Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی، صبح امروز ۲۴ آبان‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور و کتابداران برگزیده کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در آئین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، گفت: کتاب پیوند عمیقی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما دارد و کتاب دینی ما قرآن، ما را به خواندن دعوت کرده و در آن قصص ارزشمندی وجود دارد که هر یک را می‌توان یک کتاب دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین قرآن نه تنها بر کتاب و کتابخوانی تأکید داشته، بلکه بر شنیدن نیز تأکید دارد.
وی افزود: قصه‌گویی امروزه به عنوان یکی از مهارت‌های مهم در زندگی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، چندی پیش مطلبی را در مورد مدیریت می‌خواندم که نوشته بود؛ مدیران موفق، مدیران راهبردی و الهام بخش، کتابخوان‌ها و قصه‌گوهای خوبی هستند.
ابتکار ادامه داد: پیوند دینی و فرهنگی و ارتباط آن با مسائل روز در مدیریت جامعه و خانواده نیز از مباحث مهمی است که در سیاستگذاری‌ها به آن نیاز داریم. امروز با توجه به هجمه‌های اقتصادی و جنگ روانی مواجهیم؛ از این رو باید شرایط برای آسایش و آرامش روانی مردم فراهم کنیم تا بتوانند زندگی بانشاط و رو به رشدی را داشته باشد. این مسائل، جزء سیاست‌ها و رویکردهای کلان دولت است و موضوع کتاب و کتابخوانی نیز در محوریت این سیاست‌ها قرار گرفته و حائز اهمیت است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: مأموریت ویژه من در ریاست جمهوری، مسائل خانواده است؛ از این رو طرحی را از سال گذشته با عنوان «گفت‌وگوی ملی خانواده» آغاز کردیم که هدف آن بررسی آسیب‌هایی است که به این نهاد وارد می‌شود، در این بررسی به این نتیجه رسیده‌ایم که در کنار همه آسیب‌های اقتصادی و روانی یک اختلال مشترک به نام نبود گفت‌وگو وجود دارد که سبب سوءتفاهم‌ها، خشونت‌ها و انواع آسیب‌های اجتماعی شده است.
وی با اشاره به جنبه‌های الهام‌بخشی خانواده تصریح کرد: راه حل این مسئله مهارت گفت‌وگو است که این مهارت با کتابخوانی و قصه‌گویی ارتباط مستقیم دارد؛ چرا که تحقیقات نشان می‌دهد، افراد موفق که توانسته‌اند با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم کنند، کتابخوان و قصه‌گوهای خوبی بوده‌اند و این موضوع در کودکی آنها نیز زیاد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که باید در این راستا گام‌های اساسی برداریم و بر کتاب و کتابخوانی تأکید کنیم؛ چرا که ریشه و باورهای فرهنگی و جنبه‌های تربیتی مؤثری دارد، اما متأسفانه با به آنها کم پرداخته‌ایم و یا اصلاً نپرداخته‌ایم.
وی تأکید کرد: ما هیچ وقت از کتاب خواندن و قصه‌گویی بی‌نیاز نیستیم. یعنی یک مدیر نباید فکر کند که از این مؤلفه‌ها بی‌نیاز است. خوشحالم که بسیاری از کتابخوان‌های ما از خانم‌ها هستند و یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم نیز توسعه حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی است و در حال حاضر ۴۰ درصد از کارمندان دولت از بانوان هستند و ۷۵ درصد از تولیدات صنایع دستی ایران ساخته دست زنان است.
وی ادامه داد: سیاست دولت این است که طی ۴ سال، ۳۰ درصد مناصب دولتی را به خانم‌ها واگذار کند که در این زمینه اولین مرحله گزارش‌ها را دریافت کرده‌ایم و تحرک خوبی در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها رخ داده است.

13 کتابخانه افتتاح می‌شود

مهدی رمضانی، دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تقارن برنامه‌های هفته کتاب با دو مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع)، آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) و ولادت پیامبر اکرم(ص) گفت: تلاش شده با همه توان این هفته را به هفته پیوند مردم فرهیخته ایران با کتاب و کتابخوانی، تبدیل کنیم و خدمات ترویجی و فرهنگی جذابی را به مخاطبان کتاب ارائه کنیم.

وی افزود: یکی از برنامه‌های هفته کتاب، در حوزه کتاب و منابع کتابخانه‌ای مجموعه‌ای با عنوان «رمان‌تیک» شامل معرفی ۱۳۰ عنوان از جذاب‌ترین رمان‌ها و کتاب‌های داستانی با مضامین تربیتی برای کودکان و نوجوانان، به کتابخانه‌هایی که دارای بخش کودک و نوجوان بودند، ارسال شده است. همچنین بسته ویژه اسباب‌بازی به کتابخانه‌های واقع در مناطق محروم کشور نیز ارسال شده است. ارسال «بسته اربعینی نهاد» به کتابخانه‌های عمومی نیز اقدام دیگری در همین زمینه بوده است.

رمضانی برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در حوزه برنامه‌های ترویجی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: فراخوان جشنواره قصه‌گویی، انتشار فراخوان جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران و اعضا از سی‌ام آبان‌ماه آغاز می‌شود. برگزاری جشنواره «هدهد سفید» نیز به زودی اجرایی می‌شود که در مرحله نخست با محوریت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان خواهد بود و اعضای نوجوان کتابخانه‌ها، کتاب‌های برتر را انتخاب می‌کنند و در مرحله دوم، این جشنواره با محوریت کتاب‌های حوزه بزرگ‌سال برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در شهر کاشان نیز که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است، برنامه‌هایی را در نظر داریم که برگزاری جشنواره کاشان‌شناسی یکی از این برنامه‌ها است. «نشست آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی»، رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات آینده کتابخانه‌های عمومی» و رونمایی از قطعاتی از آلبوم موسیقی کودک با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از برنامه‌های دیگری است که طی این هفته اجرا می‌شود و نشست کتاب‌خوان دانشگاهی و حوزوی دانشگاه تهران با موضوع «سبک زندگی اسلامی- ایرانی» ۲۸ آبان ماه برگزار خواهد شد.

دبیر هفته کتاب در ادامه تصریح کرد: پویانمایی کارتون کتاب در فضای مجازی، حضور در رسانه ملی و ساخت برنامه‌های تلویزیونی، برگزاری جلسه معرفی و بررسی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» و برگزاری دومین جلسه گفت‌وگوی فرهنگی ۲۹ آبان ماه در حوزه رسانه‌ها انجام می‌شود، همچنین مجموعه پویانمایی‌هایی با عنوان «آقا و خانم کتابدار» با محوریت کتابخانه و همچنین چند تیزر و پویانمایی دیگر با موضوع «چرا کتاب نمی‌خوانیم» تهیه شده که زمینه‌های پخش آن از رسانه ملی نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در حوزه انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور بودیم که این موضوع سبب شد تا پس از گذشت سه سال، بار دیگر از استان‌ها و شهرستان‌های فعال در این زمینه تجلیل کنیم؛ از این رو در همین راستا امکان حضور و مشارکت همه کتابداران فراهم شده و اطلاعات بیش از ۵۷۰۰ نفر از آن‌ها و بیش از ۲۴۸۰ کتابخانه ثبت شده است.

رمضانی با اشاره به برنامه‌های استان‌ها در هفته کتاب بیان کرد: طی این هفته حدود ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به ۱۳۶۸ مسابقه کتاب‌خوانی، ۳۹۰۴ نشست کتاب‌خوان، ۲۳۳ نشست اختصاصی، ۱۹۱۱ نشست کتابخانه‌ای، ۱۷۶۰ نشست مدرسه‌ای، ۳۹۰ جلسه نقد و بررسی کتاب، ۲۱۸ رونمایی کتاب اشاره کرد. دیدار با گروه‌های مرجع در هر استان، اهدای کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای زنگ مطالعه، طرح کتاب یاران در مدارس و عضویت رایگان سراسری از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کتاب است که البته برخی از آن‌ها در طول سال نیز ادامه خواهند داشت.

وی در ادامه از افتتاح ۱۳ باب کتابخانه عمومی در کشور خبر داد و افزود: بازگشایی ۲ باب کتابخانه نیز در دستور کار قرار دارد و مراحل ساخت فیزیکی 11 باب کتابخانه نیز به اتمام رسیده و این کتابخانه‌ها به زودی افتتاح می‌شوند.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزیدگان فعالیت‌های کتابخانه‌ای اشاره کرد و گفت: از میان ۸۶ برگزیده کتابخانه‌های عمومی، استان همدان با ۹ نفر، بیشترین تعداد منتخبان را به خود اختصاص داده و استان‌های کرمان با ۸ نفر و یزد با ۸ نفر در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. همچنین سامانه‌های ثبت فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های خلاقانه در طول سال فعال خواهند بود تا کتابداران نسبت به ثبت و مستندسازی فعالیت‌های خود اقدام کنند و در سال آینده فرایند انتخاب برگزیدگان و نفرات برتر، بر اساس اطلاعات ثبت‌شده، انجام خواهد شد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: همه ما خانواده بزرگ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی باانگیزه‌ و کوشاتر از گذشته تلاش خواهیم کرد تا همه مردم ایران حال خوش خواندن را تجربه کنند و این حال، آینده‌ساز کشور خواهد بود و امیدواریم در آینده با جامعه‌ای آگاه و کتاب‌خوان فردایی بهتر را بسازیم.

 

در حال تکمیل....

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مهدی رمضانی هفته کتاب کتابداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۵۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۶۴ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی شهرستان زهک

 علی محبی  بیان کرد: برنامه‌های هفته عقیدتی و سیاسی با محوریت معنویت، مهدویت و قدس شریف انجام که در ابتدای دیدار پایوران سپاه و بسیج با امام‌جمعه زهک و کلاس اخلاق در راستای آشنایی با افکار شهید مطهری در شهرستان برگزار شد.

وی افزود: برگزاری یادواره شهدای محله، نشست‌های بصیرتی مشترک با رده‌ها، نشست‌های جهاد تبیین با محوریت کتاب‌های استاد شهید مطهری، دیدار خانواده شهدا آبروی محله، غبارروبی مزار شهدا، کلاس اخلاق ویژه کارکنان و بسیجیان، مسابقات کتاب‌خوانی ویژه کارکنان و بسیجیان، توزیع نشریات سیاسی و اخلاقی، حضور کارکنان و بسیجیان در نمازجمعه، توزیع تراکت با موضوع معنویت و مهدویت و... از جمله برنامه‌های هفته عقیدتی و سیاسی و بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری (ره) برگزار می‌شود.

محبی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب، برگزاری یادواره شهدای معلم، تجلیل از فعالان عرصه جهادی ویژه فرهنگیان، برگزاری نشست‌های بصیرتی و ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان، تجلیل از خانواده شهدای معلم، تجلیل و دیدار مربیان و هادیان عقیدتی و سیاسی با امام‌جمعه زهک و نماینده ولی‌فقیه در سپاه شهرستان از جمله برنامه‌های دیگری است که با همکاری کانون بسیج فرهنگیان در این هفته برگزار خواهد شد.

فرمانده ناحیه سپاه زهک خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد انقلابی است که همه‌جانبه برای امنیت و حفاظت از دستاوردهای انقلاب است پیش‌گام بوده است و در تمام عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مانند خاری در چشم دشمن قرار دارد که این خود افتخاری است برای ما و کارکنان این نهاد مقدس باید قدردان حضور خود و خدمت در سپاه را دانسته چرا که این جهاد و حفاظت از کشور در برابر دشمنان، موجب عزت و افتخار آن‌هاست، اما عقب‌نشینی در برابر آنان مایه ننگ و ذلت است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • اجرای ۶۴ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی شهرستان زهک
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • تکریم مقام معلم به یک فرهنگ و خیزش عمومی تبدیل شود
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود