ستارخان بسیجیوار به استبداد ضربه زد/مبارزی که روحیه مجاهدت را به نسل آینده آموخت
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۵۷۶۱
«دکتر علی بیگدلی» در گفتوگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه شخصیت مبارزاتی و معرفتی ستارخان بهعنوان یکی از سرداران ملی ایران باید در ابعاد مختلفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد، بیان کرد: اینکه راه و مسلک او را برخی صرفاً در موضوعات دینی، اعتقادی و پیوند او با عملی دینی میدهند تفسیر میکنند به نظر بنده چندان صحیح نیست و باید سایر ابعاد شخصیتی او را بررسی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اساساً این مبارز انقلابی در ابتدا به خریدوفروش اسب مبادرت میکرده و علاقه زیادی به فنون مبارزه و استفاده از سلاح داشته و از سویی دیگر ستارخان در چارچوب اصول و قواعد یک زندگی عیارانه و به تعبیری درویشمسلکی راه جوانمردی و دستگیری فقرا را در پیشگرفته بود.
این پژوهشگر تاریخی بابیان اینکه در دوران ستارخان بستر مشروطه گرایی و عدالتخواهی در تبریز و شهرهای بزرگ ایران بیش از هر دوره دیگری فراهمشده بود، تصریح کرد: باوجود تسری فضای ضد سلطنتی و ضد استبدادی علیه محمدعلی شاه قاجار، ستارخان بهعنوان یکی از لوتیهای شهر تبریز و شخصی که از ظرفیتهای بالای مجاهدت علیه ظلم وستم برخوردار است به بدنه مشروطه ملحق شد.
وی در خصوص نحوه شکلگیری دامنه مبارزات ستارخان علیه دستگاه قاجار، خاطرنشان کرد: وی با تفکرات عیاری یاران خود را از اقصی نقاط آذربایجان به دور خود جمعآوری میکند و با تشریح علل و اهداف مخالفت با استبداد شاه مردم را علیه حاکمیت میشوراند.
بیگدلی دراینباره افزود: هراندازه پایههای اقدامات ضد حکومتی مبارزان مشروطهخواه تبریز مستحکمتر میشد، ستارخان و یارانش بیشتر از دو طیف مذهبیان و ملیگراها بهعنوان بازوان نهضت مشروطه شناخته میشدند. لذا وی همسو با سایر جریانات مشروطهخواه همچون بختیاریها و تنکابنیها برای هماهنگی بیشتر با دیگر اعضا وارد تهران شد.
وی با اشاره به اینکه ستارخان در جریان مشروطه تحت تأثیر «ثقطه الاسلام تبریزی» از علمای آذربایجان قرار میگیرد، ابراز کرد: وی ازجمله علمایی بود که در جریان مبارزات مشروطه خواهان به شهادت رسید. اما در دوران حیاتش ستارخان بسیاری از الهامات دینی و عقیدتی را از او فراگرفت و عملاً گرایش بیشتری به طیف دینی مشروطه پیدا کرد.
بیگدلی به یکی از ویژگیهای مجاهدت سردار ملی ویارانش اشاره کرد و گفت: یکی از ابعادی که در قیام ستارخان و مردم تبریز برجسته شد، بسیج پذیری مردم ایران بود. روحیه مجاهدتی که سالها بعد در دوران دفاع مقدس مردم و رزمندگان برای مقابله با دشمنان این مرزوبوم آن را تکرار کردند. در اصل ستارخان بسیجی وار مردم را علیه استبداد و حضور قدرتهای بیگانه در کشور تهییج و بسیج نمود.
کارشناس و پژوهشگر تاریخ اندیشه سیاسی در ادامه با اشاره به حضور ستارخان در تهران پس از پیروزی قیام مشروطه و فرار محمدعلی شاه از کشور، خاطرنشان کرد: پسازاین واقعه یک هیئتمدیره 5 نفره برای اداره کشور در تهران تشکیل شد که اتفاقاً یکی از اعضای آن محمدعلیخان تنکابنی از مبارزان مشروطه بود. اما متأسفانه آنها به همرزم خود خیانت کرده و با خلع سلاح ستارخان و دوست مبارزش باقر خان مجاهدان را کشته و این دو سردار را در انزوا قراردادند.
وی در خاتمه ستارخان را جوانمردی مبارز در لباس عیاری خواند و گفت: با افزایش خشم مردم نسبت به استبداد و ظلم و جور محمدعلی شاه این مبارز انقلابی تاب نیاورد و به بدنه جنبش ضد سلطنتی و مشروطهخواهی ملت ایران پیوست. ستارخان در زمان خودش بااینکه فرد بیسوادی بود و در مقام تئوری سیاسی و تفکر مملکتداری درک چندانی از مشروطه کردن قدرت شاه نداشت اما بهخوبی با جریانات انقلابی درآمیخته شد و بسیجی وار بهصف مردم پیوست.
بیگدلی با نگاهی آسیب شناسانه به قیام مشروطه و مبارزات ستارخان ویارانش، خاطرنشان کرد: همانطور که میدانید تئوری اصلی مشروطهخواهی از غرب و کشورهایی نظیر انگلستان و فرانسه به ایران وارد شد اما متأسفانه چون جامعه آن روز را ظرفیت پذیرش تمام ابعاد این مسئله را نداشت ما در ادامه شاهد شکست این نهضت توسط توطئه خارجیها و عناصر داخلی بودیم.
وی دراینباره افزود: همچنان که اگر قاطبه مردم ما در دوران پسا استبداد صغیر که با فرار محمدعلی شاه و پیروزی مشروطه آغاز شد، از مجاهدان این نهضت همچون باقر خان ستارخان و جریانهای ملیگرا و دینی به شکل عینی حمایت میکردند اجازه نمیدادند آنها در انزوا قرارگرفته و نهضت مصادره گردد.
محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: جام جم آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۵۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفیگل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر میآید؟
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چند روز پیش طی نشستهای علمی با کارگزاران در دانشگاه علامه طباطبایی به شوخی با بسیج دانشجویی پرداخت. وی بیان کرد که «هر کاری میکنیم با بسیج دانشجویی رفیق بشویم نمیشود. بسیج دانشجویی میگوید چرا حرفهایی که میزنید عمل نمیکنید، انتظار داریم ۱۰ مورد بیاورید و بگویید که چرا به این کارها عمل نکردید.»
بیشتر بخوانید: رابطه تشکلهای دانشجویی و دولت در ۱۴۰۲ بر چه مداری چرخید؟ایسکانیوز برای اینکه نظر و واکنش دانشجویان بسیجی را درباره سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جویا شود، با چند نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران گفتوگو کرده است که در ادامه آن را مطالعه میکنید:
رفاقت به معنای چشمپوشی از تخلف نیستامیرحسین شمشیری مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به صحبتهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اینگونه پاسخ داد: من متوجه منظور آقای زلفی گل از به کار بردن عبارت «رفاقت با بسیج دانشجویی» نمیشوم. اگر منظور وی از رفاقت ایجاد فضایی برای این است که بسیج دانشجویی از تخلفات صورت گرفته در دانشگاهها یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چشم پوشی کند، متاسفانه ما نمیتوانیم با وزیر علوم رفاقتی داشته باشیم. این تخلفات شامل جذب و ارتقا اساتید یا تحصیل دانشجویان غیر ایرانی است.
وی در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: اگر منظور زلفیگل از رفاقت، حاکی از سخنان گذشتهاش مبنی بر اینکه بسیجی بودن را افتخار میداند، باشد. من میگویم که هر زمانی که یک گروهی مانند بسیج دانشجویی به دلیل سوابق درخشان و علمکرد مناسب خود، مورد تحریم واقع می شود، برخی از افراد چنین موضع گیری هایی می کنند. البته آن هم به دلیل منفعت طلبی این افراد بوده که بسیار هم طبیعی است.
شمشیری تصریح کرد: به عنوان مثال اگر با حسن روحانی رئیس جمهور پیشین نیز گفتوگو شود، وی نیز خودش را یک بسیجی میداند. ولی موضوع این است که زمانیکه معیارهای بسیجی بودن را در ساحت عمل و مدیریت وی بررسی میکنیم، اینکه مطابق آرمانها و ارزشها و قوانین و مقررات باشد یا خیر، خودش یک چالش جدی است.
مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در پاسخ به گفته زلفیگل مبنی بر اینکه بسیج دانشجویی مثالی بیاورد که موضوع خاصی در دانشگاهها مطرح شده و وزارت علوم برای حل آن عمل نکرده است، گفت: در حال حاضر ما شاهد مدرک فروشی در دانشگاه تهران هستیم. به این صورت که تعدادی دانشجوی غیر ایرانی جذب کردهاند، بدون اینکه فرآیند دقیقی برای جذب آنها سپری شده باشد.
وی ادامه داد: این دانشجویان غیر ایرانی حتی تسلط کافی و مناسبی به ادبیات فارسی ندارند. ولی به سادگی در دانشگاه تهران تحصیل میکنند. این موضوع به عقیده بنده، یک تخلف محسوب میشود. به این دلیل که برای دانشجو دعوت نامه ارسال شده و سپس آن فرد موفق به ثبت نام شده است ولی حتی نمیتواند به فارسی صحبت کند. این یک مطالبه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و وزیر علوم باید پاسخگوی آن باشد.
چرا وزیر علوم خود را از بسیج جدا میداند؟علیرضا طاهری عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه روزی را به یاد داریم که وزیر علوم به بسیجی بودن خود افتخار میکرد، گفت: اگر وی خود را یک بسیجی معرفی کرده؛ پس چرا خود را جدا از مجموعه بسیج میداند؟ و تلاش دارد که با بسیج رفاقت داشته باشد.
وی ادامه داد: بسیج دانشجویی رسالت مشخصی برعهده دارد و برای انجام وظایف خود نیاز به رفاقت به هیچ فرد، جریان یا سازمانی ندارد. البته این به این معنا نیست که ما به دنبال ایجاد روابط دوستان نیستیم؛ بلکه آرمانهای خود را فدای رفاقت نخواهیم کرد.
طاهری مطرح کرد: برای بیان مطالبات بیپاسخ جریان دانشجویی از وزارت علوم، تحقیقا و فناوری نیاز به سخن گفت نیست؛ بلکه کافیست آقا زلفیگل سرچی در اینترنت انجام دهد یا از مسئول دفتر خود سراغ نامههای انباشته شده را بگیرد.
انتهای پیام/
مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228291 برچسبها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری