Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد- ایرنا- استاندار یزد گفت: با استقرار 70 درصد بخش های یک مجموعه بزرگ تولید قطعات مورد نیاز صنایع نفت و گاز کشور در محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی یزد، زمینه اشتغال تعداد زیادی دانش آموخته استان فراهم خواهد شد.

محمود زمانی قمی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون 30 درصد بخش های شرکت بزرگ تولید دستگاه‌های گازی و نفتی(OTC) در یزد فعال است، اظهار داشت: برای حل مشکل بیکاری دانش آموختگان استان باید از این فرصت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه استان یزد در حوزه اشتغال از معضل بیکاری رنج می برد و این بیکاری بیشتر در قشر دانش آموخته دانشگاهی است، افزود: تلاش های بسیار خوبی توسط گذشتگان در ایجاد شغل در این استان انجام شده که بیشتر زمینه ساز اشتغال قشر متوسط و متوسط به پایین از لحاظ دانش و یا غیر تحصیلکرده بوده است.
استاندار یزد با تأکید بر اینکه اگر به خیل بیکاران دانش آموخته دانشگاهی توجه نشود به مرور شاهد مهاجرت آنها از استان خواهیم بود ، تصریح کرد: برای کمک به حل این مشکل، رویکرد استان در حوزه صنایع باید به سمت واحدهای دانش بنیان و فناورانه باشد تا دانش آموختگان دانشگاهی بدون شغل هم بهره مند شود.
زمانی قمی اضافه کرد: در راستای تعقیب و دنبال کردن این سیاست، بعد از آنکه یک شرکت بومی ایرانی و دانش بنیان درخواست تجمیع مجموعه های خود به استان یزد ارائه کرد ، این امر پیگیری شد.
به گفته وی، در مرحله نخست به لحاظ اهمیت استراتژیک تولیدات این مجموعه در شرکتهای نفت و گاز ، می بایست این شرکت در منطقه ای قرار گیرد که از مزایای منطقه ویژه برخوردار شود تا هم در ترخیص مواد اولیه و هم در صادرات با مشکل مواجه نشود.
استاندار یزد با بیان اینکه در این راستا بحث درخواستی برای ایجاد محدوده منفصله منطقه ویژه به دولت ارسال شد، افزود: درخواست یزد برای ایجاد این محدوده ، ابتدا به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه رفت و در عین حال مکاتبه ای با دولت و معاون اول رئیس جمهوری انجام که به دبیرخانه شورا ارجاع شد.
زمانی قمی یادآور شد: بعد از توضیحات بنده درباره الزامات ایجاد این محدوده برای استان یزد، کلیات این طرح در شورای عالی مناطق ویژه و آزاد به تصویب رسید و برای رفع ابهامات باید بازدید هایی از منطقه صورت می گرفت.
وی با اشاره به اینکه چند هفته قبل معاون وزیر جهاد کشاورزی و هیأت همراه از این محدوده بازدید کردند ، ادامه داد: روز گذشته نیز بعد از بازدید نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاههای عضو کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق ویژه و در جلسه ای با حضور آنها ، موضوع تعیین محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی یزد بررسی و به تصویب رسید.
وی گفت: این محدوده 400 هکتاری از منطقه ویژه اقتصادی یزد برای استقرار صنایع دانش بنیان و فناورانه با اولویت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی اختصاص دارد و در مرحله نخست نیز یک واحد تولید توربین های گازی برای استفاده در صنایع نفت و گاز در آن مستقر خواهد شد.
رئیس شورای راهبری مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در پایان تأکید کرد: در واقع ایجاد محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی و ورود یک مجموعه بزرگ دانش بنیان و هایتک به یزد از روز گذشته محقق شده و در ادامه شرکتهای دانش بنیان دیگر هم در کنار آن مستقر خواهد شد و امیدواریم آغازی برای رفع نگرانی بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی باشد.
این محدوده، منطقه وسیعی است با تعریف کاربری‌های خاص که کمیته‌ای ویژه ‌بر ایجاد شرکت‌های دانش‌ بنیان با فناوری بالا در کنار مجموعه توربوکمپرسور نفت با تمرکز بر اشتغال دانش ‌آموختگان دانشگاهی و ارزش‌افزوده بالا نظارت خواهد کرد.
این محدوده 435 هکتار است که با منطقه ویژه اقتصادی که 570 هکتار است به هزار و پنج هکتار خواهد رسید.
در بخشی از این منطقه قرار است گروه شرکت‌های توربوکمپرسور نفت به منظور پیش بینی اشتغال یکهزار متخصص و دانش آموخته دانشگاهی فعالیت کند.
این شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شرکت نفت و یک مجموعه هلدینگ مرکب از 15 شرکت زیرمجموعه است که در سال 1379 با هدف دستیابی به دانش فنی تولید توربوکمپرسور در محدوده توان 5 الی 45 مگاوات، از طریق طراحی، مهندسی، ساخت و نصب ساخته‌شده است.
این توربو کمپرسورها و توربوژنراتورهای صنعتی مرتبط با آنها در پروژه‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به‌کارگیری می‌شود و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و نیروگاه‌های گازی کوچک را پشتیبانی می‌کند.
این گروه ابتدا با عقد قراردادی با شرکت زیمنس آلمان، مقدمات انجام کارهای بزرگ انتقال فناوری و ساخت داخل توربوکمپرسورهای 25 مگاوات را فراهم کرد و زنجیره‌ای مرکب از 70 شرکت سازنده داخلی را برای برآورد نیازهای آن با استانداردهای مشخص دور خود جمع کرد تا گام‌های اولیه را محکم و استوار برای بومی‌سازی و تأمین توربوکمپرسورهای موردنیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بردارد.
ولی به دلیل اینکه صنعت توربوکمپرسور ویژگی‌های استراتژیک دارد، در میانه راه و به دنبال اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب به کشورمان، شرکت زیمنس همکار ایرانی خود را ترک کرد و OTC را تنها گذاشت، تا این شرکت به ‌اجبار روی پای خود بایستد.
تولید اولین توربین ملی 25 مگاواتی که در زیرمجموعه OTC عملیاتی و تولیدشده باعث گردید تا ایران در جمع پنج کشور دارنده دانش فنی این صنعت قرار گیرد.
گام بعدی تولید توربین ملی با ظرفیت 30 مگاوات است که پروژه‌ای جداگانه برای انجام تحقیقات تازه و ارتقای توان و ظرفیت اولین توربین ملی است .
توربین 25 مگاواتی کنونی که تعدادی از آنها به صنعت نفت و گاز تحویل ‌شده، قرار است از سال جاری به تولید انبوه برسد.
شرکت توربوکمپرسور نفت که شرکت دانش‌بنیان است در شمس‌آباد تهران سه کارخانه ، در قزوین یک کارخانه و در یزد هم یک کارخانه دارد.
1968/ 6197

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد استاندار اشتغال منطقه ويژه اقتصادي يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۴۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه

به گزارش قدس خراسان به نقل از آستان نیوز، احسان سابقی نیا به تشریح اقدامات این شرکت در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو در حوزه فناوری و دانش‌بنیان اشاره و اظهار کرد: این شرکت به عنوان اولین و تنها سرمایه‌گذار خطرپذیر در شرق کشور، از ابتدای تاسیس تاکنون در ۱۱ پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی بیان کرد: اولویت شرکت در سال ۱۴۰۲ به ارتقا وضعیت سرمایه‌گذاری‌های گذشته اختصاص یافت که بدین منظور برای شرکت‌هایی که فرآیند استقرارشان کامل شده بود، به بازارسازی برای تجاری شدن فعالیت آن‌ها پرداختیم و برای شرکت‌هایی هم که در مرحله قبل از بهره‌برداری قرار داشتند، با انجام اقدامات حمایتی شاهد شروع تولید در مجموعه‌های مذکور بودیم.

وی میزان افزایش تولید در شرکت‌های سرمایه‌پذیر را حداقل دو برابر عنوان کرد و افزود: با حمایت و کمک شرکت صنایع پیشرفته رضوی، عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده وارد مرحله تولید شدند که همراه با افزایش میزان اشتغالزایی در آن‌ها بود.

سابقی نیا سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فناوری‌های پیشرفته را ماموریت اصلی این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: در سال جاری همچنین در راستای اولویت‌های اساسی کشور و زنجیره ارزش آستان قدس رضوی، نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اشاره به فلسفه برگزاری رویداد دعوت تصریح کرد: در دو سال گذشته شرکت صنایع پیشرفته رضوی با هدف برقراری ارتباط میان فناوران و سرمایه‌گذاران، سلسله رویدادهایی را با حضور این دو گروه برگزار کرد که در سال ۱۴۰۲ شاهد دومین رویداد دعوت با محوریت حوزه سلامت و درمان بودیم.

وی ادامه داد: از بین ۷۰ طرح واصله به دبیرخانه رویداد دعوت و پس از بررسی‌ها و داوری‌های اولیه صورت گرفته، ۱۲ طرح به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرد و در نهایت سه طرح انتخاب شد. این اقدام در سال ۱۴۰۳ نیز مد نظر است و در حال بررسی‌های اولیه هستیم.

سابقی نیا افزود: در بستر رویداد دعوت دو، از یک شرکت دانش‌بنیان فعال که در حوزه توانبخشی توانسته بود با بهره‌گیری از علم و نیروی خلاق خود ربات کمک حرکتی برای معلولین با ضایعه نخاعی را طراحی و تولید کند تقدیر و از محصول آن رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اشاره به تشکیل انجمن‌ها و اتاق خدمت توسط این شرکت در سال گذشته اظهار کرد: با ایجاد اتاق‌های خدمت در حوزه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌هایی که با مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف قضایی، گمرک، بازرسی، جذب سرمایه‌گذار خارجی و... روبرو هستند، می‌توانند در این اتاق خدمت حضور یابند و مشکلات خود را مطرح و مشاوره لازم را دریافت کنند. علاوه ‌براین می‌توان ارتباط بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را برقرار کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین نشست‌های مختلفی به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی و با حضور مسئولان و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد تا این شرکت‌ها بتوانند سوالات خود را در حوزه‌های مختلف نظیر بازار، صادرات و... راحت و بی واسطه با مسئولان در میان بگذارند.

سابقی‌نیا از برقراری ارتباط میان شرکت صنایع پیشرفته رضوی با مجموعه دانشگاه‌های استان خراسان رضوی خبر داد و افزود: چتر حمایتی این شرکت در حوزه دانشگاهی باز است و در تلاش هستیم از طریق برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها، گام‌های بزرگی را در حوزه زنجیره ارزش آستان قدس رضوی با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برداریم.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون شهری ویژه اربعین
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین 
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • مدرسه استثنایی دهگلان صاحب زمین چمن می شود
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود