Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیروگاه نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ کیلوواتی موقوفه عبدالله رضوی با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در شاندیز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، هاشم یوسفی صبح امروز(۲۴ آبان) در مراسم افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ کیلوواتی موقوفه عبدالله رضوی که با حضور حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف، حجت الاسلام احمدزاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، گفت:عبدالله رضوی در سال ۱۲۷۵ در مشهد متولد شد و درسال ۱۳۱۵ جهت ادامه تحصیل به کشور آلمان عزیمت کرد و بعد از فارغ التحصیلی در رشته کشاورزی به ایران بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر مجموعه موقوفات عبدالله رضوی طرقبه و شاندیز افزود: این واقف نسبت به آبادانی اراضی سوران بسیار همت کرد و طی دو مرحله در سال ۱۳۴۳ و ۱۳۵۷ نسبت به وقف اموال خود شامل تمامی شش دانگ مزرعه سوران و قنوات آن و یک سوم فاضلاب رودخانه شاندیز جهت مصرف در مداوای بیماران نیازمند با ساخت درمانگاه، نگهداری ایتام با یاخت مجتمع آموزشی و پژوهشی و برگزاری تعزیه و اطعام جهت عزاداران امام حسین (ع) اقدام کرد.

 

وی با بیان اینکه احداث این موقوفه کاملا عام المنفعه است؛ افزود: در اجرای نیات واقف تمام درآمد ها استحصال شد و بعد از حفظ عین، درآمدها ده قسمت شد، چهار قسمت آن صرف درمان مردم مراجعه کننده می شود و اکنون درمانگاه این موقوفه در رشته های مختلف پزشکی روزانه ۸۰ نفر را به صورت رایگان پذیرش می کند.

 

هاشمی با اشاره به اینکه سه دهم درآمد این موقوفه نیز صرف یتیمان در سه فضای آموزشی می شود و اکنون ۱۷۰ دانش آموز در مرکز آموزشی موقوفه عبدالله رضوی تحصیل می کنند، گفت:یک دهم درآمد این موقوفه در روز عاشورا برای عزادارای امام حسین (ع) و اطعام عزاداران مصرف می شود، سالانه حدود ۱۴ هزار نفر در ابن روز اطعام می شوند.

 

تولید سالانه ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت برق توسط نیروگاه خورشیدی موقوفه عبدالله رضوی

 

در ادامه مراسم هم حمید اسماعیلی با بیان اینکه تامین انرژی در ایران از طریق سوخت فسیلی است و این سوخت به سرعت تلف می شود، گفت:از ۱۰۰ بشکه سوخت فسیلی تنها ۲۵ بشکه مصرف بهبنه می شود و ۵۰ بشکه در نیروگاه و ۲۵ بشکه در مسیر راه تلف می شود.

 

مدیر اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی موقوفه عبدالله رضوی با اشاره به اینکه این نیروگاه اولین نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ کیلوواتی بخش خصوصی از نظر کمییت در خراسان رضوی است که ساخته شده است، افزود:نیروگاه خورشیدی موقوفه عبدالله رضوی سالانه ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت برق با درآمد سالانه یک میلبارد و ۵۴۰ میلیون ریال در موقوفه عبدالله رضوی تولید خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه جهت ساخت دو پروژه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۷۰ و ۵۰ کیلو وات در موقوفه عبدالله رضوی بالغ بر ۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، اظهارداشت:این نیروگاه با تولید سالانه ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت برق، در سال ۵۷ هزار و ۶۰۰ لیتر در سوخت فسیلی صرفه جویی می شود و ۱۲۰ هزار کیلوگرم تولید دی اکسید کربن کاهش می یابد که این مقدار کاهش معادل کاشت شش هزار اصله درخت است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته کتاب و کتابخوانی اردبیل مهدویت شیراز تبریز ۲۰۱۸ زعفران هفته کتاب خوزستان افتتاح پروژه نیروگاه خورشیدی سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۶۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، این بزرگترین سامانه تولید برق خورشیدی برای یک نیروگاه آب شیرین کن در عمان با ظرفیت سالانه بیش از ٣٢ هزار مگاواتساعت برق سبز است که ١٠٠ درصد از مصرف آب شیرین کن را در طول شبانه روز پوشش می‌دهد.

این نیروگاه که توسط Veolia با مشارکت TotalEnergies توسعه یافته است، نقطه عطف مهمی در جهت تلاش‌های کربن زدایی در منطقه است، زیرا به کاهش حدود ٢٧٢٠٠ تن انتشار CO ٢ در سال کمک می‌کند که معادل آلاینده‌های تولید شده توسط حدودا ٦٠٠٠ خودروی موتور احتراق داخلی در سراسر جهان است.

ساخت نیروگاه خورشیدی مذکور در ماه اوت ٢٠٢٣ آغازشد، بهره برداری از آن در ماه مارس ٢٠٢٤ انجام شد و قرارداد اجاره برای بهره برداری از این مزرعه خورشیدی تا ٣١ مارس ٢٠٣٦ است.

سلیم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و مواد معدنی کشور عمان در جریان بهره‌برداری از این طرح، تولید برق از منابع تجدیدپذیر را یکی از اهداف چشم انداز عمان ٢٠٤٠ اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد
  • آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان