Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:37:51 GMT

خالق دهکده پرملال تجلیل شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۷۲۹۵

خالق دهکده پرملال تجلیل شد

شیراز- ایرنا- مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ظهر پنجشنبه میزبان آیین نکوداشت امین فقیری بود. نویسنده‌ای 75 ساله‌ که کتاب دهکده پرملال را نوشت و از سرآمدان داستان نویسان با فضاهای روستایی است.

به گزارش ایرنا، امین فقیری کسی است که دهکده پرملالش به ده زبان دنیا ترجمه شده است و قالی بافان و مجموعه داستان های کوتاه را در کارنامه دارد و در عرصه‌های ملی و جهانی شیراز را با قلم خود نامبردار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دراین آیین رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس امین فقیری را چنین توصیف کرد: با توده‌ای سفید از موهایی که روزگارانی به رنگ شبقی رخشان می‌نمود و با پشتی خمیده از دانسته‌های بسیاری که نشان از روزگار سپری شده عمری گرانبهاست؛ با لبخندی که دیرآشنای چهره همیشه مهربان و آرام اوست؛ و نگاهی نافذ و اندیشه‌ای مصمم بر خوان دست‌نگاشته‌هایی می‌نشیند که تاریخ روزگارانش را و آمال مردمانش را به تصویر ‌کشد.
کورش کمالی سروستانی با بیان اینکه داستان‌های فقیری نمودار درد و رنج روستاییانی است که به سبب فقر فرهنگی و ناداری در رنج بوده‌اند، بیان کرد: توصیف تنهایی و ملال روحی معلمان روستا و دشواری زندگی دهقانان به داستان‌های فقیری حال و هوایی شاعرانه و دقتی جامعه شناسانه می‌بخشد.

** آثار فقیری شالوده جامعه را در خود منعکس می‌کند
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس عنوان کرد: داستان‌های فقیری بر اساس تقلیدی از واقعیت آدمی و عادات و حالات بشری نوشته شده‌اند و به نحوی از انحاء شالوده جامعه را در خود تصویر و منعکس می‌کنند؛ چراکه او با چیره‌دستی و ظرافت خاصی به بیان داستان‌هایش می‌پردازد گویی در تمام صحنه‌های داستان حضور دارد و آنجا که با مردمان روزگارانش همدردی می‌کند، گونه ای مرثیه و مویه را در قلم خویش پدیدار می‌سازد.
وی بهره‌گیری فقیری را از اصطلاحات و کنایات و واژگان محلی دارای رنگ و بوی خاص عنوان کرد و افزود: با باور بدین امر که رسالت راستین ادبیات برانگیختن مردم به آگاه شدن از خویشتن خویش است، ناگزیر از مردمی کردن ادبیاتیم.
کمالی سروستانی بیان داشت: امین از جمله راویانی است که به شایستگی توانسته است معیارهای ویژه خود را به جهان داستان ارائه دهد. معیارهایی که در قوسی صعودی از درون جامعه و محیط پیرامونی‌اش برخاسته است و همگام با تکنیک‌هایی رئالیستی است که خاص اوست.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به تنوع و تعدد شاخصه‌های زبانی و ادبی فقیری ابراز داشت: مضامینی از جمله فقر و گرسنگی، مناسبات زندگی در شرایط نابسامان اجتماعی، مصائب پایان‌ ناپذیر مردم ستم‌دیده و رنج کشیده روستایی و تقابل سنت و تجدد، درونمایه آثار اوست و او با پناه جستن به این همه و چنگ زدن به آرزوی دیرینه بشر مبنی بر رستگاری مدام، در خلق آثارش خوش درخشیده است.
وی بیان کرد: امین مهربان است، دوست داشتنی است، فروتن است، استاد است و از همه مهم‌تر امین است و بدین‌سان است که شیراز مدیون امین فقیری می‌شود چرا که از سویی او با آثارش فرهنگ، تاریخ و خاطره‌هایمان را ماندگار ساخته‌ و از دیگر سوی، خود بخشی از تاریخ فرهنگی شیراز می‌شود؛ بر ماست که جایگاه ارجمندش را قدر نهیم و به قدر همّت و وسع خویش در پاسداشتش بکوشیم.
همچنین ادب ‌پژوه شیرازی در این آیین با بیان اینکه فقیری در مجموعه آثارش از تصویر عاطفی و دراماتیک فاصله می‌گیرد، عنوان کرد: فقیری از همان ابتدای کار حسابش را از ادبیاتی که با واقعیت های تلخ زندگی بیگانه است و آفریننده آن از دریچه احساسات شخصی به عالم هستی می‌نگرد جدا می‌کند و برای گریز از واقعیت های حاضر و ملموس یا گذشته های خیال انگیز که ساخته و پرداخته ذهن بیمار گونه است به گذشته‌ای موهوم و افسانه ای امید می‌بندد.
مهدی زمانیان بیان کرد: محتوای آثار بعدی فقیری نیز تصویری و توصیفی است از فقر و فلاکت، محرومیت‌ها و نامرادی ها، دلزدگی ها و بی رحمی ها و زبونی ها، انحطاط اخلاقی و فساد اجتماعی ناشی از فقر فرهنگی و اقتصادی، غرور بی پایه و اساس و تعصب تنگ نظرانه و بالاخره جهل و خرافه از یک‌سو و عشق و امید و مهر و وفا و مردانگی و غیرت مبارزه با ظلم و ستم، حرکت پوینده و جدال سازنده برای ادامه حیاتی سرشار از انسانیت و ارزش‌های انسانی و سرانجام برقراری و تلاش و کوشش خستگی ناپذیر در حفظ عدالت اجتماعی از دیگر سو.
وی با اشاره به اثر 'سگ‌های تاریکی' امین فقیری که هنوز مجوز چاپ نگرفته است، گفت: او در این رمان به سبک و سیاق رئالیسم جادویی بر پایه سورئالیسم قلم زده است و امید که سرانجام کسب مجوز کند و به دست دوستداران آثارش برسد.
در این آیین، سیروس رومی و منیژه عبداللهی و سیروس نوذری نیز درخصوص آثار او به نقد و بیان نظر پرداختند؛ همچنین فیلم مستند ' امین فقیری به روایت دهکده پر ملال' ساخته همایون امامی، مستندساز و پژوهشگر به مدت 36 دقیقه اکران شد.
7375 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ادبيات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۷۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوسروده‌ حجت الاسلام محمد حسین انصاری نژاد در استقبال از غزل رهبر حکیم و ادیب انقلاب، منتشر شد.

فرصت زیتونی خدا

مطلع غزل امین شعر انقلاب این است:

دِلا! ز معرکه‌ی محنت و بلا مگریز
چو گِردباد به هم پیچ و، چون صبا مگریز..

چه گفت آینه بر خیز و از بلا مگریز
به جز به حضرتِ روحی له الفدا مگریز

به روزِ واقعه شرطِ ولا بلانوشی‌ست
به شامِ حادثه برخیز از بلا مگریز

از آن درخت تو انی انااللهی بشنو
به حُکمِ لاتَخَف از بیمِ اژد‌ها مگریز

بزن به گُرده‌ی دریا عصای معجزه را
هزار نیل بر آشوب با عصا مگریز

اگربه هم بخورَد نظمِ آسمان مهراس
به وقتِ چرخشِ منظومه‌ی هدا مگریز

به شرحِ سلسله‌ی موج‌ها کسی می‌گفت
که از خدای به دامانِ ناخدا مگریز

در استجابت گیسوی لیله الاسراست
امامِ آینه‌ها دست بر دعا، مگریز

بر این کرانه، شبیخونِ خشم زیتون‌هاست
از این کرانه‌ی زیتونی خدا مگریز

به رودِ باختری آن سوارِ موعود است
از آن کرانه صدا می‌زند تو را، مگریز

تمامِ معرکه گُلچرخ ذوالفقار علی‌ست
تمام معرکه توفان لافتیٰ، مگریر

به هر کران هیجان ستارگان بنگر
ستاره سوختگان را بزن صدا، مگریز

به خون غزه که شرب الیهود شد سوگند
در آ به قلعه‌ی خیبر از آن غزا مگریز

به پیشِ تیغِ علی مرحب آمده‌ست دو نیم
به پشتِ معرکه هنگام مرحبا مگریز

بگو به خصم در این آسیا بگردانی
تورا که گفت در این دور آسیا مگریز

بگو به مدعی انکارِ آفتاب چرا
در این تجلی و الشمس و الضحیٰ مگریز

جراحتی‌ست اگر قبله‌ی نخستین را
اجابتی‌ست در آن قبة الصّفا مگریز

چه گفت آینه «فّرو إلی الامام» تو را
چه گفت آینه الا به سوی ما مگریز

اگر تمامِ زمین غرقِ شمر و حرمله شد
در اقتدا به شهیدانِ کربلا مگریز

صدای کیست به لبیک یا امین الله
قسم به شورِ امینانِ کبریا مگریز

بیا به ساحتِ دارالشفای چشمِ امین
دلِ شکسته‌ام از نسخه‌ی شفا مگریز.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • بازدید مدیر عامل از شعبه صندوق تامین خسارت های بدنی استان فارس
  • استوری مشکوک ستاره ایرانی: پایان قصه ایتالیا!
  • پایان غمگین قصه امین اسماعیل‌نژاد در ایتالیا
  • ستاره ایرانی یک قدم تا پایان خوش در بهترین لیگ دنیا
  • گرایی بازهم به تیم ملی کشتی دعوت نشد!
  • اقامت در مجموعه آب درمانی محلات ۵۷ درصد افزایش یافت
  • عکس| تصویری دیده نشده از پیمان معادی، امین حیایی و بهرام رادان
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر