم ارتباطات از آغاز تا امروز بود که با ورود دیجیتال ضرورت همسویی و پیوند این دو بیش از همیشه خواهد بود.
پایان بخش همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» به برپایی کارگاهی با عنوان «چارچوب و شیوههای تولید محتوا در AR و VR با مدیریت رومن بونن و برونو ماسی اختصاص دارد.
انتهای پیام/
R1515/P1439/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سینمای جهان سینمای ایرانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سینمای جهان سینمای ایران سینمای جهان سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۴۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
دریافت 16 MB دریافت 36 MB
حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما میپردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما میروند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.
این کارگردان با اشاره به اینکه در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.
وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمانها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.
این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آنها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.
وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنجهای مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.
الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به اینکه مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آنها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب میشود چون مستند آرشیوی بهواسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور میشود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمیگیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.
کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور اینکه برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار میشد و از این جهت پژوهش این مستند یکسال زمان برد.
وی افزود: میخواستیم کار ما یکبار مصرف یا جهتدار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت میگذاشتم.
الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.
سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیهکننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشنگرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علیاصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانهای راوین.
کد خبر 6087916