Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:37:17 GMT

باران طراوت دوباره به خوزستان بخشید

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۶۹۶۰

باران طراوت دوباره به خوزستان بخشید

اهواز - ایرنا - بارش باران این رحمت بی پایان الهی که از بعدازظهر چهارشنبه در مناطق مختلف خوزستان شروع شده و همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد طراوت و لطافت خاصی به استان خوزستان بخشیده است.

به گزارش ایرنا این باران بابرکت پاییزی که سبب کاهش دمای هوا تا 6 درجه شده مردم خوزستان را به وجد آورد و خوشحالی و سرور کشاورزان و دامداران را نیز به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با وجود آنکه شدت بارندگی ها سبب آبگرفتگی برخی شهرهای غربی و مرکزی خوزستان از جمله کلانشهر 1.3میلیون نفری اهواز شد ولی این باران پاکی هوا را به شهروندان هدیه داد تا مردم نیز شکر این نعمت را به جای آورند.
پیشتر اداره کل هواشناسی خوزستان نوید داده بود که این سامانه بارشی جدید تا روز جمعه به فعالیت خود ادامه خواهد داد ولی به تدریج از شدت بارش ها کاسته خواهد شد.
در شبانه روز گذشته در اهواز 12.6 ، حسینیه مرکز بخش الوار گرمسیری از توابع شهرستان اندیمشک 60،4 و آبادان 8.7 میلیمتر باران به ثبت رسیده این در حالی است که هنوز بارندگی ها ادامه دارد.
شهرهای ساحلی و شمالی خوزستان نیز در شبانه روز گذشته شاهد بارش متناوب باران بودند تا بار دیگر مردم به شکرانه نزول رحمت الهی دست های خود را به آسمان بلند کنند.
چهارمین بارش موثر و سراسری در فصل پاییز نوید خوبی برای کشاورزان خوزستانی بود به گونه ای که بسیاری از کشاورزان این استان کشت گندم پاییزی از زودتر از موعد شروع کرده و دیم کاران نیز به سرعت زمین مرطوب را با شخم زدن آماده کشت کرده اند.
این بارندگی ها پاییزی به قدری کارگشا بوده که کشاورزان را از آب کانال های آبیاری بی نیاز کرده چرا که زمین های کشاورزی حجم زیادی از آب باران را در خود ذخیره کرده اند.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا ، بارندگی پاییزی سبب تثبیت خاک در کانون های گرد و غبار از جمله کانون های جنوب شرق اهواز شده و این بدین معنی خواهد بود که از خیزش گرد و غبار از این کانون ها به دلیل مرطوب بودن خاک فعلا خبری نخواهد بود.
این کانون های گرد وغبار پاییز پارسال بسیار فعال بودند به گونه ای که با کوچکترین باد ، کلانشهر اهواز در هاله ای از گرد و غبار قرار می گرفت و زندگی عادی مردم را با اختلال رو به رو می کرد.
عشایر کوچ رو در استان خوزستان نیز از بارش های اخیر پاییزی بیشترین بهره را بردند چرا که باران سبب رویش مراتع شده و از سویی آب مورد نیاز دام ها نیز تامین شده است.
بارندگی های پاییزی بسیاری از رودخانه های خشک خوزستان از جمله جراحی در رامشیر و زهره در هندیجان را پرآب کرده و حجم زیادی آب از رودخانه ها و مسیل های فصلی وارد تالاب های شادگان و هورالعظیم شده است.
آب کارون که مهمترین رودخانه خوزستان است با بارش های سیل آسای پاییزی به طور کامل گل آلود است که خود نشانه ای از شدت بارندگی ها در مناطق بالادست است.
بارندگی های پاییزی کانون های اصلی آتش در تالاب هورالعظیم را که چهار ماه شعله ور بود نیز خاموش کرد و ورود زیادی روان آب به این تالاب و دیگر تالاب های خوزستان سبب شده وضعیت زیست محیطی آنان نیز بهبود یابد.
تصاویر اخیر ماهواره ای از تالاب هورالعظیم به خوبی نشان می دهد که کانون های اصلی آتش بر اثر بارش باران مهار شده است.
عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر اخیر خود به خوزستان گفت: بارندگی های پاییزی امسال در خوزستان ، وضعیت آبی تالاب های هورالعظیم و شادگان را بهبود بخشیده است.
وی با انتقاد از تامین نشدن حقابه تالاب های شادگان و هورالعظیم توسط وزارت نیرو افزود: خوشبختانه نزولات مناسب پاییزی بخش زیادی از آب مورد نیاز این تالاب ها را تامین کرده است.
اهمیت بارش های پاییزی در خوزستان از این جهت است که خوزستان پارسال بدترین وخشن ترین خشکسالی را در نیم قرن اخیر تجربه کرده بود و نگرانی زیادی از وضعیت مخازن سدهای استان وجود داشت ولی این بارندگی های زودهنگام ، نگرانی ها را تا حدودی زیادی برطرف کرده است.
بارندگی ها موثر پاییزی اخیر بیابان های 'رملی' شمال غرب و غرب خوزستان از جمله منطقه عمومی چذابه را در غرب این استان تثبیت کرد و پیرو آن عملیات مالچ پاشی را نیز سرعت بخشید.
بارش های پاییزی سبب شده خروجی آب از سدهای خوزستان به حداقل برسد و به جای رهاسازی ، ذخیره سازی شود.
در همین حال سازمان هواشناسی پیش بینی کرده از اواسط هفته آینده نیز موج جدید بارشی از غرب کشور وارد می شود و سبب ریزش برف و باران در بیشتر نقاط کشور از جمله خوزستان خواهد شد.
6065/ 6037

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بارش باران خوزستان بارندگي هاي پاييزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۶۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بارورسازی ابرها موجب سیل اخیر دبی شده است؟

شبکه‌های اجتماعی عامل بارش‌های شدید دبی را که در ۷۵ سال اخیر بی‌سابقه بودند، بارورسازی ابرها اعلام می‌کنند. این ادعا چقدر حقیقت دارد؟

به گزارش زومیت، بخش‌هایی از منطقه خلیج فارس که ابرشهرهای گرم‌وخشک را در بر گرفته است، اخیرا با باران‌های سیل‌آسا مواجه شده است. دبی در امارات متحده عربی، در طول یک روز شاهد بارانی به اندازه یک سال و نیم بارندگی معمول بود. بارندگی شدید صحنه‌های بی‌سابقه را در سطح منطقه رقم زده است: خودروهایی که در کنار جاده‌ها رها شده‌اند، هواپیماهایی که از روی باندهای سیل‌زده عبور می‌کنند، لغو صدها پرواز در فرودگاه بین‌المللی شلوغ دبی و جان‌باختن دست‌کم ۱۸ نفر در عمان، کشور همسایه.

گزارش‌های خبری و پست‌های شبکه‌های اجتماعی بلافاصله بارورشدن ابرها را عامل سیل‌های شدید اخیر دانستند. فرایند بارورسازی ابرها معمولا شامل پاشیدن ذرات ریز مانند یدید نقره به آسمان است تا به‌ عنوان هسته‌ای برای جمع شدن قطرات آب در کنار هم عمل کنند. این امر موجب تشکیل بلورهای یخ می‌شود و احتمال بارش برف یا باران را افزایش می‌دهد.

امارات متحده از مدت‌ها پیش مشغول اجرای برنامه‌ی بارورسازی ابرهای درحال عبور برفراز منطقه‌ی خشک حاشیه‌ی خلیج فارس بوده است. این کشور تیمی از خلبان‌ها را دارد که ذرات نمک را به طوفان‌های درحال‌گذر می‌پاشند تا آب بیشتری تشکیل شود. سیل از سوی برخی افراد به‌عنوان داستانی هشداردهنده مطرح شد که پیامد مداخله‌ی انسان در طبیعت است. حتی خبرگزاری مطرح بلومبرگ گزارش داد که باروری ابرها سیل را تشدید کرده است.

اما حقیقت پیچید‌ه‌تر است. هرچند مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی (NCM) اغلب از روش‌های بارورسازی ابرها برای کاهش مشکلات آبی کشور استفاده می‌کند، مدرکی مبنی‌بر این موضوع وجود ندارد که بارندگی‌های اخیر با بارورسازی ابرها ارتباطی داشته است. درعوض، هواشناسان می‌گویند این رویداد با الگوهای آب‌وهوایی گسترده‌تر مرتبط است.

به‌گفته‌ی کارشناسان، طوفان‌های باران‌زای اخیر در دبی نتیجه‌ی مجموعه‌ای از طوفان‌های تندری بودند که توسط ابرهای طوفان‌زای بزرگ ایجاد می‌شوند. وقتی این توفان‌ها در منطقه وسیعی به‌طور مکرر رخ می‌دهند، می‌توانند به بارش‌های شدید منجر شوند. به‌گفته‌ی کارشناسان، هیچ فناوری‌ای وجود ندارد که بتواند تاثیر شدیدی بر این نوع بارندگی‌ها داشته باشد و اخیرا هیچ عملیاتی برای بارورسازی ابرها در منطقه صورت نگرفته است.

کارشناسان برای رد ادعای ارتباط بارورسازی ابرها با سیل اخیر به دلایل متعدد اشاره می‌کنند؛ ازجمله اینکه حتی براساس خوش‌بینانه‌ترین ارزیابی از بارورسازی ابرها، این عمل می‌تواند سالانه حداکثر ۲۵ درصد بارندگی را افزایش دهد. به عبارت دیگر، بارش‌های اخیر حاشیه‌ی خلیج فارس در هر صورت می‌بارید و اگر بارورسازی ابرها موثر بود، فقط مقداری از بارش را افزایش می‌داد. متخصصان هنوز در مورد اثربخشی بارورسازی ابرها در اقلیم‌های گرم اطمینان ندارند و حتی اگر کارساز باشد، بارورسازی ابرها نمی‌تواند از هوای رقیق باران تولید کند؛ بلکه صرفا قادر است آنچه را که از قبل در آسمان بوده است، افزایش دهد.

منظره نادر ابرها بر فراز دبی از برج خلیفه، مرتفع ترین ساختمان جهان

در وهله‌ی بعدی، عملیات بارورسازی در امارات عمدتا به دلیل محدودیت‌های ترافیک هوایی، در شرق کشور، دور از مناطق پرجمعیت‌تر مانند دبی انجام می‌شود؛ درنتیجه در زمانی که طوفان‌ها به دبی رسیدند، بعید بود که ذرات بارورساز هنوز فعال بوده باشند. بااین‌حال، شاید بهترین مدرک برای اینکه ثابت شود بارورسازی ابرها عامل سیل‌ها نبوده، این واقعیت است که سرتاسر منطقه شاهد بارش باران بوده است. عمان هیچ برنامه‌ای برای بارورسازی ابرها ندارد؛ اما بیش از امارات تحت تاثیر سیل قرار گرفته و متحمل تلفات بیشتر نیز شده است.

گرفتن انگشت اشاره به سمت یک فناوری ترسناک، هیجان‌انگیز است؛ اما علت واقعی سیل دبی احتمالا خیلی پیش پاافتاده‌تر است. دبی برای مقابله با بارندگی در چنین سطحی آمادگی ندارد. این شهر در چند دهه‌ی گذشته به سرعت گسترش یافته و به زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با سیل مانند زهکش‌های سیلاب که می‌توانند به مقابله با هجوم ناگهانی آب کمک کنند، تقریبا بی‌توجه بوده است. دبی عمدتا شهری بتونی و شیشه‌ای است و فضای سبز ناچیزی برای جذب بارندگی دارد. هر زمان که باران می‌بارد، هرج‌ومرج به‌وقوع می‌پیوندد؛ هرچند اگر منصف باشیم، اکثر شهرها ازجمله در کشور خودمان برای مقابله با بارندگی یک سال در عرض ۱۲ ساعت مشکل دارند.

از نقش تغییرات اقلیمی نیز نباید غافل شد. با گرم‌شدن سیاره، دینامیک پیچیده‌ی هوای منطقه درحال تغییر مداوم است و می‌تواند طوفان‌های شدیدتر را به دنبال داشته باشد. برنامه‌ریزان شهری در سرتاسر جهان درتلاش هستند تا به‌منظور مقابله با سیل‌های ناگهانی و ذخیره‌ی آب بیشتر برای بخش‌های خشک‌تر سال، شهرهای خود را به اصطلاح «اسفنجی‌تر» یا بیش از بیش جاذب آب کنند.

مقام‌های دبی نیز بلافاصله به ادعاها واکنش نشان دادند و نقش بارورسازی ابرها را رد کردند. طبق بیانیه مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی، یکی از اصول اولیه بارورسازی ابرها این است که باید ابرها را در مراحل اولیه قبل از بارندگی هدف قرار دهید. اگر طوفان رعد و برق شروع شده باشد، برای انجام عمیات بارورسازی دیر است. این سازمان می‌گوید به دلیل حفظ امنیت خلبانان و هواپیماها، بارورسازی ابرها در طول رویدادهای شدید آب‌وهوایی صورت نمی‌گیرد.

موضوع بارورسازی ابرها اغلب در تئوری‌های توطئه مطرح می‌شود. در فوریه امسال، ادعا شد علت دو طوفان بزرگ در کالیفرنیا، برنامه آزمایشی بارور کردن ابرها بوده است. طوفان بخش‌های شمالی ایالت را درنوردید موجب سیل و زمین‌لغزه شد. با‌این‌حال، مقام‌ها خاطرنشان کردند که در طول دو طوفان بزرگ بارورسازی ابرها انجام نشده است و علاوه‌براین بارورکردن ابرها موجب ایجاد طوفان نمی‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: واکنش سازمان هواشناسی به عملیات مجدد بارورسازی ابرها آغاز بارورسازی ابرها برای نجات دریاچه ارومیه

دیگر خبرها

  • آیا بارورسازی ابر‌ها موجب سیل بی‌سابقه دبی شده است؟
  • آیا بارورسازی ابر‌ها موجب سیل اخیر دبی شده است؟
  • آیا بارورسازی ابرها موجب سیل اخیر دبی شده است؟
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • بارش تندری و شدید باران در خیابان های زاهدان + فیلم | حجم بارندگی را ببینید
  • سیل و طوفان امارات و عمان را زیر آب برد + عکس
  • سیل امارات و عمان را زیر آب برد + عکس
  • آخرین آمار بارندگی ها در هرمزگان
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • قطع برق در غرب جزیره قشم به علت بارندگی