Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@22:42:45 GMT

دانستنی‌هایی درباره پنیر لبنه

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۷۰۱۵

دانستنی‌هایی درباره پنیر لبنه

پنیر لبنه از محصولات لنبی محبوب است که عطر و طعمی خوشایند و بافتی سبک دارد و دیر زمانیست که مردم جهان از مصرف آن لذت می برند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلث لاین"، پنیر لبنه در غذاهای مختلف منطقه خاورمیانه استفاده می شود. این پنیر از لاکتوز کم، اما محتوای غنی از باکتری های مفید، پروتئین و کلسیم سود می برد که همگی برای سلامت انسان ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لبنه چه نوع پنیری است؟

پنیر لبنه نوعی پنیر نرم است که با صاف کردن ماست برای حذف وی (Whey) یا آب ماست برای تولید محصولی غلیظ‌تر و متراکم‌تر تهیه می شود.

این پنیر اغلب از محصولات لبنی مانند کفیر، ماست یونانی یا ماست پروبیوتیک تهیه می شود که همگی حاوی باکتری های مفید هستند و می تواند به تقویت سلامت روده شما کمک کند.

به طور معمول، لیمو و گیاهان دارویی به پنیر لبنه اضافه می شوند تا از عطر و طعم بهتری برخوردار شود، در شرایطی که بافت سبک و اندکی مزه ترش ماست حفظ می شود.

در شرایطی که پنیر لبنه به راحتی در فروشگاه های مختلف قابل خریداری است، اما درست کردن آن در خانه نیز دشوار نیست.

پنیر لبنه منبع خوبی برای درشت و ریزمغذی ها است

هر وعده پنیر لبنه حاوی مقدار خوبی از پروتئین و چربی و همچنین مواد مغذی، مانند کلسیم و ویتامین A است. همچنین، محتوای سدیم این پنیر نسبتا زیاد است که 530 میلی گرم در هر 28 گرم یا 23 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده را شامل می شود.

هر 28 گرم پنیر لبنه در روغن ارزش غذایی زیر را ارائه می کند:

کالری: 80

پروتیئن: 5 گرم

چربی: 6 گرم

سدیم: 530 میلی گرم

کلسیم: 14 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

ویتامین A: 6 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

آهن: 2 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

همچنین، پنیر لبنه مقدار کمی از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر شامل فسفر، پتاسیم و منیزیم را ارائه می کند.

محتوای پروتئین زیاد ممکن است برخی فواید سلامت را ارائه کند

همانند انواع دیگر پنیر، لبنه مقدار خوبی پروتئین -5 گرم در هر 28 گرم - با میزان کالری کم را ارائه می کند.

پروتئین برای بسیاری جنبه های سلامت، از عملکرد سیستم ایمنی تا ترمیم بافت و غیره ضروری است. مطالعات نشان داده اند که دریافت پروتئین بیشتر از محصولات لبنی می تواند توده بدنی بدون چربی را طی کاهش وزن حفظ کند، از سلامت متابولیک پشتیبانی کند، کنترل قند خون را بهبود ببخشد و تراکم استخوانی را حفظ کند.

همچنین، برخی پژوهش ها نشان داده اند که افزودن محصولات لبنی با محتوای پروتئین زیاد به رژیم غذایی روزانه می تواند برای مدیریت وزن مفید باشد.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین می تواند احساس سیری را تقویت کرده و با بهبود سوخت و ساز به کالری سوزی بیشتر در طول روز کمک کند.

پنیر لبنه حاوی باکتری های مفید برای تقویت سلامت روده است

پنیر لبنه منبع خوبی برای پروبیوتیک ها است که از باکتری های مفید و پشتیبان سلامت روده هستند. پروبیوتیک ها فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند. نتایج یک بررسی نشان داد که پروبیوتیک ها می توانند به درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری های گوارشی، از جمله اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت کلستریدیوم دیفیسل کمک کنند.

پروبیوتیک ها ممکن است سیستم ایمنی را نیز تقویت کرده و مدت زمان ابتلا به برخی انواع بیماری و عفونت را کاهش دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است کاهش وزن را افزایش داده، سلامت روانی را بهبود بخشیده، سطوح کلسترول را کاهش داده و حتی به درمان بیماری های پوستی، مانند درماتیت و آکنه کمک کنند.

پنیر لبنه ممکن است برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مفید باشد

لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی، از جمله شیر، ماست، بستنی و پنیر یافت می شود. افرادی که فاقد آنزیم لاکتاز هستند، توانایی گوارش لاکتوز را ندارند که به شکل گیری علائمی مانند گرفتگی ها، نفخ، و گاز در صورت مصرف غذایی سرشار از این ماده منجر می شود.

ذکر این نکته جالب است که حدود 75 درصد جمعیت جهان به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند.

پنیر لبنه به واسطه فرایند آب گیری و تخمیر که وی و لاکتوز را از محصول نهایی حذف می کند، نسبت به پنیرهای دیگر از محتوای لاکتوز کمتری برخوردار است.

از این رو، لبنه به عنوان محصولی بی خطر و سالم برای افرادی که توانایی تحمل لاکتوز را ندارند، در نظر گرفته می شود.

پنیر لبنه محصولی چند منظوره و آسان برای افزودن به رژیم غذایی است

جدا از مواد مغذی موجود در پنیر لبنه، این محصول را می توان به اشکال مختلف استفاده کرد و به راحتی به رژیم غذایی اضافه کرد.

شما می توانید آن را به همراه سبزیجات یا پیتای گرم مصرف کنید یا روی نان مورد علاقه خود بمالید. افزون بر این، گاهی اوقات پنیر لبنه در دسرها استفاده می شود یا با مواد غذایی دیگر مانند عسل، گردو، و میوه های تازه برای یک صبحانه سرشار از پروتئین ترکیب می شود.

همچنین، شما می توانید پنیر لبنه را به همراه کراکر یا نان تست به عنوان یک پیش غذا یا میان وعده استفاده کنید.

معایب بالقوه

اگرچه پنیر لبنه فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند، اما ممکن است دارای برخی معایب نیز باشد.

برای آغاز، پنیر لبنه از محتوای سدیم بالایی برخوردار است و هر 28 گرم از آن می تواند 23 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده را تامین کند.

مطالعات نشان داده اند که کاهش سدیم یکی از موثرترین روش ها برای کاهش سطوح فشار خون، به ویژه برای افراد مبتلا به پرفشاری خون است.

افزون بر این، مصرف سدیم زیاد ممکن است با خطر بیشتر سرطان معده مرتبط باشد.

مصرف متعادل نمک توصیه شده است و شما می توانید پنیر لبنه را در یک رژیم غذایی مغذی سرشار از مواد غذایی کامل استفاده کنید.

همچنین، پنیر لبنه برای گیاهخواران، افرادی که به لبنیات آلرژی دارند یا آنهایی که به کازئین، یکی از پروتئین های موجود در محصولات لبنی، حساسیت دارند، مناسب نیست.

برای این افراد جایگزین های غیر لبنی مانند پنیر بادام، پنیر بادام هندی یا مخمر غذایی ممکن است گزینه های بهتری باشند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۷۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند

سیر یک غذای دارویی است که به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل کرده و به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند. برای مبارزه با انگل روده نیز سیر بسیار مفید است. تنها مسئله بوی سیر است و این حقیقت که برخی از افراد نمی‌توانند سیر را خوب و راحت هضم کنند. پس بهترین راه مصرف سیر چیست؟

به گزارش ایسنا، در این مطلب دو راهکار بسیار خوب برای از بین بردن انگل‌های روده به شما توصیه می‌کنیم که با استفاده از سیر و تخم کدو انجام می‌شوند.

سیر و تخمه کدو از دوران باستان کاربرد دارویی داشته و اثرگذاری‌شان ثابت شده است. فقط کافیست صبور باشید و چند عادت را تغییر دهید تا متوجه بهبودهای قابل توجهی در سلامتی خود شوید.

از کجا بدانیم انگل داریم؟

گاهی به سختی می‌توانیم متوجه شویم دچار انگل روده هستیم. هر چند انگل خیلی بیشتر از آنچه تصور کنید شایع است اما علائم آن به راحتی با علائم دیگر عوارض اشتباه گرفته می‌شود. بارزترین علامت‌های انگل روده شامل موارد زیر می‌شود:

. اختلال در اشت‌ها (بی‌دلیل بی‌اشت‌ها بودن یا اشتهای زیاد داشتن)
. پف چشم‌ها
. اضطراب و بیقراری
. خارش مقعد
. سردرد
. گشاد شدن مردمک چشم
. اختلالات گوارشی (یبوست و اسهال)
. بیخوابی بی‌دلیل
. خستگی
. تورم غدد لنفاوی
. دهیدراته شدن بدن
. شکم درد

کودکان هم می‌توانند به انگل روده دچار شوند و تشخیص آن در کودکان سخت‌تر هم هست. در مورد بچه‌ها باید دقیق باشید، خصوصا اگر نوک بینی یا مقعد خود را می‌خارانند و اگر متوجه شدید بدون دلیل خاصی بیش از حد معمول بیقرارند.

چرا به انگل روده دچار می‌شویم؟

دلیل اصلی ظاهر شدن انگل روده، مصرف آب یا غذای آلوده است. انگل در اثرعدم رعایت بهداشت فرد نیز به وجود می‌آید.

از طرفی دیگر در شرایط اسهال به دلیل آسیبی که به میکروبیوم روده وارد می‌شود، زمینه‌ی مساعدی برای تکثیر انگل‌ها فراهم می‌شود زیرا دفاع طبیعی در برابر انگل‌ها ضعیف شده است. در نهایت اگر حیوان خانگی دارید باید آن‌ها را هر ماه کرم‌زدایی کنید. دلیلش هم این است که انگل در تماس مستقیم به راحتی انتقال داده می‌شود و حیوانات خانگی هم معمولا انگل دارند.

سیر

سیر یک غذای دارویی است که به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل کرده و به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند. برای مبارزه با انگل روده نیز سیر بسیار مفید است. تنها مسئله بوی سیر است و این حقیقت که برخی از افراد نمی‌توانند سیر را خوب و راحت هضم کنند. پس بهترین راه مصرف سیر چیست؟

. موثرترین و ارزان‌ترین راه این است که سیر را خام بخورید.

. برای آن‌هایی که نمی‌توانند سیر را تحمل کنند، کپسول‌های عصاره سیر وجود دارند که در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

. یک راه دیگر هم این است که با مقدار بسیار کمی سیر شروع کنید و کم کم این مقدار را بیشتر کنید تا تدریجا به سیر عادت نمایید.

. ضمنا خوب است به استفاده از سیر در غذاها عادت کنید تا بدن یاد بگیرد آن را خوب هضم کند.

تخمه کدو

تخمه کدو یکی از قدرتمندترین غذاها برای پیشگیری از انگل روده است. از راه‌های زیر می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید:
. تخم کدو را خام و بو نداده مصرف کنید، ترجیحا با معده خالی
. می‌توانید آن را آسیاب کرده و به عنوان ادویه به تمام غذاها اضافه کنید.

دیگر نکات

علاوه بر سیر و تخم کدو، توصیه‌هایی دیگری هم برای رها شدن از انگل روده وجود دارند. مثلا دست کم یک ماه از مصرف تمام غذاهای مضر پرهیز کنید و در این مورد جدی باشید! همچنین خوب است برای بازیابی میکروبیوم روده و درمان طبیعی اختلالات گوارش، مکمل مناسب مصرف کنید تا مزاجتان روزانه و نرمال کار کند. اگر دچار یبوست مزمن هستید بهترین کار این است که برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

موقتا مصرف قهوه و قند تصفیه شده و غلات تصفه شده را کنار بگذارید. بیشتر هویج و سیب‌زمینی شیرین و کدوحلوایی و غذاهایی که بتاکاروتن زیاد دارند مصرف کنید. غذاهای پروبیوتیک‌دار مانند ماست بیشتر بخورید. غذاهایی که حاوی ویتامین C و ویتامین‌های B هستند بیشتر مصرف کنید و از خوردن گوشت خام بپرهیزید.

دیگر خبرها

  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند
  • یک دسر بهاری خوشمزه با توت فرنگی
  • عوارض مصرف زیاد پنیر
  • قابل توجه کسانی که هر روز پنیر می خورند
  • کاهش وزن با دو قاشق چایخوری از سرکه سیب
  • فرصت‌های صادراتی محصولات صنایع غذایی
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند