Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با ایام هفته کتاب و سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداری با حضور جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز پنجشنبه ۲۴ آبان، همزمان با بزرگداشت مقام علامه طباطبایی،   با حضور سید غلامعلی حداد عادل،   محمود دعایی، پروین داداندیش، عبدالله جاسبی، معصومه ابتکار، نیکنام حسین‌پور، محمد اله‌یاری فومنی، جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، دبیرکل نهاد، مشاوران، معاونان و مدیران کل و جمعی از کتابداران برگزیده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور  برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش بی‌بدیل کتابخانه‌های عمومی در تدوین برنامه‌های آینده و حل مسائل آن

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای حضور در مراسم افتتاح هفته کتاب در شهر کاشان (پایتخت کتاب ایران) حضور یافته، پیامی به مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ارسال کرد.

در بخشی از این پیام آمده: کتابدار آگاه، «واسط میانه کتاب» و «خواننده» و واسط میان «زمان نوشتن» و «زمان خواندن» است و هم کتاب را می‌شناسد و هم خواننده را و هم نیازهای کلی جامعه، و تمدن را، و به همین خاطر می‌تواند بنا به نیازهای خواننده و کلیت جامعه، کتاب‌های مناسبی را پیدا و معرفی کند. از این رو بخش مهمی از مسئولیت اجتماعی کردن کتابخانه‌ها بر دوش کتابداران است. کتابدار است که می‌تواند مردم بیشتری را به کتابخانه دعوت کند و کتابدار است که می‌تواند ظرفیت‌های جدید کتابخانه برای توسعه شهرها و روستاها را به سازمان‌ها و نهادهای مسئول و مربوط معرفی کند.

در مواجهه با مسائل جدیدی که با آن مواجه می‌شویم نیاز به نیازهای مختلف داریم و بی‌شک کتابخانه یکی از مهم‌ترین نهادهای جامعه امروزی است که هم در سطح محلی و منطقه‌ای و هم در سطح ملی، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای ارتقای جامعه، تدوین برنامه‌های آینده و حل مسائل آن دارد.

کتابخانه‌ها در آینده‌ای نزدیک مراکز موثر ارتقاء سلامت اجتماعی خواهند بود

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم به بیان سخنانی درباره جایگاه علامه طباطبایی و همچنین ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی پرداخت؛ وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در دوران مدیریتی خود، به دو اقدام ویژه نهاد که با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت امنای نهاد در دستور کار قرار گرفت، اشاره کرد و گفت: تبدیل کتابخانه‌ها از یک مرکز امانت‌دهی کتاب به یک مرکز کانون فرهنگی و اجتماعی فعال یکی از رویکردهای ویژه نهاد بود که اخیرا در افتتاح کتابخانه مرکزی بجنورد نیز حتی در شکل و ظاهر کتابخانه در نظر گرفته شد.

وی افزود: ورود به حوزه ارتقاء سلامت اجتماعی و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز دیگر رویکرد نهاد بوده که طی ۹ ماه گذشته با برگزاری جلسات شورای معاونین در هفت شهر دارای اولویت، به اجرای برنامه‌ها و اقداماتی موثر در این شهرها منجر شده که تا پایان سال جاری در هشت شهر دیگر نیز انجام خواهد شد.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی در آینده‌ای نزدیک در کنار فعالیت‌های خود مراکزی برای رشد و ارتقاء سلامت اجتماعی و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهند بود.

کتابخانه‌ها نقش موثری در ایجاد عدالت آموزشی در کشور دارند

در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با اشاره به عدم توازن عدالت آموزشی، به نقش مهم کتابخانه‌ها در این عرصه اشاره کرد و گفت: گفت: کتابخانه‌های عمومی تا حدود زیادی می‌توانند این فاصله را پر کنند. بر این اساس از شما کتابداران عزیز خواهش می‌کنم در جبران عدم دسترسی کودکان، نوجوانان و جوانان به کتاب بکوشند و این فاصله را پر کنند. هر جا مشاهده کردید که کتاب غریب است بیشتر حاضر شوید و فعالیت کنید، به خصوص اکنون که کتاب گران شده است.

با تأکید بر اینکه «بدون کتابخانه نمی‌توانیم به اهداف آموزشی خود برسیم»، عنوان کرد: کشور ما افتخار دارد که به یک تمدن همراه با کتاب تعلق دارد. در تمدن اسلامی که کشور ما سهم عمده‌ای در آن داشته، کتاب نقشی محوری دارد. اما متأسفانه امروز صنعت نشر و کتابفروشی‌های ما باید پر رونق باشد، اما متأسفانه چنین نیست و کتابخانه می‌توانند این نقایص را برطرف کنند. همچنین کتابخانه‌های عموم باید در حوزه آموزش به کمک مدارس بیایند.

کتابخوانی و قصه‌گویی در خانواده به پرورش فرزندانی موفق در آینده منجر می‌شود

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر لزوم سیاستگذاری‌های موثر در ترویج کتاب و کتابخوانی، گفت: کتاب عمیقا با باورها و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما گره خورده و امیدوارم دولت بتواند در کنار فرهنگیان و دوستداران کتاب با سیاستگذاری مناسب از کتاب، کتابخوانی و کتابداران حمایت کند و سیاست‌های موثری را برای بازگشت کتاب به زندگی، مدرسه، دانشگاه، بکار ببندد.

وی با اشاره به قرآن کتاب مقدس مسلمانان و معجزه پیامبر گرامی اسلام گفت: قرآن به «خواندن» نام گرفته و علاوه بر خواندن بر گوش دادن نیز تأکید می‌کند. از این جهت می‌توان به موضوع قصه گویی و اهمیت آن در آموزش فرزندان پرداخت. قصه گویی امروز به عنوان یکی از مهارت‌های آموزشی و حتی مدیریتی مطرح است. تحقیقات و مطالعات بین‌المللی نشان داده که مدیران موفق کتابخوان‌ها و قصه‌گوهای موفقی هستند و در کودکی در خانواده‌های کتابخوان و پر گفت‌وگو پرورش یافته‌اند.

موضوع شناسی از کتاب شناسی مهم تر و بالاتر است

استاد عبدالله فاطمی نیا در این مراسم ضمن تبریک تقارن روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و همچنین روز بزرگداشت علامه طباطبایی، طی سخنانی گفت: امروز با دسترسی به امکانات و ابزار جدید می‌توانید هر کتابی که بخواهید به دست آورید. قدر کتاب را بدانید، جرا که رنجی که نسل ما کشیدند را شما نخواهید کشید. ما ۶۰ سال خاک خوردیم. چرا که زمانی دنبال کتابی می گشتم که دو جلدش را از یک کشور و یک جلدش را از کشوری پیدا و تهیه کردم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز در کشور ما به نسخه شناسی و کتاب شناسی اهمیت زیادی داده می شود گفت: درست است که نسخه شناسی و کتاب شناسی نیاز به تخصص زیادی دارد اما از این ها مهم تر و بالاتر «موضوع شناسی» است. امروز پژوهشگران، استادان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی بیشتر از شناخت نسخه ها و کتاب ها نیاز به شناخت موضوع ها دارند. توصیه ام این است که در مسئله «موضوع شناسی» بیشتر کار شود و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بر روی آن کارکنند و تدریس شود.

اجرای بیش از ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها

مهدی رمضانی، دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه گزارشی از اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ایام هفته کتاب گفت: به طور کلی در هفته کتاب بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها انجام خواهد شد که از آن جمله می‌توان به ۱۳۶۸ مسابقه کتاب‌خوانی، ۳۹۰۴ نشست کتاب‌خوان، ۲۳۳ نشست اختصاصی، ۱۹۱۱ نشست کتابخانه‌ای، ۱۷۶۰ نشست مدرسه‌ای، ۳۹۰ جلسه نقد و بررسی کتاب، ۲۱۸ رونمایی کتاب اشاره کرد.

تجلیل از برگزیدگان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

در این مراسم همچنین ضمن تجلیل نهاد از اعضای سابق هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، «کتابخانه‌های برتر» در چهار بخش شهری، روستایی، مشارکتی و کتابخانه برتر در کارگروهی، «کتابخوانان برتر»، «اعضای نمونه کشور»، «کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی برتر»، «کتابدار برتر خلاق»، «فهرست‌نویس برتر»، «خیرین»، «انجمن‌های برتر»، «فعالان حوزه ترویج کتابخوانی» و شایستگان تقدیر، معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که پخش کلیپ «گرامیداشت یاد درگذشتگان نهاد»، پخش تیزر و انیمیشن‌های «آقا و خانم کتابدار»، پخش «سرود کتابدار»، اجرای استندآپ کمدی و اجرای گروه تواشیح نیز از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کتابخوانی هفته کتاب حدادعادل بزرگداشت هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت خانه نسا

به گزارش خبرگزاری مهر، دوره باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت خانه نساء (اولین کانون فرهنگی تبلیغی جوانی جمعیت) با مشارکت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور مادران و زنان نخبه با محوریت نقش ایشان در جوانی جمعیت کشور صبح امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین در گالری فکه موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

این جلسات با گفتمان دوستدار مادر و کودک سعی بر حمایت مادران با حضور کودکان‌شان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دارد.

در حاشیه این کارگاه‌ها گفتگوهای تدتاکی توسط مهمانان ویژه با مخاطبان جلسه از جمله مادران چند فرزندی، کنشگران جمعیت و صاحب نظران حوزه کتاب صورت گرفت که بسیار مورد توجه مخاطبین دوره بود.

در باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت به زبان مادری کارگاه‌ها با چهار موضوع ابر بحران ریشه‌یابی و جریان شناسی پیری جمعیت، جوان شدن جمعیت، فرزندآوری و خانواده خوش جمعیت خانواده سه فرزندی با حضور سمیرا فتح اللهی راهبر باشگاه کتابخوانی و کنشگر جوانی جمعیت برگزار شد.

دوره‌های جوانی جمعیت با حمایت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به طور سلسله جلسات پنج شنبه‌های هر ماه در گالری فکه موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

کد خبر 6081798 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • حس خوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان جاری است
  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • برگزاری جلسه باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت خانه نسا
  • مسابقه بزرگ کتابخوانی به مناسبت شهادت امام علی (ع) + جوایز ویژه
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود