Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@21:21:59 GMT

کردستان یک سکوی مناسب برای صادرات مرزی است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۷۲۰۰

کردستان یک سکوی مناسب برای صادرات مرزی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: کردستان یک سکوی مناسب برای صادرات مرزی است اما باید بیشتر به آن توجه شود. ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ استانها کردستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حسین فیروزی ظهر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کردستان که در تالار پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در پایان مهرماه سال‌جاری صادرات استان کردستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش یافته و به 707 میلیون دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه افزایش صادرات علامت و نشانه خوبی است، گفت: علیرغم تمامی محدودیت‌ها در حوزه صادرات خوشبختانه صادرات از گمرکات استان رشد 83 درصدی را نشان می‌دهد که شاخصه‌های خوبی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اعلام اینکه استان کردستان از لحاظ حجم مبادلات مرزی یکی از مرزهای مهم صادراتی کشور است، تصریح کرد: تا پایان مهرماه 3.7 میلیارد دلار حجم مبادلات مرزی از استان کردستان بوده که نسبت به مدت مشابه قبل 17 درصد افزایش داشته است.

وی با ذکر اینکه کردستان یک سکوی مناسب برای صادرات مرزی است، ادامه داد: امید است بیش از پیش ظرفیت‌های این استان مورد توجه قرار گیرد.

فیروزی با تأکید بر اینکه مشکلات و تنگناهای حوزه صادرات استان متنوع است، خواستار شد: حل مسائل باید با صورت‌بندی و شکستن مسائل بزرگ امکان‌پذیر است.

وی خطاب به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حل مسائل ملی از جمله پیمان‌سپاری ارزی باید از طریق نمایندگان در سطح کلان پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با ذکر اینکه طی دهه‎های اخیر مبادلات ارزی ما با کشور عراق بر پایه دلار نبوده است، ادامه داد: پیمان سپاری ارزی این فعالیت اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده و حتی ممکن است به بن بست بکشاند.

وی با ذکر اینکه در مسائل سطح استان نیز اهمیت صادرات و رفع موانع صادراتی مورد تأکید است، تصریح کرد: ارتباط بین مجموعه نقش آفرینان حوزه اقتصاد برای توسعه صادرات به صورت ارگانیک تعریف شود چراکه این مهم با ارتباطات مکانیکی مرسوم قابل دستیابی نیست.

به گفته فیروزی در مرز باشماق ازدحام کامیونی ایجاد شده که می‌طلبد مرزبانی، گمرک و پایانه و تمامی ذیصلاحان به صورت ارگانیکی، اتوماتیک و آنلاین این چرخه را مدیریت کنند.

وی خطاب به جمع گفت: مسائل سطح ملی مستند شود و به مدیران ارشد استان منعکس شود تا این مدیران نیز بتوان این چالش‌ها را به مدیران ملی منتقل کرده و به صورت فعالانه برخورد کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با تأکید بر اینکه نباید مشکلات مربوز به توسعه صادرات به صورت مکانیکی به مرکز کشور منتقل شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی در سطح استان قابل حل است، دستگاه‌های متولی این حوزه باید ارتباطات خود را گسترش داده تا بتوان برآورد 9 میلیارد دلار صادرات از طریق مرزهای استان را محقق ساخت.

وی تخصیص سی هکتار زمین مربوط به مرز باشماق را کافی ندانسته و خاطرنشان کرد: این میزان  باید افزایش یابد.

فیروزی با اعلام اینکه در راستای رونق تجارت در بازارچه سیف باید از تمامی ظرفیت‌های نهادی کشور کمک گرفته شده، گفت: با این اقدام روند مبادلات در این ناحیه نیز رونق گرفته و میزان صادرات استان نیز افزایش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه  فعالان بخش اقتصادی مورد حمایت و دارای حاشیه امن هستند، خاطرنشان کرد: باید با برنامه و از طریق قانون پیگیر موضوعات اقتصادی بود.

وی با گریز به موضوع شرکت سبک‌بار که برای ماشین‌های ترانزیتی قرار بود پروتکل اخد شود، یادآور شد: چون این تفاهم‌نامه مربوط به سال 1391 بود انجام نشد اما پس از پیگیری‌های فراوان این شرکت، اعلام شد که تفاهم‌نامه اصلاح و به روز شده و با تاریخ 2018  از نو منعقد شده است، به همین خاطر پیرو این اقدام نامه‌ها و مکاتبات به اقلیم عراق صادر شده تا این اقدام در قالب تعرفه مشخص صورت می‌پذیرد.

فیروزی یادآور شد: بعد از اظهار نظر واحد حقوقی کشور اجازه استقرار این شرکت در مرز صادر شده و از سوی استان بر ادامه فعالیت این شرکت نظارت خواهد شد تا فعالیت خارج از چارچوب صورت نگیرد.

انتهای پیام/ش

R7848/P1377/S6,66/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۷۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

میثم عابدی ظهر امروز در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه ICT در سنندج اظهار داشت: در استان کردستان امکان خوبی برای توسعه حوزه آی سی تی وجود دارد که می‌تواند باعث نجات استان و جبران عقب افتادگی‌ها باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر وجود نیروی انسانی توانمند در استان در حوزه‌های مختلف، افزود: هم مرزی استان با عراق از مزیت‌های است و می‌تواند به توسعه کمک شایانی داشته باشد.

وی اذعان کرد: کشور عراق از لحاظ خدمات نرم افزاری از ایرانیان عقب هستند و با وجود نیروی انسانی با تجربه و سرشار از استعداد در استان، امکان ارتباط گسترده و انتقال تجربیات وجود دارد.

عابدی با بیان اینکه وزارت ارتباطات مبتنی بر ظرفیت‌های استان برای توسعه زیرساخت‌ها و تامین مالی حمایت‌های لازم را خواهد داشت، گفت: اقتصاد دیجیتال می‌تواند وضعیت بیکاری و اقتصادی استان را بهبود بخشد و می‌تواند در این زمینه پیشرو باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ریزی برای چند طرح مختلف خبر داد و گفت: یکی از ایم برنامه‌ها آموزش مهارت‌های دیجیتالی به منظور استعداد یابی و تربیت نیروی انسانی است.

عابدی ادامه داد: امسال در قالب طرح «ایران دیجیتال» به صورت گسترده ۳۰۰ هزار نفر را در کشور در حوزه مهارت‌های دیجیتالی آموزش خواهیم داد.

وی به آموزش ۵۰ هزار نفر در این حوزه طی یکسال گذشته در سطح کشور اشاره کرد و وعده داد در صورت تضمین ورودی بازار کار از طرف شرکت‌های استان، هزینه‌های آموزشی از سوی وزارت ارتباطات تقبل خواهد شد. 

وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار فعال دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان نیز در این نشست  اظهار داشت: استان کردستان در شاخص توسعه فاوا (IDE) در رتبه ۲۵ کشور قرار دارد.

حیدری با اشاره به وجود یک هزار و ۲۶۰ کسب و کار فعال دارای نماد اعتماد الکترونیک در استان گفت: ۱۱۳ استارتاپ فعال نیز وجود دارد. ‌

فعالیت ۶ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری در حوزه فناوری و اطلاعات

رئیس پارک علم و فناوری کردستان نیز در این نشست گفت: از ۱۸۰ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کردستان ۶۰ شرکت در حوزه فناوری و اطلاعات فعالیت دارند.

بابک سوری بر لزوم حمایت شرکت ها از بخش صنعت تاکید کرد و افزود: شرکت ها باید بتوانند دست اورد های خود را یه صنعت و تولید محصولات فیزیکی تزریق کنند و در راستای افزایش تولید محصول گام برداند.

وی با بیان اینکه به صورت جدی پیگیری زیرساخت ها هستیم، بیان کرد: کمبود تسهیلات را قبول داریم اما شرکت ها باید نوآوری را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا در مسیر توسعه حرکت کنند.

در این جلسه مدیران شرکت‌های مختلف دانش بنیان به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید