Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:03:05 GMT

مخاطب شناسی مهمترین چالش شعرسرایی برای کودکان است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۷۵۹۸

مخاطب شناسی مهمترین چالش شعرسرایی برای کودکان است

ارومیه- ایرنا- شاعر حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه مخاطب شناسی مهمترین چالش شعرسُرایی برای این قشر است، گفت: شاعران این عرصه باید به دغدغه های جامعه هدف خود توجه بیشتری معطوف کرده و با دوری از خلق دنیای شاعرانه شخصی به سرودن شعر با هدف برقراری ارتباط تمرکز کنند.

«حسین تولایی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارومیه افزود: باید به ویژه در زمینه شعر نوجوان بیشتر تلاش شود و شاعران آثار خود را از زندگی و تجربه های این قشر مملو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: اگر شاعری درصدد ارائه خوراک فکری در آثار خود به قشر نوجوان است، باید پیچیدگی ها و ظرافت های این قشر را به صورت کامل درک کند.
وی اختصاص شعر شاعران معاصر در کتاب های درسی را اقدام سازنده ای عنوان کرد و گفت: مولفان بیشتر به دنبال ادبیات تعلیمی و آموزش مستقیم از رهگذر شعر هستند؛ در حالی که شعر فضای لذت بردن و سهیم شدن با احساس و اندیشه شاعر است.
«تولایی» کتاب های درسی را از لحاظ انتخاب اشعار بیمار خواند و افزود: روند آشناکردن کودکان و نوجوان با شعر در کتاب های آموزش و پرورش صحیح نیست و دانش آموزان در این منابع از ادبیات کهن به معاصر می رسند.
وی اضافه کرد: قشر کودک و نوجوان قبل از آشنایی با ادبیات کهن باید با اشعاری که با زبان امروز سروده شده و سرشار از دغدغه های روز است، آشنا شوند.
خالق کتاب شعر «دمپایی خورشید» بیان کرد: در انتخاب اشعار معاصر در کتاب های درسی نیز کج سلیقگی وجود دارد و به اذعان خود شاعران، بعضی آثار بدون هم اندیشی کافی با این قشر در کتاب ها درج شده است.
به گفته «تولایی» ناشران از کتاب های شعر کودک و نوجوان استقبال کافی نمی کنند و تیراژ کتاب ها نیز در این عرصه پایین است.
وی افزود: کیفیت اشعار کودک و نوجوان در سال های گذشته بهتر شده و نیروهای خلاق و جوان به این حوزه وارد شده اند؛ به طوری که حداقل 70 شاعر حرفه ای در این عرصه مشغول فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا حسین تولایی متولد 1358 در رشت بوده و در سال 1392 با کتاب شعر «دمپایی خورشید» در شانزدهمین جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزیده شد.
وی در سال 1391 رتبه اول شعر کودک و نوجوان جایزه ادبی شیراز، رتبه‌ سوم شعر کودک و نوجوان جشنواره‌ شعر فجر در 1389، رتبه‌ دوم شعر و داستان کودک و نوجوان در سیزدهمین جشنواره‌ مطبوعات 1٣٨5 و رتبه سوم شعر جشنواره ادبی سراسری مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در 1٣٧٧ کسب کرد.
«بیا چند شاخه حرف بزنیم»، «درخت عاشق پرنده است»، «وصال نام تمام خیابان‌های‌ جهان است»، «پشت صحنه دلم»، «شماره تلفن پرنده‌ها»، «بدن من چگونه کار می‌کند»، «خدایا لطفا»، «دمپایی خورشید»، «ساندویچ قطار»، «بفرما کرم تازه»، «قهرهای خوشمزه»، «زبان‌درازی زباله ها»، «حرف آبی آخر»، «احتیاط کنید» و «پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند» از جمله کتاب های این شاعر مطرح است.
بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار«حال خوش خواندن» از 24 آبان تا یکم آذرماه جاری با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
7129/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شعر كودك مخاطب شناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۷۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

حسینی مسئول کتابخانه تخصصی کودک در طبس گفت: با توجه به علاقه‌مندی خودم به کتاب و کتابخوان کردن جامعه از سنین پایین به فکر ایجاد کتابخانه تخصصی برای کودکان و نوجوانان افتادم.

وی افزود: با همسر و فرزندم تصمیم گرفتیم برای هدف ارائه کتاب‌های با کیفیت به کودکان و نوجوانان قدم برداریم و به سراغ تهیه کتاب خوب بریم.

حسینی اولین مسئله در انتخاب کتاب خوب انتخاب ناشر معتبر اعلا م کرد و گفت: ناشری که در موضوعات مختلف سیاسی اجتماعی هنری و رده‌های سنی مختلف کار می‌کند نمی‌تواند در بحث تخصصی خوب عمل کند به همین منظور ما فقط با ناشر‌هایی کار می‌کنیم که به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از ناشر، انتخاب نویسنده هم بسیار مهم است، زیرا نویسنده یک داستان تعیین می‌کند یک موضوع چطور برای کودکان نوشته و روایت شود و چه پیامی را به مخاطب منتقل کند.

مسئول کتابخانه تخصصی کتاب در طبس گفت: ارتباطی که در کتابخانه بین کتابدار و کودک و یا والدین کودک ایجاد می‌شود خیلی سازنده است و در دراز مدت تاثیرات خوبی در زندگی و تفکر آنان به جای می‌گذارد.

وی افزود: با هزینه اولیه ۶۰۰ میلیون تومان کتاب‌های کودک برای این مجموعه خریداری کردم و در حال حاضر این کتابخانه ۵هزار و۵۰۰ جلد کتاب دارد.

حسینی بیان کرد: فضاسازی در کتابخانه به صورت کامل انجام شده، از میز و صندلی‌های رنگی گرفته تا کفپوش‌های رنگی و قفسه‌های سفید، محیطی گرم و لذت بخش برای کودکان فراهم کنیم.

مسئول کتابخانه تخصصی کودک در طبس گفت: یکی از کار‌های مهم دیگر ما ایجاد سایت برای کتابخانه است، در این سایت قرار است کاربر‌ها یا والدینشان به ازای هر سه کتاب که نظرشان در مورد کتاب را در سایت ثبت می‌کنند پاداش دریافت کنند.

وی همچنین بیان کرد: قرار است هر هفته دو شب و هر شب به مدت نیم ساعت برای کودکان در فضای اسکای روم قصه‌گویی داشته باشیم.

از دیگر برنامه‌های برای این کتابخانه میتوان به برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های قصه‌گویی و داستان نویسی اشاره کرد.

ساعت کاری کتابخانه از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصر‌ها از ساعت ۵ تا ۸ باز می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز