Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@10:29:46 GMT

واکسن‌های دامی با هر شرایطی تامین می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۵۷۸۴

واکسن‌های دامی با هر شرایطی تامین می‌شوند

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به تمهیدات این سازمان در مقابل اعمال تحریم‌ها گفت: کارخانجات داروسازی بیش از هفت ماه ذخیره‌سازی دارند و در حوزه واکسن دامی که بسیار حائز اهمیت است نیز برای بیش از دو سال مواد اولیه تامین شده است. در دو سال آینده نیز با هر شرایطی واکسن‌های دامی تامین می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علیرضا رفیعی‌پور در حاشیه جلسه مدیران کل سازمان دامپزشکی کشور که امروز (۲۴ آبان ماه) در اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه واردات بیش از ۹۰ درصد نهاده های دامی کشور از خوزستان انجام می‌شود، اظهار کرد: در استان خوزستان به دلیل مرزی بودن با استانها و کشورهای دیگر، در حوزه‌های مختلف مسئولیت همکاران در حوزه امنیت اقتصادی، امنیت غذایی و تجارت بین‌المللی صد برابر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان دامپزشکی بیان کرد: در سازمان دامپزشکی هفت هزار نیروی فعال در حال خدمت هستند و ۳۱ هزار همکار نیز در بخش خصوصی و زیر نظر سازمان دامپزشکی فعالیت می‌کنند. در مجموع ۳۸ هزار نفر درحوزه تخصصی دامپزشکی برای امنیت غذایی، امنیت اقتصادی، بهداشت عمومی و تجارت بین‌المللی در کشور تلاش می‌کنند.

رفیعی‌پور با اشاره به وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور، گفت: سال گذشته بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد کرد اما در آبان ماه سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیش از ۹۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در آبان ماه سال گذشته کانونهای بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیش از ۱۲۰ کانون بوده است اما اکنون تعداد کانونهای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۱۰ کانون است و میزان کانون بیماری در خوزستان صفر بوده است. در حال حاضر این بیماری در استانهای اصفهان، چهار محال و بختیاری و در تهران گزارش شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی عنوان کرد: اقداماتی که طی سال گذشته انجام شد، موجب شد که بیش از ۳۰ تا ۷۵ درصد در حوزه کنترل بیماریهای دامی مشترک با انسان کاهش داشته باشیم. همچنین در سال جاری کانونهای بیماری تب برفکی بیش از ۳۷ درصد کاهش یافت.

وی افزود: امسال در حوزه بیماری تب مالت، هاری و سیاه زخم نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش بیماری داشتیم.

رفیعی‌پور با بیان اینکه طی سال گذشته میزان بیماری های مشترک انسان و دام کاهش چشمیگری داشته‌اند، اظهار کرد: تولیدات فرآورده‌های دامی در کشور بیش از ۱۴ میلیون تن در سال است. بنابراین اگر دام یا مرغ آلوده به بیماری باشند، بیماری به فرآورده منتقل می‌شود و ممکن است طغیان بیماری در انسان و دام را داشته باشیم اما با همت انجام شده، این میزان تولید را نظارت کرده‌ایم و غذای سالم، باکیفیت و بهداشتی تولید شده است.  

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: برای کنترل و مراقبت از برخی بیماری‌ها تنها رسانه‌ها کمک کننده هستند. برای مثال بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری مرگ آور است اما هنوز دامپزشکی دنیا نتوانسته است برای تشخیص، درمان و تهیه واکسن این بیماری کاری کند. حوزه فعالیت رسانه برای اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو  و بیماری تب مالت بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تاثیر اعمال تحریم‌ها بر سازمان دامپزشکی، عنوان کرد: قبل از اعمال تحریم‌ها و از اوایل امسال سازمان دامپزشکی سفارشهای بیشتری داشته است و بیش از ۲۲ درصد افزایش واردات نهاده های دامی داشته ایم. یعنی انبارهای سازمان دامپزشکی برای تامین خوراک دام، طیور و آبزیان بیش از ۲۲ درصد افزایش داشته اند.

رفیعی‌پور ادامه داد: کارخانجات داروسازی نیز بیش از هفت ماه ذخیره سازی دارند و در حوزه واکسن دامی که بسیار حائز اهمیت است نیز برای بیش از دو سال مواد اولیه تامین شده است. در دو سال آینده نیز با هر شرایطی واکسن‌های دامی تامین می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از دارو و واکسن دامی در کشور تولید می‌شود، گفت: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد واکسن طیور نیز تولید داخلی است. پیش بینی شده که واکسن طیور برای ۱۸ ماه وارد کشور شود و در این زمینه نگرانی وجود ندارد. ۹۵ درصد داروی طیور نیز در کشور تولید می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در حوزه گوشت قرمز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از نیاز کشور وارد می شود که شامل حدود ۱۵۰ هزار تن است.

وی با اشاره به ذخایر نهاده های دامی نیز اظهار کرد: در حال حاضر دو میلیون تن ذخایر استراتژیک نهاده های دامی در بندر امام موجود است.

رفیعی‌پور با اشاره به بیماری لکه سفید میگو بیان کرد: طی دو سال گذشته با اقداماتی که انجام شده، از طغیان بیماری لکه سفید رهایی یافتیم. در سال جاری نیز در برخی استانها به طور محدود تعدادی کانونهای استخر بیماری لکه سفید مشاهده شده است.

وی در خصوص مقرر شدن دریافت هزینه واکسن تب برفکی از دامداران که به طور رایگان در اختیار دامداران قرار داده می‌شد، گفت: تامین واکسن تب برفکی برای دامداران اولویت اصلی ما است. در حال حاضر صددرصد دام سبک به صورت رایگان واکسینه می‌شود اما در حوزه دام سنگین با اولویت، دامداری‌های صنعتی تنها هزینه واکسن را پرداخت می‌کنند که این موضوع مدیریت می‌شود. برای واکسینه کردن دام سنگین عشایر با سازمان عشایری کشور مذاکره شده است تا تامین اعتبار شود. در حوزه دام روستایی نیز با استانداران مذاکره شده است و بسیاری از استاندارن تامین هزینه کرده‌اند و مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی بیش از ۱۹ تن فرآورده خام دامی در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محسن ورجاوند بیان کرد: نظارت‌های بهداشتی مستمر بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در راستای ارتقای سلامت و بهداشت جامعه، توسط کارشناسان اداره دامپزشکی در قالب بازدید‌های مشترک با سایر دستگاه‌های متولی به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار و ۴۰۰ مورد بازرسی بهداشتی از مراکز تولید و عرصه فرآورده‌های خامی دامی در سال ۱۴۰۲ انجام شده است، افزود: بیش از ۱۹ تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف انسانی در بازرسی‌های انجام شده جمع آوری و براساس شیوه نامه‌های سازمان دامپزشکی با حکم مقام قضایی نسبت به معدوم سازی آن اقدام شد.

ورجاوند گفت: شهروندان هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضای فرآورده‌های خام دامی توجه داشته باشند و فرآورده‌های خود را از مراکز مجاز زیر نظارت اداره دامپزشکی خریداری کنند.

وی با توصیه به اجتناب اکید از خرید گوشت و لاشه‌هایی که در کنار معابر و جاده‌ها به صورت غیرمجاز کشتار می‌شوند، ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در این خصوص می‌توانند مراتب را به شماره تلفن ۴۲۴۲۰۹۱۱-۰۶۱ اطلاع دهند تا برخورد قانونی انجام شود.


 

دیگر خبرها

  • ضبط ۸ هزار و ۸۰۰کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی
  • پلمب یک واحد قصابی در کرمان 
  • انجام بیش از ۵ هزار بازدید بهداشتی در طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی
  • کاهش ۶۴درصدی بیماری دامی در مازندران
  • کاهش ۶۴ درصدی بیماری دامی در مازندران
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام
  • کشف و معدوم سازی ۶۳ کیلوگرم تخم مرغ غیر قابل مصرف در کاشمر
  • کشف و معدوم‌سازی ۱۹ تن انواع مواد خام دامی در نهاوند
  • معدوم سازی بیش از ۱۹ تن فرآورده خام دامی در دزفول
  • هشدار دامپزشکی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو؛ سمپاشی دام و اماکن دامی اصلی‌ترین روش‌ کنترل