Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدمت مرغداري صنعتي در جهان 120 سال و در ایران حدود 70 سال است و براساس آمار سازمان خواربار جهاني، ايران در توليد گوشت مرغ و تخم‌مرغ به ترتيب جايگاه 15 و 16جهاني را به خود اختصاص داده است.

جایگاه مازندران در تولید مرغ

استان مازندران هم با دارا بودن شرایط خاص آب و هوایی و اقلیم مناسب، همواره یکی ازبزرگترین تولید کنندگان گوشت مرغ در ایران بوده است بطوریکه بیش از 2 هزار و 500 مرغداری دراین استان فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 میلیون و300 هزار تن گوشت مرغ سالانه در کشور توليد می شود که سهم مازندران 11 درصد است. این استان بزرگترین تولید کننده گوشت مرغ در کشور است. اما در سالهای اخیر شاهد بروز مشکلاتی در بازار مرغ و تولیدات این بخش هستیم.

چالشهای این صنعت دراستان

زمانی ‌راد عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی می گوید: با تغییر نرخ ارز مرجع به ارز مبادله‌ای و افزایش 70 تا 90 درصدی قیمت نهاده‌های تولید مرغ و کاهش قدرت خرید مردم در ماه‌های اخیر، مشکلاتی در تولید این محصول به وجود آمده است.

به گفته زمانی، یکسال اخیر مرغداران گوشتی کشور دچار خسارات شدیدی شده‌اند و این درحالی است که دولت به جای خریداری مرغ مازاد تولید کشور و عرضه آن به صورت گرم در سبد یارانه‌ ای خانوار و ذخیره‌سازی برای زمان نیاز، از ترکیه و برزیل مرغ وارد کرد.

اتحادیه سراسری مرغداری های کشور هم در گزارشی از نبود سیاست مشخص برای حمایت از تولیدات این بخش در دولت انتقاد و اعلام کرد: مشکلات فقط در مازندران نیست و از 15 هزار واحد مرغداري گوشتي در کشور، بيش از 5 هزار واحد غيراستاندارد هستند که اين واحدها به علت نداشتن شرايط مناسب پرورش طيور اقدام به توليد گوشت مرغ با هزينه بالا‌ مي‌كنند که در کوتاه مدت هم آثار منفی آن را شاهد هستیم.

کاملی از مدیران یک واحد مرغداری در ساری هم با بیان اینکه قرار بود دولت به ازای هر کیلو مرغ تا هزار تومان یارانه از محل یارانه صادراتی به تولید کنندگان بپردازد گفت: این طرح هنوز اجرا نشده است.

ملکیان ازمرغدارن شهرستان بابل با بیان اینکه مشکلات تولیدکنندگان این بخش از3 سال پیش افزایش پیداکرده است ، مهمترین مسائل خود را همکاری نکردن مسئولان در تحویل به موقع نهاده های مورد نیاز، تآمین نشدن سوخت یارانه ای وناهماهنگی درنظارت بر بازاردانست وگفت: پیگیریها دراین باره کمترنتیجه داده است ومسئولان بیشترسیاسی کاری می کنند تا حل مشکل .

اسماعیل پور ازتولیدکنندگان مرغ دربابلسرهم کمبود نهاده ها و نوسان نرخ ارز را ازدلایل بروز این مسائل برشمرد وگفت: درشرایطی که تولید کنندگان ازمسئولان انتظاررفع دغدغه داشتند، هرروز شاهد تصمیمات جدید وشتاب زده درسیاسیت گذاری ها بودیم وبه این ترتیب نتوانستیم به اهداف اقتصادی خود نیز دست یابیم.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه مازندران هم معتقد است: تغییر نرخ ارز مرجع بهانه‌ای شده است، تا وارد کنندگان عمده، نهاده‌وارداتی را به دامداران و مرغداران مازندران تحویل ندهند.

سیدحمزه درواری افزود: وارد کنندگان نهاده ها می‌گویند حاضر نیستند، نهاده‌ها را با قیمت مصوب وزارت صنعت تحویل دهند وبانک مرکزی قراراست مابه التفاوت ارزرا ازما بگیرد. وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی مسئولان وزارت صنعت هم به صورت شفاف وضعیت ارز مرجع را مشخص نمی‌کنند که آیا وارد کنندگان باید مابه‌التفاوت ارز بپردازند یا دولت این مابه‌التفاوت را به صورت یارانه پرداخت می کند؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران هم باانتقاد از تأمین نشدن به موقع نهاده‌ها در این صنعت گفت: دولت پیش‌بینی تولید 2 میلیون تن گوشت مرغ را کرده است، اما آیا پیش‌بینی تأمین500 هزار تن نهاده را که برای تولید این میزان مرغ نیاز است را نیزداشته است؟

حسین مقدم نیا ادامه داد: برای تولید این میزان گوشت مرغ روزانه 17 تا 18 هزار تن نهاده باید به مرغداری‌ها تزریق شود.از سوی دیگر شرکت پشتیبانی اموردام اگر نهاده‌ای هم تحویل می‌دهد درقبال تحویل مرغ است و به دلیل نرخ پایین آن مرغداران آماده تحویل مرغ نیستند. وی تصریح کرد: همچنین بر اساس تفاهمنامه قرار بود ماهانه 200 هزار تن نهاده بین مرغداران توزیع شود، اما محقق نشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نیز به مشکل مرغداران در بازاراشاره کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به وظایف اصلی خود که حمایت از تولید است عمل نمی کند و فقط در قالب یک خریداری انحصاری از روی اجبار اقدام به جمع‌آوری مرغ تولید‌کنندگان می‌کند.

عطاءالله حسن‌زاده تأکید کرد: تولید‌کنندگان مرغ با موجود زنده سر و کار دارند و همه نیازهای روزانه آنها باید به موقع تأمین شود و حتی یک روز خلل در تأمین آن می‌تواند ضررهای جبران‌ ناپذیری داشته باشد.

با توجه به مسائل مطرح شده و سطح تولید مرغ درمازندران، به نظر می رسد این صنعت مورد غفلت مسئولان ومدیران این بخش قرارگرفته است و توانمندی های آن نیز با گذشت زمان، روبه فرسایش وکاهش سطح کمی وکیفی تولیدات می رود واجرای برنامه های مشترک وهماهنگ میان بخش خصوصی ودولتی با درنظر گرفتن اهمیت و واقعیتهای این صنعت ضروری است.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: مازندران مرغ تولید نهاده ها بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۵۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد

منصور پوریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: جمعیت دام به نسبت سال های گذشته با رشد زیادی روبروست به طوریکه بنابر گزارش مرکز آمار در همه بخش های دام شامل روستایی، عشایری و پرواری افزایش داشته است.

به گفته او، بنابر سیاست تنظیم بازار مبنی بر افزایش واردات، جمعیت دام رشد زیادی داشته است که واردات و توزیع مناسب منجر به اشباع بازار شده است.

پوریان ادامه داد: با توجه به مازاد دام روی دست دامدار، صادرات دام در راستای تنظیم بازار باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام افزود: بنابر اعلام سازمان دامپزشکی جمعیت دام سبک بیش از ۷۱ میلیون راش و دام سنگین ۷.۵ میلیون راس است که امسال ۱۸ میلیون دام سبک آماده کشتار است.

او از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: بنابر سیاست تنظیم بازار، واردات گوشت به ۶۰۰ تن در روز می رسد.

پوریان متوسط قیمت هرکیلو دام در کشور را ۲۱۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو لاشه ۳۷۰ تا ۳۷۵ هزارتومان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • قیمت مرغ در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تولید ماهانه تخم مرغ به ۱۱۲ هزارتن رسید
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • قیمت گوشت قرمز امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳