Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه خدمت سربازی برای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق حذف نمی‌شود، گفت: نیروهای مسلح هر ساله تعدادی از مشمولان همه رشته‌ها از جمله حقوق را به قوه‌ قضاییه مامور می کند.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه خدمت سربازی برای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق حذف نمی‌شود، گفت: نیروهای مسلح هر ساله تعدادی از مشمولان همه رشته‌‌ها از جمله حقوق را به قوه‌ قضاییه مامور می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار موسی کمالی درباره طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت که ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۶ در مجلس با امضاء بیش از ۸۰ نماینده مجلس اعلام وصول شد و در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس قرار است بررسی شود، گفت: این طرح بر دو موضوع تمرکز دارد؛ اول اینکه فارغ‌التحصیلان رشته حقوق بتوانند بدون کارت پایان خدمت در آزمون جامع وکالت شرکت کنند. همچنین بتوانند خدمت خود را در واحدهای معاضدتی دادگستری و یا ادارات حقوقی نهادهای دولتی و یا عمومی غیردولتی سپری کنند.

وی ادامه داد: بخش اول این طرح شرکت در آزمون جامع وکالت بدون کارت پایان خدمت به ما مربوط نمی‌شود و مسئولیت آن برعهده نیروهای مسلح نیست، اما درباره بخش دوم این طرح یعنی حضور فارغ‌التحصیلان این رشته در دستگاه‌های دولتی چیزی که مسلم است این است که خدمت سربازی برای این گروه قابل حذف نیست.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: در اجرای اصل ۱۴۷ قانون اساسی هر تصمیمی که درباره سربازان گرفته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که به آمادگی دفاعی نیروهای مسلح لطمه و خدشه‌ای وارد نشود. از سوی دیگر اگر قرار است هر طرحی در حوزه نیروهای مسلح به ویژه سربازی مطرح شود باید با ستاد کل هماهنگ شود. در خصوص این طرح نیز تاکنون نظری در این‌باره از ستاد کل خواسته نشده است.

سردار کمالی با بیان اینکه اطلاع دقیقی از این طرح ندارد، تاکید کرد: اگر مقصود این طرح این باشد که تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق مامور شوند؛ ما در حال حاضر نیز چنین قانونی را داریم و در اجرای فصل ۸ قانون خدمت وظیفه عمومی نیروهای مسلح هر ساله تعدادی از مشمولان همه رشته‌‌ها از جمله حقوق به قوه‌قضاییه مامور می‌کنیم، لذا اگر هدف این طرح این موضوع باشد نیاز به قانونی نیست و در حال حاضر نیز اجرا می‌شود.

توضیحات معافیت ۲ تا ۶ ماه برای سربازانی که دچار بیماری می‌شوند

وی در بخش دیگری از صحبت‌‌هایش درباره معافیت دو تا ۶ ماه سربازانی که دچار بیماری می‌شوند، توضیح داد: طبق ماده ۳۹ قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولانی که می‌خواهند به سربازی بروند معاینه شده و پس از آن به ۴ گروه تقسیم می‌شوند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: یک گروه سربازانی هستند که از صحت و سلامت جسم و روان برخوردار بوده و به خدمت اعزام می‌شوند. گروه دیگر افرادی هستند که دارای نقص عضو بوده اما از سربازی معاف نمی‌شوند، این افراد از رزم معاف شده اما به سربازی اعزام می‌شوند. گروه بعدی افرادی هستند که از نظر جسمی دارای نقص عضو بوده و از نظر روحی، روانی و جسمی قادر به انجام سربازی نیستند و از اعزام به خدمت معاف می‌شوند.گروهی نیز هستند که به طور موقت نمی‌توانند به سربازی اعزام شوند، به این گروه که قادر به اعزام سربازی نیستند بین دو تا ۶ ماه معافیت موقت داده می‌شود تا پس از برگشت سلامتی دوباره به خدمت اعزام شوند.

کمالی تصریح کرد: چنانچه بیماری سرباز استمرار داشته باشد مدت زمان معافیت موقت تمدید می‌شود و در صورتی که مشکل برطرف شد به خدمت اعزام می‌شود و در صورتی که مشکل مشمول برطرف نشود از انجام خدمت سربازی معاف می‌شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومیت سال متوالی زنگ خطری برای آموزش عالی است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات ملی دانشجویان آمریکا (NSCRC)، تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در این کشور ۲.۸ درصد کاهش یافته است. این کاهش تعداد شامل فارغ‌التحصیلان کالج‌های محلی می‌شود که نقش مهمی در ورود دانشجویان کم درآمد و محروم دارند.

بیشتر بخوانید: ترک تحصیل ۳۰ درصدی دانشجویان آمریکایی

کاهش ۲.۸ درصدی تعداد دانشجویانی که در پایان سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ در آمریکا فارغ‌التحصیل شدند، تقریبا ۲ برابر کاهش سال قبل (۱.۵%) بود که ۳ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۳۴۳ فارغ‌التحصیل وجود داشت. این تعداد ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی کمتر از ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است که کمترین تعداد از سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ است که تقریبا ۳.۳ میلیون دانشجو از کالج فارغ‌التحصیل شدند.

این کاهش تعداد دانشجویان در سراسر ۵۰ ایالت آمریکا به جز پنج ایالت شامل یوتا (رشد ۰.۳ درصدی)، نبراسکا (رشد ۰.۲ درصدی)، آریزونا (رشد ۰.۳ درصدی)، رودآیلند (رشد ۰.۳ درصدی) و کانکتیکات (ثابت) دیده می‌شود. این ایالت‌ها مجموعا ۵.۱ درصد از جمعیت ۳۳۵ میلیون نفری آمریکا را تشکیل می‌دهند.

از طرف دیگر، ۶ ایالت از جمله نیویورک، واشنگتن و مینه سوتا کاهش بیش از ۵ درصدی را تجربه کردند. در حالی که کالیفرنیا ۳.۶ درصد، فلوریدا ۲.۸ درصد و تگزاس ۱.۶ درصد کمتر از سال قبل مدرک کارشناسی اعطا کردند. در مجموع، ۴۲ ایالت شاهد کاهش تعداد دانشجویانی بودند که به مدارک لیسانس ۲ ساله دست یافتند. بیشترین کاهش به ترتیب مربوط به فلوریدا ۱۴.۲ درصد، کالیفرنیا ۱۲ درصد و نیویورک ۱۰.۷ درصد بود. این ایالت‌ها دارای بیشترین تعداد کالج‌های محلی هستند.

این دومین سال متوالی است که هم تعداد کل مدارک کارشناسی کاهش یافته و هم تعداد مدارکی که برای اولین بار دریافت می‌شوند. داگ شاپیرو، مدیر تحقیقات اجرایی NSCRC گفت: کاهش نرخ فارغ‌التحصیلان کارشناسی از حدود ۱.۵ درصد در سال گذشته به ۲.۸ درصد در سال جاری تقریباً دو برابر شده است.

زنان بومی در آمریکا بیشترین کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان را دارند

آمارها نشان می‌دهد که زنان بومی آمریکا با ۱۴.۴ درصد بیشترین میزان کاهش مدارک کارشناسی بین را داشته‌اند. به این معنا که در سال ۲۰۲۳، تعداد فارغ‌التحصیلان زن بومی آمریکا از کالج‌های ۴ ساله، هزار و ۲۹ نفر کمتر از سال قبل بود. در حالی که کاهش مدرک برای مردان بومی آمریکا ۶.۳ درصد بود. فارغ‌التحصیلان زن سیاه‌پوست در سال ۲۰۲۳، ۶.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ بودند. در سال ۲۰۲۲ هم تعداد فارغ‌التحصیلان زن سیاه‌پوست نسبت به سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشت: تعداد فارغ‌التحصیلان در ۲ سال گذشته از ۱۱۴ هزار نفر به ۱۰۳ هزار و ۲۳۷ نفر کاهش یافته است. تعداد مردان سیاه‌پوست فارغ التحصیل با مدرک کارشناسی هم از ۶۰ هزار و ۹۶۰ نفر به ۵۵ هزار و ۹۲۲ نفر کاشته شد.

تعداد زنان فارغ‌التحصیل سفیدپوست در دو سال گذشته ۳.۵% و ۴.۴% کاهش یافته است و ۵۴۱ هزار و ۲۶۲ هزار نفر دیپلم خود را در سال ۲۰۲۳ دریافت کردند. تعداد مردان فارغ‌التحصیل سفیدپوست هم به کاهش سه ساله خود ادامه داد. به طوری که تعداد کمتری از مردان سفیدپوست، یعنی ۲۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۶ که ۳۹۷ هزار و ۸۸۲ نفر از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا فارغ التحصیل شدند، مدرک کارشناسی خود را دریافت کردند.

شاپیرو معتقد است که کاهش تعداد دانشجویانی که مدرک کارشناسی کاردانی را دریافت می‌کنند، به‌ویژه به دلیل نقشی که کالج‌های اجتماعی به عنوان پله برای آموزش عالی بازی می‌کنند، نگران‌کننده است. وی تصریح کرد؛ فکر می‌کنم این خبر بسیار بدی است. مدرک کاردانی یکی از موفق‌ترین مسیرها برای دسترسی به مدرک کارشناسی برای دانشجویان کم درآمد و محروم بوده است. من فکر می‌کنم که این دانشجویان به‌ویژه برای رسیدن به مدرک لیسانس به دلیل این کاهش‌ها با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند شد.»

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228015 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • فردا؛ آخرین مهلت نام‌نویسی در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
  • فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
  • خبر مهم برای مشمولان؛ به جای سربازی در این نهاد خدمت کنید
  • تمدید ثبت نام امریه سربازی در وزارت علوم
  • ۲۰ هزار سرباز ماهر وام خوداشتغالی گرفته اند
  • حضور نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • تمدید ثبت نام امریه سربازی در وزارت علوم تا ۶ اردیبهشت
  • شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی