Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد بهشتی شیرازی با اشاره به این موضوع که یونسکو اولین سازمان جهانی، فرهنگی است به جام جم آنلاین گفت: تأسیس یونسکو به زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد؛ به پیشنهاد برخی از فرهیختگان کشورهای صاحب قدرت که بیشترین صدمات را از جنگ تحمل کرده بودند، برای اولین بار شروع به تأسیس یک‌نهاد در سطح جهانی کردند تا از شروع جنگی دیگر جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا سازمانی باهدف نهادینه ساختن فرهنگ صلح تأسیس کردند. سازمان آموزشی و علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، یعنی از طریق آموزش و علم و فرهنگ رسالت سازمان ملل را محقق کند. این بدین معناست که از راه آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات، به تدارک مقدمات و تمهیدات صلح در جهان کمک کند.

وی افزود: اگر در آن زمان یونسکو تأسیس نمی‌شد، بعدها دیگر شاهد تشکیل این‌چنین سازمانی نبودیم چراکه دور از ذهن است باوجود نهادهای سیاسی و اقتصادی امروزی، توافق جمعی برای تأسیس نهادی فرهنگی در جهانی همانند یونسکو تقریباً غیرممکن است.

بهشتی درباره چگونگی ثبت یک اثر در این سازمان خاطرنشان کرد: برای آنکه اثر و مکانی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شود، باید ارزش‌های برجسته جهانی داشته باشد، این کار مستلزم کارهای پژوهشی و اجرایی بسیار است و ناگفته نماند حفاظت، مدیریت، اصالت و یکپارچگی این اموال نیز حائز اهمیت است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: کمیته میراث جهانی، فرآیند ارزیابی را طبق مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های عملیاتی انجام می‌دهد که فرآیندی بسیار دقیق است. به همین دلیل شرایط ارائه یا پیشنهاد یک اثر تاریخی یا طبیعی برای بررسی کاملاً محدود است.

وی اظهار داشت: بر اساس کنوانسیون میراث جهانی، تمام کشورها طی یک سال تنها دو نوع اثر یعنی یک مورد اثر طبیعی و یک مورد هم اثر تاریخی می‌توانند ثبت کنند. زیرا به‌مرورزمان اهمیت ثبت یک اثر تاریخی و فرهنگی برای دنیا شناخته شد و همه کشورها برای ثبت آثارشان با دیگری در رقابت بودند، درحالی‌که توان کمیته میراث جهانی برای کارشناسی محدود است.

این کارشناس میراث فرهنگی ضمن تأکید بر اینکه هرسال بیش از یک اثر تاریخی و یک اثر طبیعی نمی‌توانیم برای ثبت پیشنهاد کنیم اظهار کرد: اصولاً بحث ثبت در فهرست میراث جهانی یعنی اینکه در جهان آثاری وجود دارند که فقط مادت آن‌ها در اختیار یک کشور است، ولی ازنظر معنوی در اختیار کل جهان هستند.

وی متذکر شد: ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که اگر آن را از نقشه حذف کنیم، تمام پوشش گیاهی و جانوری جهان دگرگون می‌شود. حضور در فهرست میراث جهانی در حال حاضر یکی از فرصت‌هایی است که کشور‌ها دارند تا بگویند چه کسی هستند و در کجا قرار دارند. یکی از مزایای ثبت یک اثر در یونسکو، دستیابی به امتیازات میراث جهانی است. چراکه سالانه اعتباری در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد. همچنین در مواردی که آسیب‌های انسانی یا طبیعی به محوطه‌ها وارد می‌شود، کمک‌های فوری برای تعمیر این آسیب‌دیدگی‌ها در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: دیگر آنکه ثبت محوطه در فهرست میراث جهانی سبب می‌شود افراد بیش‌تری آن را بشناسند و از ارزش‌های آن آگاهی یابند و به همین ترتیب، فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد. درنتیجه می‌توان منابع مالی مهمی از این طریق برای اقتصاد کشور ایجاد کرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کارشناس میراث فرهنگی یونسکو کمیته میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۴۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

نماینده ولی فقیه در خراسان ضوی گفت: پیوست فرهنگی در خدمات شهری به معنای ترویج فرهنگ دینی در جامعه است و نبود آن مهم ترین علت نارضایتی در خدمات شهری به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سید احمد علم الهدی، وی روز پنجشنبه در دیدار با شهرداران کلانشهرهای کشور افزود: وقتی بنا باشد شهر مدیریت شود، اگر مسائل فرهنگی زیر سؤال برود و مورد توجه نباشد، اداره شهر در سایر شئون هم فایده ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حقیقت مقدمه اداره فرهنگی شهر به این است که مردم خادمانشان را بشناسند و به این خدمات احترام بگذارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: در هر شهر از ایران اسلامی، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت بهره گیری از فرصت دهه کرامت برای ترویج فرهنگ دینی در کلانشهرها گفت: در این کشور، چالش های بسیاری وجود دارد که ریشه واحد همه آن ها در عرصه فرهنگ است.

 علم الهدی اضافه کرد: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است که در جامعه شکل گرفته و براساس آن، جوانان تا زمانی که به استطاعت نرسند، ازدواج نمی‌کنند.

به گفته وی، اینجاست که بازهم پیوست فرهنگ دینی می تواند گره گشا باشد و مدیریت شهری هم در این عرصه ها وظایفی برعهده دارد.

امام جمعه مشهد گفت: مشکل عمده ما در مشهد مربوط به آن دسته از زائرانی است که عشق زیارت امام رضا(ع) را در دل دارند و به این شهر می آیند اما توان مالی برای اقامت چندروزه در یک منزلگاه اعم از هتل، مهمانسرا یا مسافرخانه را ندارند.

علم الهدی تصریح کرد: تأکید ما به شهرداری مشهد متمرکز بر ایجاد زائرسراهای ارزان قیمت است تا به دلیل مشکل مالی از توفیق زیارت محروم نمانند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • فردا بازدید از تمامی اماکن تاریخی استان فارس رایگان است
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است